Jump to content

Stämmer carfax uppgifter


DennisW

Recommended Posts

Hej. Hade tänkt att köpa min första mustang. Var och kollade på den och den är i utmärkt skick, jätte fin och går jättebra. Allt var klart och bestämt men bestämde mig för att kolla carfax. Där stod det att den hade varit krockad i USA , inte en gång utan minst 2 gånger. Sedan exporterad till Litauen sen hit tills Sverige. Jag frågade ägaren om detta stämde och han svarade att carfax uppgifter stämmer sällan på importbilar. Och att han köpte den ny i USA, hade den där i 3 år, sen importerade den genom Litauen till Sverige för att slippa tull. Bör man lita på detta? Och stämmer det att carfax inte går att lita på på importbilar?

Link to comment
Share on other sites

Varför skulle det inte stämma på exporterade bilar?

Om den vore krockad och det inte stod någonting i Carfax, det hade jag kunnat köpa, men inte att det står men att den skulle vara "clean".

Jag hade letat vidare iallafall. Den är stämplad som krockad oavsett. Alternativt prutat väldigt mycket.

Känns oseriöst.

Link to comment
Share on other sites

Har du sökt på VIN (chassie) numret på internet?

Rätt ofta får man upp bilder på hur bilen såg ut när den var krockad/skrotad.

Carfax finns för att man ska få rätt uppgifter om bilen och inte ägare som ljuger om bilen.

Att den har blivit intagen via Litauen.

Det luktar att det varit en skrotad bil som blivit reparerad i Litauen innan den togs till Sverige.

Link to comment
Share on other sites

Hej. Hade tänkt att köpa min första mustang. Var och kollade på den och den är i utmärkt skick, jätte fin och går jättebra. Allt var klart och bestämt men bestämde mig för att kolla carfax. Där stod det att den hade varit krockad i USA , inte en gång utan minst 2 gånger. Sedan exporterad till Litauen sen hit tills Sverige. Jag frågade ägaren om detta stämde och han svarade att carfax uppgifter stämmer sällan på importbilar. Och att han köpte den ny i USA, hade den där i 3 år, sen importerade den genom Litauen till Sverige för att slippa tull. Bör man lita på detta? Och stämmer det att carfax inte går att lita på på importbilar?

Jag hade inte köpt den förklaringen

Link to comment
Share on other sites

Är det seriöst lagat kan det nog vara rätt svårt att se, men är det å andra sidan så seriöst lagat behöver det ju inte heller vara något problem. Viktigaste är väl att vitala balkar, typ ramben inte blivit påverkade? Att någon skärm, stötfångare eller flygel fått sig en törn och blivit omlackad behöver faktiskt inte vara hela världen. Inte enligt mig i alla fall :D

Link to comment
Share on other sites

När jag tittade på ett antal mustanger, fastnade jag för en som jag drog ut ett carfax på. Där angavs, att den hade manuell växellåda, men den var utrustad med automat. Har mycket svårt att tänka mig, att tidigare ägare i USA bytt växellåda från manuell till automat.

Link to comment
Share on other sites

När jag tittade på ett antal mustanger, fastnade jag för en som jag drog ut ett carfax på. Där angavs, att den hade manuell växellåda, men den var utrustad med automat. Har mycket svårt att tänka mig, att tidigare ägare i USA bytt växellåda från manuell till automat.

Det visar att det är manuell om du kollar upp den via transportstyrelsen med? Kanske har blivit fel i registreringsbesiktningen

Link to comment
Share on other sites

Då kommer du att bli förvånad ännu mer om du importerar en 2015.

Det verkar vara många som byter från manuell till automat.

2015 har en problematisk manuell låda och en nästan bullet proof automat.

Link to comment
Share on other sites

Då kommer du att bli förvånad ännu mer om du importerar en 2015.

Det verkar vara många som byter från manuell till automat.

2015 har en problematisk manuell låda och en nästan bullet proof automat.

Så menar du att rapporter om kassa manuella lådor redan rapporterats, skulle i så fall Ford "bygga" om 2015 modellen från manuell till automat på grund av kassa manuella lådor? För ingen bygger väl om själva så länge det finns garanti kvar? Är själv sugen på en manuell 2015 men blir lite skum på vad du skriver.

Link to comment
Share on other sites

FELAKTIGT INLÄGG AV MIG.

2011 - 2014 har den problematiska 6 växlade manuella växellådan, Getrag/Ford MT82. Vet ej vad 2015 har.

Tydligen verkar inte Ford ha någon bra garanti på koppling och vissa delar för manuella lådor.

Däremot är den 6 växlade automat 6R80 för 2011 -2014 nästintill bullet proof. Vet ej vad 2015 har.

Som ni ser är bägge 6 växlade och en automat bil 2011 - 2014 axar snabbare än den manuella.

Därför är det en hel del som byter ut de manuella mot automat.

Speciellt när de får problem med den manuella och renovering kostar nästan som att ersätta med automat.

Dock ställer det till en del mer som måste bytas, finns mer att läsa på svt performance.

Link to comment
Share on other sites

Ok då hänger jag bättre med i turerna, själv kör jag GT 2011 med automat och känner mig "safe". Har dock inte vågat dra på fullt järn från stillastående,

eller försökt växla lådan manuellt. Blir djäkligt dyrt om något pajar :cool:..........

Link to comment
Share on other sites

Tydligen om jag läser rätt så ska den lådan vara väldigt bra. Bara gasa och var glad.

Har även kollat vidare ang. denna låda 6R80, tydligen om man har en Mustang GT så finns det knappast något som behöver förbättras. Detta gäller även om man sätter på kompressor eller annan typ av effekthöjning.

Som några har skrivit på SVT performance, nu när Ford (2011) har äntligen en bra automat låda som funkar, varför har de då valt en manuell låda med problem.

Link to comment
Share on other sites

Ok då hänger jag bättre med i turerna, själv kör jag GT 2011 med automat och känner mig "safe". Har dock inte vågat dra på fullt järn från stillastående,

eller försökt växla lådan manuellt. Blir djäkligt dyrt om något pajar :cool:..........

Jösses... Använd bilen som den är tänkt att användas!

Link to comment
Share on other sites

UPPDATERING!

Mustang 2015 har som tidigare 2011 - 2014 samma lådor (manuell MT82 och automat 6R80).

Det verkar vara bara 2016 GT350 och GT350R som får den mycket bättre manuella lådan från Tremec.

Som sagt, många är väldigt besvikna med den manuella Getrag/Ford MT82.

Många byten till antingen automat 6R80 eller Tremec finns dokumenterade på forum tex. SVT performance.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Gammalt kanske, men du kan lita på Carfax, jag har kollat upp allt på min 2008 innan den kom hit,

allt stämmer.

Även utförda reparationer och eventuella olyckshändelser finns att tillgå.

Se bara till att bilen INTE varit utdömd efter olycka och att den i regel är skrott.

Min fina 2008a har varit med om en påkörning höger bak, Ford ville inte kosta på reparation,

ville lösa bilen, bilen köptes av verkstad som lagade efter konstens regler.

Inget syns och det är proffsigt gjort, som inbytes besiktare på ett känt företag så är jag jä-lit noga

och denna reparation får 100% godkänt. OBS denna lagade skadan finns i Carfax även om den gjorts

på annan verkstad.:thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...