Jump to content

EL, Tändning, Data 1964½-2004

Elfrågor på årsmodell 1964½-2004

1. Halloj! Har använt sök-funktionen för att hitta någon gammal tråd på detta ämne utan resultat. Det är så att min generator har börjat föra ett hiskeligt liv. Förmodligen håller lagret/lagren på att ta slut. Ska jag beställa en ny generator eller går det att renovera detta på ett enkelt sätt och i sådana fall hur? Mitt andra problem är att huvudbromscylindern läcker. Det kommer droppar av bromsolja mellan huvudcylindern och bromsförstärkaren. Förmodligen så har jag rost i cylinderloppet. Finns det någon temporär lösning på detta så att jag kan vänta tills vinterns mörka mekarkvällar? Tacksam för svar i sommarvärmen /Fredde

• 14 svar
    • 2,3k visningar
  2. Started by k-codekowboy,

Undrar om någon kan tipsa om ett bra kopplingsschema (och var det kan köpas) till Mustang 1966. Har en del problem bl.a med Rally Pac. Tack på förhand, Tony

• 3 svar
    • 1,6k visningar
  3. Started by Fredde77,

God morgon alla Mustang-fans! Har stött på patrull Har monterat mekaniska mätare för oljetryck och vattentemp i bilen. Förra veckan hade jag problem att starta bilen. Det klickade endast i solenoiden men startmotorn gick inte runt. Detta inträffade alltså inte alltid utan endast ibland. När jag väl fått igång bilen så började det pysa och frusta under instrumentbrädan. Dessutom började det droppa olja inne i kupén. Jag stannade, öppnade motorhuven, och såg att hela motorrummet badade i olja. Orsaken var att plastslangen till oljetrycksmätaren smält och att olja därigenom sprutat ut. Anledningen till detta, efter ytterligare felsökning vid vägkanten, berodde på att när ja…

• 22 svar
    • 3,1k visningar
  4. Hej Min mustang 65 fick ett problem över vintern. Då jag tog fram den dör motorn då jag släpper nyckeln från tändläget. Har inte haft problem med tändningslåset tidigare. Kan det bero på att jag klippte kablarna till rallypacken med varvräknare. Det är det enda jag gjort efter jag ställde bort den. Eller är det start "relät" ? Jag har gjort en tjyvkoppling med strömbrytare mellan 2 poler på start"relät" så att tändningen endast kan brytas mha strömbrytaren. Nu ska jag besikta och så här går den inte igenom. Är det någon som har nåt tips ? Är det någon av kablarna till varvräknaren som ska kopplas ihop. Vill minnans att nån här hade samma problem och nån tipsade om varvrä…

5. Started by mlindblom,

Lite elproblem: Blinkersen har gett upp. De fungerar när jag kör varningsblinkers men inte vanliga. Så tänkte börja felsöka i detta kaotiska virrvarriga elsystem. Övriga lampor fungerar Tänkte det kanske kunde vara tändlåset som dummar sig. Men det släpper ju fram ström t vindrutetorkarna när nyckeln är i tändläge så... Nån som kan något om el och kan ge nåt tips om vart börja felsöka? Vill inte riva isär allt i onödan

• 2 svar
    • 1,4k visningar
  6. Started by mlindblom,

Halå. behöver verkligen nytt batteri till mussen nu... Går ju inte att rulla igång fanskapet när det är autmagisk låda... Har ni några bra idéer på ett bra och hållbart batteri? Vad använder ni? Känns som kanske ska undvika de allra billigaste....

• 7 svar
    • 1,8k visningar
  7. Started by Lasse cmc625,

Vi har en 66 cabriolet med el-manövrerad suflett. Vid laddningsregulatorn sitter de grejer som skall sitta där, kabeln går via tändningslåset om vi förstår rätt och den säkring som finns i motorrummet är där den ska. Nu till problemet; När vi vrider nyckeln och startmotorn slår till, då går säkringen ! Sätter vi i en ny säkring med motorn av eller på, funkar el-cabben, men så fort bilen startas, då går säkringen. Skall kabeln gå via tändningslåset ? Någon idé om vad problemet är ?

