Mmmange June 8, 2010 Report June 8, 2010 ..Som rubriken lyder, Måste man ha headers bandage eller går det bra änddå?Motorn är en "uppgraderad" 289 med nya toppar, "H.P kam", ny 4-ports förgasare o insug,Ja, motorn har fått sig en rejäl omgång hos Engine Kit Racing under vintern, och har ca 340HK nu Bilen? Jo, Min Mustang 67'a HT.Frågan är om man MÅSTE ha bandage...eller om det är BRA om jag sätter dit det...eller SPELAR INGEN ROLL om jag sätter dit det? Citera
Per Berglund June 8, 2010 Report June 8, 2010 Ingen håller en pistol mot dit huvud så självklart behövs det inte! Däremot råder jag dig STARK att använda det!!! Det blir en jävla skillnad i motorrumstemperaturen Följden blir annars en massa problem i körning i köer plus mindre effekt eftersom motorn suger i sig varm luftTänk dig själv om du lägger ihop mantelytan från alla rör så är ytan gigantisk som värmen strålar ut ifrån.Det är mitt råd bara så visst kan du prova utan......Får du problem kan du ju alltid plocka bort grenrören och linda dom sedan. Citera
87gt50 June 8, 2010 Report June 8, 2010 Den första frågan som dyker upp är vilken typ av grenrör/headers du tänkt använda, och, hur du använder bilen?mvhJocke Citera
Mmmange June 8, 2010 Author Report June 8, 2010 Oj! Tack för snabba svar! Headers är redan inköpta (tillsammans med motorrenoveringen av Engine Kit Racing, som rekomenderade dessa)Det är ett par Flowtech "Full Length" HeadersModell: 12102FLT...Fast nu får man väl höra att det är skräp/fel/dåliga eller? Nåja, de ligger i kartong bredvid bilen såde får de bli!Bilen kommer att användas till att åka cruising lite lugnt men också absolut gasa lite ibland, eller ganska ofta..men ingen bankörning, dragracing, rally o.d.Men vad jag förstår är det värt att köpa bandage innan jag hinkar i dom i bilen! Citera
ste June 8, 2010 Report June 8, 2010 Ja du sparar ju lite tid och svordomar om du lindar dom innan du stoppar i dom. Har testat både biltemas och lite dyrare. Måste nog rekommendera de lite dyrare då de bränner ihop fint efter att de blitt varma. Sen om dom stoppar värmen bättre vet jag inte, men de satt iaf kvar på grenröret betydligt bättre.Köpte de jag använde ute på Autotec på hälla. Tror jag gav ca 600 spänn rullen. Citera
Mmmange June 9, 2010 Author Report June 9, 2010 Okej, tack för tipset! Hur många rullar gick det åt för dig?Det blir nog en tur till AutoTec närmsta dagarna! Citera
Mmmange June 9, 2010 Author Report June 9, 2010 Jahapp det blev 3 rullar från Mekonomen (Hansen Racing prylar)Men sen dök det ju upp ett annat JÄTTEproblem! Jag har ju servostyrning och då måste man ha en "power steering bracket" art. 10041FLT.Någon som vet var man kan handla en sådan SNABBT?! Såg att Hansen racing inte hade på lager (Lev tid 10-06-30) Nån som vet nån som kan tänkas ha?HJÄLP! Citera
ste June 9, 2010 Report June 9, 2010 Kan tyvärr inte hjälpa dig med servon, men ville bara tipsa om att det är betydligt lättare att linda tight om du lägger bandaget i blöt innan du lindar. Blir lite plaskigt, men man får det att smita åt riktigt fint så det blir snyggt också Använde vanlig najtråd att fästa med, men det finns snygga låsband i rostfritt om man så vill.Gick åt 1 rulle per sida för mig. Detta då på en 350 csb med fullängdare, så 3 rullar borde räcka gott och väl.Lycka till ! Citera
