Jump to content

Recommended Posts

Tack för bilden. Har tankar på att montera ett sådant scoop på en -67a och ta upp hål under. Fanns det det någon direkt funktion med det lufttillsläppet.

Så här ser huven ut på min 67´a med mach1 scoop. Här är hela hålet urkapat, ej några tårtbitar.... Som Lars tidigare skrev så tror även jag att det bara är en fördel att spara lite plåt som stadgar upp huven. Lätt annars att det spricker mellan huv/scoop om du nu ska plasta ihop dessa delarna med varann.....

Det har det tyvärr börjat gjort på min..... Har själv börjat fundera på en plasthuv....men plåt känns ju bättre, hmmmm :think:

MVH Schröder

Konstigt... de bilder jag sett på nätet från -69 och -70 har många iaf inte haft något hål alls. Tycker att det ser betydligt bättre ut som det är gjort på din bil Schröder, men det kan nog tänkas att kanterna blir mjuka när man ska skruva fast det... Hur ska det se ut för blinkersen?

För mig spelar det ingen roll om det är original eller inte för jag har dubbla huvar, och alternativet med förstärkningar är förmodligen stabilare.

Nu kommer jag med en j....t dum fråga, som egentligen inte har någon betydelse

En fundering jag fick var att jag haft några Mach1, både med shaker och det vanliga scoppet men ingen med vanliga scoopet har haft hål under. Vilken mach1 modell var det som hade det. Var det motoralternativet som avgjorde eller var det en specialbeställning av huv.

:D Jag har ju en Mach 1 -69 och har sett minst 80-90 st. Mach 1:or 1969-1970 live på träffar i Usa och Sverige men aldrig sett någon utan "shaker" som har hål i huven. När jag såg detta på bild tog jag för givet att det var något "hempuleri".

Mvh. Mats

CMC 2089

Hej.

Känns konstig för mig att försöka överbevisa och jag tror inte jag

skall det heller, jag har sett ett antal med dessa 4a urtag och jag

har även sett de som har runt hål :roll: .

I kombinationen runt hål har det varit monterat en luftrenare av

RAM AIR typ alltså med gummitätning som tätat mot undersidan

då huven varit stängd, om det är original vet jag inte :? .

Kanske det är så att de med fyra urtag är en beställning som

utfördes till de som ville ha :problem: .

Jag har varit med och delrenoverat en garanterat orörd 69Mach1

och den hadde faktiskt dessa fyra hål :shock: , skickar med en

suddig bild :oops: .

Jag måste också erkänna att jag sett ett antal utan något

hål på undersidan ;) .

Jag ska prova reda ut "lite"......

Eksempel 1; 1968 1/2 Mustang 428 CJ

R-code = Scoop (C8ZZ-16C630-A) UTAN blinkersindikator i bakkant med 1 stort hull i huven.

Eksempel2; 1969/70 Mustang

1969 G-code Boss 302 = Scoop (C9ZZ-16C630-C) med blinkersindikator i bakkant = 4 kakformade hull i huven.

1970 G-code Boss 302 = Scoop (C9ZZ-16C630-C) med blinkersindikator i bakkant = 4 kakformade hull i huven eller Shaker Scoop med 1 stort hull i huven.

Q-code 428 CJ/SCJ = Scoop (C9ZZ-16C630-C) med blinkersindikator i bakkant = 4 kakformade hull i huven.

R-code 428 CJ/SCJ = Shaker scoop = 1 stort hull i huven.

Z-code Boss 429 = 1 stort hull i huven men ej likt Shaker hull. Hullet er større og lite konstigt utformad.

70 Grande kom ej som R-code (Med Shaker). Dock fikk dom ljuddempningsmatta under huven. Har ej sett denna matta på biler med Shaker huv.

For 69/70. Shaker Scoop/huv var inte orginal option til biler med rak 6 eller 302.

Om några biler fikk Scoop med blinkersindikator og huv utan dom 4 tårtformade hålen.....Vet ej ......

John

Jag har ett vrålstort hål i huven, förmodligen uppklippt av någon tidigare ägare. Det är precis så mycket plåt kvar att fästskruvarna har lite att dra i .

Ett 14" filter kan sticka upp i hålet.

Hur mycket luft som faktiskt kommer in genom scoopet kan man nog fundera på..

P6240063.JPG[/attachment:29c89uuz]

Är det någon som har bilder / beskrivning på blinkers indikatorn vid scoopet?

Verkade vara en skojig detalj....

I min enfalld trodde jag att det var ett mach1 scoop jag hade men vid vidare efterforskning nu på morgonen så tror jag det mer är ett lite ombyggt Boss 429 scoop.... :silent: Är inte sämre än att jag kan rätta mig själv.... :--

Några bilder på blinkers indikatorer.....

