Thomas Ladö December 12, 2010 Report December 12, 2010 Hej!Mina gummibussningar är gamla och torra och jag har köpt ett komplett "performance polyurethane bushing set". Vad kommer jag märka för skillnad med polyurethane? (Jag är medveten om att jag ska ha strut rod bushings av gummi).MVHThomas Citera
Tommyax December 13, 2010 Report December 13, 2010 Bilen blir stötig, samt att det titt som tätt kommer gnissla.Ett tips är att borra hål i bussningarna och montera smörjnipplar i överfallen så du kan smörja med lithiumfett då o då./Tommy. Citera
Thomas Ladö December 13, 2010 Author Report December 13, 2010 Så du hade föredragit nya bussningar av gummi? Citera
mhdin December 13, 2010 Report December 13, 2010 Så du hade föredragit nya bussningar av gummi?Hej Thomas!Jag hade samma funderingar som du.Jag blev rådd att hålla mig till gummi. Citera
JanneJ December 14, 2010 Report December 14, 2010 Det beror helt på vad du ska använda bilen till, gata eller bana.Poly överallt är skitjobbigt några längre tider på gatan, bilen blir stötig och skruvar vibrerar loss i framvagnen. Det passar egentligen bara om man kör regelbundet på bana och däremellan har koll på infästningar och slitage ( poly slits fortare än gummi )Dock kan poly på utvalda ställen fungera bra, fjäderhänket bak på bladfjädern och krängningshämmarfästena blir bättre med poly.Undre länkarm passar bäst med gummi, till casterstaget finns det hårdare gummi än original som funkar bra.I bladfjäderns främre fäste har jag provat både gummi och poly och märker ingen större skillnad, dvs välj gummi. Citera
ThomasFB December 14, 2010 Report December 14, 2010 Dock kan poly på utvalda ställen fungera bra, fjäderhänket bak på bladfjädern och krängningshämmarfästena blir bättre med poly.Undre länkarm passar bäst med gummi, till casterstaget finns det hårdare gummi än original som funkar bra.I bladfjäderns främre fäste har jag provat både gummi och poly och märker ingen större skillnad, dvs välj gummi.Håller med i alla 3 punkter. Krängningshämmare med poly både i chassibussningen och ute i öglan funkar, men i övrigt skulle jag vara försiktig med uretanbussningar för gatan. Det har varit mycket hype kring poly genom åren, men är inte helt övertygad om förträffligheten i en gammal Musse. Har personliga erfarenheter av olika bussningar från ett euromärke och Plymouth, där det varit poly överallt. Plymouth+bigblock+frisk o. tung motor+original chassi bäddar för "intressant" väghållning, här hjälper poly till att göra bilen stadigare, på bekostnad av komfort. Det börjar gnissla förr eller senare, och för in mera buller i kupén, samt slitage i vissa bussningar. Det blir lite av gocart-känsla, och det vill du inte ha i en gammal gat-Mustang, antar jag? Citera
Svedis December 14, 2010 Report December 14, 2010 Oavsett skrivet ovan, så är (på svenska) polyuretan är en konstprodukt som i många fall ersätter gummi. Slitstarkare, gulnar i solljus, vattentätt och lite plastigare. Ersätter gummit i dyrare flexibla kablar då draghållfastheten är större än gummi. Vanligare benämning är PUR. Citera
Thomas Ladö December 15, 2010 Author Report December 15, 2010 Intressanta tips!Jag har följande kit hemma: http://www.summitracing.com/parts/ENS-4-18111G/Jag har dock beställt "real rubber" till strut rods och till lower control arm.Vad tror ni om den kombon?Min bil är för gata, men jag jag gillar att köra fort på motorvägen. Citera
JanneJ December 15, 2010 Report December 15, 2010 Intressanta tips!Jag har följande kit hemma: http://www.summitracing.com/parts/ENS-4-18111G/Jag har dock beställt "real rubber" till strut rods och till lower control arm.Vad tror ni om den kombon?Min bil är för gata, men jag jag gillar att köra fort på motorvägen. Med bra hjulvinklar och chassiet rakt kommer den att bli kung på motorvägen. Citera
Lars Oscarsson cmc383 December 15, 2010 Report December 15, 2010 Å Hej här är jag.Nya gummibussningar är att föredra, att tänka på, är att nyagummin är ganska hårda och ger en mycket behaglig åk känsla En tanke är att de gummibussningar som sitter monterade på bilen, har överlevt ett antal år, beroende på årsmodell givetvis, så gummi är seglivat Jag har själv haft plastbussningar i bladfjädrar och framvagn,knirkade en del bak och stötigt fram, beslutet blev återmontav nya gummi och det blev trivsamt utan gnirk och stöt Citera
Thomas Ladö December 15, 2010 Author Report December 15, 2010 Känns som om en ny värld som öppnar upp sig för mig, dvs laborera med bussningar.Det verkar även finnas "real rubber" till upper control arm annars verkar det vara polyurethane som marknadsförs stenhårt till 71-73. I varje fall om man tittar på amerikanska säljsajter.Jag är väldigt nyfiken på en kombination av båda material. Känns som om jag får återkomma till våren och berätta om skillnaden. Gokartkänslan känns dock lite skrämmande! Citera
