Tungelsta HT-67 July 4, 2012 Report July 4, 2012 Har ngn hört om det tillverkas bladfjädrar till Mustang -68 med enbart 1 st blad ,ej 4 st som orginal. Citera
Klingan75 July 4, 2012 Report July 4, 2012 Det är nog något som du måste beställa. Det rullar en -65 HT i Historisk Racing med enkelblad bak. Jag vet att Mölnlycke bilfjäder har förmågan att tillverka en sådan bladfjäder. Fråga runt bland företag som tillverkar bladfjädrar. Citera
Big Mach July 4, 2012 Report July 4, 2012 http://www.blocket.se/sodermanland/Bladfjadrar_till_Mustang_41283788.htm?ma=1Det här kanske är något för dig?Dom passar även 1968 års Mustang. Citera
Tungelsta HT-67 July 5, 2012 Author Report July 5, 2012 Hur tycker du dom funkade ,bättre/sämre Citera
JanneJ July 5, 2012 Report July 5, 2012 Jag har låtit tillverka enkelbladsfjädrar till en Cortina jag körde banracing med. En av anledningarna var att få ner den ofjädrade vikten, en annan var att få en hårdare mer linjär fjäder, en tredje var att få höjden precis som jag ville.Jag ser ingen direkt fördel för gatbruk jämfört med original 4-blad. Citera
Alin92 November 12, 2018 Report November 12, 2018 Hej jag hoppar in i den här tråden i hopp om att den forfarande lever, lite. jag skall just byta blad på min 68HT och förutom det alla bussningar och även allt i framvagnen, men jag har några små frågor och underingar. Jag har beställt 1" sänkta fram och 4.5 mideye bak. Vad tror ni? Sen det främre fästet på bladen, de sk problembultarna, där har jag ett "issue" Det tycks som att min bult inte fäster är genomgående genom rambenet utan bara fäster i den inre delen av rambenet! Förstår ni vad jag menar? Alltså bladet sts öga är på insidan av rambenet. Den genomgående sk problembulten är inte genomgående utan fäster bara till en av rambenets väggar. I det hål som är på den tomma väggen får man sticka in nyckeln/hylsan för att komma åt. Då jag tittar och ser på tuben etc så känns det fel.. Den borde vara genomgående, genom hela rambenets ubalksform. har någon annan så här? Är det möjligen därför någon har tagit lös det och då tvunget på grund av dess igenrostning har kapat och sedan satt en för kort bult? Det funkar, no problem, men det känns liksom lite fel.. Citera
Tungelsta HT-67 November 13, 2018 Author Report November 13, 2018 (redigerad) Sitter det inte enbart en svetsmutter på ena väggen av rambenet , plåten mot bakskärmen. Tror inte skruven går genom bägge vertikala plåtarna på ramen. Ändrade %s av %s (%s) 1 Citera
Alin92 November 17, 2018 Report November 17, 2018 Nu dj## har jag smörja i en hel vecka och faktiskt i det sena året även vågat mig ut några varv, så skiten, smörjan får jobba på muttrar och bultar. Det skall nog funka nu, Jag tror som Per sa och sen som sagt så ser mina bultar och skallar relativt nya ut, gyllenblonda, så det bör gå, det skall gå! EnExtra fråga jag har är Shelbysänkning, vad är ert infall på det. Jag kommer att ha 1" sänkta fjädrar fram, så det kanske blir för mycket att sänka ytterligare en tum? Om inte så har jag förstått att shelbysänkning är mer för att få bra ergonomi på framvagnen än att sänka, vist är det så? Allmänt, input om Shelbysändning?! Är det värt det, vart får man tag på mallar? Vad gör man av de gamla hålen, bultar, svetsar, pluggar eller Citera
