pools May 1, 2012 Report May 1, 2012 Hej!Just hemkommen från årets första längre tur med Mussen. Klubben åkte ner tillÖ-vik för första träffen med bilar. Efter c:a 14 mils körning börjar styrningen blitrög, och när vi kom in mot rödljusen känner jag ju att jag har ingen styrservo!Va, f-n, jag har ju bytt pumpen TRE gånger nu! Vad kan det va för fel? Är detsom jag tror "amerikansk kvalitet" eller vad? Jag menar, inget i bilen kan ju orsakaatt det blir fel på två pumpar. Oljan är ny varje gång. (det börjar bli dyrt!)Jag börjar bli dj-vligt less!Är det bara skit från USA eller?Mvh.P-O Citera
COCS May 1, 2012 Report May 1, 2012 HejJag kan inget om det problemet, men hade ändå varit intressant att veta vilket fabrikat du har på din servopump.Mvh CS Citera
pools May 1, 2012 Author Report May 1, 2012 HejJag kan inget om det problemet, men hade ändå varit intressant att veta vilket fabrikat du har på din servopump.Mvh CSFabrikat? Har ingen aning, köpt genom Hansen Racing. Borde väl komma från USA.Har bara bytt själva pumpen, "burken" (oljebehållaren) är ju densamma.Mvh.P-O Citera
rottis May 1, 2012 Report May 1, 2012 du har kanske en strypning ngnstans? typ ett klämt rör eller en för snäv böj! oljan kan bli för het o pumpen pajar! eller att den ligger o drar åt ett håll. Citera
bulan May 1, 2012 Report May 1, 2012 Det var som fan! Är du säker på att det verkligen är pumpen även denna gång. Kan det inte vara ventilen eller cylindern. Vet att du bytt cylindernmen även den är väl av usa- eller kina-kvalitet (vet inte vilket som är sämst?????) så det kan väl säkert vara inre läckage. Ventil vet jag inte om du bytt? Missljud från pump? Skummar oljan? Jag kan skicka ner cylinder fort som attan vid behov men pump eller ventil kan jag tyvärr inte hjälpa dig med.Mvh. Mats Citera
pools May 3, 2012 Author Report May 3, 2012 Hej!Tack Mats. Du är hjälpsam som tusan. Jag testade i kväll igen. Och nu funkarden. Men jag stod bara i Garaget. Imorron kväll ska jag köra en längre bit, såfår vi se. Jag hade lite väl mycket olja i den, har tappat ur till rätt nivå. Menom det är för mycket olja ska den väl bara spotta ur genom påfyllnadsröret.Den skummar inte oljan den här gången. Och inga missljud. Ventilen är inte bytt.Däremot renoverad för flera år sen. Köpte en repsats och bytte ut.Mvh.P-O Citera
pools May 4, 2012 Author Report May 4, 2012 Hej igen!Har nu varit ut på en 6-milatur. Inga problem alls. Blandade känslor. Var detför kort tur? Hade inte oljan blivit varm nog. Vi hade ju inget sommarväder precis,men ändå. I tisdags var det lite varmare i luften förstås, men tempen på oljan iservon ska väl inte bli varmare än vad det är i motorrummet? Jo, kanske lite. Detfinns ju ingen oljekylare för servon. Men ändå! På raka vägar utan allt för storarattrörelser kanske inte oljan kommer upp i "fel" temperatur. Men det var ju likadanti tisdags. Raktframkörning nästan hela tiden. Jag vet inte. Va fan kan det va? Någrateorier? Någon?Mvh.P-O Citera
JohnRB May 4, 2012 Report May 4, 2012 .................... Detfinns ju ingen oljekylare för servon. ......................Nej, inte orginal til din bil men .....; http://www.ebay.com/itm/1970-BOSS-302-Power-Steering-Oil-Coolers-Concours-?cmd=ViewItem&hash=item19c4003b93&item=110662531987&pt=Vintage_Car_Truck_Parts_Accessories&vxp=mtrSen kan det va nåt som bromsar oljan invendigt i en slang. Vet at gamla slanger kan kolapsa på innsiden og forsæmra flødet.MvhJohnB Citera
