Jump to content

Får ej dit fördelaren


danne77

Recommended Posts

Jag har i dag monterat bort fördelaren för att montera ny. Jag får nu inte tillbaks fördelaren, vare sig den gamla eller nya? Det är stört omöjligt och det är ca 2cm kvar som inte vill ner. Har ytterligare en fråga.. Pinnen i mitten (oljepumpen?), ska den axeln verkligen bete sig som om den vore lös och inte självmant stå centrerad i hålet? :?

Link to comment
Share on other sites

Pinnen sitter löst (original) och bara en låsbricka hindrar pinnen

att följa med upp när fördelaren lyfts upp. Snurra runt på fördelaraxeln tills pinnen centreras i botten och fördelaren faller på plats.

Detta problem är vanligt men med lite tålamod och inget våld brukar det lösa sig. Lycka till!

Mvh Bosse

Link to comment
Share on other sites

Pinnen sitter löst (original) och bara en låsbricka hindrar pinnen

att följa med upp när fördelaren lyfts upp. Snurra runt på fördelaraxeln tills pinnen centreras i botten och fördelaren faller på plats.

Detta problem är vanligt men med lite tålamod och inget våld brukar det lösa sig. Lycka till!

Mvh Bosse

Precis som du säger så följer pinnen med upp ca 1-1,5 cm innan den släpper. Den följer med hela vägen upp till "kanten" som drevet vilar på inne i lådan. Men själva pinne är sladdrig och jag får heller inget motstång eller liknande då jag drar runt den med en hylsnyckel.. Är det ändå som det ska? Med sladdrig menar jag även i sidled då den sexkantiga stången ligger mot sidorna i hålet. Tålamod har jag nu brukat upp för i dag då jag hållt på i snart tre timmar... Jag lyckas heller inte vrida på axeln som du nämde då jag får ner fördelaren tillräckligt långt för att den ska greppa i drevet.. Återstår gör ca 1-1,5 cm från att fördelaren faller på plats och när man drar upp den hör man hur "pinnen" följer med och sedan ramlar ner igen... Hur sitter förresten "pinnen" fast i själva pumpen?

Link to comment
Share on other sites

Snurrigare blev det inte alls, utmärkt förklaring tyckte jag! Men mitt problem är att pinnen inte på något sätt ens är centrerad i hålet och den är inte helt lös (går inte att dra upp helt) utan stannar efter någon centimeter eller en och en halv.. Jag var orolig att något gått sönder då den som sagt inte verkar driva något då man snurrar på den och som sagt då den inte "står" rakt upp utan vill "välta" mot sidorna?.. Jag skulle förresten vara tacksam om du ville berätta vilken cylinder som är vilken 1-8.. Jag fick i fördelaren efter mitt inlägg men fick den ett snäpp fel och nu är jag tillbaka till att läsa vackra ord över bilen igen... :( Men i morgon är det en ny dag och nya tag!

Link to comment
Share on other sites

Mycket bra beskrivning Lars.

Har själv stått å svurit mig blå på det där med att få i fördelaren.

Det komiska var då att polaren som knappt sett en V8 innan fick dit

den på fem sekunder när han "bara skulle prova"....

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr tror jag att pinnen lossnat i oljepumpen och det innebär att du

måste få tillbaks den. Risken med att göra det uppifrån är att pinnen

kan falla ner i tråget. Hur vet jag det? Hände mig och jag fick ta ner tråget. När du lyfte upp fördelaren hade pinnen fastnat i botten och

följde med upp vilket tvingade låsbrickan att glida upp på pinnen

och hoppa ur oljepumpen. Själv använder jag numera bara tjocka krommolly pinnar som aldrig kan följa med upp på mina motorer.

Har aldrig haft problem efter det.

