Jump to content

Kan man bara åka 2 i en Mustang i Sverige?


Dr Bean

Recommended Posts

Hej

Jag var nyligen och registreringsbesiktigade min 1965 Cab, 289-2V. Enligt registreringsvägningen väger den 1560 kg (tjänstevikt) och totalvikten är 1660 kg. Totalvikten är alltså tillverkarens uppgifter enligt Bilprovningen. Detta innebär att tillåten maxlast är 100 kg (1660kg-1560 kg), och i mitt registreringsbevis står nu "Antal sittplatser inklusive föraren: 2"! Kan detta vara riktigt? Varför har Ford tillverkat en bil med ett baksäte som inte får användas? Är det någon som har en Mustang med fler tillåtna sittplatser?

På Bilprovningen säger de att de inte kan göra något. De måste ta rätta sig efter tillverkarens "totalvikt". De tipsade mig om att jag kunde försöka göra bilen lättare genom att plocka bort lite delar! -Vad skulle det vara? Motorn kanske! Bilen är helt i original och väger enligt bilprovningen 1560 kg....

Dessutom påpekade de att positionsljusen (som går på blinkersen) är i fel färg och "bör åtgärdas". Stämmer verkligen det att man måste åtgärda detta?

Annars var allt frid och fröjd!

Link to comment
Share on other sites

Det där med positionsljus fram stämmer,eftersom blinkers och position är i samma lampa så ska dom vara vita.Det där med passagerare verkar vara olika,själv har jag för mig att jag får ha en passagerare men har även sett uppgifter på två.Frågan är väl om det är nån som kollar det.

Link to comment
Share on other sites

Enligt papprena på min bil får jag ha 2 passagerare. Och det räcker, får knappt plats en vuxen person i baksätet.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Vi har talat om detta tidigare i forum om antal

medåkare, det är väldigt vanligt att en Mustang

t.o.m. 70 har begränsningar på antal medåkare. :shock:

Jag kan sittera Carol Shelby som sa när han fick

uppdrag av FORD för att bygga en sportbil av 65FB

med bra prestanda, jag kan inte bygga en sportbil av

en familjebil, Ford frågade då vad han menade

med familjebil. :?:

Jo sa mr: Shelby denna bil är gjord för två vuxna

och två barn utan ben, men ok jag skall göra ett

försök. :?

Försöket blev en hit det vet vi alla, ville bara lägga

in detta i ämnet platser medåkare.

Att det inte får vara gula p-ljus fram är helt rätt, i

tillverkningen som original var det vita glas fram

och det har godkänt både som blinkers o p-ljus.

Som extra tillbehör kom dock gula glas, den färgen

heter AMBER och är inte godkända i Sverige. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tjänstevikt 1640 kg maxlast 440kg

Skumt att min bil har tjänstevikt 1680 kg och maxlast 400 kg. Jag undrar om de visste vad de gjorde när dom regbesiktigade bilarna. Det är ju trots allt exakt "samma" bil vi talar om. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Tjänstevikt 1640 kg maxlast 440kg

Skumt att min bil har tjänstevikt 1680 kg och maxlast 400 kg. Jag undrar om de visste vad de gjorde när dom regbesiktigade bilarna. Det är ju trots allt exakt "samma" bil vi talar om. :roll:

Det är bergis viktskillnaden mellan din 351C och Lars 351W 8)

Link to comment
Share on other sites

BINGO!!!!!!!!!!!!

Jag var och regbes min 66-ht förra veckan. Jag fick tjänstevikt 1340 kg med maxlast 250 kg, det gav mig 4 (FYRA) personer i bilen, 3 passagerare plus 1 förare. Hallå... fyra pers. ett helt fotbollslag.

Link to comment
Share on other sites

När jag var en ännu mindre spoling än nu så frågade farsan på bilprovningen om man inte kunde typa om bilen för fyra personer så även jag och min syrra fick åka med i farsans 66:fb.

Besikningsmannen mätte fram och tillbaka och påstod att sittdynan var för kort för att få sitta där.

2+2 betyder inte det två platser + två nödsäten?

Link to comment
Share on other sites

:? Kollade mitt reg.bevis och ser att min 65:a cab. som jag tog in i maj-04, är godkänd för 2 passagerare, utöver förare, eller 170 kg last. Tjänstevikten är 1490kg och totalvikten 1660kg.

Det gäller tydligen att åka till regestreringsbesiktningen med så lite bensin i tanken som möjligt samt utan reservhjul och utan allt annat som inte behövs så kanske man kan få in en gubbe till.

Att din bil har högre vikt beror kanske på att renoveringen är gjord på ett sätt som ökat vikten.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vill man igentligen regbesiktiga om bilen för att få köra lite mera folk?

Jag får köra en extra person i bilen enligt mina papper. Har gula glas på mina blinkers på sidan fram och saknar även ett bälte bak.

Om jag nu skulle regbesiktiga bilen igen, så kommer dom la förmodligen säga att jag måste sätta in ett till bälte och byta glasen i mina blinkers? Alltså en del jobb. Är det då värt de tro? För man kan la inte ångra sig när man fått veta va som behövs göras och gå efter den gammla regbesiktningen?

Link to comment
Share on other sites

Har 4 st mussar och antalet medåkande varierar:-

Nr1: -68 cab med 6:a 2 pass regbes i Landskrona lastvikten räckte bara till 2

Nr2: -67 ht med 6:a 4 pass

Nr3: -67 ht med v8:a 1 pass

Nr4: -75 fastback med v8:a 1 pass

Nr5: -71 ht med 6a 3 pass endast papper på denna bil:-

Tydligen är det stor skillnad om man hár 6:a eller 8:a i bilen

bilarna väger mindre med 6:a så man får ha mer lastvikt = fler passagerare:-

(Det finns bilar som konstigt nog får lasta mer än fords angivna TOTALVIKT trevligt för ägaren men skulle man åka fast i en flygande kontroll med en nitisk polis och de räknar på TOTALvikten kan man säkert åka på en ny regbes så en korrekt reggad bil är nog bäst, då blir det max böter för överlast Obs detta är mina tankar om det hela men det finns säkert de som vet och kan mer om mustanger:-)

:!: Om man blir stoppad av polisen tror inte jag att dom kollar detta :-

då det oftast finns andra anledningar till att man blir stoppad:-

:idea: så kör lungt om du har fler i bilen än du får ha: :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...