Jump to content

GT350 1967


Fröberg

Recommended Posts

En fråga...

Om jag har en GT350 och VIN nummret säger att det är en GT350 (S-code). Hur kan jag ta reda på att hela bilen är äkta så att det inte är VIN nummret som är bytt?

Kan jag hitta VIN nummret på andra ställen, tex en bärande balk?

Link to comment
Share on other sites

En fråga...

Om jag har en GT350 och VIN nummret säger att det är en GT350 (S-code). Hur kan jag ta reda på att hela bilen är äkta så att det inte är VIN nummret som är bytt?

Kan jag hitta VIN nummret på andra ställen, tex en bärande balk?

http://www.carmemories.com/cgi-bin/view ... ence_id=58

http://www.classicmustang.com/tech%20su ... y_VINS.htm

http://mustangattitude.com/cgi-bin/stat ... 0*F9A02308

http://www.karmustang.com/shelby_production_numbers.php

http://thecarsource.com/shelby/1967/196 ... ents.shtml

Bra nu :?:

John

Link to comment
Share on other sites

Det kanske framgår av länkarna ovan, men annars kommer här en sammanfattning. Alla GT350 1967 är byggda i Fords San Jose-fabrik, och har 289 high-performance.

Edit: Bilarna var dock alltid A-kodade, så chassienumren börjar alltid med 7R02A (se nedan).

Det finns dolda chassienummer på innerskärmarna fram, men man måste lossa framskärmarna för att se dom.

Link to comment
Share on other sites

Enligt Kevin Martis bok "Mustang by the numbers" är 1967 års GT 350-karosser A-kodade men försedda med K-maskiner!?

Verkar skumt men Bosse Sewallius kanske kan svara på detta när han vaknat därborta i Dallas!

Mustangerna har inga instansade chassinummer i aktern - det blir till att plocka bort framskärmarna.

Link to comment
Share on other sites

Plocka framskärmarna? Gäller väl inte en -73? Det var väl på -68 dom gick från vänster till höger sida och utskärningen i skärmen var kvar på vänster sida. därför doldes den av höger skärm. :--

Link to comment
Share on other sites

Janne, du kan ha rätt där? Läste i en bok att man stämplade BÅDA sidorna (inner fenders) men att det skulle vara utskuret i vänster skärm ( ej den högre!). VIN plåten innanför rutan var på höger sida under 68 men flyttades sedan till vänster? Verkar konstigt men stämmer kanske. :--

Link to comment
Share on other sites

På alla bilar jag har sett (främst 69:or) så verkar det variera lite. Det verkar som det beror på om killen som skulle stämpla var bakis eller inte. Det finns säkert variationer mellan de olika fabrikerna också.

Tror inte att gubbarna på linjen brydde sig speciellt mycket. Har sett vissa bilar som har på båda sidorna, vissa har höger och vissa har på vänster. Har till och med sett ett chassinummer instämplat på baklucketröskeln (den bilen hade också ett nummer på passagerarsidan).

Min har chassinumret (dolt) på förarsidan (metuchen).

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Natsan alla 67 GT350 hade K som motorkod. Nagra fa, <10, fick av misstag A istallet. Nagra GT500 som normalt hade Q som motorkod fick K

istallet. Shelby klubben SAAC har reda pa alla 67'or.

En GT350 maste ha 7R02KXXXXXX i fordnumret och en GT500

7R02QXXXXXX.

Mvh Bosse Sewallius

Link to comment
Share on other sites

Peter CMC1869 skrev

På alla bilar jag har sett (främst 69:or) så verkar det variera lite. Det verkar som det beror på om killen som skulle stämpla var bakis eller inte. Det finns säkert variationer mellan de olika fabrikerna också.

Tror inte att gubbarna på linjen brydde sig speciellt mycket. Har sett vissa bilar som har på båda sidorna, vissa har höger och vissa har på vänster. Har till och med sett ett chassinummer instämplat på baklucketröskeln (den bilen hade också ett nummer på passagerarsidan).

Min har chassinumret (dolt) på förarsidan (metuchen).

Bakis eller inte på min bil har han i alla fall stämplat ett chassienr.

på vänster bakskärm. Finns även på både hö. och vä. innerskärm.

De på innerskärmarna saknar 3 tecken. Är det så på alla bilar eller var

han påtänd? (Woodstock var väl ett halvår tidigare , så länge sitter det

väl inte i )

819200981739Paaec.jpg

989200981921P55a8.jpg

5b9200982022P1125.jpg

Link to comment
Share on other sites

Numret som du har i bakskärmen är graverat av den som importerat/besiktat bilen första gången. Förut var man tvungen att även ha ett chassinummer i aktern vid regbesiktningen.

Intressant inlägg av Bosse Sewallius. Kevin Marti skriver att alla GT-500 har motorkod S (inte Q).

SAAC har säkert rätt men Kevin Marti har köpt sin info från Ford.

Link to comment
Share on other sites

Ja det kan nog vara så. Det ser ju lite "amatörmässigt" ut. :)

Bilen är importerad 1977.

Jo det är oftast amatörmässigt gjort, för man fick göra det själv. Precis som JohnKevin säger. Det var också vanligt att placera vid insidan av kanten mot bakluckan

Jag har ett utskuret hörn från en -70 Boss som krockades och skrotades på sjuttiotalet. Enbart sparat som kuriosa. 8)

Link to comment
Share on other sites

Magnus,

Alla utom den forsta 67 GT500 hade Q som motorkod. Den forsta

hade S. Martis rapport ar baserad pa Fords computer files som

hade S eftersom GT500'an var baserad pa 390GT Mustangen

med S som motorkod och GT350 var baserad pa 289 med A kod.

Sjalva bilarna var markta med Q respektive K som motorkod

utom i de fall jag beskrev ovan.

Jag har original Special Vehicle Order and Parts Specification fran San Jose fabriken for min 67:a. Fann den under baksatet. Den har DSO #

84-2555 och bestar av 6 sidor for en GT500 baserad pa 390GT.

428 8V motor, manuell speciell lada samt Thermactor. Dessa sidor ger part # etc. pa alla delar som sattes dit och togs bort i jamforelse med

en 390GT Mustang. Paketet hette 402F. 4=428 GT500, 0=manuell lada,

2=Thermactor, F=fastback.

Mvh Bosse

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...