Per-Åke Kjellberg December 5, 2010 Report December 5, 2010 Hej hoppas ni vet att dagens motorolja saknar nästan helt zink,detta innebär att kammen kan slitas ner väldigt fort.Kan köpas från Usa,firman heter national parts depot. Citera
THOMAS December 5, 2010 Report December 5, 2010 Kan nog tyvärr inte köpas till Sverige via flygfrakt,då det klassas som "Haz mat".Finns även liknande produkter hos svenska återförsäljare.Rekomenderar inte att försöka köra in kamaxel/lyftare utan liknande produkt.Denna produkt ersätter dock INTE monterings pastan,utan den ska man använda som tidigare samt komplettera med zinkadditiv.// Thomas Citera
gustaf December 5, 2010 Report December 5, 2010 Det kan väl bara vara en skröna, om det vore sant så går väl varenda kam ner sig på allt från WV Polo till Caterpillar D 11 och Mustang -11. Citera
THOMAS December 5, 2010 Report December 5, 2010 Där visade du vad lite du vet ! Polo mm mm har ju överliggande kamaxlar vilken badar i olja.Det här med kamaxlar är ett så stort problem så att man numera kan köpa kamaxlarna inkörda i "specialmaskiner"från USA med uppmärkta lyftare.Bara att du söker i ämnet på nätet om du inte tror mig.// Thomas Citera
bosewallius December 6, 2010 Report December 6, 2010 Detta är ett måste vid inkörning av en ny kam av den gamla typen och helst skall man ha en olja som innehåller ZDDP vid alla tillfällen, dvs även efter inkörning. Själv kör jag med ValvolineRacing SAE 40 rak viskositet i båda mina Shelbys och den innehåller ZDDP i tillräcklig mängd.Denna olja skall nog inte användas vid lägre temperaturer eftersom den blir väldigt trögflytande. Aldrig varit något problem för mig de sista ca 30 åren dock.Mvh Bosse CMC342 Citera
JockeH December 6, 2010 Report December 6, 2010 Inkörning av kamaxlar verkar vara en hel vetenskap. Jag hade dock koll på tillsatsen och köpte ZDDP-tillsats från Hansen Racing när jag körde in min kam. Men jag körde in med alla ventilfjädrar installerade i topparna vilket jag sedan sett att man starkt avråder från i div. trådar på nätet. Citera
Greven CMC 053 December 8, 2010 Report December 8, 2010 Det fungerar bra att ha kvar orginal fjädrar och köra med Cheva vippor istället!Har en annan lägre utväxling än Ford grejjorna...1.6 istället för 1.75, vilket resulterar i lite lägre lyft...+Zink såklart!//M Citera
bulan December 9, 2010 Report December 9, 2010 2 frågor till i detta ämne. Vilka oljor innehåller tillräckligt mycket ZDDP? Finns det att köpa ZDDP som tillsats i sverige. Själv kör jag nu på Kendall GT1 20W-50. I den tekniska datan om denna viskositet står det att den har extra mycket av ZDDP och att den lämpar sig för bl.a inkörning av nya kamaxlar. Räcket denna mängd ZDDP?http://www.kendallmotoroil.se/download/ ... 1%20HP.pdfMvh. MatsCMC 2089 Citera
bosewallius December 10, 2010 Report December 10, 2010 Mats,Samma text på Valvoline Racing SAE40 som jag har kör med./Mvh Bosse CMC342 Citera
Per-Åke Kjellberg December 10, 2010 Author Report December 10, 2010 hej enl Mustang monthly är det bara valvoline racingolja som fortfarande är ok Citera
bulan December 10, 2010 Report December 10, 2010 Ja det verkar ju stämma. Valvoline har ca 0.14 och Kendall ca. 0.12 medan de flesta annars ligger på 0.08-0.09.Borde ju annars finnas någon i sverige som säljer ZDDP som tillsats. De verkar ju kosta runt 10 dollar i Usa. Mvh. Mats Citera
THOMAS December 10, 2010 Report December 10, 2010 Har använt den här med gott resultat !http://www.nitroz.se/NitrozAnnonsNY/vie ... 288#toppen Citera
bulan December 10, 2010 Report December 10, 2010 Tack för tipset THOMAS! Detta är en djungel. Det verkar svårt att hitta fakta. Märkligt i ett enormt "motorland" som sverige. Det verkar som att många köper ett amerikanskt oljefabrikat som Pennzoil, Amalie eller 76 och tror att detta borde räcka. Själv har jag i alla fall gjort det men har haft tur som ändå verkar använda en hyffsat bra olja sett till ZDDP.Kollade bl.a på Amalie och hade svårt att hitta info även på amerikanska faktablad. Till slut hittar jag tecknet mindre än 1%,alltså i klass med de sämre?Mvh. Mats Citera
THOMAS January 8, 2011 Report January 8, 2011 http://www.camresearchcorp.com/CamKing/camking.htm Citera
Joachim February 12, 2011 Report February 12, 2011 Har försökt få ett svar på detta tidigare men det verkar som om de flesta inte har en aning om vad man pratar om.....Försöker infoga en länk här till en artikel med information.https://picasaweb.google.com/limited.58/OilTruble?feat=directlink Och här en tillhttp://en.wikipedia.org/wiki/Zinc_dithiophosphate Hoppas det funkar, Och att ni får ut något av detta.Själv använder jag 76 Oli för dieselmotorer i mina gamla bilar (Cadillac 1958 - 60)Förlåt, men ibland kan man faktiskt gilla det bästa från två världar, Mustang och Cadillac......./ Joachim Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.