Jump to content

En RIKTIG classic-träff


cabking

Recommended Posts

  • Replies 64
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

När man besöker klubbens hage på träffar, senast Power BIg Meet, kan man konstatera att Classic Mustang Club Sweden lättast attraherar nybilsmustanger.

Vi är många som undrar när det blir en träff utan dessa 80, 90 och 2000 tals "mussar". Vad frågar man en -06 musseägare. Hur lång är nybilsgarantin?

Kanske dags att ta bort Classic i klubbnamnet.

Håller med, till fullo,,,,!

Min högst personliga åsikt är att en nyare mustang inte är en klassiker, snarare en modern bil från ett klassiskt bilmärke.

Att sedan 2005> är en ny milstolpe i mustang eran är helt klart.

Mellan 74-04 har inga mustanger tillverkats värd att kika på, möjligtvis en riktigt fin II:a isåfall.

Mustangfållorna är så belamrade av nya mussar att jag inte bemödar mig att ta en sväng igenom den.

Att sedan vissa nya, inte bara mustanger rullar upp för bedömning,,,, *lol*

just my 2cents.

/Tommy.

Link to comment
Share on other sites

Detta har väl snackats om förr vill jag minnas.

Alltså, en mustang är alltid en mustang. (så länge vi snackar bil och inte djur, moped, cykel eller flygplan :) ) Klart alla skall vara med! Anledningen till att det syns mest nyare mustanger på träffarna är troligen att de är "aningen" bättre att resa i. De som har över 20mil till en träff kan tveka om de har en classic medan de som har en nyare bara sätter sig i bilen och åker.

Det JAG dock noterat är att vissa ägare av de nya mustangerna totalt saknar intresse och kunskap gällande vad en Ford Mustang är och dess historia. För dem är den nya Mustangen en cool bil, en gammal Mustang är bara en gammal omodern bil, de känner inget samband. Detta gäller med största säkerhet INTE medlemmarna i CMC dock. Här vet vi ju att Mustangen är en av de få bilmodeller som snart tillverkats i 50år.

Link to comment
Share on other sites

Det kanske är bäst om man slutar åka på de träffar klubben anordnar då, om det är så många som känner så när man kommer.

Kanske bryta sig ur och göra en ny klubb???

Det blir rätt många tusenlappar om alla nyare mussar lämnar klubben.

Link to comment
Share on other sites

Den nyare modellen är en cool bil och den klarar av långkörningar som vanliga svenssonbilar MEN det gör även de klassikerna också. En ny bil kan paja på vägen likasåväl som gammal bil. Enda skillnaden är det saknas AC, högre motorljud i kupén pga betydligt mindre isolering etc så man får prata högre med varann vid landsvägskörning. ;)

Link to comment
Share on other sites

Det kanske är bäst om man slutar åka på de träffar klubben anordnar då, om det är så många som känner så när man kommer.

Kanske bryta sig ur och göra en ny klubb???

Det blir rätt många tusenlappar om alla nyare mussar lämnar klubben.

Det är ingen idé vi visar oss utanför dörren med "pappas" bil... :roll:

Man får ju inte vara ung och köra "häftig" bil i Sverige.

Link to comment
Share on other sites

Observera att det ingenstans i våra stadgar står om årsmodellsberoende för att bli medlem, tvärtom skall medlemskapet främja intresset för Mustang av alla modeller. Hoppas det förblir så.

http://www.mustangclubsweden.org/default.asp?c=1074

med vänliga hälsningar /frasse

PS! Hade hoppats på ett inlägg från vår eminenta styrelse, tyvärr lyser dessa i denna diskussion med sin frånvaro.

Link to comment
Share on other sites

Klubben har väl inte löst frågan om klubbförsäkring för oss med nyare bilar? Är det en signal månne?

Styrelen....någon....hallå!

Om man utgår från det som sades på årsmötet i år, så pågår förhandlingar med försäkringsbolag. Det finns inga som helst signaler om att nyare Mussar inte skulle vara välkomna. ALLA med intresse för Mustangen ... med eller utan bil är hjärtlig välkomna i klubben!

Frågan om namnet på klubben har varit uppe åtskilliga gånger för diskussion (jag vet för jag startade en av dom) och det har beslutats att namnet med "Classic" skall inbegripa samtliga modeller av Mustang oavsett årsmodell ... då Mustangen som bilmodell kan bestraktas som klassiker med sina 45 år på nacken. Klubbnamnet må förvilla ... men det är ändå till sist klubbens stadgar som avgör klubbens framtid.

