Jump to content

EL, Tändning, Data 1964½-2004

Elfrågor på årsmodell 1964½-2004

1. Started by mlindblom,

En till dum fråga...(Den här frågan kanske ska va under "EL"...var inte säker) Sitter två små lampor i fram på mussen (en 69a HT). se bild. Vad ska dom va bra för? Är det tänkt att det ska va positionsljus eller nån slags reflexer? Mina är nämligen helt tomma, bara glaset så är lite svårt att gissa...Man blir ju lite nyfiken

• 6 svar
    • 1,6k visningar
  2. Started by Elwaro,

I min 68 Mustang HT sitter det en 20 A sikring til "Lighter og Emergency Flasher".Sikringen er en glassikring og er ca. 26 mm lang. Jeg har forsøkt å bestille denne flere ganger fra USA men hver gang kommer det en 30 mm lang sikring.Samme her hjemme;bare 30 mm lange sikringer å få tak i og disse er det ikke plass til i holderen. Noen som vet hvem som har rett sikring? Ps.Ifølge min Shop Manual for 1968 Mustang skal det være en SFE 20 A sikring

• 4 svar
    • 1,3k visningar
  3. Started by Stefan_A,

Någon här som bytt till vita mätartavlor på en SN95? Letar efter vita tavlor, eller eventuellt hel panel till min -01:a (GT). Men det verkar svårt att hitta något med km/h på, de jag hittat har bara mph.

4. Started by Fastback68,

Når min 68' går på tomgang er det veldig stor variasjon på lyset, men når jeg øker turtallet stabilliserer det seg. Jeg har aldri hatt noen problemer med ladingen av batteriet. Hva kan dette være?

5. Started by jorsei,

Tjena. Kör med standard ignitor funkar perfekt. Kan rekommendera,startar bra,bra tomgång och lägre bränsleförbrukning säger dom.Det sistnämda har jag inte kollat. Jorma

• 7 svar
    • 3,1k visningar
  6. Started by Edeson,

Hej Någon som kan förklara hur man demonterar Tändningslås,Torkar/Ljus-kontakter från instrument-panelen ? Edeson 66:a FB

7. Started by sebbe_ts,

Jag har problem med min temp/bränsle mätare. När jag köpte bilen fanns det inget konstantspänningsrelä till inst panelen, mätarna hoppade då lite som dem ville. jag har nu köpt ett relä och satt dit, men ingen utav mätarna fungerar. Mätarna går dock i topp när jag jordar kablarna. Har även köpt en ny tempgivare på hansenracing men den fungerar ändå inte (har jag fått fel givare?). kan mätaren vara omkalibrerad för ett annat motstånd/givare? Har inte bytt tankgivare än. Bilen är från -67

• 1 svar
    • 1,3k visningar
  8. Started by Qenth,

Hej igen. Jag är helt plump, när det gäller el. Om det finns någon som är haij på detta område och vill tjäna lite extra kulor, är han välkommen till mitt garage i bromma ( stockholm ). Bilen är ren och fräch, men jag vågar inte laborera med kablarna så att kanske bilen brinner upp. Visserligen har jag dom gamla kabelhärvorna kvar, men jag har gått igenom dem, och lindat om dem, och även mätt upp dem, så dom ska vara frächa. I mitt fall så blev det kablar över, som jag inte vet vart dom ska. Det är det som är det största problemet för mig, just nu. Är inte intresserad av någon bonntjyv som vill sko sig, utan någon som är seriöst intresserad av att hjälpa en kolega. I anna…

• 0 svar
    • 969 visningar
  9. Started by Medin,

Skall montera ett rallypak på Mustang 65:a, men kan ej få varvräknaren att funka (vet att den funkar). Är det någon som har ett kopplingchema eller kan berätta hur det skall kopplas. Tack på förhand Peter Medin pe.medin@telia.com

• 4 svar
    • 1,2k visningar
  10. Started by Fredrik fd 863,

Jag har varit och rotat ibland kablar på min 66a och kommit fram till att det inte sitter nån säkring till tändningslåset (det skall det iofs inte göra enligt samtliga kopplingsscheman jag kommit över). Det funkade i alla fall trots att alla mina säkringar var urtagna. Men jag tycker att det är lite märkligt för ifall man får kortslutning någonstans längs grönsvart kabel från läge A på tändningen. Dvs. amperemätaren, bränslemätaren/sändaren, tempmätaren, backljus-switchen m.m.) Så brinner det väl. Är det att rekommenera att sätta en säkring på mataren till tändninen innan startrelät (Gul kabel)? Eller har jag fattat fel, det kanske inte behövs, eftersom det aldrig har v…

11. Started by Elwaro,

Noen som har oversikt over hva slags lamper som skal sitte i en 68 Mustang? I mine bøker er jo alt oppgitt i Candela

• 4 svar
    • 977 visningar
  12. Started by Elwaro,

Batteriet mitt på 12 Volt viser kun 9 Volt nå om dagen.Hva er feil? Er det cass?

• 3 svar
    • 1,1k visningar
  13. Started by Hakan rocker,

Hej! Jag ska byta till manuell låda i min 65:a med 289 motor passar start motorn från c-4 till lilla ruggen. Tacksam för svar Mvh Håkan

14. Started by Kryptonit,

Förmodligen en enkel fråga att svara på... Mina oranga lampor i fronten var inte inkopplade när jag köpte min mustang, men jag funderar på att slå igång dem. Hur är det tänkt att de ska fungera? Är de blinkers eller vad? De som sitter nedanför stötfångaren är iaf inkopplade...

