Jump to content

Var köper ni era slitdelar?


MrTurbo_1645

Recommended Posts

2QFU!!

Jag tycker inte att ditt resonemang angående stödköp av svenska produkter är rikigt.

Glöm inte att Sverige är ett av de ledande exportländerna inom EU och att 60% av alla producerade produkter går på export... Alltså är vi mycket beroende av att andra länder köper våra produkter och inte sina inhemska.

Att försöka hålla liv i företag (stora som små) med hjälp av konstgjord andning pga. att deras företagsidé inte håller måttet leder ingen vart och gynnar ingen på lång sikt...

Vh Niklas

Link to comment
Share on other sites

2QIK4U:

Kan jag fa en riktigt sjysst rabatt hos dig? Da behover jag inte importera sa mycket. Jag tycker det ar bra att du finns

men det finns ju granser for vad jag vill betala for prylarna.

Ar det for stor skillnad sa blir jag ju tvungen att planera mitt vinterinkop mer noggrant och bestalla allt fran tex NPD.

Link to comment
Share on other sites

Ett litet ex. Tittade på lite priser för oljekylare för automaten. Samma oljekylare hittade jag på Hansen, kostade 1050:- plus frakt hem till mig.

Hos Jegs 237:- plus frakt och moms och tull. Jag tror det blir billigare att skicka från USA. Er det någon som har ett bra pris på en oljekylare?

Stig

Link to comment
Share on other sites

Ett litet ex. Tittade på lite priser för oljekylare för automaten. Samma oljekylare hittade jag på Hansen, kostade 1050:- plus frakt hem till mig.

Hos Jegs 237:- plus frakt och moms och tull. Jag tror det blir billigare att skicka från USA. Er det någon som har ett bra pris på en oljekylare?

Stig

Det beror på vad du är ute efter för typ av kylare, men som exempel:

Automatlåde kylare

13-30 cm 390 kr

19-30 cm 450 kr

19-51 cm 490 kr

Men då är det en tunn och smidig kylare hos persåker (kanske t o m finns lite rabatt även där med tanke på dollar priset). :roll:

Det följer dock inte med slang då.

Kan bara lägga till att dom brukar vara trevliga att ha och göra med...

Link to comment
Share on other sites

HT 67 : Klart du får!!,,,finns redan flera här på forumet som vi har äran att få förse med delar och råd...och vi har lagt upp det som en slags handlar-du-mkt-får-du-mer-rabatt-system. Vi är glada och tacksamma över det förtroende de givit oss.Som det verkar är alla nöjda med det.Prova görna vårat kunnade och vår service så får vi se om vi kan göra dig glad..*s*

fast vill inte på något sätt att detta ska vara nån typ av reklam utan vi diskuterade bara parallellimport här....så pm:a eller ring

mvh R

Vad gäller oljekylare fins det en uppsjö olika varianter och det är väldigt viktigt att man inte får en som stryper flödet ...och VERKLIGEN kyler,,tror tyvärr inte du får en BRA kylare under 1.000lappen,,(i USA),rekomenderar de som GM eller Ford Motorsport säljer. Earls har en bra variant oxå...

Är det en kylare till motorns olja får anslutningarna aldrig vara klenare än AN12.

Här som överallt annars gäller det att hellre köpa en bra ,riktig och bland, tyvärr, dyr pryl istället för att handla smäck bara för det råkar vara billigt.

Det kan ju faktiskt vara så att en dålig(snik)grej får din pärla att gå sämre/sönder och hur mkt har du sparat då?

Bättre ha kvar pengarnai plånboken än att döva samvetet genom att lura sig själv och sätta på nåt som egentligen inte funkar,,,-"men det är i alla fall nåt"

OBS! följande mening är inte reklam-men kan lättt uppfattas som det: på mitt jobb säljer/rekomenderar vi BARA sånt vi VET att funkar eller åtminstone tror på...vill sen kunden bestämt ha något annat tar vi självklart hem det åt honom/henne...men det vi har hemma är BARA GOOD STUFF!...men tyvärr kostar sånt....

Ber än en gång om ursäkt ifall detta uppfattas som reklam,,,det är mer en fråga om HUR man ser på saker och ting

mvh

Link to comment
Share on other sites

Stig,,,räknade lite på skoj...

kylare i USA 237:-

flygfrakt 842:-

tull på 1.079:- =52:-

terminal och hanterinagskostanad 350:-

moms på1481:- = 370:-

Toatalt: 1.852:-

låter som Hansen är tämligen billiga då..*s* men saken hamnar i en annansits om man bara beställer lite mer grejor då kan det bli en hel del billigare,,men det var det jag menade ovan i diskussionen...OM Du stöder din shop...tex Hansen kan de ta hem fler saker till billigare priser,,,och framför allt måste du inte handla 20 grejor på en gång,,,handlar du och alla andra direkt från USA gör alla tillbehörsfirmor i sverige omkull och du blir tvugen att handla din kylare från USA för 1.852:-......visst är det en konstgjord andning....men det är oxå skönt att kunna åka ner till konsum för att handla oxfile till imorgon kväll(nyårsafton) istället för att behöva ta den från tyskland.....(15;- billigare och då få fira nyårsafton 05-01-07...*s*

Sen ser jag inget negativt i att handla direkt från USA,,det har jag gjort själv i många år,,,men det är inte riktigt liiika lätt och smidigt som en del vill göra gällande....*s*

gott nytt år

mvh

Link to comment
Share on other sites

kylare i USA 237:-

flygfrakt 842:-

tull på 1.079:- =52:-

terminal och hanterinagskostanad 350:-

moms på1481:- = 370:-

Toatalt: 1.852:-

Det känns som frakten blev lite dyr i ditt exempel.

