Jump to content

Mustang 1964½-1973

Allmänna frågor/funderingar som berör Mustanger årsmodell 1964½-73.

1. Started by Mussemussepigg,

Hejsan all kunskap på forumet. Ni som vet, hur ligger det till i denna fråga som följer? Vid vilken av följande bakaxelutväxlingar 2.80:1 eller 3.00:1 har motorn LÄGST motorvarv vid förslagsvis 100km/tim ?

2. Started by JOA,

Hej, tänkte montera 2.5 graders shims på min mustang 66. Styrpinnen som går genom bladfjädern sticker vid monterat shims bara upp ca 4mm och då når den inte upp till hålet i bakaxelfästet. Finns det att köpa längre styrbultar? Vad jag förstår är det viktigt att styrpinnen går in i hålet så att bakaxeln inte kan vrida sig. Jag har problem med vibrationer vid lugn körning. Vibrationerna kommer starkare vid 70 km/h. och uppåt. Har mätt motorvinkeln till 2 grader lutande neråt vid växellådan. kardanen lutar ca 2.7 grader ner mot pinjongen som luta 1.8 grader ner. Försöker nu lyfta pinjongen så den lutar upp mot växellådan. Kardanen är balanserad med nytt yoke och knutkors. …

3. Started by Peder65,

Hej, värmen och defrosten fungerar inte på min -68. Jag tog ut den säkringen (2) på 14 Ampere men metalltråden var hel. Kan säkringen ändå vara trasig och var hittar jag såna i Sverige isf?

• 4 svar
    • 1k visningar
  4. Started by kurt,

avgas systemet ska bytas pga skicket! bilen är 69:a ht utan servo med 351w från 79 under huven och c4 från 77, förra ägaren bytt kamaxel, original sas det! för 69 eller 79 vet man inte ,vippor ,stötstänger och kamdrivning, jag nyligen monterat holley sniper efi system, motorgång som en modern bil! till frågan igen: !Hedman shorty headers 88650 eller full längds headers 88300 från samma tillverkare, 2 1/2 tum resten! eller är det onödigt ( pga begränsningarna i topplocken?) och bara byta ut 2.1/2 tum som sitter på och använda original gjutjärns header.

• 14 svar
    • 2,5k visningar
  5. Started by PR,

Min ena cabcylinder (Mustang 66) läcker, någon som vet om det går renovera eller är det bara att byta?

• 0 svar
    • 547 visningar
  6. Started by NackaBosse,

Har ett lite annorlunda fråga. Jag har problem med låg spänning i en kabel, som skall dra ett relä. Den ger bara 4 volt och relät orkar inte dra. Om jag då försöker med ett 6 volts relä, som borde orka dra, så förbrukaren på 12 volt kopplas in, funkar det eller kommer jag att bränna relät?

• 10 svar
    • 1,4k visningar
  7. Started by Peder65,

Hej, jag har nyss köpt en Mustang -68 cab med 351w och C4-låda. Jag kollade stickan till servooljan och den var helt snustorr så det måste jag fylla på. Nu är min fråga var jag fyller på den? Ja, jag är helt novis. Sen undrar jag var blinkers-relät sitter och hur det ser ut samt var jag kan köpa ett nytt. Tack på förhand.

8. Started by Bonnieandbear,

9. Started by Mussemussepigg,

Hej alla ! Har en 65.a cab , Någon som har en hint om varför halvljus / helljus samt instrumentbelysning "vibrerar" ? D.v.s När jag slår på ljuset vibrerar ljuskäglan. Har åtgärdat all jordning. Mvh Jerry

10. Started by Hasse S,

Önskar tips på ljudisoleringsmatta som inte klistras Mustang 67 HT

11. Started by Hasse S,

Tänkte byta glasen i instrumentpanelen Måste man koppla lås alla kablar Hur får man bäst lås den Tacksam för svar Det är en 67 ht

• 3 svar
    • 846 visningar
  12. Någon som vet vad dessa prylar är till lite mer exakt..

• 5 svar
    • 1,4k visningar
  13. Started by GustafL,

Vet någon vad som gäller för kromlister runt hjulhusen på en Mustang 68 HT? Vissa verkar ha det (som min egen) och andra inte. Förstår inte om det är en smaksak eller olika modeller???

