Jump to content

Batteri problem


CMC-49

Recommended Posts

Någon som haft problem med sitt batteri, (strömmen laddas ur), och har en bra lösning.

Tudor kanske eller något annat, för jag tror inte motorcrafts batterier är så bra.

Synpunker i ämnet bara skriv så finner man kanske en bra lösning,

Link to comment
Share on other sites

Någon som haft problem med sitt batteri, (strömmen laddas ur), och har en bra lösning.

Tudor kanske eller något annat, för jag tror inte motorcrafts batterier är så bra.

Synpunker i ämnet bara skriv så finner man kanske en bra lösning,

Det första du ska kontrollera hur mycket ström tar bilen när du stängt av den, kolla med en amparemätare.

Det andra låser du bilen med fjärren eller inte, om du inte låser med fjärren kan vissa funktioner ligga kvar och dra ström.

Märkte detta på frugans bil en Hundai.

Janne H

Link to comment
Share on other sites

Du kan ha en poäng att det kanske inte är så bra.

Jag startade min bil efter en längre tid. Va lite orolig att den inte skulle starta, brukar koppla på c-tecen men den startade fint.

Jag har bytt stereo och dragit bort säkringen till slutstegen, skulle vara konstigt att de gör sådan skillnad eller kanske inte.

Som Janne H skriver- mät hur mycket den drar avstängd och stäng av stereon på stereon!

Link to comment
Share on other sites

Har funkat utan poblem fram till en månad sedan.

Starta bilen idag med startkablar batteriet ej helt tömt, körde ca 2mil stannade låsa. samma problem efter 20min, laddar som den skall.

får se till och låna en ampere mätare.....

Bytar nog batteri ändå!.

Link to comment
Share on other sites

Stängde du av stereon innan du slog av motorn?

Om inte kan stereon ligga och tjuva lite ström. En inte helt ovanlig orsak till urdraget batteri.

/MOS

Link to comment
Share on other sites

Nytt test. nyladdat batteri i morse 7.00 tog av laddaren som visade fullt (typ Cetek)

lät bilen stå till i kväll 18.00 gick ut för o starta o bara klickeli klick, tittar batteriets ladd öga och det visar grönt och ändå så är där inte tillräckligt med ström för att dra runt startmotorn allt annat funkar.

Bytte batteri till ett Tudor starta direkt , så min slutsats just nu är att batteriet är kasst.

Men får väl se imorgon om tudor klarar en natt.

Link to comment
Share on other sites

Om man misstänker att ett batteri är kasst skall man belastningstesta det. Ett batteri kan verka helt okej vid uppladdning, men vid belastning sjunka pga. att en cell är kass. Många verkstäder har en sådan batteri testare eller köp en på t.ex. Jula den kostar bara 299:-

(http://www.jula.se/search-result/?q=BATTERITESTARE)

Hoppas det löser sig, nu när du bytt batteri Mats.

Mvh Lope

Link to comment
Share on other sites

Lördag 8,30 starta utan problem, startmotor verkar piggare nu så gamla batteriet åker på tippen.

Hej,

Kommer du ihåg vilken modell (TB542 t.ex. ) du köpte samt passade det rakt av i batteribaljan?

VH//Johan

Link to comment
Share on other sites

Passar inte helt 100% man får ta bort ett par klackar i batteri brickan för batteriet är 1cm längre, och 1cm högre så jag fick ändra på remmen som går över batteriet vet ej om alla mussar har denna rem.

inga svåra saker o ändra ,

Tudor TB740

Link to comment
Share on other sites

Passar inte helt 100% man får ta bort ett par klackar i batteri brickan för batteriet är 1cm längre, och 1cm högre så jag fick ändra på remmen som går över batteriet vet ej om alla mussar har denna rem.

inga svåra saker o ändra ,

Tudor TB740

Tack för snabbt svar CMC-49

VH//Johan

Link to comment
Share on other sites

jag var på väg till biltema själv när jag precis innan läste om detta med passform!

fick ta en tur till mustangperformance o greja batteri!

kunde ju mekat lite själv men hade inte tod och ork just då,börjar bli gammal he he

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
Funkar utan problem med det nya batteriet så vidare felsökning är inte lönt då problemet är Borta.

