Jump to content

Byta framstolarna till modernare med nackstöd


Draken

Recommended Posts

Är inne på att byta ut framstolarna till några andra som är bekvämare .

Har letat bland trådarna men hittar inga som har bytt förutom Göran F!

Någon som har bytt ut sina stolar till modernare med nackstöd?

Bilder?

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte, köpte dem av en kille som i sin tur hade köpt dem av en annan. Gissningsvis någon 80-talare typ BMW 323, Opel manta GSi eller något liknande.

Stolar från modernare bilar är oftast så anpassade efter inredningen eller har någon logga som gör att de inte passar.

Link to comment
Share on other sites

Japp nyare bilar är svårare...oftast svårt måttmässigt också.

Numera har ju dessutom eftermarknaden exploderat med säten till äldre Mustanger.

Inte så konstigt eftersom man sitter så dåligt och osäkert

Tex detta........... Mustangsunlimited

Eller från Mustangsplus

Fast vinyl det mesta...Känslan med läder/tyg från "bilmärkes" stolar är ju bättre om man hittar nått fräscht.

Link to comment
Share on other sites

Har de stolarna från mustangsunlimited i läder. Tycker de ser bra ut, sköna är de med de är rätt mycket skålade. De är rätt smala runt rumpan så man bör väl inte ha alltför stor rumpa. Vet dock inte vart man kan köpa de i läder i nuläget men finns kanske på summit eller något liknande bara man letar.

IMG_9025.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Hej!

Tar upp den här tråden igen.

Jag måste ha nyare stolar i min Musse. Enda sättet att få frugan att följa med

upp till Arjeplog i sommar. Hon vill inte sitta i "gammelstolarna" (inte jag heller)

i 30 mil.

Dom här stolarna som det pratas om, passar dom utan större modifieringar?

Är det nån som har ett par stolar till salu t.o.m?

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

Tror ej att de är ett bra alternativ, säkert skönare med orginal..

Kolla på någon usa bilskrot efter gt stolar till 05 och nyare de är bra att sitta i .

Link to comment
Share on other sites

Jag har en annan åsikt. Min 67:a Shelby med originalstolar är mycket bekvämare än frugans Mersa som jag kört ett par ggr från Dallas

till L.A och tillbaka. Fick så ont i mitt breda arsle att det tog dagar att bli bra. Aldrig mera utan nästa gång i april när dottern gifter sig i

CA blir det hyrbil.

Mvh Bosse CMC 342

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Tar upp den här tråden igen.

Jag måste ha nyare stolar i min Musse. Enda sättet att få frugan att följa med

upp till Arjeplog i sommar. Hon vill inte sitta i "gammelstolarna" (inte jag heller)

i 30 mil.

Dom här stolarna som det pratas om, passar dom utan större modifieringar?

Är det nån som har ett par stolar till salu t.o.m?

Mvh.

P-O

Jag använde original underrede, fick bara svetsa dit 2 fyrkantsprofiler för anpassning till den nya stolarna.

I min bil är skillnaden som natt och dag, jag vet inte hur andra uppfattar 40 år gamla mustangstolar men jag tyckte de saknade svank och sidostöd, var "svettiga" och obekväma. En kort runda på stan går ju alltid bra men när man ska åka mer än 10-15 mil vill jag sitta ordentligt.

Du har ju blå bil så varför inte dessa :

http://www.blocket.se/halland/Recaro_stolar_39890932.htm?ca=16&w=3

Link to comment
Share on other sites

Hej Janne!

Tack för tipset, men fel blåfärg. Det skulle nog passa bättre med en helt neutral

färg, som svart t.ex. Förresten ingen annan färg skulle gå, inte röd, vit, beige eller

brun. Möjligen vit eller ljus beige kanske, eftersom toppen är den färgen.

Jag jagar vidare och tar tacksamt emot fler tips.

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

Tror ej att de är ett bra alternativ, säkert skönare med orginal..

Kolla på någon usa bilskrot efter gt stolar till 05 och nyare de är bra att sitta i .

Hej Mats!

Skönare än original måste väl alla stolar vara. Man kan ju inte ens ändra vinkeln

på ryggstödet. Och jag måste ha ett svankstöd, annars får jag så ont i ryggen.

Jag brukar ha en liten kudde bakom ryggen, men då blir sätet så kort, och då blir

det obekvämt av den anledningen.

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Inga fler tips på stolar som skulle passa? Har hittat en hel del SAAB-stolar. Men

alla i fel färg. Beige, ljus grå eller grå passar ju inte så bra. Man kanske kan färga

om dom?

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

När jag letade stolar hade jag fördelen att få leta runt helt fritt på Borås Bildemontering. Insåg rätt snart att nyare stolar mer eller mindre alltid är specialutformade för just den bilen de sitter i. Olika plastsjok, konstiga fästen och framför allt alla dessa loggor på ryggstödet på de mer skålade sportstolarna. Hittade ett par i en Honda S2000 men backade pga att nackstöden hade " bikake" plast och det såg lite för modernt ut.

