Jump to content

Recommended Posts

Jag drömmer om att köpa en.. En vacker dag ska det ske. Fram tills dess vill jag ha koll på lite saker och tänkte att ni sitter ju inne med en massa kunskap.

Den bilen jag vill köpa är en Fastback från 60 talet och som första Mustangen jag köper behöver det inte vara en värsting för 500 000kr utan jag kanske håller mig till en neklare modell först.

1. Vad gäller för försäkring om man skaffar en 60 talare? Såg att man kan få bra priser via denna http://www.svbk.se/medlem

2. Vad är det för skatter och annat som är aktuellt?

Har ni fler saker jag borde tänka på? Jag har kollat upp garage, vilket hos mig kostar upp till 1000kr/mån men det är det värt då det är parkeringsbrist på gatan.

http://www.bytbil.com/bilar/ford/mustang/5v29x3ag/B0QBUDIAAYti8RCQzMLm6MTCxtYAcAA_!

Hej!

Min personliga åsikt är att du bör undvika de bilmäklare som säljer bilar som de inte äger, liknande den annons du bifogade länk till. Många har stora problem med dessa, allt ifrån bilar i dåligt skick, mycket mycket långa leveranstider eller att de inte alls får någon bil. Kolla helst i sverige först och kolla flera bilar så lär man sig ofta mycket. Skriv ner en kravlista på det som du kväver av bilen tex. årsmodell, motorval mm. och en önskelista som annat tex. inredning, färg mm. Ska man ha bilen i många år är det ofta billigare men en fin bil från början eftersom de största utgifterna man har med denna hobby ofta är inköp av delar och arbeten om man inte skruvar allt själv. Annars är försäkringar billiga och jag har själv den du länkar till men det finns flera andra i samma prisklss. ( ca800kr/år + medlemsskap i klubb) Vägtrafikskatt betalar vi ju inte på bilar äldre än 30år.

Försök att inte stressa när du ska handla även om det ibland är lättare sagt än gjort. Skulle du ändå till slut välja att importera bil från usa bör du vara väldigt noga med att få referenser tex. här ifrån forumet på pålitliga kontakter för import speciellt med tanke på att man ofta betalar bilen i förskott.

Lycka till!

Mvh. Mats

Tack Bulan!

Nej jag tänkte nog inte köpa från USA som annonsen handlade om, det skulle jag inte våga. Jag tänkte mer på modell och pris där.

Och nej jag ska inte förhasta mig vid köp :-) Även om man gärna vill ha en NU! MEn jag vet på ett ungefär vad jag vill ha förutom att jag är HELT okunnig vad gäller motorer. Jag är ju en tjej som älskar muskelpaket men jag kan inte namn, utryck, termer och liknande.

Finns det hjälp där?

Ja, du borde kanske köpa en bra bok om mustanger. Det finns massor. Vissa är mer informativa och har mycket uppgifter om all teknik, koder och produktionssiffror medan andra mest har fina bilder. Du kan säkert få mera tips om detta här på forumet. Du kan ju tex. starta med att ta reda på vilken av fastback-generationerna du helst vill ha. (65-66, 67-68 eller 69-70) så har du ju kommit en bit på vägen. Forstsätt sedan tex. med att bestämma vilket motor och växellåda du vill ha och om bilen måste vara original eller får vara ombyggd.

http://themustangsource.com/timeline/

Mvh. Mats

Hej! Jag använder försäkring hos http://www.bilsport-mc.com/ fungerar bra och inte så dyrt. Skatt behöver man inte betala på bilar äldre än 30 år

Min råd när det gäller att köpa är att provköra ett antal bilar. När jag skulle köpa märkta jag att det är väldigt stor skillnad på hur bilarna är att köra.Och om du vill ha en bil att använda och inte bara visa upp så är köregenskaperna förstås väldigt viktiga.

Mustanger är väldigt bra gammelbil att ha, det är lätt och relativt billigt att hitta reservdelar, det finns massor av råd och stöd att få, inte minst här på forumet. Det finns också bra firmor som kan hjälpa till om något behöver fixas tex Göran på SET http://www.set-engineering-team.se/ De är extremt trevliga och har hjälp mig med både råd och reparationer.