Per Berglund November 18, 2018 Report November 18, 2018 Jag tillverkar mallarna i cnc maskin. Det är en missuppfattning att det sänker 1" Vad du gör är att du flyttar den innre infästningen 25mm ned men chassit följer inte med lika mycket Om du tänker dig en horisontell arm vars ena ände sjunker 25mm och den andra änden sitter fast Sprialfjädern sitter monterad nästan i mitten på armen ....Eller ca 38% Alltså blir sänkningen ca 38% av 25mm = 9mm----på ett ungefär!! De gamla hålen låter du bara vara Men initialt pröva utan att sänka. Man kommer rätt långt med bara lite modern framvagnsinställning även om det är svårt på Mustang 65-66.... 67+ är lite bättre Men kan säga direkt att sänkningen gör mycket för aggresiv svängande! Originalet understyr helt enkelt utan Tyvärr rätt bökigt att få till en modern känsla i bilen då övre bärarmarna från Ford inte är gjorda för att varken svänga med eller åka rakt fram med ens! Jag brukar likna Ford bärarmar med samma typ av hjulupphängning som kundvagnarna på ICA....Går aldrig rakt och svårt att svänga! Bärarmar med negativ roll inbyggt från Global West löser alla problem överhuvudtaget plus att det blir starkare. De har inbyggt 3grader Caster vilket får gå bilen rakt fram bekvämt men även negativ Camber inbyggt utan du behöver sänka bärarmen. Som sagt man kommer rätt långt med originalet beroende på behovet och vilken känsla man vill ha. Ingen ide göra nått åt saken om man till 99% rullar runt i stan. Citera
Alin92 November 18, 2018 Report November 18, 2018 3 timmar sedan, Per Berglund said: Jag tillverkar mallarna i cnc maskin. Det är en missuppfattning att det sänker 1" Vad du gör är att du flyttar den innre infästningen 25mm ned men chassit följer inte med lika mycket Om du tänker dig en horisontell arm vars ena ände sjunker 25mm och den andra änden sitter fast Sprialfjädern sitter monterad nästan i mitten på armen ....Eller ca 38% Alltså blir sänkningen ca 38% av 25mm = 9mm----på ett ungefär!! De gamla hålen låter du bara vara Men initialt pröva utan att sänka. Man kommer rätt långt med bara lite modern framvagnsinställning även om det är svårt på Mustang 65-66.... 67+ är lite bättre Men kan säga direkt att sänkningen gör mycket för aggresiv svängande! Originalet understyr helt enkelt utan Tyvärr rätt bökigt att få till en modern känsla i bilen då övre bärarmarna från Ford inte är gjorda för att varken svänga med eller åka rakt fram med ens! Jag brukar likna Ford bärarmar med samma typ av hjulupphängning som kundvagnarna på ICA....Går aldrig rakt och svårt att svänga! Bärarmar med negativ roll inbyggt från Global West löser alla problem överhuvudtaget plus att det blir starkare. De har inbyggt 3grader Caster vilket får gå bilen rakt fram bekvämt men även negativ Camber inbyggt utan du behöver sänka bärarmen. Som sagt man kommer rätt långt med originalet beroende på behovet och vilken känsla man vill ha. Ingen ide göra nått åt saken om man till 99% rullar runt i stan. Jo jag har förstått att Global West varianter fixar mycket av det jag vill. Nu har jag ju i och för sig beställt original, men kan alltid byta misstänker jag betsla från Global West och VP får tillbaka originalen. De, originalen, kostar i och för sig inte så mycket, så jag kan även tänka mig att testa med dem och byta upp mig sedan, det kommer ju en vinter till. Jag skall tänka ett varv. Men ok du gjorde mallar i vmc maskinen, men hur vet jag hur mallarna skall vara?. Finns det ingen som har mallar man kan få hyra låna, kopiera, köpa?. jag gillar ju aktiv körning, är varken speciellt mycket för rakt fram i hög fart eller puttra runt, utan väldigt pubertal faktiskt. Gasa runt helt enkelt. Å då misstänker jag att du, Per, säger köp bärarmar från Global West!!! Och om jag gör det kan jag ändå gå för allt annat original jag har beställt hos VP till framvagnen? Bussningar, undre bärarm, fjädrar, rubbet. Lirar det med Global West Bärarm? Petter Citera
Alin92 November 18, 2018 Report November 18, 2018 http://www.globalwest.net/1967-1968-1969-1970-mustang-a-arm-plus-3-caster-global-west.html Per jag förmodar att det är dessa du menar?! kan jag om jag köper, sort of, mixa dem med typs originaldelar i övrigt, undre bärarm, bussningar, kränger och spindlar etc. Det jag frågar är egentligen kan jag köpa dessa och resten från VP, som jag tänkt. De är ju inte helt gratis, då hela kittet, fram och bak från VP kostar ca 18k, tar jag bort bärarmarna så blir det ca 15K, men då kostar ju dessa 5-6000. Sen går jag för röda Koni runt om, istället för VPs billogar original, vilket även det är en kostnad, så man vill ju at prylarna skall lira mot varandra om man får dit det. Citera