• 2 svar
    • 1,1k visningar
  8. Min hastighetsmätare stämmer inte ... en kompis låg i 90 km/h och då höll jag 70 mph dvs ca: 112 Km/h. Tankade också fullt idag. innan tankning stod mätaren på halva skalan, jag lyckades trycka i 53 liter och då stod mätaren långt över F. Hur mycket rymmer en tank? 69:a sportroof. Hur justerar jag mätarna rätt???

• 2 svar
    • 2,2k visningar
  9. Started by Fanta_gbg,

Mitt utblås över stereon har "lagt av" Så nu blåser den bara mot framrutan, några tips vad det kan vara? Styrs detta av relä? Tacksam för svar Jonas

• 0 svar
    • 1,2k visningar
  10. Started by SvenT cmc728,

Tjamors! Vad är det för tändföljd på en 289:a och hur är cylindrarna numrerade om man står med näsan mot motorn? Den stendöda mussen tänder lite smått nu och jag ska pröva med nya kablar och stift... Hoppas hoppas hoppas...... Det är så fiiiiint musseväder nu att man blir galen. Hoppas det är rull på bilen till midsommar så man blir kung på festplatsen i raden av tråkiga V70:s och Snablar.... //Sven

• 6 svar
    • 3,8k visningar
  11. Started by Elwaro,

Noen som har et bilde som viser plassering av lade releet på en 67-68 modell? Usikker på om det skal sitte montert mot grillen eller mot venstre innerskjerm. Mitt rele har 2 skruefester + at en jordledning skal festes mot karosseriet.

• 4 svar
    • 1,4k visningar
  12. Started by klubben,

Jag har köpt nya lampor till min nya mustang men självklart ser den nya lamphållaren inte likadan ut som den gamla, vad det gäller sladdar och kopplingar. Men om jag har klurat ut det här rätt så ska det gå och få ihop om jag bara vet vilken sladd som ska knippsas. Nu går det nämligen både blinkers och bromssignal i samma sladd bak, men om jag vet var dem kopplas ihop kan jag strypa bromssignalen och ta den från bromslampan på bagageluckan istället. Rätta mig gärna om jag har fel.

13. Started by rossander,

Hej! Vad har denna "dosa" för uppgift? Den sitter jordad vid startrelät. Testade att ohm-mäta den, men den bjöd inte på nåt motstånd. Går det att mäta upp den eller Är den kass?

14. Started by Krilla,

Hej! Har en 66 mustang som jag håller på att renovera, och har kommit till det stadiet att starta den. Motorn som sitter i är en 302:a med mallory voltmaster mark 2 tändspole med tillhörande mallory dubbelbryt fördelare. Till problemet, jag får inte fram någon ström till fördelaren, jag vet inte om jag har kopplat fel eller om det är något annat fel. kabeln som är dragen kommer från tändningslåset går igenom ett motstånd till + på tändspolen, - på spolen går sedan till fördelaren. med tändningen på har jag mätt upp 12,4 volt från - kabeln från spolen dvs utan att ha kopplat den till fördelaren, kopplar jag därimot den till fördelaren så blir det ~0 volt? gör jag nått fel…

• 2 svar
    • 1,7k visningar
  15. Started by Eric S,

Hej! Min höger framblinkers fungerar ej, och vid okulärbesiktning visade det sig att hållaren för glödlampan är så rostangripen att det inte går att få någon fason på den. Har demonterat den från reflektorhuset. Fråga: Någon som vet vart man kan inhandla endast hållare? Mvh Eric

16. Started by berne,

Besiktigade min 65-cab i dag, men hade inget bromsljus. Vanliga bakljuset funkar. Vad kan det vara? Bromsljuskontakten på pedalen? Säkring? Den sitter väl på stömbrytaren till huvudljuset? Måste man då byta allt? Ivilken ände skall man börja att söka? Hemskt tacksam för råd.