/Thomas

PS snygg tatuering!

Ett riktigt garage måste du skaffa. De flesta entusiastbils-försäkringar kräver att bilen står i enskilt garage och absolut inte på gatan. Våra gamla pärlor är dessutom ganska lättstulna. Rattlås, startspärr och såna nymodigheter var inte uppfunnet på 60-talet.

Good luck

Ulf

Uppfyll drömmen Åsa, men gör det INTE genom att gå via en bilförmedlare.

a) 15-30% av priset är hans vinst,du frå mycket bensin och försäkring för de pengarna...

B) Många är de som erlagt handpenningar och fått hem skrothögar, om de fått en bil överhuvudtaget, efter månader av väntan...

c) Googla på Street Car Classics,MDA Classics,Rolleponken, Memory Cars så får du värdefulla insikter...

d) Sök en svensksåld bil. Du får historia, dokumentation,ta på bilen,lukta på den och köra den och du kan läsa av säljaren..

e) Alternativt en import men där den första ägaren tagit smällen ( sannolikt får han sälja den billigare)

Go 4 it Åsa.Jag har alldeles nyligen själv gjort så. Mustanger är lätta att meka,gott om delar och det är relativt billiga bilar i underhåll

Jag hade funderingar på att importera och hade kontakt förra våren med en del försäljare, som hade objekt till salu runt Tampa i Florida. Då jag skulle besöka min syster där kunde jag även se och provköra bilarna. Dock blev det inte så när "min" bil plötsligt dök upp på blocket innan resan. Lite räkneoperationer gav vid handen att det lägre pris bilarna i USA betingar, lätt äts upp av kostnader för transport, försäkring, tull, moms m.m. plus besväret att få den registreringsbesiktigad i Sverige. Att bilen sen inte var mer än 10 minuters bilresa från mig, gjorde inte saken sämre. Det blev affär direkt.

Skattebefriad, ja, men en smärre registerhållningsavgift på c:a 65 kronor betalar man varje år. :D

Vanligt besiktning vartannat år.

Jag har också försäkringen, som Thomas har ovan. MHRF-försäkringen genom klubben fordrar att bilen är i stort sett original.

Bilen gick perfekt hela förra sommaren, men drog lite mycket bensin. Dessutom hade jag samlat på mig en hel lista med grejor jag ville ha fixade. Vem fick ta hand om det? Jo, Göran Forsberg på SET i Bålsta. Otroligt kunnig på allt, som har med äldre mustanger att göra. Han fick bilen av mig i höstas och är nu snart klar med motorutrymmet. Resten sker de närmaste veckorna, så jag får tillbaka den lagom till säsongen börjar. Men, smakar det så kostar det.post-5833-144839176798_thumb.jpg

post-5833-144839176809_thumb.jpg

Bifogar några bilder på hur motorutrymmet såg ut före, och efter.

Tack för alla fantastiska svar. Jag ska träffa banken i veckan och se vad jag har att röra mig med och i helgen hängde jag med Sallys egna Alexandra Wijk som peppade mig.

Jag kommer inte våga köpa från USA så jag håller mig till Sverige men jag hittar inga pärlor. Har ni tips på var jag kan leta förutom Blocket, allaannonser.se, bytbil.se tex.

Om ni hör något så säg gärna till.

Mustang Fastback 65, 66 eller 67.

Tack igen...

Undvik handlare och bilförmedlare så skall du se att det blir en bra affär. Blocket och usabil.nu är sannolikt de jaktmarker där du har störst chans att hitta din bil, å andra sidan fann jag "Min" Mustang här på forumet för en tid sedan. Ju närmare våren vi kommer desto fler bilar kommer ut ur sina vinteriden för att säljas. Lycka till

Hej Åsa!

Välkommen i gemenskapen! Hade inte Alexandra några kloka förslag? Som att gå med i klubben t.ex?