14. Started by RobbeStockholm,

Kan jag behålla min original kylare i Mach 73 , den läcker inte och ser väl ok ut. Tänkte köra 2 st termostatstyrda elfläktar istället. Nya motor blir på ca 350-400 hk (hoppas jag ) I det fall man rekomenderar en alu kyl, är det 3 radigt som gäller ? Med vänlig hälsning R

• Like
    • 18 svar
    • 2,3k visningar
  15. Started by Larini,

Skall ta bort turbinen (C4) från motorn (250) då jag skall köra manuellt istället. Det sitter en spacerplatta mellan motorn och lådan, är det samma på automat och manuell?

• 1 svar
    • 756 visningar
  16. Started by Hasse S,

Har bytt avgassystem dom hade tagit bort T-korset Det går ut två rör med små dämpare på Är det ok

• 0 svar
    • 707 visningar
  17. Hej! Jag har en Mustang 65 med 289 motor. Har renoverat motorn med ett rebuilt kit som jag köpte från USA. Nu har jag problem att få motorn att gå bra, det låter som den inte går på alla cylindrarna, man kan säga att den går ansträngt. Har ställt tändningen 10 grader före TDC. När jag monterade kamaxeln satte jag märkningarna exakt mot varandra. Jag börjar tro att kammen jag fick i kittet inte passar i min motor, kan det vara så? Kamaxeln har artikelnummer SYB-26.s Har även kollat att insugningsventilerna öppnar enligt tänd följden. Tips om hur man kan kontrollera att kammen verkligen står rätt?

18. Started by Hardtopp,

Slangar som går från motorn(302) in i torpedväggen till värmelementet är aningen skrumpna och måste bytas. Är det en komplicerad historia, vad behövs göras? mvh

• 5 svar
    • 950 visningar
  19. Started by StefanJonasson66,

Hej Har en 289:a -66:a med rpm kit o edelbrock 650 idag men den vill inte på gå riktigt bra (svara) på låga varv. På höga varv går den kanon. Skulle vilja testa med en 500 förgasare istället och se hur det blir. Någon som har en liggandes i Skåne trakten som kan lånas eller köpas ?

20. Started by Jan Odhner,

När jag skulle plocka bort wire till hastighetsmätaren så upptäckte jag att de hade lagat med kemisk metall i hålet så jag får inte bort höljet. Behöver ett nytt bakstycke till växellådan. Någon som vet var jag kan köpa det? mvh Jan Odhner

• 3 svar
    • 955 visningar
  21. Started by Thomas302BOSS,

Någon som har någon tillförlitlig siffra på hur många besiktigade och körbara Boss 302or årsmodell 69 och 70 det finns i landet. Hur många av dessa har kvar original Bossmotorn. Har sett en siffra från USA att ca 40%. Får ofta dom frågorna och har inget bra svar.

• 5 svar
    • 1,3k visningar
  22. Started by Springtime,

Hej Är nybliven mustangägare 66:a cab, 289. Är det någon som kan informera mig om exakt hur mycket av de olika vätskorna som denna motor innehåller. - Oljemängd inkl. filterbyte - Kylsystemet - Automatlådan - styrservon Tacksam för svar Mvh Arne Ask, Gränna

• 0 svar
    • 609 visningar
  23. Started by Mussemussepigg,

Hejsan alla. Ny här på forumet ,med ny införskaffad Mustang 65.a cab Undrar om någon kan svara på varför min automatlåda cruiseomatic -65;a "sparkar" in växlarna ? Känns som när man växlar en manuell växellåda utan att frikoppla . Drar man iväg lite hurtigt växlar den mjukare, softar man iväg växlar den hårdare. Vet ej riktigt när senaste oljebyte o filter i lådan utförts. MVH Jerry

24. Started by Hessel,

Tjena! Jag skulle behöva lacka om min 65:a Cab och samtidigt se över lite övriga delar. Någon som kan ge bra tips på duktig pålitlig lackerare och/eller verkstad som har vana av äldre Mustanger i västra götaland (gärna runt Göteborg, men inget måste)?

• 0 svar
    • 541 visningar
  25. Started by Petuma,

Hej. Har svårt att fälla upp cabriolen på min -65a. Får köra med cabmotorn och tvinga krokarna i läge. Sitter det vajrar i sidorna man kan justera? Kan cabriolen vara för hårt spänd när den monterades? Va så när den kom från USA ifjol.Läste att det kan fattas olja i pumpen? Tacksam för alla råd.