Till slut .. vem har rätt att säga att hans Mustang är MER mustang än någon annans ?? Är en 30 år gammal bil värd mer (ementionellt) än en nyare? Jag har blivit utestängd från regionsträffar för att jag haft en 14 år gammal bil istället för 30, Är det verkligen så vi vill ha det i en klubb som har som mål att värna om en MODELL av ett bilfabrikat.

En sådan här diskussion leder ingen vart så länge Era åsikter inte ventileras på våra öppna demokratiska årsmöten. De som vill ha förändring föreslås lägga in en motion i ärendet! Annars lär det aldrig bli den konservativa förändring som en återgång till flera Mustangklubbar som dryftats i denna tråd.

Personligen är jag himla nöjd, om vi (mot all förmodan) skulle lyckas locka även en Mustang II från -74 eller en Foxy från -92 på någon av våra träffar .... mångfalden berikar. Och visst har man något att fråga en ägare av en -06:a om, och förmodligen har densamme en hel del frågor om en 64½:a. Om inte annat kan man uppskatta skönheten i varje årsmodells speciella särdrag.

Men som vanligt kan jag ju ha fel.

med vänliga hälsningar// frasse

Link to comment
Share on other sites

Det är ingen idé vi visar oss utanför dörren med "pappas" bil... :roll:

Man får ju inte vara ung och köra "häftig" bil i Sverige.

När jag var yngre och hade "häftig" bil, hörde jag aldrig nån säga till mig att jag har lånat "pappas" bil. Oftast fick jag frågan om jag har snott bilen istället men det är annan story!

Ålder spelar väl ingen roll, vems bilen är kan ju spel roll men det beror ju på om man lånat den eller "lånat" den... :--

Ähh, ingen idé att bråka om sådant där, rent personligen anser jag att en Mustang av -06 modell är "mer" Mustang än en Mustang II -75. Och jag har ändå ägt en IIa själv. hehe

Mig vetligen är det redan klubbat att ALLA som äger eller har intresse för Ford Mustang är välkomna i klubben. Så skall det förbli hoppas jag.

Link to comment
Share on other sites

Ursäkta om jag trampar skaparen av inlägget på tårna, men det var den dummaste tråd jag nånsin läst. Det handlar ju om Mustangen som bil inräknat alla årsmodeller, ingenting annat. Beträffande namnet Classic så lär alla Mussar bli "Classic" för eller senare.

OBS, jag har haft en -65 cab, men kör nu en -05:a så det så... :lol::lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Håller med pineman fast jag vill lägga till att det var den mest

idiotiska tråd som skapast.

Närmast någon form av ålders diskriminering :twisted::twisted: och jag hoppas att

den person som startade tråden tar sig en funderare på vad han

säger vill han splittra klubben eller vad har han för agenda. :twisted::twisted:

För övrigt finns det andra träffar som de, som inte kan med nyare

riktiga Mustanger kan åka på, sådana träffar där man inte släpper in

bilar nyare än 73. :shock:

Det gynnar oss andra som inte är så inskränkta att vi inte kan umgås med riktiga Mustanger av alla årsmodeller. :P:P:P:P

Vore föresten trevligt om du cabking inte var anonym utan vågade visa vem du är. :evil:

För övrigt var det en suverän dag i Norrtälje med många Mustanger av alla årsmodeller och strålande sol, tack för det. :P8)

MVH Lasse. 8)

Link to comment
Share on other sites

Tycker inte alls frågan är idiotisk,,,,,,,

Så fort nån ställer en obekväm fråga, skall det kväsas ner.

Jag hedrar de träffar som håller på 30 års gränsen.

Jag vet att fler än cabking tycker så här, men som vanligt vill man inte stöta sig med någon.

Jantelagen - stick inte upp och tro du är nått.

Fick den angenäma tillfället att uttrycka vad jag tycker i en telefonenkät efter Nostalgia Ronneby, där de släpper in "vad som helst" endast för att få in så mycket pengar som möjligt.

Det slutade med att många finbilar inte fick plats.

(Vad som helst- Epor (inte fina), Corvette C5:or i massor, BMW:s, Hemmacabbade 740is osv.) Sånt hör inte hemma på en finbilsparkering med träffnamnet Nostalgia.

Erbjöd mig att gladeligen gratis vinka bort dessa nästa år.

/Tommy.

Link to comment
Share on other sites

Men att köra strikt på 30 år och sedan släppa in bilar som består av mer rost än plåt är ok bara för att dom är gamla? Det är jättekul att titta på sönderslagna raggarpråmar bara för att dom har åldern inne?

