Jump to content

Vibrationer i framända.


Cabbe70

Recommended Posts

Hej.

Har nu ett annat problem. I hastigheter mellan 55-70 km/tim så skakar framändan kraftigt på bilen. Jag bytt bussningar i framvagn och krängninghämmare. Balanserat hjulen på bilen, men ingen förbättring.

Har hört något om att svängningdämparen kan orsaka detta fenomen, stämmer det?

Bilen är en 70a convertible med 302a och C4.

/Dan

Link to comment
Share on other sites

Har du kollat hjullager glapp.

Har lagt på nya däck i dag ska kolla om bilen skakar mindre då.

Om inte ska jag byta min Svängningsdämpare nästa vecka! eller till helgen.

Link to comment
Share on other sites

Du kanske har fälgar som inte är symetriska det jag menar är att som jag själv var ute för allroundfälgar som är ett helsike att få centrerade om de är anpassade för fler mått en 4,5tum så kanske de inte hamnar rätt om de är slitna då hjälper ingen framvagngsinställning då den görs stillastående och inte har något med hjulen att göra, hoppas du förstår hur jag menar.

Link to comment
Share on other sites

Ok, tack för tips.

Fälgarna är nya "Magnum 500" 14x7 tum inköpta i USA på Dallas Mustang. Har provat att skifta runt hjulen men ingen skillnad. Chansen att samtliga fälgar skulle vara kass ser jag som väldigt liten.

Jag avvaktar ditt byte av svängningsdämpare M-Kode

/Dan

Link to comment
Share on other sites

Om du lägger i neutralen när skakningen uppstår, fortsätter det skaka då?

Om du lägger foten på bromsen med ett lätt tryck, vad händer med skakningen?

Skakar det även när du svänger?

Ligger fälgarna riktigt mot navet, centrumhålet kan vara för stort/tight.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Har du varit på framvagnsinställning så kan detta medföra

konstiga vibrationer, svängdämparen är en annan sak som

kan ställa till vibrationer, kolla vulkningen om den är kraftigt

torrsprucken. :?

En vanlig variant med svängdämparens obalans är att vid

avstängning av motorn flyttar svängdämparen sig åt ena

hållet och vid start och gaspådrag åt andra hållet, då kan

man ibland uppleva att felet är borta. :roll:

Givetvis återkommer felet med vibrationer ingen så fort

svängdämparen flyttat sig. ;)

Du skriver att om man har varit på framvagnsinställning så kan det medföra konstiga vibrationer, hur menar du då? Om framvagnen är rätt inställd så ska väl det vara positivt för dess egenskaper?

/Dan

Link to comment
Share on other sites

Om du lägger i neutralen när skakningen uppstår, fortsätter det skaka då?

Om du lägger foten på bromsen med ett lätt tryck, vad händer med skakningen?

Skakar det även när du svänger?

Ligger fälgarna riktigt mot navet, centrumhålet kan vara för stort/tight.[/quote

Bilen skakar även med neutralen i.

Ingen skillnad med foten på bromspedalen

Skakar även när jag svänger.

Har justerat lagerglappet ännu en gång, lite tajtare nu, tyvker mig märka en liten förbättring. Men fortfarande helt oacceptabelt.

Vid hastighet 80 och över går bilen som på räls.

/Dan

Link to comment
Share on other sites

-"Om du lägger i neutralen när skakningen uppstår, fortsätter det skaka då?" - Om inte, vad innebär det? Nike Nyfiken!

Ja ett litet tag, sen sjunker ju hastigheten och skakningarna upphör.

Har rullat med neutralen i nerför backe och ja den skakar.

/Dan

Link to comment
Share on other sites

Jag skriver som jag själv skulle ha testat, alla möjliga olika varianter för att hitta något som gör skillnad.

Att lägga i neutralen och låta motorn gå ner på tomgångsvarv kan vara ett sätt att hitta en vibration som är hastighet-belastning-varvtalsberoende.

Om inte annat så för att utesluta.

Link to comment
Share on other sites

Hej

I dag har jag varit på en "riktig" däckverkstad. Dom slet i två timmar med att balansera mina däck och fälgar. Balanserade hjulen i bulthålen, resultatet blev klart mindre skakningar, men däckverkstaden kasserade mina nästan nyinköpta Magnum 500 fälgar. Dom både kastade och var en aning ovala.

Vi monterade dom bästa fram, så nu går det att köra i alla fall.

Alltså en varning för massproducerdae piratfälgar av typen Magnum 500.

/Dan

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

problemet är på en mustang ii 1975

när jag är ute och kör så känns det som att höger framhjul sitter löst, stannade och komtrollerade hjulbultarna, de satt. När man svänger höger så kommer ett klonkande och det hugger lite lätt i ratten. Är det ett hjullager som bör bytas eller kan det räcka med att justera och tighta till lagren som jag läst i tidigare inlägg i denna tråd?

Mvh Isak

Link to comment
Share on other sites

problemet är på en mustang ii 1975

när jag är ute och kör så känns det som att höger framhjul sitter löst, stannade och komtrollerade hjulbultarna, de satt. När man svänger höger så kommer ett klonkande och det hugger lite lätt i ratten. Är det ett hjullager som bör bytas eller kan det räcka med att justera och tighta till lagren som jag läst i tidigare inlägg i denna tråd?

Mvh Isak

Huamej köra och det känns som höger framhjul sitter löst. Har förmodligen inte med ett dåligt framhjulslager att göra utan någon kulbult, spindelled länkarmarnas infästningar m.m hissa upp bilen vrid och vänd på alla leder ruska på hjulet och försök se var felet ligger men detta är inte lätt för det krävs lite kraft och gärna hjälp av någon mer som kan hjälpa till. Är du inte riktigt van vid sådant här mekande bör du ta lite hjälp för det är inte kul om det rätt som det är att hjulet viker sig helt i 100. Usch vad jag skräms ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej

Hade en gång en uppsättning med däck som var helt nya och nya fälgar och balanserade på flera olika balanseringsmaskiner och däcken var i balans precis när dom var ny balanserade och nästa gång jag körde med bilen så var det obalans igen. Fick nya däck av generalagenten men samma problem med dom nya däcken, sålde däcken och köpte annat fabrikat och då fungerade bilen ok

Kent

Link to comment
Share on other sites

Däckfabrikatet var Ventus och jag hade inte hört talas om det tidigare så jag frågade gummikokaren om dom var bra. Svaret jag fick var att dom är helt OK. När jag sedan ville reklamera däcken svarade han att "har du köpt sådan skit får du skylla dig själv". Fick nya däck genom en annan gummikokare som sålde samma däck.

Kent

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har nu kört ca. 100 mil med bilen efter balanseingen av hjulen. Funkar hyfsat tycker jag visserligen inte helt vibrationsfri. Nästa steg är att byta svängningsdämpare och växellådsfäste. Får ta tag i det nu när det snart är semester.

/Dan

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Har nu kört ca. 100 mil med bilen efter balanseingen av hjulen. Funkar hyfsat tycker jag visserligen inte helt vibrationsfri. Nästa steg är att byta svängningsdämpare och växellådsfäste. Får ta tag i det nu när det snart är semester.

/Dan

Har nu bytt svängningdämpare efter en del svärande och inköp av 1st avdragare. Har fått en helt annan motor efter detta, stor skillnad på tomgången. Går nu jämt och fint med driven i. Tidigare stod den och hoppade som en guttaperka boll vid vare rödljus. Märker en viss färbättring ochså vid landsvägs körning. Återstår nu att byta växellåds fästet ochså. Förhoppningsvis har man en riktig cruiser sedan.

Dan :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...