Ursäkta sent svar - med "stänger" menar jag givetvis kardanstänger/kardanaxlar... delade eller icke delade - för mig samma sak :P
Om man kikar på hur Mustangens original ser ut så kan man konstatera att den har rätt mycket vikt på mitten, kring stödlagret.
Att sätta en fet CV-knut på mitten som i sig är rätt tung känns helt galet. Dock måste man väl ändå anta att ingenjörerna på Ford kan detta bättre än en vanlig mustangnörd med intresse för balanseringar.
Skulle tro att stödlagret är för mjukt och kardanen börjar gå ut i sidled och då kommer vibrationer direkt.
Samma sak händer när man har en för lång ej delad kardan och inte räknat på de kritiska varvtal alla rör har i dessa fall.
De blir som ett hopprep när det börjar varva, viker sig eller sliter av ett kors eller yoke och sen har man ett fint hål i golvet om man inte tänkt sig för.
Volvo har till synes varit rätt bra på detta med delade kardaner genom åren. De har en hyfsat lätt glidande del på mitten och ett vettigt stödlager och ändå tillräckligt grova knutkors för att det ska hålla.
Vi har använt div volvodelar till kardaner till driftingbilar senaste åren och då pratar vi ofta om effekter mellan 700-1000 hästar i maskinen - och det verkar hålla förvånansvärt länge.
BMW har också en bra lösning på sina. Ser dock sällan att någon tillverkar satt en stor fet CV-knut på mitten - det är något nytt.
Just nu har jag uppe en "stång" till en nyare Ford Explorer - nyaste modellen tror jag. En stång som inte borde fungera dels av sin längd att döma, ser alldeles för lång ut för att inte självsvänga.
Dock är rören tunna så det blir inte mycket vikt som kastas runt, sen är knutarna små och lätta.
Däremot hade denna fastnat i ena ändknuten och det indikerade en rejäl obalans samtidigt som det flaxade bra runt stödlagret.
Då fick jag en tanke till Mustangerna - kan det vara så att knutarna fastnar med tiden om de inte får någon motion? Denna stång har legat på en skrot ett tag och en knut med få mil är rätt tajt och behöver inte mycket för att låsa upp. De måste kunna röra sig lätt i vinkel och fram och tillbaka så att säga.
Ni som har problemen - låt lyfta er bil och ryck och slit i kardanen lite fram och tillbaka och se så det verkligen flyter i knuten.
Sitter knutarna fast så borde min teori kunna stämma - problemet måste uppkomma ute hos kunderna, har svårt att tänka mig att Ford skulle släppa ut något liknande om det fanns där från början?
Men vad vet jag? :P
Trevlig helg!