Mvh Bosse

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr tror jag att pinnen lossnat i oljepumpen och det innebär att du

måste få tillbaks den. Risken med att göra det uppifrån är att pinnen

kan falla ner i tråget. Hur vet jag det? Hände mig och jag fick ta ner tråget. När du lyfte upp fördelaren hade pinnen fastnat i botten och

följde med upp vilket tvingade låsbrickan att glida upp på pinnen

och hoppa ur oljepumpen. Själv använder jag numera bara tjocka krommolly pinnar som aldrig kan följa med upp på mina motorer.

Har aldrig haft problem efter det.

Mvh Bosse

Hur "sitter" pinnen i oljepumpen... är det ett sexkantigt hål i den med?...

Nu luckades jag få dit fördelaren efter mång om och men igen och rätt! bilen gick bra men inget oljetryck alls.... Någon som vill ta sig tid och berätta hur man kommer åt pumpen? Mycket jobb och stora risker?...

Link to comment
Share on other sites

Ja,axeln sitter i ett sexkantigt hål i oljepumpen.De e bara å lyfta upp fördelaren igen,och kolla om axeln sitter som den ska. :(

Om oljetrycket försvann så gör den ju gissningsvis inte det i allafall :!:

Och förhoppningsvis har den inte ramlat ner i tråget.

Det skramlade väl inte när du drog igång den :?::shock:

Annars får du nog tömma ut oljan och skruva bort tråget,vet ej hur lätt/svårt det är på din modell.

När du fått i axeln igen ,och innan fördelaren monteras,kan du med borrmaskin och passande hylsa med förlängning köra pumpen (vänstervarv) för att kolla att du får tryck,för säkerhets skull.

Link to comment
Share on other sites

Danne,

Bra tillfälle att sätta dit en ny drivpinne (krommolly) istället

för original. Flexar mindre och kan inte följa med fördelaren upp.

Mvh Bosse

Hej Bosse!

Jo jag hade allt tänkt detta och såg på sårängskiss att man kommer åt pumpen då man avlägsnat tråget. Det var i alla fall vad jag såg på de sprängskisser jag fann. Nu är det helt nya problem och jag vet inte om jag ska skratta eller gråta.. Oljetråget får jag inte loss... Alla bult är väck.. 4 st gick av utan att jag ens tog i... Och nu vägrar tråget att lossna trotts kilning och bändning... Jag vet inte vad jag ska ta mig till just nu.. :( har i alla fall kastat bort alla planer gällande Crusing i rättvik... :( Jag vet att man inte får lägga ut telefonnummer på forumet men jag skulle verkligen vilja komma i kontakt med någon ang detta.. Funderar på att plocka ur motor så jag kan kolla över den ordentligt för det verkar vara både det ena och det andra som behöver gås över... Jag har även strul med lådan och funderar på om det inte vore lämpligt att kolla den samtidigt... Ni får gärna adda mig på msn: dan.ring77@hotmail.com

Link to comment
Share on other sites

Hej igen.

Tack för stödet gällade svammel, bultar som gått av

kan i vissa fall vara lätta att få ur, trågbultar mfl andra

motorbultar kall inte bottna vid inskruvning och därmed

så är gängan obelastad när skallen på bulten inte finns. :shock:

Otur kan vara om någon tidigare försökt att montera

bult med fel gäng tex mm i stället för UNF. :?

Oljepumpsdrivning, den sexkantiga stången skall kunna

tryckas ned i pumpen utan att ramla rakt igenom,

allternativ, är som jag skrev innan dra loss pinnen och

montera den direkt på fördelarens urtag för pinnen och

lås fast den. 8)

Ditt problem med oljetrycket kanske är att tryckgivaren

är trasig eller inte inkopplad, kanske är det fel typ till

vad du har för variant av tryckgivare, lampa eller mätare. :roll:

Givare till lampa och du har mätare eller givare till mätare

och du har lampa eller tvärt om. :roll:

Nu är jag igång igen. ;)

