Tony.S CMC 2246 May 21, 2009 Report Share May 21, 2009 På min bil är tändspolen placerad på motorn och där blir väldigt varmt. Den nya tändspolen som var original svart/gul höll i 1 timma sen var den död givetvis stod det (made in china). Tålde den inte varmen från motorn Den gamla fungerar perfekt, men ville ha original. kanske skulle reklamera den Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lassemålare CMC 2071 May 21, 2009 Report Share May 21, 2009 Tändspolen sitter på motorn på våra 94-95 302 också men har aldrighört att dom har kinkat. jag bytte min orginalare (15 år gammal) förra somaren, inte för att den inte gick utan för att det var glapp i kontakten. Det kallar jag kvalitet. MVH Lasse. . Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
bosewallius May 22, 2009 Report Share May 22, 2009 De svart/gula reproducerade tändspolarna är bara skit och som du sade Made in China. Spelar ingen roll var du sätter dem, på insuget elleri framkant på toppen. De pajar direkt i alla fall. Hände mig både i Sverige och här i USA. Hitta en original eller köp Pertronix spole.Mvh Bosse Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
lennart lundberg May 22, 2009 Report Share May 22, 2009 Hej!Kan det vara så att den får 12 Volt, att förmotståndet är förbikopplat och att den går sönder på grund av det. Var inte den originalmonterade gula/svarta tändspolen en 6 Volt spole i grunden med förmotstånd?Min spole sitter på insuget och det fungerar, en 12 Volt spole och Pertronix.Lennart CMC 1507 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrTurbo_1645 May 22, 2009 Report Share May 22, 2009 Lite av frågan kvarstår.Hur sätter man fast tändspolen? Min sitter i framkant på toppen men vibrerar något fruktansvärt då jag bara får fast den i ett hål. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
bosewallius May 22, 2009 Report Share May 22, 2009 Lennart,Han använde en repo svart/gul spole som pajar omedelbart.De är inte original utan gjorda för att se ut som original.Originalspolen är på 12V men med den skära motståndstråden (resistor wire) så sjunket spänningen till ca 9V vid körning. 12V vid start.Om inte resistor wire används så bränner man sönder spolen som du påpekade. Original 67 (289) satt spolen på toppens kortsida i en hållaresom satt fast med en bult. Har samma på mina bilar men aldrig sett någon skakning.Mvh Bosse Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrTurbo_1645 May 22, 2009 Report Share May 22, 2009 Original 67 (289) satt spolen på toppens kortsida i en hållare som satt fast med en bult. Har samma på mina bilar men aldrig sett någon skakning. Mvh BosseSom så mycket annat på min bil är varken motor, hållare eller tändspole original. Kör med Petronix fördelare & tändspole, använde det fäste som medföljde tändspolen och det är mycket tunnt, tror helt enkelt jag får se mig om efter ett grövre. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
pools May 22, 2009 Report Share May 22, 2009 Hej!När jag köpte min bil satt spolen på vänstra skärmens insida. Jag flyttadeden till rätt ställe, på insuget, och fick genast problem. Motorn dog när den blevvarm. Tog ett bra tag innan jag förstod att spolen la av när den blev för varm.Jag bytte då spolen och har aldrig haft problem sen dess. Även fast den sitterpå insuget. Nu har jag köpt en "original" spole, men inte monterat den än. Jaghoppas bara att den inte är en sån skitspole som ni skriver om. Får väl montera den och testa när man inte ska på nån långstyrning. Fast mankan ju ta med sej en reservspole förstås.Mvh.pools Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
lennart lundberg May 22, 2009 Report Share May 22, 2009 Hej Bosse!Att det var en kopia av ett original till Mussen, där hängde jag med men sedan tog det stopp.Jag har för mig att man gjord på följande sätt förr bl.a. på Volvo. Man hade en tändspole som var avsedd för en lägre spänning, (låt oss säga 6-8 volt) under körning med ett förmotstånd i serie från 12 volten. Vid stat så fick tändspolen direkt en överspänning via ett relä. Reläet kunde vara ett löst (Mustang) eller så använde man startreläer på startmotorn, exempel Volvo 240. Detta för att lättare ge en fullgod gnista då startmotorn belastade batteriet, kall väderlek ”vinter”. Men om den var en 12 volt tändspole på Mustangen, vad gör då den skära kabel (resistor wire) mer än att sänka spänningen till 9 volt under färd och 12 volt vid start via reläet. Var det för hålla ner värmen på spolen?Betyder det att den gul/svart originalspolen inte tål 12 volt kontinuerligt trots att det var en 12 volts spole?MVHLennart CMC 1507 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lassemålare CMC 2071 May 22, 2009 Report Share May 22, 2009 Visserligen är vi org nördar, men om nu plaseringen av spoleninte är optimal, så sätt den där den inte blir för varm. Det är väl bättre att sakerna funkar än att det sitter på rätt plats och går sönder. (Själv älskar jag att köra Mustang inte att meka Mustang)T:exJag har en kompis som älskar HD hojar och han är org nördtändspolen på äldre HD är SKIT, en gångh när vi skulle fika i Sigtuna 12 mil fram och tillbaka gick 2 spolar sönder på vägen, men han har mer än gärna 2 extra spolar med sig än att göra något åt problemet, suck. Sån är man när man är nörd.MVH Lasse. