Cabbe70 May 5, 2009 Report May 5, 2009 Hej.Har nu ett annat problem. I hastigheter mellan 55-70 km/tim så skakar framändan kraftigt på bilen. Jag bytt bussningar i framvagn och krängninghämmare. Balanserat hjulen på bilen, men ingen förbättring.Har hört något om att svängningdämparen kan orsaka detta fenomen, stämmer det?Bilen är en 70a convertible med 302a och C4./Dan Citera
M-Code May 5, 2009 Report May 5, 2009 Har du kollat hjullager glapp.Har lagt på nya däck i dag ska kolla om bilen skakar mindre då. Om inte ska jag byta min Svängningsdämpare nästa vecka! eller till helgen. Citera
Cabbe70 May 5, 2009 Author Report May 5, 2009 Hjullager glapp är justerat, till som jag tycker ok glapp. Citera
Janne Holm CMC1740 May 5, 2009 Report May 5, 2009 Du kanske har fälgar som inte är symetriska det jag menar är att som jag själv var ute för allroundfälgar som är ett helsike att få centrerade om de är anpassade för fler mått en 4,5tum så kanske de inte hamnar rätt om de är slitna då hjälper ingen framvagngsinställning då den görs stillastående och inte har något med hjulen att göra, hoppas du förstår hur jag menar. Citera
JanneJ May 6, 2009 Report May 6, 2009 Fel på svängningsdämparen borde vara relaterat till motorvarvtal och inte till hastighet. Jag satsar en slant på hjulen, låna ett par andra och se vad som händer. Citera
Cabbe70 May 6, 2009 Author Report May 6, 2009 Ok, tack för tips. Fälgarna är nya "Magnum 500" 14x7 tum inköpta i USA på Dallas Mustang. Har provat att skifta runt hjulen men ingen skillnad. Chansen att samtliga fälgar skulle vara kass ser jag som väldigt liten.Jag avvaktar ditt byte av svängningsdämpare M-Kode/Dan Citera
JanneJ May 6, 2009 Report May 6, 2009 Om du lägger i neutralen när skakningen uppstår, fortsätter det skaka då?Om du lägger foten på bromsen med ett lätt tryck, vad händer med skakningen?Skakar det även när du svänger?Ligger fälgarna riktigt mot navet, centrumhålet kan vara för stort/tight. Citera
Cabbe70 May 6, 2009 Author Report May 6, 2009 Vad jag kan se så ligger fälgarna an mot navet.Dom andra punkterna har jag inte kollat. Ska göra det så fort som möjligt./Dan Citera
Cabbe70 May 8, 2009 Author Report May 8, 2009 Hej.Har du varit på framvagnsinställning så kan detta medförakonstiga vibrationer, svängdämparen är en annan sak somkan ställa till vibrationer, kolla vulkningen om den är kraftigttorrsprucken. En vanlig variant med svängdämparens obalans är att vidavstängning av motorn flyttar svängdämparen sig åt enahållet och vid start och gaspådrag åt andra hållet, då kanman ibland uppleva att felet är borta. Givetvis återkommer felet med vibrationer ingen så fortsvängdämparen flyttat sig. Du skriver att om man har varit på framvagnsinställning så kan det medföra konstiga vibrationer, hur menar du då? Om framvagnen är rätt inställd så ska väl det vara positivt för dess egenskaper?/Dan Citera
Cabbe70 May 8, 2009 Author Report May 8, 2009 Om du lägger i neutralen när skakningen uppstår, fortsätter det skaka då?Om du lägger foten på bromsen med ett lätt tryck, vad händer med skakningen?Skakar det även när du svänger?Ligger fälgarna riktigt mot navet, centrumhålet kan vara för stort/tight.[/quoteBilen skakar även med neutralen i.Ingen skillnad med foten på bromspedalenSkakar även när jag svänger.Har justerat lagerglappet ännu en gång, lite tajtare nu, tyvker mig märka en liten förbättring. Men fortfarande helt oacceptabelt.Vid hastighet 80 och över går bilen som på räls./Dan Citera
Morgan Roos Cmc 549 May 8, 2009 Report May 8, 2009 -"Om du lägger i neutralen när skakningen uppstår, fortsätter det skaka då?" - Om inte, vad innebär det? Nike Nyfiken! Citera
Cabbe70 May 8, 2009 Author Report May 8, 2009 -"Om du lägger i neutralen när skakningen uppstår, fortsätter det skaka då?" - Om inte, vad innebär det? Nike Nyfiken!Ja ett litet tag, sen sjunker ju hastigheten och skakningarna upphör.Har rullat med neutralen i nerför backe och ja den skakar./Dan Citera
Morgan Roos Cmc 549 May 8, 2009 Report May 8, 2009 Ok, förlåt men min fråga var mer generell och riktad till Janne J hypotes/erfarenhet!/ Citera
