EL, Tändning, Data 1964½-2004
Elfrågor på årsmodell 1964½-2004
931 topics in this forum
-
Det vore konstigt om inte det blev lägre bränsleförbukning med ett ignitor i förhållande till ett brytastyrtsystem. Om man tar en 1 cylindrig 4 taktsmotor som går på 2000 rpm så tänder den 1000 ggr på en minut delar man det med 60 så får man fram att brytarkontakterna öppnar 16,6 ggr på en sekund multiplicerar man detta med 8cyl så får man fram att brytarkontakterna skall öppna och stänga 132 ggr i sekunden. Jag är mer förvånad över att ett brytarsystem fungerar överhuvudtaget. Kopplar man in ett ocilloskop och ser på tändspänningarna så man att ett transistor system lämnar mycket korrektare tändtidpunkter än brytarsystemet och ju exaktare tändtidpunkten är ju mer effekt …
-
- 0 svar
- 1k visningar
-
-
Stereon och torkarna samt spolaren på min V8 -02 la av att fungere för en vecka sedan, dom fungerede sedan igen i någon minut ett par dagar senare. Klockan på stereon fungerar och jag kan mata i och ur skivor till växlaren. Har kollat alla säkringar och reläerna i motorrummet till spolaren och torkarna och dom är hela. Någon som har varit med om något liknande? Mvh Sverker
-
- 4 svar
- 1,3k visningar
-
-
Trötta brytare ska ut och in ska Ignitor är det tänkt Fick tips om att man bör byta tändspole och kablar (8 mm) och 1,1 m.m. avstånd på tändstiften för att få full effekt av Ignitor. Någon som har erfarenhet eller tips om detta ? Märker man skillnaden på ovanstående jämfört med att "bara" byta till Ignitors brytarlösa detalj ?
-
- 7 svar
- 3,7k visningar
-
-
Hej! Jag har en helt nyimporterad Mach1-69:a som laddar 18 Volt och därmed förstört batteriet. Har köpt nytt batteri och beställt en spännings-regulator/laddningsrelä. Inkopplingen till denna ser dock lite märklig ut eftersom alla kablar inte används. Har beställt ett elschema med vill gärna fråga er ändå så att jag inte förstöt något i onödan. Ska samtliga inkopplingar användas? Tror de är märkta S, A, F, I. Kan man provmäta den gamla på något sätt? Mvh. Mats Nilsson
-
- 14 svar
- 4,9k visningar
-
-
Generatorn verkar ha gett upp! Kanske är lika bra att byta till en med inbygg laddnings relä typ Volvo eller nått? Hur har ni gjort med era fästen när ni har bytt? Kan ni slänga upp lite bilder på era ombyggda fästen!? Någon kanske har en mall på ett fäste?
-
- 3 svar
- 1,6k visningar
-
-
Hej, Råkade ut för att bandspelare, torkare samt fläkten lade av på en och samma gång. Har kontrollerat säkringarna under instrumentpanelen, men de var hela. Har också kontrollerat diverse kablage, men kan inte finna felet. Någon som har erfarenheter, eller tror sig veta var felet sitter ? Finns det säkringar på fler ställen ? Hej, och tack på förhand!
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
JAg har en Mustang -66 som jag håller på att göra i ordning och varken spolare, vindrutetorkare eller tutan fungerar. Jag funderar på om det finns någon strömförsörjning som går till alla dessa tre eller om det är helt separata fel. framförallt vindrutetorkarna ger mig lite huvudbry, jag vet inte riktigt hur eller var jag ska mäta för att se vart felet är. Någon som har en idé
-
- 2 svar
- 1,7k visningar
-
-
Har problem med att bilen ibland stannar när den går på tomgång. När jag ska försöka att starta igen, så är strömmen ibland slut i batteriet. Batteriet är helkapslat, så det går inte att prova syravikten för att se om någon cell är dålig. Vilken spänning ska ett fulladdat friskt batteri ha ? Går det att kolla konditionen på något annat sätt ? Det sitter en likströmsgenerator i bilen, och såna laddar ju lite dåligt. Laddningslampan glöder lite svagt på tomgång men är helt släckt på högre varv. Vilken spänning ska en likströmmare ge, och vid vilket varvtal kollar man den ? Har gjort rent alla elanslutningar men inte märkt någon förbättring. Har andra gamla bilar med likströ…
-
- 1 svar
- 2k visningar
-
-
Mustang -73:ans blinkers är inte vad dom borde. Blinkar fort ibland, sakta ibland och inte alls ibland. Hade bara tur som fick igenom den på besiktningen. Någon som varit med om detta? Blinkrelä?