Äldre sportstolar från BMW 3-serie, Opel manta, Tidiga Golfar, mm kan ha rätt stil, men samtidigt är det svårt att hitta ett par som inte är utslitna.

Billiga eftermarknadsstolar har i mitt tycke just en "billig" känsla, mer häftigt utseende än komfort.

Stolar från OMP. Sparco, Recaro mm är oftast mycket skönare men kostar å andra sidan därefter.

Köp de där blå Recarostolarna på Blocket om de finns kvar och färga om dem..

Lycka till

Janne

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
När jag letade stolar hade jag fördelen att få leta runt helt fritt på Borås Bildemontering. Insåg rätt snart att nyare stolar mer eller mindre alltid är specialutformade för just den bilen de sitter i. Olika plastsjok, konstiga fästen och framför allt alla dessa loggor på ryggstödet på de mer skålade sportstolarna. Hittade ett par i en Honda S2000 men backade pga att nackstöden hade " bikake" plast och det såg lite för modernt ut.

Äldre sportstolar från BMW 3-serie, Opel manta, Tidiga Golfar, mm kan ha rätt stil, men samtidigt är det svårt att hitta ett par som inte är utslitna.

Billiga eftermarknadsstolar har i mitt tycke just en "billig" känsla, mer häftigt utseende än komfort.

Stolar från OMP. Sparco, Recaro mm är oftast mycket skönare men kostar å andra sidan därefter.

Köp de där blå Recarostolarna på Blocket om de finns kvar och färga om dem..

Lycka till

Janne

Hej igen!

Jag återkommer till ämnet, har inte köpt några nya stolar än. Så vi åkte till

Arjeplog i våra gamla stolar. Nu först har jag kommit upp ur sängen:eek:... Nä,

skojar bara, men bekvämt var det ju inte. Dom stolarna som du tipsade om

på Blocket finns fortfarande kvar.

Har du nån aning om hur dom skulle passa i min bil. En 68:a? Hur ser underredet

ut? Vill inte kontakta killen själv med alltför många frågor. Jag frågade i går om

dom fanns kvar. Tänkte att han kunde få svettas några dar innan jag kontaktar

honom igen. Kanske kan ge honom ett skambud.:P

(Hoppas bara att han inte finns här på forumet)

Frågan är alltså: kommer dom att passa i min bil utan alltför stora modifieringar?

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

Jag använde original stolskenor och svetsade dit ett par 20*20 fyrkantsprofiler som Recarostolen skruvades fast i. Justeringen fram/bak fungerar precis som vanligt.

Bilden tagen på förarsidan i framkant av sittdynan:

Stolsfste.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hej Janne!

Tack för svaret! Men jag är lite orolig att stolarna inte är tillräckligt låga för en

Musse till min årsmodell. Skillnaden mellan 68 och 70 borde ju inte va alltför stor.

Vad tror du?

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

Tror inte skillanden mellan 68 och 70 är speciellt stor. Tänker du på höjden på sittdynan så är mina faktiskt i lägsta laget, har funderat på att höja dem lite. Ryggstödet upplevs inte som dominerande, snarast smäckrare än original 70-stolen.

Link to comment
Share on other sites

Låter bra Janne!

Ska bara låta honom vänta ett tag. Ingen brådska för mej. Det blir inget byte den

här säsongen i alla fall. Har inga längre sträckor till träffar som ska köras. Bara 7

mil till Lycksele nästa helg. Och då är det bara jag själv. Frugan stannar hemma

och jobbar för brödfödan.;)

Tack för hjälpen!:D

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

Tycker faktiskt att jag sitter skönare i mina originalstolar. Jo, de är utbytta någon gång, så de är inte 40 år gamla. Det är som att sjunka ned i en skön fåtölj. I bruksbilen är det skålade sportstolar, men ack så hårda.

Link to comment
Share on other sites

Hej Bosse!

Mina gamla stolar är faktiskt "nya" d.v.s. ny stoppning och ny klädsel. Det var

bara några år sen jag lät en tapetserare göra om dom helt. Men jag trivs inte

i dom ändå. Jag måste ha ett svankstöd. Jag är ju van vid Scorpions säten.

Där sitter man skönt!:D

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

Ja P-O, tänk så olika det kan vara. Efter den långa trippen t.o.r. Arjeplog hade jag inget problem med ryggen. Det har jag däremot i bruksbilen på långfärd.

Hoppas ni får ett fint avslut på säsongen uppe i Norrland. Här i Stockholmstrakten har det regnat mest hela tiden. En liten ljusning har utlovats till nästa vecka.

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...