Jan CMC 391 November 18, 2018 Report November 18, 2018 Det behövs inga mallar, du mäter, ritsar, slår körnslag och borrar. Flykta hålen bakåt så långt det går. Citera
Per Berglund November 18, 2018 Report November 18, 2018 Delvis anledningen till mallen är att borren får stöd och inte vandrar eftersom det är dubbelplåt på området På 67+ går det inte flytta hålen bakåt mer än någon enstaka mm så därför borrar man bara paralellt 1 tumm nedåt Ser att du räknar Kr så rekommenderar dig isåfall att hålla dig till original om ekonomin är viktig och har du redan köpt original så håll dig till det Att göra en halvmessyr har jag själv gått på minan flera gånger så mitt råd är "hoppa på båten eller stig av". hjulupphängning är ett "system" så bara göra punkinsatser ger inget bra resultat utan blir bara dyrt och krångligt Original + sänkning är ekonomiskt.....Du blir säkert nöjd! Har själv mycket original men modifierat och är väll rätt nöjd med det......Har fått byta armar ett par gånger då det inte håller i längden. Totalt har det nog varit dyrt men det har jag glömt! Budget och slutmål är en svår ekvation!! Med egna misstag har jag lärt mig att det nästan alltid är bättre att gråta en skvätt när man betalar dyrt! Det glömmer man snabbt och kvar har man sedan något man kan vara glad åt länge och det fungerat Det är rätt konstigt att folk lättvindligt lägger 50.000kr på en 2veckors resa utan att blinka.....När jag köper en växelåda för samma pengar så klassas man som en dåre. I mina ögon är jag ett geni! 1 Citera
Alin92 November 18, 2018 Report November 18, 2018 Inte för att det är så, men pengar är absolut inte problemet, det är en hobby och jag känner folk som lägger mycket mer på fotboll och golf. Jag tänker bara att jag har sett folk blanda Global West bärarm och annat runt om så jag förmodar att det går, har ni någon erfarenhet? jag ser och förstår att den armen är bättre, det syns och jag gör hellre det och vet att jag får det bra än "gör inte" det och åker med tanken att det kunde ha blivit bättre. jag är sådan. Kan inte släppa om jag fått det i huvudet. Jag har bra satt en ca budget och tänker och förstår att det kan dra iväg hur långt man bara orkar, om man vill. Men jag är väl som de flesta ute efter "best for the buck" och då verkar Global West övre armar vara avgjort bättre Den här tjomen, verkar göra så! Jag har ju redan flera gånger lagt ut VPs lista jag fick och har redan bökat i den, bland annat bytt ut deras dämpare mot KONI, så att spara in x antal tusen, bara för att, det känner jag inte för. Det skall även bli bra om jag ändå gör det. Men frågan KAN jag använda G W:st övre bärarm och resten av det normala som VP säljer?. Sen måste jag fundera på sänkningen, jag känner mig osäker på håltagningen.....?..! . Citera
Alin92 November 18, 2018 Report November 18, 2018 Egentligen är det fyra frågor:: Precis som Per säger hellre lägga en extra dollar nu än.... 1) Kan jag blanda Global West övre bärarm med "stock" stuff för framvagnen 2) Är det ingen snäll person som har en "form, "modell", platta på en Shelbysändning till en 68 som jag kan hyra eller låna?! 3) Då jag funderar på 1" sänkta framfjädrar 600:s tror jag det är, kan jag då shelbysänka utan att bli för låg 4) Det blir 4,5 blads Mid eye bak, blir det bra i den här balansen, vad tror ni? Varför Learn by doing, om det finns ett forum. jag behöver er hjälp att förstå, våga, göra! O. P Österlund Citera
