Stene February 20, 2010 Report February 20, 2010 Det som satt på huven på -69 / -70, är det bara en dummy? Det var alltså inget hål i huven förutom för skruvarna? Citera
Lars Oscarsson cmc383 February 20, 2010 Report February 20, 2010 Hej.Dummy är inte helt rätt , under scop är det fyra urtag som störe tårtbitar , kvar har man lämnatett kors av huvplåt för att behålla stadga .Men i övrigt är det en original plåtluftburk på förgasaren. Citera
JH February 24, 2010 Report February 24, 2010 Har du någon bild som visar hur hålen såg ut under scoopet? Citera
JH February 25, 2010 Report February 25, 2010 Tack för bilden. Har tankar på att montera ett sådant scoop på en -67a och ta upp hål under. Fanns det det någon direkt funktion med det lufttillsläppet. Citera
Schröder February 25, 2010 Report February 25, 2010 Så här ser huven ut på min 67´a med mach1 scoop. Här är hela hålet urkapat, ej några tårtbitar.... Som Lars tidigare skrev så tror även jag att det bara är en fördel att spara lite plåt som stadgar upp huven. Lätt annars att det spricker mellan huv/scoop om du nu ska plasta ihop dessa delarna med varann..... Det har det tyvärr börjat gjort på min..... Har själv börjat fundera på en plasthuv....men plåt känns ju bättre, hmmmm MVH Schröder Citera
Stene February 25, 2010 Author Report February 25, 2010 Konstigt... de bilder jag sett på nätet från -69 och -70 har många iaf inte haft något hål alls. Tycker att det ser betydligt bättre ut som det är gjort på din bil Schröder, men det kan nog tänkas att kanterna blir mjuka när man ska skruva fast det... Hur ska det se ut för blinkersen? Citera
JH February 25, 2010 Report February 25, 2010 För mig spelar det ingen roll om det är original eller inte för jag har dubbla huvar, och alternativet med förstärkningar är förmodligen stabilare. Nu kommer jag med en j....t dum fråga, som egentligen inte har någon betydelseEn fundering jag fick var att jag haft några Mach1, både med shaker och det vanliga scoppet men ingen med vanliga scoopet har haft hål under. Vilken mach1 modell var det som hade det. Var det motoralternativet som avgjorde eller var det en specialbeställning av huv. Citera
bulan February 25, 2010 Report February 25, 2010 Jag har ju en Mach 1 -69 och har sett minst 80-90 st. Mach 1:or 1969-1970 live på träffar i Usa och Sverige men aldrig sett någon utan "shaker" som har hål i huven. När jag såg detta på bild tog jag för givet att det var något "hempuleri".Mvh. MatsCMC 2089 Citera
Lars Oscarsson cmc383 February 25, 2010 Report February 25, 2010 Hej.Känns konstig för mig att försöka överbevisa och jag tror inte jagskall det heller, jag har sett ett antal med dessa 4a urtag och jaghar även sett de som har runt hål .I kombinationen runt hål har det varit monterat en luftrenare avRAM AIR typ alltså med gummitätning som tätat mot undersidandå huven varit stängd, om det är original vet jag inte .Kanske det är så att de med fyra urtag är en beställning somutfördes till de som ville ha .Jag har varit med och delrenoverat en garanterat orörd 69Mach1och den hadde faktiskt dessa fyra hål , skickar med en suddig bild .Jag måste också erkänna att jag sett ett antal utan någothål på undersidan . Citera
b-ckis cmc2368 February 25, 2010 Report February 25, 2010 hej.min -70 mach1 har inga hål för scoopet..har tyvärr ingen bild,men känns konstigt att det sitter scoop om det inte är i funktion!men snyygt är det ju Citera
