Jakob Cmc 1879 Posted March 2, 2009 Report Posted March 2, 2009 HejHar lyft av topparna på min motor (2,8L V6 -74) för att byta ventil tätningar men jag lyckas inte att ta bort ventilerna. Det går bra att trycka ihop fjädrarna och sen öppna och stänga ventilerna, men själva "tallriken" måste ju bort men jag förstår inte hur låsningen ska öppnas.Mvh Jakob Quote
Ingo Posted March 2, 2009 Report Posted March 2, 2009 Du måste ju blockera ventilen,vanligast med ventil båge,spänna i hop .Då kan du plocka lös två koniska "knaster".sedan släpper du ventilbågen och vips är ventilen lös.På jobbet hade vi en platta med en stång fästt ett par decimeter upp.efer stången gled en hävstång med en bygel med en ring underst.med den rensade man en topp på några minuter.är motorn skitig invändigt ,kan det ha beckat i hop så man får ge talriken en smäll för att få isär.. Quote
Lars Oscarsson cmc383 Posted March 3, 2009 Report Posted March 3, 2009 Hej.En sådan här alltså VentilfjäderbågeUniversal. Med parallellyftning. För små och medelstora motorer. Käftöppning: 70–135 mm. Art nr Pris Antal 19-227 109,00 kr Quote
Fröberg Posted March 3, 2009 Report Posted March 3, 2009 Hej.En sådan här alltså VentilfjäderbågeUniversal. Med parallellyftning. För små och medelstora motorer. Käftöppning: 70–135 mm. Art nr Pris Antal 19-227 109,00 krJag använde en liknande, funkade kanon. Quote
JH Posted March 3, 2009 Report Posted March 3, 2009 Ett annat sätt är att köpa en stor tving, slipa ur i mothållsänden för ventilskaft och knasterlossning. Det funkar mycket bra och är dels smidigt när du återmonterar knaster och släpper upp fjädern Quote
ThomasFB Posted March 3, 2009 Report Posted March 3, 2009 19-227 är en maskin från h--ete, speciellt på vissa toppar och då det är lite styvare fjäder. Jag föreslår en modifierad tvinga. Quote
Jakob Cmc 1879 Posted March 3, 2009 Author Report Posted March 3, 2009 Tack så mycket för svaren ska nog prova det där med tvingen. Quote
CMC 1061 Berra Posted March 3, 2009 Report Posted March 3, 2009 Om jag förstår dig rätt. Så verkar det som knastren sitter fast. Det enklaste sättet är att ta en hylsa som passar runt reteinern. sedan ta en hammare och knäppa till på hylsan så reteinern får en liten chock. Sedan tar du ventilfjäderbågen och gör som alla andra säger. då lossnar knastren. Då tar du en liten magnetisk mejsel och tar bort dom. sedan är det bara att lätta på ventilfjäderbågen försiktigt. Akta så du inte får en smäll av kraften som fjädern sitter inne med. Lycka till.Berra Quote
Jakob Cmc 1879 Posted March 4, 2009 Author Report Posted March 4, 2009 Vad lätt det var när man visst hur man skulle göra. Precis som Berra skriver så var problemet att knastren satt fast, har nu tagit bort alla ventiler gick hur bra som helst.Ventiltätningarna var förövrigt helt slut, 3 stycken hade till och med låssnat och satt en bit upp på ventilskaftet och där gör dom ingen nytta.Får tacka så mycket för hjälpen allihopa Mvh Jakob Quote
Janne Holm CMC1740 Posted March 4, 2009 Report Posted March 4, 2009 Ska passa på att nämna i detta inlägg att då jag hämta min bil för några år sedan så rök det utav bara f-- av olje rök jaha tänkte jag först borrning av cylindrarna nya oljeringar m.m. men jag hittade i stort sett bitarna av de gamla ventiltätningarna i tråget, så det jag gjorde var bara lite honing av cylindrarna samt nya ventil tätningar och vips ingen oljerök som en liten parentes om fler har samma problem så kanske bara nya ventiltätningar gör susen. Quote
bosewallius Posted March 5, 2009 Report Posted March 5, 2009 Var forsiktig om du anvander teflontatningar istallet for de vanligagummihattarna. For snart 20 ar sedan i Colorado stannade min sons Cougar 68 plotsligt. Oljepumpen hade last sig, drivpinnen till fordelaren sag ut som en korkskruv. Tog ner traget och oljepumpen. Teflontatningensatt mellan kuggarna i pumpen. Anda felet sa jag bytte pump, drivpinnesamt satte i en 289 HP fordelare. Bytte till gummihattar och allt funkadeefter det.Mvh Bosse Quote
Janne Holm CMC1740 Posted March 5, 2009 Report Posted March 5, 2009 Var forsiktig om du anvander teflontatningar istallet for de vanligagummihattarna. For snart 20 ar sedan i Colorado stannade min sons Cougar 68 plotsligt. Oljepumpen hade last sig, drivpinnen till fordelaren sag ut som en korkskruv. Tog ner traget och oljepumpen. Teflontatningensatt mellan kuggarna i pumpen. Anda felet sa jag bytte pump, drivpinnesamt satte i en 289 HP fordelare. Bytte till gummihattar och allt funkadeefter det.Mvh BosseKan inte låta bli i denna tråd trots att det inte har med saken att göra För det första Skönt med alla dessa egenupplevda problem som många delar med sig för att hjälpa andra För det andra nu förtiden reagerar man inte på att å,ä blir a och ö blir odå man läser texter har man blivit amerikaniserad i hjärnan eller Quote
Jakob Cmc 1879 Posted March 5, 2009 Author Report Posted March 5, 2009 HejViton tätningar från Fel Pro ska jag sätta dit men vet inte om det är teflon i dom? Står inget om teflon på paketen om det i alla fall. Quote
Ingo Posted March 6, 2009 Report Posted March 6, 2009 Släkt är nog materialen,men båda är väl framtagna av dupont,så hur blandningen är i dina vete sjutton.. http://sv.wikipedia.org/wiki/Teflonhttp://en.wikipedia.org/wiki/Vitonvad jag hört är problemet att vitonringar kan täta för mycket så ventilskaftet går torrt.man brukar alltså göra ett litet snitt i tätningen så att det smörjer bättre.Men att det ska kunna ställa till något verkar lte skumt...Silduken i insuget till pumpen torde ju knappast släååa igenom något om den är just,och sedan ligger det ju på botten av oljetråget.men det sitter väl i och för sig en stålring på vitontätningarna? Quote
bosewallius Posted March 6, 2009 Report Posted March 6, 2009 Janne,Min dotter sager att det finns en mojlighet att stalla om datorn tillSvensk text men eftersom jag bor i Dallas, TX sa skulle jag behova andraflera ganger om dagen. Som du sager, man vanjer sig fort eller hur.Visa inte ungarna bara for da borjar de val stava fel i skolan. Mvh Bosse Quote
Jakob Cmc 1879 Posted March 7, 2009 Author Report Posted March 7, 2009 Det står Dupont på min paket.... och ja det är stålring runt dem, skära ett snitt låter bra om dom nu tätar så bra. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.