Jump to content

Recommended Posts

Jag har en f100 med vad dom säger en 302 -68 mustang motor.

då jag i vinter bytte startmotor så tog jag vara på nr : C8OE-6015A

vilker blir -68 fairlane ? Fast på "Mustangtek" sidan står det att C8OE-6015-A är en osäker (68-69 302) och säker (68 302 shelby GT350)

men sen hittade jag motor brickan som satt vid oljestickan (vilket den tydligen skall göra på en -68)

men på den står det

"302 C 68 1 ford

- G      K284-J"

så om jag nu förstår allt rätt så har jag en 302C från en australisk fairlane

Alltså det är ju helt omöjligt att tyda dessa nr =) det enda jag är säker på är att det är en -68 302 :) 

C8OE-6015-A är ett helt normalt gjutnummer för en 302 från 68. Exakt när den gjöts ser du på datumkoden som finns gjuten i närheten av detta nummer (några cm ifrån)

Alla modeller fick inte egna gjutnummer och de flesta smallblock har "O" eftersom de härstammar från 221an (senare 260 -< 289....) som ju ursprungligen kom i Fairlane.

Enligt Kevin Martis "Tag Book" visar koden K-284 -J att det är en vanlig 302 4V (EJ Shelby som har 283-J01 eller 284-J01) som är sammansatt i Juli (G).

36 minuter sedan, Tungelsta FB-68 said:

4V betyder 4-portsinsug (på svenska)  :)

Om det sitter 4 bultade ramlageröverfall har du en Boss-motor !

Fanns ej sådana motorer 1968

Fanns ej heller några speciella 4V block

fanns tunnelport 302 med 4-bultade ramlageröverfall  1968 till transam mustangerna   ,ytterst ovanliga men ändå och aldrig i en produktionsmustang

302 j-kod motorn skiljer sig åt med sitt 4v insug och dom speciella 4v topparna(53  cc förbränningsrummen)

3 timmar sedan, Tungelsta FB-68 said:

Menar du att det ej fanns 4v 302 (4 portare) motorer i Fords register 1968 ?

Förtydligande..Jag syftade på enbart 302 blocket som det inte fanns varianter på 1968.

Det som skruvades på varierar såklart en hel del men var ändå små saker och inget unikt

1 timme sedan, stefan_borgen said:

tror att 4v topparna j-kod bara fanns 1968 till j-kod mustangen och 68 shelby 350 kanske lite unika

J är ingen speciell topp utan det är bara ett ersättningsnummer för tidigare 289ans A kod

Samma med "Shelby" det är samma toppar som satt i K kod motorerna (HiPo)