JohnB February 25, 2010 Report February 25, 2010 Jag ska prova reda ut "lite"......Eksempel 1; 1968 1/2 Mustang 428 CJR-code = Scoop (C8ZZ-16C630-A) UTAN blinkersindikator i bakkant med 1 stort hull i huven. Eksempel2; 1969/70 Mustang 1969 G-code Boss 302 = Scoop (C9ZZ-16C630-C) med blinkersindikator i bakkant = 4 kakformade hull i huven.1970 G-code Boss 302 = Scoop (C9ZZ-16C630-C) med blinkersindikator i bakkant = 4 kakformade hull i huven eller Shaker Scoop med 1 stort hull i huven.Q-code 428 CJ/SCJ = Scoop (C9ZZ-16C630-C) med blinkersindikator i bakkant = 4 kakformade hull i huven.R-code 428 CJ/SCJ = Shaker scoop = 1 stort hull i huven.Z-code Boss 429 = 1 stort hull i huven men ej likt Shaker hull. Hullet er større og lite konstigt utformad.70 Grande kom ej som R-code (Med Shaker). Dock fikk dom ljuddempningsmatta under huven. Har ej sett denna matta på biler med Shaker huv.For 69/70. Shaker Scoop/huv var inte orginal option til biler med rak 6 eller 302.Om några biler fikk Scoop med blinkersindikator og huv utan dom 4 tårtformade hålen.....Vet ej ......John Citera
JanneJ February 25, 2010 Report February 25, 2010 Jag har ett vrålstort hål i huven, förmodligen uppklippt av någon tidigare ägare. Det är precis så mycket plåt kvar att fästskruvarna har lite att dra i . Ett 14" filter kan sticka upp i hålet. Hur mycket luft som faktiskt kommer in genom scoopet kan man nog fundera på..P6240063.JPG[/attachment:29c89uuz] Citera
Schröder February 26, 2010 Report February 26, 2010 Är det någon som har bilder / beskrivning på blinkers indikatorn vid scoopet?Verkade vara en skojig detalj....I min enfalld trodde jag att det var ett mach1 scoop jag hade men vid vidare efterforskning nu på morgonen så tror jag det mer är ett lite ombyggt Boss 429 scoop.... Är inte sämre än att jag kan rätta mig själv.... Några bilder på blinkers indikatorer.....Är det såhär det skall se ut på ett mach1 scoop?http://www.jmooneyham.com/1969-mustang-mach-1-original-hood-scoop-2.jpghttp://www.mustangsplus.com/xcart/images/P/05983lg.jpgSåhär på en orginal gt huv på en 67´a?http://www.knightsofcolumbus-5095.com/files/2285421/uploaded/mustang%20033.jpghttp://www.ctcautoranch.com/Misc.%20Parts/Row%201/Shelf%2018/Box%209/1967%20Mustang%20Hood%20Scoop%20Inserts.JPGMvh Schröder Citera
Ingo February 26, 2010 Report February 26, 2010 Alltså mach1 scoopen var ju jättevanliga på sjuttiotalet,kanske redan på sextiotalet.fanns flera firmor i sverige som sålde dessa,givetvis var det likadant i USA.Antar att de flesta utan hål är eftermonterade.kolla om ni ser fords gjutnummer på scoopet.. Citera
bulan February 26, 2010 Report February 26, 2010 De flesta Mach 1:or har inga hål i huven även med originalmonterade scoop. Varför en del hade det och vilka modeller är fortfarande lite oklart. Om vi utgår från att Johns info stämmer (för det brukar den ju alltid göra) så har vi väl fortfarande ca. 60-65 000 Mach1:or 1969 ( av totalt ca. 72 500) som inte är Q eller R kodade. Om alla dessa (H,M eller S-kodade) hade huv utan hål eller om det var beroende på tillverkningsplats eller ev. produktionsdatum verkar vara svårt att få reda på. Kanske John har info. om detta från samma källa som infon. om Boss 302, Boss 429 och Q-kodade bilar. Mvh. Mats CMC 2089 Citera
b-ckis cmc2368 February 26, 2010 Report February 26, 2010 hej schröder..mitt scoop på mach1:an ser precis ut som på dom länkade bilderna..men inga hål i huven!!dock en rolig detalj med blinkers indikatorn! Citera