Mmmange June 9, 2010 Author Report June 9, 2010 Japp, jag följde tipset med att lägga iblöt först! Gick supersmidigt! Räckte precis med tre rullar 2" x 15meter. Jag provade med andra rullen utan att lägga i blöt först, men det dammade och var hårt och eländigt. Så det var inget bra. Men med blötlagd bandage och några timmar i garaget så fick jag det ganska snyggt och tight! men som sagt...problemet kvarstår med servostyrningen Hoppas nån vet nåt bra tips!Tanken var att köra in kammarna på lördag så det blir en kväll i morgon i garaget igen Ska montera kylaren och koppla in den sedan hoppas jag att jag får tillbaka den nyrenoverade generatorn oxå så jag kanpula dit den med. Sen är det bara att fylla kylaren och växellådan med olja o vatten och hålla tummarna ett det fungerar! Men.....fortfarande bekymret med servofästet.. Hittade lite länkar på andra fabrikat men det verkar svårt att få fram nåt med kort varsel...Aja, jag håller tummarna att nån här på forumet har nåt tips! Citera
Per Berglund June 10, 2010 Report June 10, 2010 Servofäste råder jag dig tillverka ett själv.Det som finns att köpa är helt värdelöst.Eftersom det är minst dubbelt så långt som originalet så blir det en stor momentarm.Det är för klent och det böjer sig varje gång man styr....Tillslut går det av eller bryter upp nedre del av ramen.Med lite plattjärn och en svets så kan du göra ett själv.För många år sedan gjorde jag detta på en bil och jag svetsa fast plattjärnen direkt i ramen.Ska se om jag hittar nån gammal bild på det hela. Citera
Mmmange June 10, 2010 Author Report June 10, 2010 Det vore kanoon! Jag har plattjärn avv många olika sorter, svets, bock-klipp-kap-maskiner, så det vore inte några problem...bara man visste hur den skall se ut! Så det vore kanon om man fick lite bilder på dem! Antingen hit eller till min mail "mange snabel-a lies punkt se"Tack på förhand!! Citera
Per Berglund June 10, 2010 Report June 10, 2010 Ingen hjärnkirurgi direkt utan du tillverkar ett fäste precis så långt du behöver så att hjälpcylindern ligger i tryggt avstånd från grenröret.Jag skulle nog satsa ca 2cm luftspalt mellan grenrör/hjälpcylinderDenna blev aningen lång!!! Den slog ofta i när man körde över kanter.Fast min bil var vid detta tillfälle kraftigt sänkt dessutom! Citera
Mmmange June 10, 2010 Author Report June 10, 2010 Aaah! Super! Då vet jag hur jag skall fixa det...tror jag Tusen tack för hjälpen!Just nu känns det som jag hinner klart till midsommar med bilen! Citera
Mmmange June 14, 2010 Author Report June 14, 2010 Köpte ett fäste i dag... passar perfekt! Men sen undrar jag om någon har en bra bild på hur man bäst drar slangarna till servo pumpen? Lite akut behov av det då jag inte vet hur fasiken jag skall dra dom så de går fritt UTAN att vara för nära header'n?!Bra bilder belönas! Citera
gustaf June 23, 2010 Report June 23, 2010 Jag ber om ursäkt om jag kapar tråden. Men jag undrar om någon vet skillnaden i värmeavgivning (heter det så?) på lindade hedders och coatade, dvs keramiskt belagda. Vad händer med coatade när det blir sot på insidan? Citera
Mmmange June 23, 2010 Author Report June 23, 2010 Slangar fixade....går fritt nu Det är okej att kapa tråden Hade lite funderingar om samma sak faktiskt! Skulle vara intressant o veta. Citera
Ingo June 24, 2010 Report June 24, 2010 Slangar fixade....går fritt nu Det är okej att kapa tråden Hade lite funderingar om samma sak faktiskt! Skulle vara intressant o veta.Det där är en djungel..Här står en hel del..http://goto.glocalnet.net/opel-p1/Avgasror.pdfenkelt va? Citera
Schröder August 16, 2010 Report August 16, 2010 Kapar också tråden lite om det går bra... Tänkte själv linda mina Hooker competition headers till helgen och skall innan dess köpa dessa bandage.Tror ni det räcker med en 15meter rulle på var sida Någon som testat alu belagt bandage, för och nackdelar med detta kontra vanligt "typ beiget" Är det en bortkastat arbete att grunda headerserna men värmefärg innan man lindar dom MVH Schröder Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.