Jump to content

Recommended Posts

Hej!

Nu har jag hunnit köra lite med min nyimporterade Mustang 65.

Upptäcker att den drar ca. 3l/milen :shock: vid normal landsvägskörning.

Det är något knas med förgasaren och det kanske har ett samband med den höga förbrukningen.

När jag trycker på gasen så "bölar" den bara, liksom kväver sig, inget drag alls.

Nu har jag faktiskt ingen aning om vad det är för motor i den eftersom den är konverterad från 6:a till V8 i USA.

Jag tror att det är en 289 med en Holley 600 4-port med automatisk choke.

Visserligen så står det 302 på ventilkåporna men när vi skulle byta vattenpumpen så passade bara den till 289 motorerna.

Ska försöka krypa under och se om jag hittar motorkoderna.

Varför kväver den sig vid gaspådrag och varför är det så hög soppaförbrukning?

Hur fungerar en 4-ports förgasare igentligen?

Skall väl upplysa om att jag är nybörjare på detta så jag har lite svårt med att förstå de tekniska termerna.

Tacksam för alla idéer och tips.

MVH

Matz

Kolla att choken/spjäll fungerar som den ska,att den är öppen vid varm motor.

Sen finns det naturligvis fler möjligheter till beteendet,-tändning,förgasarfel/flottör,dålig kompression......

Drar den olja också? Blå eller svart rök vid gaspådrag?

Ska kolla spjället när jag kommer hem.

Jag har inte hunnit köra bilen så många mil så jag vet inte om den drar olja.

Det blir ingen rök iallafall vid gaspådrag.

En och annan förgasarknall har det blivit om det kan betyda någonting.

Matz

3 liter/mil är helt galet vid landsvägskörning, hälften brukar vara en mer normal siffra.

Jag hade börjat med en total genomgång av förgasare och tändning.´

Tändningen kan du ställa till 8-10º vid tomgång ( ta bort vacuumslangen till fördelaren när du ställer tändningen )

Kolla gärna med tändinställningslampa att du får gnista till samtliga tändstift.

Kolla sedan flottörnivån i förgasaren, för hög nivå gör att den flödar (=bensinen rinner ohämmat in i motorn).

Starta bilen och låt den stå på tomgång, skruva in tomgångsmunstyckena i botten, då ska bilen dö, gör den inte det kan power valve i förgasaren vara trasig.

Skruva ut munstyckena 1½ varv och koppla in en vacuummätare, justera munstyckena tills du får högsta vacuum.

Kolla även att bromsarna inte ligger på, kan höja förbrukningen avsevärt..

Hade ungefär samma fel som du när jag köpte min, en snabb titt på motorn - slängde bort allt som inte var orginal bla holleyförgasaren - satte dit orginal -autolite 2100, bytte till ignitor brytarlöst - drar nu c:a 1.2 landsvägskörning.

//Håkan

Hur ser jag att det är för hög nivå i flottören?

Har kollat lite noggrannare nu och ser att det ryker lite svart om avgaserna.

Vad jag förstår så ska det vara grått bak i rören, här är det sotsvart.

Betyder det att den får för mycket soppa?

Jag tror att bilen har stått stilla i några år i Usa så det kanske behövs göra en förgasarrenovering!

Finns det någon som kan renovera förgasare i Örebro trakten?

Matz

börja med att ställa tändningen, prova sedan.

Om du så småningom kommer fram till att förgasaren är problemet så är det inte alltför svårt- finns insruktioner i renoverings/packningssatsen. Dessutom finns en "mall" till flottörnivån.

Köp gärna en shop manual - den kommer du ha användning för så länge du äger bilen:-) Dessa finns tex hos Ullman, eller på NPD /Mustangs Unlimited etc. (kolla länkar här på hemsidan).

  • 1 month later...

Nu går bilen mycket bättre! :)

Med hjälp från min ovärderlige bror, vänner och detta forum så har jag en bil som går som den ska. (tror jag)

Vi slet isär förgasaren och googla lite på nätet för att se hur det ska vara och se ut.

Där upptäckte vi att membranet till det sekundära spjället inte såg riktigt friskt ut, därför tror jag inte att det sekundära spjället har öppnats någon gång.

Köpte nytt membran samt ny fjädersats till dito. Det satt den hårdaste fjädern i men har nu bytt till en mjukare så den öppnar lättare.

passade även på att byta gummipluggarna till de vacuumportar som inte används.

Vi öppna även flottörhusen och där upptäckte vi att flottören aldrig täppte igen när det fanns tillräckligt med soppa. Flottören hade fastnat.

Även elchoken var helt felmonterad så den fungerar nu också :thumbup:

tog fram vacuummätaren och justerade lite på blandningsskruvarna.

Sen kollade vi tändningen

Den stod på 0°!!!?? :shock:

Upp med den till 12° och vipps så har jag en Ford Mustang av 65 års modell som går kanon! :clap:

Nu återstår det bara att se om soppförbrukningen kommer att minska!

Tack alla för de tips ni har kommit med!

Matz

  • 3 weeks later...

Nu har jag varit ute och kört några mil sen sist och gjort en liten beräkning.

Och visst går den mycket snålare nu ca. 1,4-1,5l/mil :D

Då har jag ändå inte snålat på gasen.

Så nu är allt frid och fröjd på den punkten.

Hälsningar

Matz

  • 7 years later...
On 2010-07-03 at 19:10, matz69 said:

Hur ser jag att det är för hög nivå i flottören?

Har kollat lite noggrannare nu och ser att det ryker lite svart om avgaserna.

Vad jag förstår så ska det vara grått bak i rören, här är det sotsvart.

Betyder det att den får för mycket soppa?

Jag tror att bilen har stått stilla i några år i Usa så det kanske behövs göra en förgasarrenovering!

Finns det någon som kan renovera förgasare i Örebro trakten?

Matz

Fick du något svar på det, vad betyder kolsvart rök.  Jag har ibland samma sak,  det kom helt plötsligt

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...