• 4 svar
    • 1,7k visningar
  17. Started by Patrik Mustang67,

Hej, En enkel fråga, behöver nytt batteri i min GT 5.0. Går det bra med ett vanligt 55 amp batteri från Biltema el liknande ? Hittar inga amp uppgifter i verkstadshandboken ! Batteriet som sitter i nu är minder i storlek än orginal och är nu helt dött efter vintern. //Patrik

• 8 svar
    • 3,7k visningar
  18. Started by Fredde77,

Hallå gubbs! Våren är här och mussen står i garaget Eftersom jag är nyfiken och tämligen klåfingrig så öppnade jag torkarmotorn för att kontrollera skicket på kolen. "SPROINK" sa det och fjädrarna till kolen for över halva garaget. Fjädrarna lokaliserades och monterades tillbaka efter mycket pill och en hel del svordommar. Nu är torkarmotorn tvärstum . Det skall väl gå att vrida på armen med handkraft?! Kan jag ha förstört någonting? Jag hatar allt elrelaterat /Fredde

• 2 svar
    • 1,1k visningar
  19. Hej, Jag hittade två kablar under huven som jag gärna skulle vilja veta vart dom skall kopplas. Jag har en 95a GT. Tog några bilder för att ni enklare skall förstå. Det är ju inte säkert det är standard kablar men en av dom borde va det iaf. [bild 1] Den första är kopplad till en liten röd "box" som det står "Anti Lock Test" på. [bild 2] Kabeln sitter efter (huv vajern)? Och är sedan jordad. Antar att det inte är en standard kabel men frågar endå [bild 3] Jag saknar en säkrning samt ett relä i säkringsboxen. Vilka är det som saknas? Hoppas någon kan hjälpa mig lite, jag fick nämligen inte med någon handbok så jag kan kontrollera. Har någon en handbok i pdf format så får …

• 6 svar
    • 1,7k visningar
  20. Started by cmc 49,

Ja då man va på vårmönstring lade laddningen av Problemet är fixat dålig kabelsko vid generator så där hade det blivit en mindre härdsmälta fick byta plusstiftet som kommer ut ur generator plus en ny kabelsko så nu laddar vi 14,5 volt

• 3 svar
    • 933 visningar
  21. Started by klubben,

Enligt bilprovningen ska sidoblinkers vara märkta med e5, men min har e9. Dem är dock framtagna för europabruk av Saab 9-5 årsmodell 05, och enligt säljaren ska det inte vara några problem. Varför detta bråk från bilprovningen hela tiden??? Har sökt på nätet för att hitta vad dem olika e-märkningarna betyder men hittar inget. Någon som vet?

• 7 svar
    • 1,5k visningar
  22. Anar att min orginal laddmätare är ganska död och har varigt sen jag köpte bilen. Om de nu är så att själva mätaren mår skit, fins de då något man kan köra. Kanske fippla isär mätaren och kolla nogranare eller är de meningslöst? Jag är ganska säker på att de inte är något kabelbrott då jag haft loss panelen och så och de verkar vara ganska orört där bakom. Men vet ju inte riktigt om de är helt fritt från dålig jordning eller glapp någonstans. :/ Någon som kanske vet va de vanligtvis ban bli glapp eller dålig kontakt vanligtvis så jag vet lite vart jag skall leta innan jag river/köper ny mätare? Och vart köper jag i så fall? Vill ju hälst inte va några avvikelser från orgi…

• 0 svar
    • 1,1k visningar
  23. Started by joce,

Tjenare jag har ett problem med att motorn bara går på 7 cylindrar på tomgång men när jag varvar den så kommer den 8 tonde är det någon som kan svaret på detta.......MVH Johan

24. Started by Kent cmc 1162,

Har "tappat all instrumentbelysning på min -67 ht, vad göra? Kan det vara så enkelt som att reostaten har gett upp? Kent Jonsson CMC 1162

• 4 svar
    • 1,5k visningar
  25. Started by elboy cmc 388,

Hej jag undrar om det är någon som vet var man kan köpa tex luft massa mätare/givare ?? eller trottel givare till en 96a musse.