Jag har som sagt fått bort tråget nu och jag hat haft där pumpen och pinnen. Jag skall införskaffa en av den andra modellen som omnämndes tänkte jag, som inte kan kana på samma sätt.. Nej pinnen har inte suttit i pumpen alls de sissta försöken för jag drog med hylsnyckel och fick inget motstånd... Men jag är tacksam för all din hjälp och jag tyckwer som sagt inte det är svammel utan tydligt förklarat vilket jag verkligen uppskattar. Jag har tryckgivare som visas på mätare i bilen och den fungerade då jag satte i fördelaren i går men då jag fick fördelaren ett steg fel och fick börja om men denna gång fick jag inte tillbaka fördelaren igen hur mycket jag än försökte. Och ytterligare en indikation på att pumpen inte gick var att jag fick slammer i lyftarna!! så pumpen gick inte... Tack så jättemycket som sagt för alla svar och goda råd! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Har motsatt problem kan ej justera tändningen pga min sitter fast så inni :evil: .Har knackat och bänt rör sig inte :evil: Vill inte ha sönder fördelaren.VAD GÖRA?

Va skumt... Men du menar att själva fördelaren sitter fast och inte går att röra i motorblocket? Låter ju som om fördelaren har ärjat fast? eller "skurit" fast... med skurit menar jag att det blivet skador i aluminiumen och tack vare det kanske den har satt sig i blocket?

Link to comment
Share on other sites

Har motsatt problem kan ej justera tändningen pga min sitter fast så inni :evil: .Har knackat och bänt rör sig inte :evil: Vill inte ha sönder fördelaren.VAD GÖRA?

Otroligt.

Ös på med 5-56 runt foten vira in pelaren med en trasa, ta en större polygrip, vrid fram och tillbaka försiktigt samtidigt som du lyfter,,,,

Du har väl lossat klämman på blocket?

/Tommy.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag testat att montera fördelaren utan oljepinne men jag har fortfarande problem!!! Visst går det att sätta dit fördelaren men det krävs allt lite våld den sissta centimetern. Samma visa gäller när man sedan ska ta ur den igen men denna gång går det åt ett rejält kraftigt ryck för att få ur den igen! Är detta normalt verkligen och om inte.. vad är det i sådana fall som kan vara galet.. Jag har inga synliga slitytor på fördelaren trotts våldet som används så jag tror inte att materialet kärvar emot blocket utan snarare att drevet trilskas?

Link to comment
Share on other sites

Den ska vridas ner sista biten. altså inte trycka rakt ner dvs axeln med rotorn på vrids ner så du får så att säga börja lite fel med hänseende på den antagliga tändpunkten för ettan

Jo jag förstår precis hur du menar och anledningen till detta är ju de vridna dreven. Men detta går inte.. jag orkar verkligen inte "skruva" ned fördelaren utan den tar stopp och det enda som "hjälper" är att just trycka ned den.. Samma historia när jag ska ta loss.. Jag måste ta sats och rycka upp den. Den hakar upp sig ca en cam från bottenläget.. och när man drar upp den är det samma historia.. den släpper en bit men hakar sedan upp sig bara någon centimeter från bottenläget.. :?

Link to comment
Share on other sites

Vilket fabrikat har du på nya fördelaren ?

Går den gamla att få på plats lätt ?

De är lika svåra att få dit båda två...

Den "nya" hittar jag inget fabrikat på men den som satt på plats tidigare är en "AUTOLITE"...

Link to comment
Share on other sites

Vilket fabrikat har du på nya fördelaren ?

Går den gamla att få på plats lätt ?

De är lika svåra att få dit båda två...

Den "nya" hittar jag inget fabrikat på men den som satt på plats tidigare är en "AUTOLITE"...

Nu är mina problem lösta... Det visade sig vara så enkelt att oringarna på min gamla och min "nya" fördelare ej längre hade de egenskaper som gummi ska ha utan snarare hårt bakelit.. De sprack då jag skulle avlägsna dom och gick av då man böjde i dom så de var rejält hårda.. Nu utan o-ringar så går båda fördelarna i utan några som helst problem! :) Så nu ska jag införskaffa dessa små ringar så snart som möjligt!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...