Jump to content

Recommended Posts

Efter att ha varit i kontakt med firman som registreringsbesiktigade bilen så vet jag hur det ligger till. Dom har använt det värdet (305.0 g/km) som stod i papperen från Tyskland därifrån bilen är importerad. Dock är det ju knappast rätt. Tyvärr så vill ju inte Transportstyrelsen ändra utan underlag även om jag kan bevisa att andra liknande bilar har annat värde. Så nu gäller det att jaga ikapp uppgifterna någonstans. Jag har dammsugit nätet efter uppgifterna och det har jag har hittat en hemsida där det står 218.0 g/km.
http://www.carsplusplus.com/specs2008/ford_mustang_gt_premium_convertible.php

Dock lär det knappast duga för transportstyrelsen.

On 2016-01-30 at 09:54, Robban1 said:

Du borde ha billigare skatt eftersom du har V6.

Jasså ! Borde inte TS kunna korrigera det då baserat på besiktningspapprena då ? Vad borde skatten ligga på ungefär ? 

(redigerad)

Såg nu när jag gick in i appen mina fordon att årsskatten är 2648 kronor, om jag ställer på den nu skulle det kosta 1986 o det är väl skatten fram tom oktober då min skatteperiod börjar ?

Ändrade %s av %s (%s)
6 hours ago, NIB666 said:

Såg nu när jag gick in i appen mina fordon att årsskatten är 2648 kronor, om jag ställer på den nu skulle det kosta 1986 o det är väl skatten fram tom oktober då min skatteperiod börjar ?

Ja det stämmer. Så bra att din skatt är lägre nu. :)

• 2 weeks later...

Min GT500 -07 släpper ut 370 g/km med en årsskatt på 5046:-.

Jag köpte den i juni 2015 och den har samma utsläppsvärde och skatt idag som när jag köpte den enligt Transportstyrelsens hemsida.

Med vänlig hälsning Lasse A

2 timmar sedan, Freggie said:

Min skatt ligger på 2627kr för en GT -05. Hur är det möjligt att någon ska behöva betala 2000kr mer för samma bil är ju en gåta.

Det är väl inte så konstigt, han har ju en GT500

Inser nu att det blir svårt att ändra mitt CO2 värde :(

Ford USA kan inte ge mig ett intyg då dom inte har det typen av intyg.
Ford Tyskland kan inte ge mig något intyg då dom inte importerade Ford Mustang 2008.
Inte heller Ford Sverige importerade Ford Mustang 2008 så det blir inget därifrån heller.

Jag har hittat minst 4 olika värden på Ford Mustang 2008 i bilregistret.
Förutom min bils 305g/km hittade jag
243g/km, 267g/km och 274g/km.

Man undrar ju verkligen vilket värde som är rätt...

På transportstyrelsens hemsida står det att läsa på min bil. "T31BS KOLDIOXIDUTSLÄPP BLANDAD KÖRNING BERÄKNAD, CO2 253 G/KM."  De har sänkt den från 306 G/KM som jag hade förra året.

• 2 weeks later...

Nedan återges en text från tidningen Vi Bilägare, som fick mig att "gå i taket".

Rubriken är: Kostsam bilimport!

Att importera en bil från USA, är tydligen ett lotteri ang. vilken årlig skatt jag kommer drabbas av. Då kan den årliga koldioxidbaserade fordonsskatten bli betydligt högre, än för en exakt likadan bil som importerats från ett EU-land.

En ägare till en BMW 335i från 2008 - USA import- får betala 4320:- i fordonsskatt medan en svensksåld, lika gammal 335i bara kostar 2934:-.Trots att motorerna överensstämmer, anses USA-bilen släppa ut 291 gram per kilometer, medan den svenska bilen har utsläpp på 228 gram?????. Skillnaden beror på, att USA-bilens utsläpp bestäms utifrån s.k. skälig grund. Bilar som typgodkänns inom EU körs i en och samma testcykel och de har samma värden i alla europeiska länder. USA använder en annan testmetod som baseras på miles och gallon. När en bil importeras från USA finns inget europeiskt CO2-värde att tillgå. För att bilen skall kunna beskattas, måste ett utsläppsvärde räknas fram. Det görs med en formel utifrån tjänstevikt, motoreffekt, motortyp och växellåda. Summan kan bli skillnad på åtskilliga gram CO2 i skattekronor.

När jag läst detta, blev jag inte förvånad. Sverige i ett nötskal. Jag har en 06:a med V8 automat och kommer läsa på forumet, vem som betalar lägst skatt med dessa förutsättningar. Detta belopp kommer jag sedan inbetala när det är dags. Skall bli intressant att höra transportstyrelsens argument när de kontaktar mig, för att avkräva mig ytterligare belopp. Jag betalade våren 2015  3.814:-

(redigerad)

Jag kollade upp min bil igen för det fanns ingen uppgift om utsläpp på den tidigare men nu står det så här:

T31BS KOLDIOXIDUTSLÄPP BLANDAD KÖRNING BERÄKNAD, CO2 240 G/KM.
UPPGIFTEN ANVÄNDS ENDAST SOM GRUND FÖR UTTAG AV FORDONSSKATT

T31FA FORDONET OMFATTAS INTE AV TILLVERKARENS ANSVAR OM AVHJÄLPANDE AV
FEL PÅ UTSLÄPPSBEGRÄNSANDE ANORDNINGAR ENLIGT 19 § LAGEN
(2001:1080) OM MOTORFORDONS AVGASRENING OCH MOTORBRÄNSLEN

Skatten är fortfarande på 3198 kr/år.

Ändrade %s av %s (%s)
  • 4 weeks later...
  • 2 months later...
On 2016-02-21 at 13:09, svlu said:

Inser nu att det blir svårt att ändra mitt CO2 värde :(

Ford USA kan inte ge mig ett intyg då dom inte har det typen av intyg.
Ford Tyskland kan inte ge mig något intyg då dom inte importerade Ford Mustang 2008.
Inte heller Ford Sverige importerade Ford Mustang 2008 så det blir inget därifrån heller.

Jag har hittat minst 4 olika värden på Ford Mustang 2008 i bilregistret.
Förutom min bils 305g/km hittade jag
243g/km, 267g/km och 274g/km.

Man undrar ju verkligen vilket värde som är rätt...

Nu har jag även varit i kontakt med BIRF (Bilimportörernas riksförbund) i hopp om att kunna köpa ett intyg med lägre koldioxidhalt är mina 305/g.
Tyvärr så blev det en nitlott då dom svarade så här.
4,6L V8 Automatik is 317 g/km and 13,4L / 100 km combined.
Så där rök sista hoppet. Men jag sparade i alla fall dom 6000:- + moms som det skulle kostat.
Det innebär nog att alla vi som åker denna typ av bil betalar för lite i skatt...