Hej alla,

Som kanske ett litet tips, var och köpte nytt batteri idag och har mätt och kollat innan för att få bästa möjliga passform och bestämde mig för ett Varta från Autoexperten i Bromma. Modellen heter E38 och passade som handsken, både bredd och längd,som gjort för batterilådan. Det jag fick göra var att göra ett nytt hål i spännremmen som går över batteriet och mätte av från slutet av remmen med 3,5cm. Batteriet är på 74Ah och jag har inte startat upp stangen ännu men torde inte vara några problem :-)

Val av batterier har varit uppe förr har jag sett och kanske detta kan vara ett litet tips till några som funderar.

Man kan självklart välja andra också och ev byta batterihållaren mot en från UPR eller motsvarande.

Kommer dock stänga av stereon etc ändå.

VH//Johan

Link to comment
Share on other sites

För 25 år sedan jobbade jag på Varta, det hette Noack när jag började där. På den tiden var det riktigt bra batterier. Man kunde känna på vikten att dom innehöll mer bly än andra. Hur det är nu har jag inte en aning om. Jag gissar att dom fortfarande säljer på kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Har råkat ut för detta en sex sju gånger dom senaste åren jag haft Molly.

Trista är att jag ännu inte kommit underfund med vad som gör att batteriet dör.

Stereon har stängts av varje gång. Dörren har varit stängd. Inner belysningen har släckts.

Det enda jag inte lyckats konrollera att lampan i bagage utrymmetet är släckt.

Det tar cirka en och en halv vecka för att ladda ur batteriet.

70Ah batteri, 10 dagar x 24 timmar= 240 timmar. 70/240=0,3ampere.

Något är igång som tar cirka 0,3 A.

Några gånger går det att ladda ett startbatteri från noll men sedan är det totalförstört.

Är det någon som har några ideer på vad som kan stjäla ström.

Link to comment
Share on other sites

Jag hade samma problem på min gamla Corvette. Av en tillfällighet kände jag att generatorn var varm utan att bilen varit igång. Tidigare ägare hade bytt generator och kopplat en kabel fel så att det låg spänning på rotorns magnetisering hela tiden. Det lär det inte vara som är felet i ditt fall.

Link to comment
Share on other sites

1: Köp/låna en multimeter. som klarar 10Amp

2:se till att ha alla ev. koder till stereo.

3:koppla bort batteriets pluspol.

4.koppla multimeterns ena sladd till batterikabeln, den andra till polen.använd gärna krokodilklammor. annars buntband. se till att ha kontakt.Står det ett minus framför siffrorna. VÄXLA kablarna! multimetern tar skada annars!

5.se till att alla säkrings behållare är lätt tillgängliga. ( huv,dörrar etc är öppna. men stäng låsen med skruvmejsel)

6:lås bilen, vänta ca 5-10 minuter. detta krävs för att bilen ska sjunka ner i viloläge.

7: Kolla på multimeter. värdet bör vara nära noll. ar det 0,4 och uppåt bör man kontrollera vad som drar.

8:Ryck säkringar en efter en , följ regeln "Ingen förändring, sätt tillbaka". vid förändring: nu vet du vilken "grupp" som drar ström!

9:Här är det bäst om man har ett elschema. Börja med att stoppa tillbaka säkringen. Koppla ur ev. reläer,förbrukare kolla komtakter efter erroderingar. tills man hittar vad som drar ström.

Detta är det enda sättet att få reda på vad som drar ström. Allt annat är gissningar och spekulationer!

Ska bilen stå länge? om möjligt bryt strömmen!

Finns inte ett batteri i världen som tål konternuerlig urladdning till nära noll!

Happy hunting!

// Micke

Link to comment
Share on other sites

I det allra flesta multimetrar finns det två säkringar. Oftast är 10A ingången avsäkrad med en glassäkring=utbytbar.

På milli och micro sitter det en intern säkring=ej utbytbar. Denna säkring klarar inte i regel backström. Den trasig= att du nu har en Volt och Resistans mätare! Har man för vana att alltid koppla rätt på ström mätning slipper man köpa nya instrument hela tiden :)

Och kom ihåg "alla elektriska komponenter innehåller en viss mängd rök, när röken är slut måste den bytas"

// Micke

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...