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
CMC 1061 Berra May 22, 2009 Report Share May 22, 2009 Men visst Lasse är det skönt att dom som är org nördar som du säger finns. För annars skulle vi alla andra som inte är det veta hur det såg ut från början.Berra Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lassemålare CMC 2071 May 22, 2009 Report Share May 22, 2009 Det är sant Berra, problemet är att jag bara är nörd när det passar.Jag följer ( inte alltid ) men ofta minsta motståndets lag. Är för gammal för att orka hålla på med alltför mycket strul, vill myckethellre njuta av köra Mustang, för det är det bästa man kan göra medkläderna på. MVH Lasse. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrTurbo_1645 May 22, 2009 Report Share May 22, 2009 Original. Baahhh Bara att inse att det hänt en del sedan finska vinterkriget och ta del av det som tekniken har att erbjuda nu för tiden. En tändspole som ser original ut men inte funkar? Skulle inte komma på tanken... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lassemålare CMC 2071 May 22, 2009 Report Share May 22, 2009 NÄNÄNÄ det har inte hänt mycket i USA, när det gäller bilar senfinska vinterkriget, så är det bara.Men vi älskar dom ändå. MVH Lasse. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrTurbo_1645 May 22, 2009 Report Share May 22, 2009 Ja det är sant iofs. Har de slutat med bladfjädrar??? haha Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias CMC1505 May 22, 2009 Report Share May 22, 2009 Bilen är ju fortfarande original. Bara det att man byter plats på spolen.Ska man nu ställa ut bilen så är det ju bara att byta tillbaka då.Men varför inte göra det som är bäst för bilen ?Abööödööö? Me no understand. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
bosewallius May 23, 2009 Report Share May 23, 2009 Amerikanska bilar är/var bara skit men min 88 GT Cab har jag ägt sedan1989 och haft minimala problem. Alternator har bytts några gånger samt för många år sedan pajade värmepaketet. Frugans Merca, dvs Tysk kvalitetsbil verkar inte göra annat ä stå på verkstaden för att någondjävla varningslampa tänds. SRS, Check Engine etc. Sista månaden harjag spenderat $1800 på en bil som gått hälften så långt som Mussen.Throttle Actuator, bilbälte, kick down vajer. Hoppas den funkar ett tag nu.Mvh Bosse Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr Frelin June 8, 2009 Report Share June 8, 2009 Gjorde en liten specialare med hjälp av ett aluminiumfäste från ett datastativ... Löste mitt problem med överhettad spole iaf. men jag ska prova vända på spolfästet så att spolen kommer ut från toppen ännu mer... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
LAnders October 10, 2009 Report Share October 10, 2009 Var ska tändspolen sitta på min bil?Anledningen till min fråga är att bilen saknar styrservo och då är tändspolen fästad där servopumpen skall sitta. Tändspolen sitter ungefär som på bilden sign. Dr Frelin lade ut här ovanför och där ska väl servopumpen egentligen sitta? Nu skall jag montera dit en styrservo och hade gärna velat se en bild hur det ska se ut med styrservo. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne Holm CMC1740 October 10, 2009 Report Share October 10, 2009 Orginal sitter den på insuget men jag har valt att flytta den till mellan fördelare och servopump. Den får plats där Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bobbe cmc 2103 October 10, 2009 Report Share October 10, 2009 Här satte jag min,tror det är originalplatsen för denna 460, bra med kylning och lätt att putsa.... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svedis October 19, 2009 Report Share October 19, 2009 Flyttade från "originalplatsen" under luftrenaren till framsidan Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan cmc 1169 October 20, 2009 Report Share October 20, 2009 Satte i originalfästet har aldrig haft problem. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.