Jump to content

Featured Replies

comment_73930

De svart/gula reproducerade tändspolarna är bara skit och som du sade Made in China. Spelar ingen roll var du sätter dem, på insuget eller

i framkant på toppen. De pajar direkt i alla fall. Hände mig både i Sverige och här i USA. Hitta en original eller köp Pertronix spole.

Mvh Bosse

comment_73951

Lennart,

Han använde en repo svart/gul spole som pajar omedelbart.

De är inte original utan gjorda för att se ut som original.

Originalspolen är på 12V men med den skära motståndstråden (resistor wire) så sjunket spänningen till ca 9V vid körning. 12V vid start.

Om inte resistor wire används så bränner man sönder spolen som du påpekade. Original 67 (289) satt spolen på toppens kortsida i en hållare

som satt fast med en bult. Har samma på mina bilar men aldrig sett någon skakning.

Mvh Bosse

comment_73952
Original 67 (289) satt spolen på toppens kortsida i en hållare som satt fast med en bult. Har samma på mina bilar men aldrig sett någon skakning. Mvh Bosse

Som så mycket annat på min bil är varken motor, hållare eller tändspole original. Kör med Petronix fördelare & tändspole, använde det fäste som medföljde tändspolen och det är mycket tunnt, tror helt enkelt jag får se mig om efter ett grövre.

comment_73965

Hej!

När jag köpte min bil satt spolen på vänstra skärmens insida. :roll: Jag flyttade

den till rätt ställe, på insuget, och fick genast problem. Motorn dog när den blev

varm. Tog ett bra tag innan jag förstod att spolen la av när den blev för varm.

Jag bytte då spolen och har aldrig haft problem sen dess. Även fast den sitter

på insuget. Nu har jag köpt en "original" spole, men inte monterat den än. Jag

hoppas bara att den inte är en sån skitspole som ni skriver om. :twisted:

Får väl montera den och testa när man inte ska på nån långstyrning. Fast man

kan ju ta med sej en reservspole förstås.

Mvh.

pools

comment_73966

Hej Bosse!

Att det var en kopia av ett original till Mussen, där hängde jag med men sedan tog det stopp.

Jag har för mig att man gjord på följande sätt förr bl.a. på Volvo.

Man hade en tändspole som var avsedd för en lägre spänning, (låt oss säga 6-8 volt) under körning med ett förmotstånd i serie från 12 volten. Vid stat så fick tändspolen direkt en överspänning via ett relä. Reläet kunde vara ett löst (Mustang) eller så använde man startreläer på startmotorn, exempel Volvo 240. Detta för att lättare ge en fullgod gnista då startmotorn belastade batteriet, kall väderlek ”vinter”.

Men om den var en 12 volt tändspole på Mustangen, vad gör då den skära kabel (resistor wire) mer än att sänka spänningen till 9 volt under färd och 12 volt vid start via reläet.

Var det för hålla ner värmen på spolen?

Betyder det att den gul/svart originalspolen inte tål 12 volt kontinuerligt trots att det var en 12 volts spole?

MVH

Lennart CMC 1507

comment_73973

Visserligen är vi org nördar, men om nu plaseringen av spolen

inte är optimal, så sätt den där den inte blir för varm. :shock:

Det är väl bättre att sakerna funkar än att det sitter på

rätt plats och går sönder. :P:P

(Själv älskar jag att köra Mustang inte att meka Mustang)

T:ex

Jag har en kompis som älskar HD hojar och han är org nörd

tändspolen på äldre HD är SKIT, en gångh när vi skulle fika i Sigtuna 12 mil fram och tillbaka gick 2 spolar sönder på vägen, men han har mer än gärna 2 extra spolar med sig än att göra något åt problemet, suck. :cry:

Sån är man när man är nörd.

MVH Lasse. 8)

comment_74004

Amerikanska bilar är/var bara skit men min 88 GT Cab har jag ägt sedan

1989 och haft minimala problem. Alternator har bytts några gånger samt för många år sedan pajade värmepaketet. Frugans Merca, dvs Tysk kvalitetsbil verkar inte göra annat ä stå på verkstaden för att någon

djävla varningslampa tänds. SRS, Check Engine etc. Sista månaden har

jag spenderat $1800 på en bil som gått hälften så långt som Mussen.

Throttle Actuator, bilbälte, kick down vajer. Hoppas den funkar ett tag nu.

Mvh Bosse

  • 3 weeks later...
  • 4 months later...
comment_82317

Var ska tändspolen sitta på min bil?

Anledningen till min fråga är att bilen saknar styrservo och då är tändspolen fästad där servopumpen skall sitta. Tändspolen sitter ungefär som på bilden sign. Dr Frelin lade ut här ovanför och där ska väl servopumpen egentligen sitta? Nu skall jag montera dit en styrservo och hade gärna velat se en bild hur det ska se ut med styrservo.

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...