Jump to content

Mustang 5,0 2011 manuell eller automat?


stefanjwp

Recommended Posts

Hej

Står i begrepp att köpa en 2011 års mustang men vet inte om det är en bra affär att köpa en med manuell låda eller automat..

Har hittat några som har allt jag vill ha men har manuell låda vilket gör mig fundersam, är dessa svårsålda som beg?

Är det någon sam kan ge mig råda i frågan?

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag hade en 99 med automat o trivdes bra i den. Har nu köpt en årsmodell 2013 med manuell låda. Funderade runt det med manuell eller automat. Men jag ångrar inte en sekund att jag köpte med manuell låda. Mycket mera körglädje än det var med automat. Går även att lunka på i stan på höga växlar då vridet löser det. Hoppas det kan ge en hint om hur du ska gå vidare och lycka till med att hitta en.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jag köpte Mustangen som sportbil och då var inte automat på tapeten, jag kör automat när jag är ute o lajar med bruksbilen!

Det är fett o och bestämma växlingen själv, men skall du åka riktigt fort rakt fram är det mkt lättare o göra det med en automat...

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte Mustangen som sportbil..

Mustang är ingen "Sportbil".

Definitionen på en "Sportbil" är 1 eller 2 sitsig, lätt vikt och god väghållning. Knappast Mustang ;)

Mustang är en Muskelbil som kan köras för att det är skoj oavsett växellåda och nästan oavsett hur den ser ut. :)

Link to comment
Share on other sites

Mustang är ingen "Sportbil".

Definitionen på en "Sportbil" är 1 eller 2 sitsig, lätt vikt och god väghållning. Knappast Mustang ;)

Mustang är en Muskelbil som kan köras för att det är skoj oavsett växellåda och nästan oavsett hur den ser ut. :)

Ja... med den definitionen faller t ex Nissan GT-R, Toyota GT86 och Porsche 911 bort :) Men det finns ju flera definitioner av vad som är en sportbil. En annan definition är att bilen ska vara designad med sportiga ambitioner och att den ska vara rolig att köra.

Jag vet inte med gammelmustangerna men från 2010 (11?) och framåt så har Ford haft sportiga ambitioner med Mustangen; det erbjuds Track Pack som tillval och det pratas varvtider runt olika banor som ett mått på hur bra bilen är. Se bara på senaste GT350R!

Men visst är det fint att man kan ha helt olika målsättningar med sin Mustang; en del vill glida runt i en mullrande cab och tycker att automatlåda hör till. Jag ägnar mig åt att jaga Porschar på räserbanan och vill INTE ha en automat.

Så, till trådskaparens fråga - vilken typ av körning ger dig mest nöje? Varken den manuella lådan eller automatlådan är tyskt perfekta utan har sina egenheter, men båda är helt OK. Så jag tycker att det är en smaksak :)

/Sam

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Mustangen är en Muskel bil , men dom kan man också köra bana med , kolla bara på shelby Mustangerna under 60 talet :). Sportbil har den aldrig varit och kommer aldrig att bli heller. Helt ärligt så tror jag inte Mustangen vill vara en sportbil heller.

Link to comment
Share on other sites

Jag har haft rätt många olika bilar. Allt från fyrhjulsdrivna "rallyjärn" till pickuper och Lotus. Och nu en GT från 2008.

Mustangen är en utav dom bilar som har varit minst sport. Givetvis är den bättre än en pickup men inte som dom andra bilar jag har haft.

Faktum är att när vägen svänger skulle jag tro att min brukare (Volvo V40) kör skjortan ur mustangen. Men så fort det blir lite rakt är mustangen bra mycket snabbare!

Men enligt mig är mustangens kvalité helt annan. Älskar verkligen att glida runt med den. Gillar dom egenheter den har. Ljudet, motorgången och hela bilens karaktär överstiger med hästlängder allt annat jag har haft.

Är lite fundersam över hur mustangen är nu, 2015. Enligt mig finns det risk att dom har fixat den så mycket att den blivit som dom flesta andra bilar i klassen.

Skickas från min iPhone via DX8

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag är 50+ och tycker att Automat är åka bil och manuel är att köra bil. Detta efter ett otal bilar med både och, de flesta automat slutate med shiftkit!

Link to comment
Share on other sites

Tur att det finns delade meningar.

Jag själv är för automat i året runt bilen, men sommar bilar ska ha manuell låda (mitt tycke).

Kanske jag ändrar mig efter att ha testat en 2011+.

En annan sak med 6 växlad auotomat (= snabbare än manuell standard).

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag är 50+ och tycker att Automat är åka bil och manuel är att köra bil. Detta efter ett otal bilar med både och, de flesta automat slutate med shiftkit!

Samma här, 50+. Automat, Jag gillar mest att åka bil nu för tiden!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...