Är det såhär det skall se ut på ett mach1 scoop?

http://www.jmooneyham.com/1969-mustang-mach-1-original-hood-scoop-2.jpg

http://www.mustangsplus.com/xcart/images/P/05983lg.jpg

Såhär på en orginal gt huv på en 67´a?

http://www.knightsofcolumbus-5095.com/files/2285421/uploaded/mustang%20033.jpg

http://www.ctcautoranch.com/Misc.%20Parts/Row%201/Shelf%2018/Box%209/1967%20Mustang%20Hood%20Scoop%20Inserts.JPG

Mvh Schröder

Alltså mach1 scoopen var ju jättevanliga på sjuttiotalet,kanske redan på sextiotalet.

fanns flera firmor i sverige som sålde dessa,givetvis var det likadant i USA.

Antar att de flesta utan hål är eftermonterade.

kolla om ni ser fords gjutnummer på scoopet..

:D De flesta Mach 1:or har inga hål i huven även med originalmonterade scoop. Varför en del hade det och vilka modeller är fortfarande lite oklart. Om vi utgår från att Johns info stämmer (för det brukar den ju alltid göra) så har vi väl fortfarande ca. 60-65 000 Mach1:or 1969 ( av totalt ca. 72 500) som inte är Q eller R kodade. Om alla dessa (H,M eller S-kodade) hade huv utan hål eller om det var beroende på tillverkningsplats eller ev. produktionsdatum verkar vara svårt att få reda på. Kanske John har info. om detta från samma källa som infon. om Boss 302, Boss 429 och Q-kodade bilar.

:D Mvh. Mats :D

CMC 2089

Japp, så ser det ut om man har "turn signal hood" på en 1967-68. På den översta bilden (den blåa huven) ser det ut som om de orangea blinkersglasen saknas.

Egentligen är det fel att kalla det för GT-huv, eftersom det inte har något med GT att göra, utan var ett separat option. Det finns alltså GT-Mustanger både med och utan blinkersindikatorer, och det finns icke-GT både med och utan.

Jag har själv en sådan huv på min bil, och ärligt talat är det väldigt svårt att se att det blinkar ute på huven om solen ligger på från fel håll. Huven ser dock lite tuffare ut med luftutsläppen från motorrummet, tycker jag.

Hoppsan, nu kom vi lite från ämnet som ju var Mach 1 scoop............

Då blir det original -69scoop på min -67a med hål och på sikt en luftburk med öppen anslutning om jag nu får till det. Kanske är synd att förstöra originalgrejer men så får det bli. Dvs om det går att få till det med rätt avstånd och en bra anslutning mot huven.

Har haft bilar med shaker och visst har det fungerat när luckan öppnat. Det blir ungefär samma princip fast öppet hela tiden.

:D De flesta Mach 1:or har inga hål i huven även med originalmonterade scoop. Varför en del hade det och vilka modeller är fortfarande lite oklart. Om vi utgår från att Johns info stämmer (för det brukar den ju alltid göra) så har vi väl fortfarande ca. 60-65 000 Mach1:or 1969 ( av totalt ca. 72 500) som inte är Q eller R kodade. Om alla dessa (H,M eller S-kodade) hade huv utan hål eller om det var beroende på tillverkningsplats eller ev. produktionsdatum verkar vara svårt att få reda på. Kanske John har info. om detta från samma källa som infon. om Boss 302, Boss 429 och Q-kodade bilar.

:D Mvh. Mats :D

CMC 2089

Efter lite frågor på diverse Amerikanska forum og svar från några av dom som vet mycket, kan jag sammanfatta så her;

Dom tårtformada hålen i huven kom til for att Ford planerade ett spesielt RAM AIR utførande, men det blev ingen av.

Kan hittas på alla tidiga 69 Mustanger med 302 eller større motor som er orginalutrustad med Scoop med blinkersindikator.

Vet ej nær dom slutade med dom, men troligvis Jan/Feb 69.

Inga 70 Mustanger med orginalhuv og Scoop med blinkersindikator har blivit dokumenterad med dessa tårtformade hål.

Om ni har en 69 Mustang med orginalhuv, kan det va av interesse att veta om du har hål eller inte.

John

Takk John! :D

Har också hört om Fords (Ram Air utan shaker) som de planerade. Själv har jag en originalhuv från 28:e Mars utan hål men jag antar att de 3 fabrikerna inte fick slut på huvar med hål samtidigt så detta kan säkert variera en del. Vissa frågor förblir nog gåtor och tur är väl det. Kul med lite historia i alla fall. :D

Mvh. Mats

CMC 2089

Takk John! :D

Har också hört om Fords (Ram Air utan shaker) som de planerade. Själv har jag en originalhuv från 28:e Mars utan hål men jag antar att de 3 fabrikerna inte fick slut på huvar med hål samtidigt så detta kan säkert variera en del. Vissa frågor förblir nog gåtor och tur är väl det. Kul med lite historia i alla fall. :D

Mvh. Mats

CMC 2089

Er det huven eller bilen som er tilverkad 28:e mars?

John

Bilen är tillverkad 28/3-1969 i San José. :D

Mvh. Mats

CMC 2089

Takk. Kan du se nåt datum på huven? Finns på undersidan midt på långsidan.

John

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...