-
- 6 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hejs svejs, Jag har nu blivit en stolt mustang ägare, men för några veckor sedan så har generatorn börjat krångla , så skulle behöva ett Kopplings schema till Mustangs 1987 GT orginal generator. Så skulle behöva hjälp att hitta ett sånt. Så finns det nån som vill dela med sig av sin information, och säga vart man kan få tag på sånt ??!!? Tack på förhand MVH Niklas
-
- 3 svar
- 1,6k visningar
-
-
Jag har en mustang HT 1968 med 200cc 3.3L när jag försöker starta den så drar startmotorn väldigt lite sedan hoppar den ur läge. Kuggen är lite skadade på startmotorn med inte på alla kugg. söker kontakt med någon som kan hjälpa till med detta problem. Tele: 0247/40372 Mvh: Lars
-
- 0 svar
- 964 visningar
-
-
Jag har idag endast den röda varningslampan för temperatur, men tänkte montera en tempmätare. Känns tryggare att veta hur varm motorn är. Behöver man byta givaren också eller räcker det att koppla på på befintliga givaren Nu ingår ju givare när man köper,men tänkte slippa byta och krångla
-
- 5 svar
- 2k visningar
-
-
Har en GT -02 där trippmätaren och displayen på stereon slocknar när jag drar ut ljusspaken, stereon funkar men inte displayen. När jag stänger av ljuset så tänds det igen, började för ett par dagar sedan. Mycket tacksam om det finns någon som vet problemet. Mvh Sedde
-
- 4 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hej Jag har plockat isär min fördelare för rengörning och då gick tussen med fett på sönder, vart hittar man denna? Har frågat på Hansen men dom kunde inte ordna fram en sådan. 2.8 v6 -74 Mvh
-
- 5 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hej Vår bensin mätare har slutat att fungera....och efter att ha frågat runt tros det vara sensorn i bensintanken som slutat att fungera. Har nu hittat ett sånt kit...men undrar om det är svårt att byta det själv...? Är det den första saken att felsöka på?
-
- 4 svar
- 3,7k visningar
-
-
Har den enkla typen av batterifrånskiljare, som sitter direkt på batteriet, på min -64½. Är trött på att springa in och ut och öppna motorhuven. När man satt sig tillrätta bakom ratten och fått på sig bilbältet, så är det ganska tröttsamt i längden, att behöva gå ut igen för att slå på strömmen. Ska nu därför montera en frånskiljare av kraftigare modell, och med löstagbar nyckel. Den ska vara åtkomlig när man sitter i bilen, dels för att det är lättare, men också för att det ska gå snabbt att bryta strömmen om något fel uppstår. Kan inte komma på något sätt att göra detta på ett snyggt sätt, det ska ju synas så lite som möjligt, och jag vill inte göra för stor åverkan på …
-
- 1 svar
- 2,1k visningar
-
-
Hej, Jag tänkte byta samtliga elkablar som finns dragna i motorrummet. Är det något speciellt jag ska tänka på eller är det bara att ta bort och ersätta?
-
- 1 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej! Är det någon som vet hur el-antennerna fungerar. Min har slutat mata upp antennen. El-motorn verkar gå men antennen åker inte upp eller ner. Jag har inte lyckats hitta något om hur det ska fungera? Är det någon typ av vajer som ska mata upp och dra ner antennen? Och hur kommer jag åt antennen; jag har lossat täckbrickan ovanifrån men sen då? Tacksam för alla eventuella tips. Bilen är en 66a; jag vet inte egentligen vad det är för antenn den har bara suttit där och alltid funkat /Thomas
-
- 3 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hej !! Helt plötsligt slockna stereo, instrumentbelysning och laddningsmätaren. Efter bara ca 2 - 3 minuter börjar bilen gå dåligt, laddar ur batteriet på nolltid. Hänt nu 2 ggr, 1a gången hoppa det igång igen efter typ 5 min, men sista gången gjorde det inte, har köpt nytt batteri, gjorde så innan detta började. Fläkten verkade gå, vet ej om strålkastarna lyser dock... Tacksam på förhand. Kristian
-
- 0 svar
- 1k visningar
-
-
-
Goddagens. Har varit o införskaffat nytt batteri. När jag satte i det började de ryka från generatorn. Skulle behöva tips på va det kan vara för fel.
-
- 7 svar
- 2,7k visningar
-
-
HEJ HAR PROBLEM MED BELYSNINGEN PÅ INSTRUMENTEN FÅR DOM INTE ATT LYSA. BILEN ÄR EN MUSTANG 67 CAB. HAR BYTT STRÖMBRYTAREN.KOLLAT ALLA LAMPOR OCH KABLARALLT OK BLINKERS OCH HELLJUS SAMT BROMS LAMPAN FUNKAR. UNDRAR OM DET KAN VARA DET LILLA RELÄ BAKPÅ INSTRUMENTEN SOM ÄR PAJ. KAN MAN MÄTA SIG TILL DET? ALLT FUNKAR SOM SAGT UTOM BAKGRUNDS BELYSNINGEN. VAD GÖR MAN ÅT DETTA? MVH LARSSA
-
- 4 svar
- 2,3k visningar
-