pools May 4, 2012 Author Report May 4, 2012 Med den körning jag kör, behöver jag ingen kylning på servon. Mest cruising.Gamla slangar? Nej! Allt är nytt utom styrventilen. Och den är renoverad. Bytteslangar för några år sedan. Ny pump, ny tryckcylinder.Mvh.P-O Citera
Johan HT-66 May 5, 2012 Report May 5, 2012 HejProblem som man inte riktigt ser vad som är fel direkt är lite kluriga...Har servo på min -66, inga problem.. funkar bra direkt när den backas ut ur garaget till man rullar in igen..Vad har du för servo olja? Kan den vara problemet?Sj så har jag samma som till c4 lådan.mvh Johan Citera
pools May 5, 2012 Author Report May 5, 2012 Hej!Det har ju funkat tidigare. Jag bytte pumpen för att ett lager lät illa. Den förstautbytespumpen skummade oljan. Den andra hade inget tryck vid låga varv, menfunkade vid högre varv. Och nu den tredje funkar lite då och nu. Om det nu ärpumpen. Alla tycks vara ense om att det måste va nåt annat. Hjälpcylindern är ny.Slangarna nya sen några år. Oljan ny, även om jag tog vara på oljan jag tömde ursenast. Men den har jag silat genom melittafilter utan att se någon smuts i filtretefteråt. Och det är rätt olja. Det är ju jätteviktigt. ATF Ford typ F. Samma som i C6:an.Nu blir det ingen provkörning idag, det snöar nämligen. Snöblandat regn, skitväder.När kommer våren?Mvh.P-O Citera
rottis May 5, 2012 Report May 5, 2012 hissa upp den starta o kolla om den svänger av sig själv, kanske med lite hjälp! ligger den o drar åt ngt håll så funkar det inte så länge!. är så på många bilar. men vet inte om mustanger beter sig så!? Citera
bulan May 5, 2012 Report May 5, 2012 P-O! Bit i det sura och byt olja i alla fall. Kan oljan gått varm eller blivit sämre av de tidigare pumpfelen???Även om det inte är oljan så måste vi ju börja om någonstans och jag skulle bytt för att vara helt säker annars kan man ju felsöka tills man dör.Mvh. Mats Citera
pools May 5, 2012 Author Report May 5, 2012 Sant Mats! Ska inhandla ny olja på måndag. Just nu är jag djävligt less på alltgaragejobb. Måste få några dagars ledigt. Får jobba på tomten istället. Samlaihop en massa ris som blev kvar efter att jag avverkat 4 stora tallar.hissa upp den starta o kolla om den svänger av sig själv, kanske med lite hjälp! ligger den o drar åt ngt håll så funkar det inte så länge!. är så på många bilar. men vet inte om mustanger beter sig så!?Bra tips rottis! Ska kolla det. Men jag borde väl känna om den vill dra åt nåt håll, eller?Mvh.P-O Citera
rottis May 5, 2012 Report May 5, 2012 oftast känns det men inte alltid! kolla att framvagnen är rätt justerad. kan vara mer skruvat på ena sidan, om du förstår? den står rätt men fel ändå! Citera
pools May 5, 2012 Author Report May 5, 2012 Det var ju några år sen jag gjorde en framvagnsinställning förstås. Men det kanväl inte påverka servostyrningens funktion. Om det nu inte är som du säger, attden drar åt nåt håll, och att oljan blir varmare därför, och fungerar sämre.Är det nån som vet hur mycket man måste köra för att servooljan ska komma uppi rätt temperatur? Om den blir lika varm vid normal körning eller om den blir varmarevid kraftig kurvtagning. Jag har möjlighet att testa det. Fast det kommer att talite tid förstås.Mvh.P-O Citera
