Jump to content

Tejp??


Fredde77

Recommended Posts

Hej på er!

Har legat på rygg idag -i bilen alltså- och svurit under instrumentbrädan för att kunna demontera främre kabelhärva som skall renoveras. Vad för typ av, låt oss kalla det tejp, använde man sig av när man "buntade" ihop ledningarna. Det lär ju knappast vara den isoleringstejp som finns där nu, se bifogad bild, även om det förmodligen var något liknande.

Tacksam för svar

CMC 1575

Link to comment
Share on other sites

Nackdelen med el-tape är att kabelpiskan blir svår att böja. den "stretar" emot.Har själv köpt "orginal" tape utan klister från npd. Vilket fungerar alldeles perfekt.Går då att forma kabelpiskan utan problem.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker EL-tejp är ganska trist.

Dels håller tejpen kvar fukt och det är trist att linda upp när man ska göra elarbeten.

Men sen är det ju fult också.

Ja använder "robbotslang" eller vad det nu kallas.

En delad flexibel plastslang som håller ordning på kablarna och det blir luftigt dessutom som minimerar kortslutningar.

Link to comment
Share on other sites

Tjena!

Nu blev det plötsligt svårt att bestämma sig. Pers kabeldragning såg mycket tilltagande ut och det där med "stretet" känner man ju igen......

En av anledningarna till att jag har bestämt mig för att renovera främre kabelstammen är ju det att jag inte riktigt gillar det här med tejpen. Det är ju i och för sig alltid trevligt med något orginallikt, men funktionen och helhetsintrycket spelar ju en stor roll. Tänkte först byta hela klabbet och beställa en ny härva men då jag slet av tejpen så tyckte jag att kablaget såg väldigt fräsht ut.

Jag får ta mig en funderare!

Link to comment
Share on other sites

Slangarna brukar kallas Flexslang och kan köpas på ClasOhlsson, men dom är vita :(

Den vita är vanlig installations slang och den svarta används mer på industrin och heter då robbotslang, går att köpa hos de flesta elgrosisterna. Den är dock inte delad då, men det är lätt åtgärdat med en vass kniv ;)

Den ska gå att köpa delad också, men den brukar dom inte ha på hyllan.

Link to comment
Share on other sites

Är inte den i mjukaste laget? (har sådan bakom tv:n)

Robottslangen är styvare och finns i olika grovlekar, det tycker jag är fördelen med den.

Men smaken är ju som baken... ;)

Jag har själv en grövre robottslang under vänstra framskärmen där jag försökt dra de flesta kablarna. Blev mycket renare i motorrummet efter det, men ALLT ska göras om senare... :?

Link to comment
Share on other sites

Jo, den är mjuk men den gör det den ska, skyddar kablaget. Jag har haft en hel del annat och oroa mig

över under våren än just robotslangen. Därför var valet inte så svårt när jag en dag, mest för husfridens skull,

följde med och handlade på IKEA. Då råkade jag få syn på den svarta slangen. Man måste förena nytta med... :?

Jag är nöjd med den än så länge så får vi se hur det går. :)

Link to comment
Share on other sites

Jo, det var ju trevligt att det blev en sådan diskussion om detta lilla ämne som jag tog upp för ett tag sedan 8) .

Men det har ju knappast hjälpt en :?

Förrvirringen är större än någonsin. Det är ju, åtminstonde enligt mitt tycke, trevligt att få ett så orginallikt utseende som möljigt. Dock får det inte kosta hur mycket som helst i form av utseende och ur underhållssynpunkt. Robotslangen är ett bra alternativ då det går att fylla på med mer kabel till extramätare etc. Dessutom ser det ju bra ut.....

MEN....Det är inte orginal.

Äh................jag kör nog med robotslangen trots allt 8)

Tack för hjälpen grabbs . :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Hej på er!

Har legat på rygg idag -i bilen alltså- och svurit under instrumentbrädan för att kunna demontera främre kabelhärva som skall renoveras. Vad för typ av, låt oss kalla det tejp, använde man sig av när man "buntade" ihop ledningarna. Det lär ju knappast vara den isoleringstejp som finns där nu, se bifogad bild, även om det förmodligen var något liknande.

Tacksam för svar

CMC 1575

Det går att lyfta bort överdelen av brädan, hela översidan

är en egen del 71-73.

Tag bort alla skruvar i framkanten undersida instrument-

stoppning lyft försiktigt och drag bakåt, akta så du inte ramlar

ner i baksätet när den släpper. :?

Använd el tape eller sådan tape som är till för el i bilar, anledning

till att man använder tape utan klister i bilar är i första hand för att

det skall klara temperaturväxlingar. :shock:

Eltape med klister kladdar efter ett antal år men är lika bra som

den utan klister, det har spridits rykten om att klistret på

eltape löser upp plasten på elkablar detta är bara ett rykte. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har själv blivit sporrad att snygga upp i motorutrymmet.

Så idag låg jag och pillade med alla gamla kablar.

Vad lät det är att gömma alla 148 skarvar under en robbotslang! ;)

Link to comment
Share on other sites

Det märks att man fortfarande är nybörjare på mustang. Jag tycker att jag jobbar på bra på kvällarna, men när man märker vad andra hinner med så måste det måste gå i "slow motion" för mig.......Fast jag kanske är för noggrann :roll:

Du hade ju precis börjat slipa Per?! Redan nylackat och klart!? Tur att man bor i Norrland.

Norrland = Lång vinter

Förresten, körde du med slipgrund och opels rallysvarta du också? :wink:

Å di dära clipsen du använder till robotslangen, månne de vara från Biltema?

/Fredde

Link to comment
Share on other sites

Jag är "periodare" !! ;)

Svets och slip är ju inte det allra roligaste man kan göra så då försöker jag köra hårt så det blir klart.

Har varit i garaget varje kväll i 2 veckor (4tim/kväll) så då blir det mycket gjort

Alla lösa delar skickas på blästring och pulverlack så där slipper man arbete.

Jag har varit seriös men inte pedantslipat. Bilen är inte tänkt att vara utställningsskick.

Grundat först alla rena stålytor med "etchprimer"

Sen på med slipgrund.

Sen var det bara att gno på tills naglarna rammlar av!

Sist körde jag också Opel Rallysvart

Nej det är faktiskt Mekonomen som jag handlat av. Har ingen Biltema i närheten.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...