Ronnie S February 26, 2010 Report February 26, 2010 Såhär på en orginal gt huv på en 67´a?http://www.knightsofcolumbus-5095.com/files/2285421/uploaded/mustang%20033.jpghttp://www.ctcautoranch.com/Misc.%20Parts/Row%201/Shelf%2018/Box%209/1967%20Mustang%20Hood%20Scoop%20Inserts.JPGMvh SchröderJapp, så ser det ut om man har "turn signal hood" på en 1967-68. På den översta bilden (den blåa huven) ser det ut som om de orangea blinkersglasen saknas. Egentligen är det fel att kalla det för GT-huv, eftersom det inte har något med GT att göra, utan var ett separat option. Det finns alltså GT-Mustanger både med och utan blinkersindikatorer, och det finns icke-GT både med och utan. Jag har själv en sådan huv på min bil, och ärligt talat är det väldigt svårt att se att det blinkar ute på huven om solen ligger på från fel håll. Huven ser dock lite tuffare ut med luftutsläppen från motorrummet, tycker jag.Hoppsan, nu kom vi lite från ämnet som ju var Mach 1 scoop............ Citera
JH February 26, 2010 Report February 26, 2010 Då blir det original -69scoop på min -67a med hål och på sikt en luftburk med öppen anslutning om jag nu får till det. Kanske är synd att förstöra originalgrejer men så får det bli. Dvs om det går att få till det med rätt avstånd och en bra anslutning mot huven.Har haft bilar med shaker och visst har det fungerat när luckan öppnat. Det blir ungefär samma princip fast öppet hela tiden. Citera
Lars Oscarsson cmc383 February 26, 2010 Report February 26, 2010 Hej.Gör en google sökning Scoop 69-70 bilder , eller gå in på Ebay sök allt påMustang 69-70 , här fanns sist jag kollade en hel del att ta in iminnesbanken. http://www.who-sells-it.com/r/69-mach-1-hood-scoop.html Citera
JohnB February 28, 2010 Report February 28, 2010 De flesta Mach 1:or har inga hål i huven även med originalmonterade scoop. Varför en del hade det och vilka modeller är fortfarande lite oklart. Om vi utgår från att Johns info stämmer (för det brukar den ju alltid göra) så har vi väl fortfarande ca. 60-65 000 Mach1:or 1969 ( av totalt ca. 72 500) som inte är Q eller R kodade. Om alla dessa (H,M eller S-kodade) hade huv utan hål eller om det var beroende på tillverkningsplats eller ev. produktionsdatum verkar vara svårt att få reda på. Kanske John har info. om detta från samma källa som infon. om Boss 302, Boss 429 och Q-kodade bilar. Mvh. Mats CMC 2089Efter lite frågor på diverse Amerikanska forum og svar från några av dom som vet mycket, kan jag sammanfatta så her;Dom tårtformada hålen i huven kom til for att Ford planerade ett spesielt RAM AIR utførande, men det blev ingen av.Kan hittas på alla tidiga 69 Mustanger med 302 eller større motor som er orginalutrustad med Scoop med blinkersindikator.Vet ej nær dom slutade med dom, men troligvis Jan/Feb 69. Inga 70 Mustanger med orginalhuv og Scoop med blinkersindikator har blivit dokumenterad med dessa tårtformade hål.Om ni har en 69 Mustang med orginalhuv, kan det va av interesse att veta om du har hål eller inte.John Citera
bulan February 28, 2010 Report February 28, 2010 Takk John! Har också hört om Fords (Ram Air utan shaker) som de planerade. Själv har jag en originalhuv från 28:e Mars utan hål men jag antar att de 3 fabrikerna inte fick slut på huvar med hål samtidigt så detta kan säkert variera en del. Vissa frågor förblir nog gåtor och tur är väl det. Kul med lite historia i alla fall. Mvh. MatsCMC 2089 Citera
JohnB February 28, 2010 Report February 28, 2010 Takk John! Har också hört om Fords (Ram Air utan shaker) som de planerade. Själv har jag en originalhuv från 28:e Mars utan hål men jag antar att de 3 fabrikerna inte fick slut på huvar med hål samtidigt så detta kan säkert variera en del. Vissa frågor förblir nog gåtor och tur är väl det. Kul med lite historia i alla fall. Mvh. MatsCMC 2089Er det huven eller bilen som er tilverkad 28:e mars?John Citera
bulan February 28, 2010 Report February 28, 2010 Bilen är tillverkad 28/3-1969 i San José. Mvh. MatsCMC 2089 Citera
JohnB March 1, 2010 Report March 1, 2010 Bilen är tillverkad 28/3-1969 i San José. Mvh. MatsCMC 2089Takk. Kan du se nåt datum på huven? Finns på undersidan midt på långsidan. John Citera
Recommended Posts