Per Berglund November 19, 2018 Report November 19, 2018 1) Japp går fint. Under bärarm är ganska klen men håller rätt bra....Många förstärker den med att svetsa en plåt under. Har sett att då blir den nästan för styv så innre gummibussning slits snabbare och framförallt så justerar den sig själv... Bra att låsa justeringen med låsbrickor! I övrigt bara kör! 2) Nej.. Tillverka av plåt eller pröva ritsa borra direkt 3) Det tror inte jag....Jag har både 600lbs + shelbysänkning + kapat fjädern ett halvt varv extra! Det lär du märka vad som behövs och justera i efterhand..Beror på vikt 4) Det märker du...Ingen kan svara på det då det beror på bilens vikt och körsätt 1 Citera
Alin92 November 19, 2018 Report November 19, 2018 4 timmar sedan, Per Berglund said: 1) Japp går fint. Under bärarm är ganska klen men håller rätt bra....Många förstärker den med att svetsa en plåt under. Har sett att då blir den nästan för styv så innre gummibussning slits snabbare och framförallt så justerar den sig själv... Bra att låsa justeringen med låsbrickor! I övrigt bara kör! 2) Nej.. Tillverka av plåt eller pröva ritsa borra direkt 3) Det tror inte jag....Jag har både 600lbs + shelbysänkning + kapat fjädern ett halvt varv extra! Det lär du märka vad som behövs och justera i efterhand..Beror på vikt 4) Det märker du...Ingen kan svara på det då det beror på bilens vikt och körsätt Lova ya. Nu blir det go go. Citera
Alin92 November 19, 2018 Report November 19, 2018 En fråga till, jag har fått hugg på ett par sub frame conectors till en 69a, de är köpt till en 69a, skulle de passa på min 68? Är det mycket som skiljer dem åt i botten, jag har för mig att det är väldigt snarlikt, men frågan hur pass snarlikt P Citera
Per Berglund November 19, 2018 Report November 19, 2018 Säkerligen bara det inte kommer från CAB Även om det skulle vara exakt rätt räkna ändå med dålig passform! Ford använde tumstock för chassi kalibrering! Det är oftast väldigt fult och opraktiskt med dessa särskillt de billiga varianterna...Tog bort mina efter 1år och märker ingen skillnad på gata. Om jag var intresserad så hade jag svetsat egna av enkla KKR rör Citera
Alin92 November 19, 2018 Report November 19, 2018 2 timmar sedan, Per Berglund said: Säkerligen bara det inte kommer från CAB Även om det skulle vara exakt rätt räkna ändå med dålig passform! Ford använde tumstock för chassi kalibrering! Det är oftast väldigt fult och opraktiskt med dessa särskillt de billiga varianterna...Tog bort mina efter 1år och märker ingen skillnad på gata. Om jag var intresserad så hade jag svetsat egna av enkla KKR rör Sant, bygga själv är nog i så fall bättre, hela bilen är ju skev och dan, inget stämmer, även om det funkar. Amerikansk passfom! Men det är ok. Jag köper ev dessa connectors ändå, så kan jag ha dem som någon form av mold, om jag vill bygga egna, samtidigt får jag se hur det är tänkt. I värsta fall kan väll de ligga och bli sålda eller ingå i arvet Citera
Alin92 November 19, 2018 Report November 19, 2018 Åter igen om shelbysänkning är det bara att köra direkt 1" under nuvarande hål?? Per skriver...."Tillverka av plåt eller pröva ritsa borra direkt" om att göra en mall, men hur är det rakt under 1", eller skall det vara lite åt sidan etc? Citera
Alin92 November 20, 2018 Report November 20, 2018 Blobal wes övre bärarmar 550 USD och sen håll i er 350 USD i shipping. Jag måste hitta ett annat sätt att transportera dem, det inser jag, det är för surt att lägga 60-70 av produkt kostnaden på + för shipping. kanske det är någon på det här forumet som även de skll köpa något ch vi kan skära i transportkostnad pgr mängd. Det mesta är ju någon form av startafgift fattar jag Citera
RobbeStockholm November 20, 2018 Report November 20, 2018 Kvarnberg Products har i Sverige givetvis dyrare.. http://kvarnbergproducts.se/products/view/nedre-bararmar-mustang-68-73 Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.