15. Started by peter66,

Har en mustang 66 HT. Bilen går runt fint på startmotorn men när jag släpper nycklen från startläget så dör motorn! Några tipps innan jag plockar i sönder halva bilenom vad som kan vara problemet?

• 7 svar
    • 1,5k visningar
  16. Started by Leijon CMC 855,

Hej på er alla! Funderar på att "restomodda" vrålåket lite, med början på instrumentpanelen. Läste igenom Auto Meter's katalog igår kväll, och kom fram till att "Graphite" serien är väldigt fräck. Mätarna i sig, som vatten- olje- mfl är inga problem, de är ju elektriska. Men hastigh. mätaren vållar tydligen problem. Som original går ju en hastigh.mätarkabel från trans. till mätaren... inga poblem. Men nu när man ska byta finns knappt några mekaniska mätare längre, bara elektroniska. Så innan man kastar sig hals över huvud vill jag veta hur man går till väga med ett sånt här projekt? Hur fungerar el.hastigh.mätare?? Vilka modifikationer måste jag göra?? Har någon här på …

• 2 svar
    • 1,2k visningar
  17. Started by Fredde77,

Hej på er! Har legat på rygg idag -i bilen alltså- och svurit under instrumentbrädan för att kunna demontera främre kabelhärva som skall renoveras. Vad för typ av, låt oss kalla det tejp, använde man sig av när man "buntade" ihop ledningarna. Det lär ju knappast vara den isoleringstejp som finns där nu, se bifogad bild, även om det förmodligen var något liknande. Tacksam för svar CMC 1575

• 25 svar
    • 4,1k visningar
  18. Started by Monshine,

Jag har monterat en mallory unilte fördelare på en -71 mach 1 motorn är en 351 clevland.innan tändspolen är ett motstånd på 1,5 ohm kopplat men jag får den inte till att gå bra den har välldigt orolig gång särskilt på låga varv tomgång finns nästan inte alls .Den gamla fördelaren är en brytarlös motorcraft den körde jag utan motstånd med en annan tändspole. 1.vågar man stoppa tillbaka den gamla spolen. 2.Hur vet man om man har ett inbygt motstånd typ i en kabel. går det att mäta. 3.Hur många volt kan man köra med in i fördelaren. Andra tips motages tacksamt.

• 2 svar
    • 1,1k visningar
  19. Started by joli001,

Hej. Håller på att "snygga" till lite i motorrummet, och då vill jag få tag i nya "rundstiftkontakter" modell hona. Det är sådana som sitter på Oljetrycksmätaren, vattentemp m.m Det är alltså sådana som som finns på denna bild. Hälsningar Johan

• 2 svar
    • 1,1k visningar
  20. Started by Rambo,

Hej gott folk Sitter och kollar i NPD´s katalog efter kabelhärvor. Nu är det så att det finns ett par olika alternativ till samma årsmodell som jag inte riktigt förstår. Tex för "Wiring Assy, engine gauge feed" har man att välja på mellan: 8 cyl, w/alt & gauges eller 8 cyl, w/alt & warn lights Hur vet man vilken man ska beställa?? Tack på förhand

• 6 svar
    • 1,6k visningar
  21. Started by Qenth,

Hej Har en sexa motor ( Sur-sexa som vissa brukar säga )med tre-växlad manuell låda + standard tändcystem, är osäker på om det är värt att instalera ett elektroniskt tändcystem i den, känns liksom att jag sviker Mussen, eller har jag helt fel? Min Musse är en glidare, och inget annat. Motorn är helt renoverad, inte ens startat upp den. Kom gärna med goda synpungter på detta.

• 7 svar
    • 1,7k visningar
  22. Started by AndreasL.,

Håller just nu på med o kollar på tändsystemet, har nu en fråga som jag hoppas nån kan svara på! De är ett Mallory Unilite system. Enligt mallory ska man använda ett motstånd på + kabeln som kommer från tändningslåset till tändspolen för att dämpa styrkan på strömmen till tändspolen. Till frågan: + kabeln som går till tändspolen, den kabeln har väl en viss resistans, iallafall original. Jag vet inte om nån har bytt min kabel någon gång i tiden, men hur kan man se eller mäta på kabeln för att se om det är originalet? Kabeln ser ut som en "vanlig".... Om man ska använda motståndet eller inte. mvh

• 4 svar
    • 1,7k visningar
  23. Started by jalle,

Är det någon som har elschema till Rally Pac och Radio -65/-66?

• 7 svar
    • 1,6k visningar
  24. Started by ezkash,

Misstänker att startmotorn gjort sitt. Är det svårt att få tag på? Besvärligt att byta? Kan man plocka bort den och testa ifall den funkar, med hjälp av en batteriladdare t ex? Var hittar man en ny, finns det några schyssta nätsidor? -81 rak 6:a AUT Tack på förhand!

25. Started by Tomgro cmc 702,

Är det någon som vet den exakta placeringen (om det finns någon) av knapp till foglight, det kanske finns mått eller ritning/mall hur den skall placeras. Tacksam för hjälp.

• 1 svar
    • 1,1k visningar