Det var där jag hittade min bil. Som flera sagt tidigare, ha inte för bråttom. Vänta tills du hittar vad

du verkligen vill ha. Jag letade i drygt tre år innan jag hittade min drömbil.

Lycka till!

Mvh.

P-O

• 2 weeks later...

Alexandra ja.. Superhärlig tjej. Men vi hade inte så mycket tid att prata bilar. Jag kommer gå med i klubben när jag har köpt bil. Jag har en hel radda bilar jag är sugen på men väntar fortfarande på mitt bankmöte så jag vet vilken summa jag kan röra mig med. Jag litar på att alla här på forumet hjälper mig när det är dags :-)

Hej Åsa!

Välkommen i gemenskapen! Hade inte Alexandra några kloka förslag? Som att gå med i klubben t.ex?

Det var där jag hittade min bil. Som flera sagt tidigare, ha inte för bråttom. Vänta tills du hittar vad

du verkligen vill ha. Jag letade i drygt tre år innan jag hittade min drömbil.

Lycka till!

Mvh.

P-O

Ja man kan inte vänta för länge... Jag var ca 13 år när kom på att mustang det är en fin bil.... Sen fastna jag för 65-66 HT. Men många andra projekt rullade in ut i garaget, mest Opel... trimm, cab bygge... sen tröttna jag på skruvandet, men fick liksom se en 64:a Malibu SS med 2 ägare till ok pris. Titta på bilen, men tänkte till... Det var ju en mustang jag skulle ha... så våren 2010 köpte jag min bil då var jag 35 år, har väl lagt ner lite jobb men det är ett kul intresse.

/ Johan

Hehe...

Bra inlägg Johan :-)

Jag var just precis 18 år när jag ville ha en Mustang och det var vintern 1983. En kamrat hade köp en HT 65:a i delvis delar för ca 10.000 kr, det kanske var ngt lite mer, jag minns inte, men det var däromkring för det var sånna pengar man handlade för då när man var runt 18 år på den tiden. Han fick aldrig ihop den, utan bytte den mot en komplett fungerande Impala 60:a, ingen skönhet, men bra fungerande.

Mvh CS

Jag blev Shelbybiten efter att ha sett filmen Red Line 7000 på biografen Fontänen i Vällingby 1965.

Hjälten, Mike Marsh (James Caan) åkte omkring i en 65 GT350 privat. Sade till mig själv, en dag skall jag ha en

sådan bil. 1973 köpte jag min första Mustang, en 66:a HT C-code och 1976 hittade jag en annons på en 65:a

Shelby i Gnesta. Ringde men den var såld. 1977 åkte jag till California och efter att ha ringt på en 65:a (inget svar)

köpte jag min 67:a Shelby. 1988 hittade jag slutligen min drömbil, en 65:a Shelby i Tyler, Texas. Det tog 23 år men

slutligen hade jag min drömbil.

Mvh Bosse CMC342

Tar ju tacksamt emot alla sådana här kommentarer då jag inte alls vet vad jag ger mig in på. Jag kan bara gå på utseendet och känslan. Tror du att det inte är en bra bil? Att det är något fuffens?

Hej en av mina favoritfärger Snygg

Ett lite varningstecken är att vin och tag skylten verkar vara nytillverkad med tanke på att allt var original när det gällde skärmar mm

så borde originalskylten finnas kvar, datumet blir jag inte klok på men jag kanske ser lite dåligt Man ska nog vara lite petig när det

gäller dom här prisklasserna Lycka till.

Hej

Det är säkert en bra bil men det är inga fel att kolla lite extra tex motorn är ju trimmad, original är en 200 hk

En trimmad motor får man ju alltid vara lite försiktig med ang skylten så decoda jag den och allt stämmer förutom date

vilket jag inte kan tyda riktigt ser ut att vara 200 ?

PS Om du inte prompt vill ha V8a finns det några fina fastback med 6:a i oftast är dom inte så mycket skruvade

och bättre pris Jag tror att SET enginering i Stockholm renoverar en fastback med 6:a i skriver en som själv har en

6:a

mvh Björn