Jump to content

Ta bort ventiler, hur gör man?


Jakob Cmc 1879

Recommended Posts

Hej

Har lyft av topparna på min motor (2,8L V6 -74) för att byta ventil tätningar men jag lyckas inte att ta bort ventilerna.

Det går bra att trycka ihop fjädrarna och sen öppna och stänga ventilerna, men själva "tallriken" måste ju bort men jag förstår inte hur låsningen ska öppnas.

Mvh Jakob

Link to comment
Share on other sites

Du måste ju blockera ventilen,vanligast med ventil båge,spänna i hop .

Då kan du plocka lös två koniska "knaster".

sedan släpper du ventilbågen och vips är ventilen lös.

På jobbet hade vi en platta med en stång fästt ett par decimeter upp.

efer stången gled en hävstång med en bygel med en ring underst.

med den rensade man en topp på några minuter.

är motorn skitig invändigt ,kan det ha beckat i hop så man får ge talriken en smäll för att få isär..

Link to comment
Share on other sites

Hej.

En sådan här alltså ;)

Ventilfjäderbåge

Universal. Med parallellyftning. För små och medelstora motorer. Käftöppning: 70–135 mm.

Art nr Pris Antal

19-227 109,00 kr

Jag använde en liknande, funkade kanon.

Link to comment
Share on other sites

Ett annat sätt är att köpa en stor tving, slipa ur i mothållsänden för ventilskaft och knasterlossning. Det funkar mycket bra och är dels smidigt när du återmonterar knaster och släpper upp fjädern

Link to comment
Share on other sites

Om jag förstår dig rätt. Så verkar det som knastren sitter fast. Det enklaste sättet är att ta en hylsa som passar runt reteinern. sedan ta en hammare och knäppa till på hylsan så reteinern får en liten chock. Sedan tar du ventilfjäderbågen och gör som alla andra säger. då lossnar knastren. Då tar du en liten magnetisk mejsel och tar bort dom. sedan är det bara att lätta på ventilfjäderbågen försiktigt. Akta så du inte får en smäll av kraften som fjädern sitter inne med. Lycka till.

Berra

Link to comment
Share on other sites

Vad lätt det var när man visst hur man skulle göra. :D Precis som Berra skriver så var problemet att knastren satt fast, har nu tagit bort alla ventiler gick hur bra som helst.

Ventiltätningarna var förövrigt helt slut, 3 stycken hade till och med låssnat och satt en bit upp på ventilskaftet och där gör dom ingen nytta.

Får tacka så mycket för hjälpen allihopa Mvh Jakob

Link to comment
Share on other sites

Ska passa på att nämna i detta inlägg att då jag hämta min bil för några år sedan så rök det utav bara f-- av olje rök jaha tänkte jag först borrning av cylindrarna nya oljeringar m.m. men jag hittade i stort sett bitarna av de gamla ventiltätningarna i tråget, så det jag gjorde var bara lite honing av cylindrarna samt nya ventil tätningar och vips ingen oljerök :D

som en liten parentes om fler har samma problem så kanske bara nya ventiltätningar gör susen.

Link to comment
Share on other sites

Var forsiktig om du anvander teflontatningar istallet for de vanliga

gummihattarna. For snart 20 ar sedan i Colorado stannade min sons Cougar 68 plotsligt. Oljepumpen hade last sig, drivpinnen till fordelaren sag ut som en korkskruv. Tog ner traget och oljepumpen. Teflontatningen

satt mellan kuggarna i pumpen. Anda felet sa jag bytte pump, drivpinne

samt satte i en 289 HP fordelare. Bytte till gummihattar och allt funkade

efter det.

Mvh Bosse

Link to comment
Share on other sites

Var forsiktig om du anvander teflontatningar istallet for de vanliga

gummihattarna. For snart 20 ar sedan i Colorado stannade min sons Cougar 68 plotsligt. Oljepumpen hade last sig, drivpinnen till fordelaren sag ut som en korkskruv. Tog ner traget och oljepumpen. Teflontatningen

satt mellan kuggarna i pumpen. Anda felet sa jag bytte pump, drivpinne

samt satte i en 289 HP fordelare. Bytte till gummihattar och allt funkade

efter det.

Mvh Bosse

Kan inte låta bli i denna tråd trots att det inte har med saken att göra ;)

För det första Skönt med alla dessa egenupplevda problem som många delar med sig för att hjälpa andra :D

För det andra nu förtiden reagerar man inte på att å,ä blir a och ö blir o

då man läser texter har man blivit amerikaniserad i hjärnan eller ;)

Link to comment
Share on other sites

Släkt är nog materialen,men båda är väl framtagna av dupont,så hur blandningen är i dina vete sjutton.. :D

http://sv.wikipedia.org/wiki/Teflon

http://en.wikipedia.org/wiki/Viton

vad jag hört är problemet att vitonringar kan täta för mycket så ventilskaftet går torrt.

man brukar alltså göra ett litet snitt i tätningen så att det smörjer bättre.

Men att det ska kunna ställa till något verkar lte skumt...

Silduken i insuget till pumpen torde ju knappast släååa igenom något om den är just,och sedan ligger det ju på botten av oljetråget.

men det sitter väl i och för sig en stålring på vitontätningarna?

Link to comment
Share on other sites

Janne,

Min dotter sager att det finns en mojlighet att stalla om datorn till

Svensk text men eftersom jag bor i Dallas, TX sa skulle jag behova andra

flera ganger om dagen. Som du sager, man vanjer sig fort eller hur.

Visa inte ungarna bara for da borjar de val stava fel i skolan.

Mvh Bosse

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...