Thomas Ladö December 15, 2010 Author Report December 15, 2010 Det blir även gummi till lower idler arm, men inte upper control arm. Tänker för övrigt kolla med en däckfirma som ställer in hjuinställningar åt bla. muskelbilar om de kan ta på sig uppdraget att samtidigt byta bussningarna. http://www.gtdackservice.se/ Citera
bj0rne December 20, 2010 Report December 20, 2010 Hej!Jag kör med polyurethan till bakfjädrarna (främre o bakre fästen) samt till främre 1tums kränghämmare.Strut rods och nedre länkarmar har nya gummibussningar.620lbs fjädrar fram, special handling packagefjädrar bak, racepreppade röda koni runt om...Stötig som men otroligt "direkt" i styrningen (hempulad kuggstångstyrning kanske gör sitt åxå)Resultat: kul men obekväm... ganska nervös på vägen egentligenJaa just det...glömde tala om att det är en 66'a ht.../Björn Citera
Schröder December 21, 2010 Report December 21, 2010 Handlade ett "komplett" set av urethan bussningar jag också och tänkte agera så här:Byter rubb som stubb utom främre fjäderfästen bak och fjäder bussning fram "övre bärarm"Märker jag att det blir obekvämt så byter jag tillbaka de berörda bussningarna till gummi diton...Man vet inte utgången föräns man prövat själv, känslan av obekvämlighet och oljud är trots allt högst personlig Sen används ju inte fin bilen varje dag heller, det har jag sosse containern till... Följer slaviskt SET engineerings väghållnings guide steg två : http://www.set-engineering-team.com/Projects.aspMVH Schröder Citera
Thomas Ladö January 2, 2011 Author Report January 2, 2011 Hej igen!Efter att ha läst era inlägg och funderat lite kör jag på följande bussningar:1. Bladfjädrar (Rear leaf spring och schakle poly) Främre fästen i gummi.2. Nedre länkarm (lower control arm gummi)3. Hjälpstyram (Idler arm gummi)4. Strut rod (gummi)5. Tie rod boot (poly)6. Front end link set (poly)Osäker på Krängningshämmare fäste gummi eller poly. Finns det att beställa gummi hos Hansen til 71-73?Vad säger ni? Känns det som en bra mix? Citera
Schröder January 2, 2011 Report January 2, 2011 Tycker du ska köra som du tycker, inte någon dum kombination alls! Jag skulle kört med poly även på k-staget...Tänk på att smörja in alla poly bussningar noggrant med fett avsett för poly bussningar, annars kan det gneka rätt rejält.Kan även smörjas med litiumfett på spray burk eller vaselin, har själv testat det med gott resultat Sen oavsett du ska ha gummi eller ej, byt ut samtliga bussningar. en kedja är inte starkare än sin svagate länk...Mvh Schröder Citera
Thomas Ladö January 2, 2011 Author Report January 2, 2011 OK, ska lägga det på minnet. Ska bli spännande att se effekten till våren. Glömde förresten bort att nämna att jag har Traction bars monterat (gjordes av ägaren i Arizona).MVHThomas Citera
Per Berglund January 2, 2011 Report January 2, 2011 Jag har kört Poly i en massa år och det är enbart positiva egenskaper.Aldrig upplevt det som hårt. Det är ju fjädrarna som bestämmer hårdheten.Faktisk de flesta moderna bilar är ju hårdareAtt de gnisslar har jag aldrig märkt heller. Det kan ju vara desigfel eller materialval som ger gnisselVill du ha en modern känsla så bytt rubbet i framvagnen till Poly.Främre bakfjäderfäste i gummi håller jag dock med om!!Hjälpstyrarmen är bra hålla sig till 100% original som är av en återfjädrande konstruktionAnvänder man eftermarknads arm förlorar du en del av styrningens retur rörelsen efter en kurva.Dessa är vad jag sett aldrig återfjädrande (kanske finns nu)Den sats du köpt....http://www.summitracing.com/parts/ENS-4-18111G/?rtype=10Vet jag inget om men jag skulle inte valt det.Jag skulle hellre passa på byta bärarmar och länkar istället som är mer viktigt för rätt känsla.Exempelvis detta http://www.mustangsunlimited.com/itemdy01.asp?T1=70K+01&Category=Suspension+%26+Steering&subCategory=Suspension+Kits&CatKey=EMUSTANG Citera
Håkan 69 cab March 16, 2011 Report March 16, 2011 Ang hjälpstyrarmen. Skulle det vara ok med en ej återfjädrande om man oxå har ökat på Castern? Isåfall tycker jag att man borde få mer återfjädring automatiskt. Tanken på att ha en inbyggd fjäder i styrningen verkar skum tycker jag.Funderar på att brotcha ur gummibussningsänden och sätta in lagerbronsbussningar istället. Citera
mnilsson March 16, 2011 Report March 16, 2011 Håkan,jag bytte bussningen i hjälpstyrarmen på min 66:a cab mot en icke återfjädrande (läste om detta först efter jag bytt) och blev litet orolig för att bilen skulle bli skum att köra. Oron kom dock på skam, troligtvis pga det du nämner: Den ökade castern.//Mats Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.