Per Berglund May 5, 2012 Report May 5, 2012 Hjulinställning tror jag inte skulle påverka så pass att servo skulle påverkas.Isåfall skulle du ju hela tiden sitta och styra emot.!?!?!??Oljan får inte bli varmare än runt 70-80 graderMussens rätt unika "cykelpump servo" strular ofta! Jag hatar den!!Kontrollventilens funktion är extremt viktig att den fungerar korrekt.Är ventilen defekt så blir det överströmningar åt endera riktningar med värmeutveckling som följd.Har du bytt kontrollventilen någon gång?Har du haft isär den och tittat på den?Som skrevs tidigare är det mycket viktigt att slangar/rör inte kläms någonstansPumpen är egentligen den enkla biten....Är en rätt enkel "impeller" lösning som är väldigt driftsäker. Citera
pools May 5, 2012 Author Report May 5, 2012 Hej Per!Som sagt tidigare i tråden så har jag renoverat styrventilen, för några år sedan.Problemen uppstod när jag bytte pumpen. Tre gånger nu. Dom två första vardefinitivt defekta.Mvh.P-O Citera
Per Berglund May 5, 2012 Report May 5, 2012 Hej Per!Som sagt tidigare i tråden så har jag renoverat styrventilen, för några år sedan.Problemen uppstod när jag bytte pumpen. Tre gånger nu. Dom två första vardefinitivt defekta.Mvh.P-OLäste inte hela tråden....Så du renoverade först ventilen för flera år sen och sedan började pumparna gå sönder? Citera
pools May 5, 2012 Author Report May 5, 2012 Läste inte hela tråden....Så du renoverade först ventilen för flera år sen och sedan började pumparna gå sönder?(Läs hela tråden Per!)Ja... jag renoverade ventilen för flera år sen. Men bytet av pumpen gjorde jagför att ett lager var slut. Jag vill inte skylla det på att pumparna går sönder. Detvar väl helt enkelt "usa-kvalitet" på dom två första. Jag vet ju inte om det ärpumpen som är felaktig nu igen. Det kan inte va tre pumpar i rad som är felaktiga.Så djävla dålig kvalitet kan de helt enkelt inte va. Nånting annat. Men vad?Som sagt, byter olja igen på måndag, sen får vi se.Mvh.P-O Citera
pools May 5, 2012 Author Report May 5, 2012 Det är inte så enkelt som en slirande rem?Hii, hii, tror du inte jag provat??? Jag är ingen motormekaniker men jag har tummenungefär där den bör sitta! Efter alla pumpbyten kan man ju undra om man dragitalla bultar hårt nog. Jag lovar, det är dom! Tack ändå!Mvh.P-O Citera
JanneJ May 5, 2012 Report May 5, 2012 Jag fortsätter med dumma råd Är det en ny eller gammal rem? Har varit med om remmar som har blivit blanka och glatta efter några år. Citera
John May 5, 2012 Report May 5, 2012 Du har inte fått med rester/skrot från den första havererade pumpen in i slangar samt spolventilen ?Kan inträffa !// John Citera
pools May 13, 2012 Author Report May 13, 2012 Jag fortsätter med dumma råd Är det en ny eller gammal rem? Har varit med om remmar som har blivit blanka och glatta efter några år.Janne!Inga råd är dumma!!!Remmen är inte gammal. Den slirar inte!John!Som jag sa, oljan är silad, inga som helst skräp eller skrot. Inget alls!Men nu är oljan bytt, har inte kört nåt sen dess. Har jobbat med fönsterhissarnaoch dragit om en del kabel som behövde dras om, till hissar och cabmotorn,eftersom jag byggt om från manuell till hydraulisk cab. Monterat cabmotor,slangar och el. Har inte testat än, eftersom dom kontakter jag beställde blev fel.Återkommer till veckan med en rapport.Mvh.P-O Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.