JanneJ May 8, 2009 Report May 8, 2009 Jag skriver som jag själv skulle ha testat, alla möjliga olika varianter för att hitta något som gör skillnad. Att lägga i neutralen och låta motorn gå ner på tomgångsvarv kan vara ett sätt att hitta en vibration som är hastighet-belastning-varvtalsberoende.Om inte annat så för att utesluta. Citera
CMC 1061 Berra May 9, 2009 Report May 9, 2009 Om det skakar även när du rullar utan att motorn drar. Så kan du nog lägga bort att det är n¨got med motorn. Då skulle jag kolla balanseringen kardan, Ev byta knutkors, Kolla youkarna. Bak och främre. Berra Citera
Cabbe70 May 15, 2009 Author Report May 15, 2009 HejI dag har jag varit på en "riktig" däckverkstad. Dom slet i två timmar med att balansera mina däck och fälgar. Balanserade hjulen i bulthålen, resultatet blev klart mindre skakningar, men däckverkstaden kasserade mina nästan nyinköpta Magnum 500 fälgar. Dom både kastade och var en aning ovala.Vi monterade dom bästa fram, så nu går det att köra i alla fall.Alltså en varning för massproducerdae piratfälgar av typen Magnum 500./Dan Citera
clint May 23, 2009 Report May 23, 2009 problemet är på en mustang ii 1975när jag är ute och kör så känns det som att höger framhjul sitter löst, stannade och komtrollerade hjulbultarna, de satt. När man svänger höger så kommer ett klonkande och det hugger lite lätt i ratten. Är det ett hjullager som bör bytas eller kan det räcka med att justera och tighta till lagren som jag läst i tidigare inlägg i denna tråd?Mvh Isak Citera
Janne Holm CMC1740 May 23, 2009 Report May 23, 2009 problemet är på en mustang ii 1975när jag är ute och kör så känns det som att höger framhjul sitter löst, stannade och komtrollerade hjulbultarna, de satt. När man svänger höger så kommer ett klonkande och det hugger lite lätt i ratten. Är det ett hjullager som bör bytas eller kan det räcka med att justera och tighta till lagren som jag läst i tidigare inlägg i denna tråd?Mvh IsakHuamej köra och det känns som höger framhjul sitter löst. Har förmodligen inte med ett dåligt framhjulslager att göra utan någon kulbult, spindelled länkarmarnas infästningar m.m hissa upp bilen vrid och vänd på alla leder ruska på hjulet och försök se var felet ligger men detta är inte lätt för det krävs lite kraft och gärna hjälp av någon mer som kan hjälpa till. Är du inte riktigt van vid sådant här mekande bör du ta lite hjälp för det är inte kul om det rätt som det är att hjulet viker sig helt i 100. Usch vad jag skräms Citera
clint May 23, 2009 Report May 23, 2009 tar nog och letar upp en verkstad som får kika på det. tack för hjälpen Citera
KENI May 25, 2009 Report May 25, 2009 HejHade en gång en uppsättning med däck som var helt nya och nya fälgar och balanserade på flera olika balanseringsmaskiner och däcken var i balans precis när dom var ny balanserade och nästa gång jag körde med bilen så var det obalans igen. Fick nya däck av generalagenten men samma problem med dom nya däcken, sålde däcken och köpte annat fabrikat och då fungerade bilen okKent Citera
KENI May 27, 2009 Report May 27, 2009 Däckfabrikatet var Ventus och jag hade inte hört talas om det tidigare så jag frågade gummikokaren om dom var bra. Svaret jag fick var att dom är helt OK. När jag sedan ville reklamera däcken svarade han att "har du köpt sådan skit får du skylla dig själv". Fick nya däck genom en annan gummikokare som sålde samma däck.Kent Citera
Cabbe70 June 30, 2009 Author Report June 30, 2009 Har nu kört ca. 100 mil med bilen efter balanseingen av hjulen. Funkar hyfsat tycker jag visserligen inte helt vibrationsfri. Nästa steg är att byta svängningsdämpare och växellådsfäste. Får ta tag i det nu när det snart är semester./Dan Citera
Cabbe70 July 21, 2009 Author Report July 21, 2009 Har nu kört ca. 100 mil med bilen efter balanseingen av hjulen. Funkar hyfsat tycker jag visserligen inte helt vibrationsfri. Nästa steg är att byta svängningsdämpare och växellådsfäste. Får ta tag i det nu när det snart är semester./DanHar nu bytt svängningdämpare efter en del svärande och inköp av 1st avdragare. Har fått en helt annan motor efter detta, stor skillnad på tomgången. Går nu jämt och fint med driven i. Tidigare stod den och hoppade som en guttaperka boll vid vare rödljus. Märker en viss färbättring ochså vid landsvägs körning. Återstår nu att byta växellåds fästet ochså. Förhoppningsvis har man en riktig cruiser sedan.Dan Citera
Recommended Posts