Link to comment
Share on other sites

Då är det enkelt att lösa problemet. :shock:

De som inte kan med nyare Mustanger på träffarna behöver ju inte

komma på clubbens träffar. :shock:

Eller ta kontakt med dina likasinnade och ordna en egen segregerad träff

det kan man också göra. :shock:

Eller åk bara på segregerade träffar där man bara släpper in gamla

bilar äldre en 73. :shock:

Jag hedrar dom träffar som inte har inskränkta arrangörer och som inte gör skillnad på gamla och nya Jänkare, och då menar jag inte EPA traktorer. :P

Lätt som en plätt, så var det ordnat. :shock:

MVH Lasse. 8)

Link to comment
Share on other sites

Oj, måste bilarna vara i perfekt skick med? Då e det ju typ kört för mig med... :shock:;)

Alla får väl självklart framföra sina åsikter, inget snack om det, men sedan bör man ju kunna möta kritiken och försvara sina åsikter utan att ta upp en massa klyschor.

För min del ser jag inte sambandet mellan en a-traktor och en ny mustang men jag kan missat något. :)

Link to comment
Share on other sites

Bäst att lägga ned debatten tycker jag.

Classic betyder i substantiv form KLASSIKER

I adjektiv form KLASSISK/TIDSLÖS.

Det är ju 45:åringens hela liv vi pratar om.

Gillar man denna 45:åring då gillar man mer eller mindre hela 45:åringens liv oavsett period.

Alldeles oberoende av skick, färg, modellår osv.

Lasse :D

Link to comment
Share on other sites

Nu är ju CMC till för ALLA mustangägare/-intresserade, oavsett årsmodell.

Så vill man ha en träff endast för äldre mustanger så får man göra det i regi av en annan klubb, inte till den som jag betalar min medlemsavgift till iaf.

Mina 300kronor per år ska då inte gå till träffar där en mustang av 94 eller 06 årsmodell INTE är välkommen. Då får man göra det med sina egna pengar.

Slutligen, inget fel att dela upp modellerna, man behöver inte gilla en nyare mustang för att man har en äldre, man får tycka att Classic Mustang club Sweden ska rikta in sig på mustanger mellan 64½-73, men då skulle man ha sagt det på årsmötet hösten 1973...

Link to comment
Share on other sites

Nu är ju CMC till för ALLA mustangägare/-intresserade, oavsett årsmodell.

Så vill man ha en träff endast för äldre mustanger så får man göra det i regi av en annan klubb, inte till den som jag betalar min medlemsavgift till iaf.

Mina 300kronor per år ska då inte gå till träffar där en mustang av 94 eller 06 årsmodell INTE är välkommen. Då får man göra det med sina egna pengar.

Slutligen, inget fel att dela upp modellerna, man behöver inte gilla en nyare mustang för att man har en äldre, man får tycka att Classic Mustang club Sweden ska rikta in sig på mustanger mellan 64½-73, men då skulle man ha sagt det på årsmötet hösten 1973...

Instämmer!

Link to comment
Share on other sites

Jag tror styrelsen är medveten om denna fråga. På Ölandsträffen fick - de som ville - lämna in synpunkter på klubbens utveckling. Om jag minns rätt så var en av frågorna "Vilken profil tycker du CMC ska ha?".

I denna tråd gillar jag idén med att ställa upp bilarna i årsmodellsordning. Skulle ge en himla bra bild över utvecklingen under 45 år. För det är just utvecklingen som är så himla intressant. Modellerna speglar tiden som var och hur samhället utvecklats, hur FoMoCo gick, bilindustrin, teknik osv.

Titta på hur GM har hanterat Camaro och TransAm.

Mustangen är i det närmaste unik och en av bilhistoriens mest framgångsrika koncept.

Vi har väl alla våra favoriter - och just det speglas i spridningen av årsmodeller på träffarna.

Hoppas vi kan hålla ihop och att alla är välkomna på klubbens träffar. Skulle bli himla tråkigt annars.

Samtidigt har klubben en utmanig i att attrahera modeller från 74 - 93. De lyser starkt med sin frånvaro!

Att "de yngre" med nyare Mussar inte vet så mycket om de tidiga åren - är väl inte så konstigt och så är det inom de flesta områden i samhället.

Å andra sidan så undrar jag vad "di äldre" vet om de nya.....

Det intressanta är ju att träffarna ger de bästa tillfällena till förkovring. Det är bland det roligaste som finns - att lära sig - om både gammalt och nytt.

Jepp så ere....

Ha de gött i sommarvärmen... å ska bli kul att träffa Musseägare och andra Muscelfans i kommande helg - då vi brummar runt Vättern.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...