Jump to content

Renovera bakaxel i vinter...


Recommended Posts

Min bakaxel behöver verkligen en omgång, tänkte ta det i vinter. Det är en "vanlig" original 8" och jag funderar på om man skall

passa på och fixa tvåhjulsdrift när man ändå har isär.

Finns väl lite olika sorter och modeller kan jag tro, vad rekommenderar ni? (slip , lock, märke osv)

Link to comment
Share on other sites

*This item may cause a slight ratcheting sound during hard turns, which will become more quite as it breaks in.

Såg det med, ljud stör mig inte mycket. :) Vad är fördelarna med slip förutom att de låter mindre ljudet?

Link to comment
Share on other sites

Naturligtvis ska var och en välja själv vad man vill ha !

Men jag rekommenderar inte detroit locker för enbart gatan.

Har själv en sådan på min 71 Mach 1, har kört sparsamt i ca 4 år med den.

Men nu åker den ur.Sätter tillbaka min traction lock.

Tycker personligen att detroiten låter för mycket samt att bilen blir lite "bångstyrig" vid låga farter.

Men detta är min personliga åsikt.

// Thomas

Link to comment
Share on other sites

Tack, bra svar!

Bilen används ju rätt blandat, allt från lugn cruising till rödljusrace, donuts och "sportig" körning på kurviga vägar.

Det är mest tillförlitligheten jag vill åt, om det låter gör inget så länge det inte är ett tecken på att det går sönder

så att säga. Skall tåla hårt brukande alltså.

Limided Slip slits de på ett annat sätt än en locker diff?

TOMAS: misstänker det är en 9" med 31splines du skall plocka ur den ur så jag kan inte använda den?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

För gatkörning inkl bus så brukar en lamelldiff vara det bästa alternativet.

För Ford 8" finns numera lamelldiffar med 4 st små diffdrev istället för två. Detta brukar vara den svagaste punkten, vilket då förbättras väsentligt.

Lamelldiff har lameller som slits och du får lamellfibrer i oljan.

Kondiff har stålkonor som slits och du får metallpartiklar i oljan.

Locker har metalldrev som kuggar i och ur vilket gör att du får oväsen vid kurvtagning samt metallpartiklar i olja

Locker brukar vara utvägen om man har så grova drivaxlar att man inte kan använda något annat alternativt man ska köra 4wd i terräng.

Om du ska köpa en locker av powertrax typ bör du först kontrollera att ditt diffhus är OK.

Link to comment
Share on other sites

För gatkörning inkl bus så brukar en lamelldiff vara det bästa alternativet.

För Ford 8" finns numera lamelldiffar med 4 st små diffdrev istället för två. Detta brukar vara den svagaste punkten, vilket då förbättras väsentligt.

Lamelldiff har lameller som slits och du får lamellfibrer i oljan.

Kondiff har stålkonor som slits och du får metallpartiklar i oljan.

Locker har metalldrev som kuggar i och ur vilket gör att du får oväsen vid kurvtagning samt metallpartiklar i olja

Locker brukar vara utvägen om man har så grova drivaxlar att man inte kan använda något annat alternativt man ska köra 4wd i terräng.

Om du ska köpa en locker av powertrax typ bör du först kontrollera att ditt diffhus är OK.

Tack! :--

Link to comment
Share on other sites

Jag har kört bana ihop med grabbarna med hår på bröstet som kör Mustang och Falcon med detroit locker.

De kör med ställ i VARJE kurva när diffen går in och låser upp, manligt... 8)

Tveksamt om man skulle orka med det till vardags på gatan.

Funderar själv på en lamelldiff i min 9" som vinterprojekt.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Hakar på tråden..

Ska slänga i en något vässad 351W i mussen och C4 lådan är ivägskickad på preppning..

Måste ju fixa bakaxeln också..

Är inne på Currie Lamelldiff men vilken ska man ha?

Har 8"

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...