Jump to content

Rost under Mustang Cab 1966


Mathias

Recommended Posts

Kära Mussevänner

Jag har tagit hem en Mustang Cab - 1966 från USA. Det är en mörkröd 289 med automat och vit klädsel och cab. Den har bara gått 87.000 miles sedan ny och har två tidigare ägare. Kaross, klädsel och topp är i gott skick.

Det är dock en del rost under - både ytrost och 3 st mindre hål, bl a i förstyvningsplåtarna strax framför bakaxeln. På vissa ställen verkar det som om man med stålborste och dinitrol kan få stopp på rosten, men på andra ställen (läs hål) så måste ju nya plåtar till.

Nu till min fråga. Tycker ni att jag ska blästra hela underredet, och i så fall, är det ok att bara plocka ut stolar och mattor från kupén? Jag vill gärna plocka ner så lite som möjligt och helst låta instrumentbrädan (med instrument i) sitta kvar. Tror ni att detta kan fungera?

Har ni några andra råd och/eller förslag? Känner ni till några bra blästrare i Sthlms-området, helst ska de kunna svetsa också.

Skulle vara oerhört tacksam för goda råd.

MVH

Mathias

Link to comment
Share on other sites

Helt beroende på var bilen rullat i USA så KAN det vara så att det du ser bara är toppen på ett isberg. 1966 hade Ford ingen som helst hålrumsbehandling så alla balkar rostar inifrån förutom de yttre trösklarna som faktiskt är galvade även på insidan.

Bara en sån sak som att vattnet som letar sig ner längs bakrutan och hamnar mellan caben och kromlisten hamnar i en öppen plåtränna och leds ner bakom de små bakre sidorutorna ner i trösklarna för att sedan rinna ut i de utstansade dräneringspiparna på undersidan.

Karossen är en väldigt vek konstruktion och är den dessutom rostig så blir den inte styvare.

Blästra är väl inte fel då ser du bättre hur allvarligt (eller inte) problemet är.

//Mats

Link to comment
Share on other sites

Hallå!

Trodde du sålde bilen då den försvann från blocket :-)

Tror att du måste plocka ned ganska mkt av bilen eftersomn proffesionella blästrare kör på med ganska kraftiga munstycken och sanden kommer in ÖVERALLT! Du kan ju tänka dig 10 kg tryck och ett munstycke som blåser en 3 cm stråle...

Jag har aldrig hört talas om ngn som blästrat ett helt golv på en bil utan att plocka ned den helt, faktiskt, men om du hyr grejer själv och blästrar kan du ju styra det bättre själv.

Link to comment
Share on other sites

Håller med Claes, blästersanden letar sig in överallt och kan om du har otur fastna i lager, bromsar, mm

Jag har blästrat en hel kaross vid ett tillfälle och lånade då en Atlas copco dieseldriven kompressor som gav 6m² luft/minut och gjorde åt ½ ton sand...

Link to comment
Share on other sites

Blästring ska ses som sista utväg eller om man har extrem högt krav på slutresultat.

Jag tycker det är mycket bättre att satsa på att byta ut plåt.

Plåt är så billigt idag och beroende på vart det sitter väldigt lätt att byta.

Underreden går ju bra att "lappa" om det är en duktig svetsare...lapptäcke syns ju bara underifrån.

Blästring ska endast utföras på totalt avskalad kaross...Då är det en grym tidssparare även för svetsarbeten

Link to comment
Share on other sites

Tack Mats, Claes och Per

Är det någon som känner till någon bra svetsare som har gjort - eller skulle tänkas vara skaffad - att åta sig detta jobb? Eftersom även förstyvningsplåtarna måste bytas och bilen därmed måste vara mycket väl uppallad så vill man ju inte låta vem som helst göra jobbet.

PS. Mats, jag kollade din hemsida. Vilket fint jobb du har gjort! Imponerande!

/Mathias

Blästring ska ses som sista utväg eller om man har extrem högt krav på slutresultat.

Jag tycker det är mycket bättre att satsa på att byta ut plåt.

Plåt är så billigt idag och beroende på vart det sitter väldigt lätt att byta.

Underreden går ju bra att "lappa" om det är en duktig svetsare...lapptäcke syns ju bara underifrån.

Blästring ska endast utföras på totalt avskalad kaross...Då är det en grym tidssparare även för svetsarbeten

Link to comment
Share on other sites

Nej du cyklar inte! ;)

Man använder olika typer av medel vid blästring.

Rost på bilplåt är oftast sand.

Ömtåligare material kan vara plast granulat, glaskulor, krossade valnötsskal.

Värstingen är stålkulor. Ska man blästra grövre plåt, balk så är stålkulor vanligast då det är lång ekonomisk livslängd.

Link to comment
Share on other sites

Ett tips kan vara - om det inte är rostigt - att blästra med kolsyreis ! En god vän har just gjort det på sin P1800 och all gammal underredsmassa försvann men ytan bev som på en ny bil från fabrik. Tänk om man vetat det när man låg med gasolbrännare och slipad spackelspade under bilen.

Det går så vitt jag förstår inte att blästra bort rost på det sättet, men rosten som ev finns på en "fräsh" kaross blir synlig och det finns inga tvivel på hur det såg ut från början.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...