Jag tittade tillbaka på lite kvitton på grejor jag köpt:

Från Sacramento, komplett steeringbox (tung) huvlås plus en del andra smågrejor kostade 479 dollar + frakt 87 dollar!

Från National drivtrain : Utväxling 3.89 , Limited slipp diff Eaton , oljeadditiv och komplett lagersats med packningar =615 dollar + frakt 287 dollar. Tunga grejor. Dom ringde och beklagade sig över att frakten blev så dyr och undrade om jag ville avbeställa grejorna!

komplett 351w motor med heeders frakten kostade 900dollar med flyg.

Dyrt eller inte?

Stig

Link to comment
Share on other sites

Ett litet ex. Tittade på lite priser för oljekylare för automaten. Samma oljekylare hittade jag på Hansen, kostade 1050:- plus frakt hem till mig.

Hos Jegs 237:- plus frakt och moms och tull. Jag tror det blir billigare att skicka från USA. Er det någon som har ett bra pris på en oljekylare?

Stig

Det beror på vad du är ute efter för typ av kylare, men som exempel:

Automatlåde kylare

13-30 cm 390 kr

19-30 cm 450 kr

19-51 cm 490 kr

Men då är det en tunn och smidig kylare hos persåker (kanske t o m finns lite rabatt även där med tanke på dollar priset). :roll:

Det följer dock inte med slang då.

Provar en gång till, vad jag vet säljer inte Persåker skit grejer...

Och billigare än detta blir svårt att komma även om man beställer från usa...

Link to comment
Share on other sites

klok kille! antar du resonerar likadant vad gäller mat i mataffären med.....

Ja det gör jag, är produkten likvärdig i alla avseenden köper jag den som är billigast och där den är billigast...

Vh Niklas

Link to comment
Share on other sites

kylare i USA 237:-

flygfrakt 842:-

tull på 1.079:- =52:-

terminal och hanterinagskostanad 350:-

moms på1481:- = 370:-

Toatalt: 1.852:-

Det känns som frakten blev lite dyr i ditt exempel.

Jag tittade tillbaka på lite kvitton på grejor jag köpt:

Från Sacramento, komplett steeringbox (tung) huvlås plus en del andra smågrejor kostade 479 dollar + frakt 87 dollar!

Från National drivtrain : Utväxling 3.89 , Limited slipp diff Eaton , oljeadditiv och komplett lagersats med packningar =615 dollar + frakt 287 dollar. Tunga grejor. Dom ringde och beklagade sig över att frakten blev så dyr och undrade om jag ville avbeställa grejorna!

komplett 351w motor med heeders frakten kostade 900dollar med flyg.

Dyrt eller inte?

Stig

Både du och jag vet ju att det blir mer prisvärt ju mer och tyngre man frakatr,,,även om du bara ska packa in och flyga över ett frimärke kostar det åtskilliga hundralappar...men att sen ta hem 50 kg skruv,,,handlar det i princip om sama kostanad,,,de tar "en startavgift" bara för att ta i grejorna...fräcka flygbolag,,,hemskt men sant,,,men att du fick hem enn HEL motor för 900usd var verkligen ett bra pris,,,*imponerad*

gottt nytt år!!

mvh

Link to comment
Share on other sites

Jo, det är klart att det blir dyrare med bara några småprylar. Därför gäller det att ta så mycket på en gång som möjligt. Meeeen , jag kan tänka mig att ibland så går man över ån (atlanten) efter vatten. Det finns säkert en hel del saker som blir billigare om man köper det i Sverige. Man måste ändå komma ihåg att firmorna i Sverige måste ha rabatt i USA och sen tar dom hem det i containers, så någonting bör ju bli billigare.

Ett väldigt Gott Nytt År på er. För det här kunde inte sluta sämre.

Stig

Link to comment
Share on other sites

Sitter och tittar lite i kataloger och jämför priser. Vad som slår mig är :

Är det något företag som har sänkt sina priser sen dollarkursen gick ner?

T.ex. på Rolands Mustang så står det ett TILLÄGG på 40% gäller på priserna?????!!!!!!! Man tar sig för pannan. Är det så konstigt om vi som inte är miljonärer skickar efter från USA direkt. Jag tror köpmännen får tänka om. Vi är inte dumma i skallen.

Stig

Link to comment
Share on other sites

just det STIG! firmorna som säljer usa delar borde sänka sina priser ca:-40%

då de flesta satte sina priser då dollarn va uppe i 10:-kr

Har själv börjat handla direkt från USA enkelt billigt va mer behövs:-

8)

Link to comment
Share on other sites

Intressant tråd det här :D

Personligen köper jag "bulkvarorna" i Sverige dvs sånt som det är större omsättning på och därför följer dollarkursen hyfsat eftersom dom inte blir "hyllvärmare"

Sällan varorna eller "hard to get" prylarna tar jag gärna in själv eftersom det läggs högre avanser på dom av svenska handlare.

Sen är det sånt som plåtdelar och annat skrymmande. Dessa skulle jag aldrig få för mig att ta in själv eftersom det fraktas i små kvantiteter så är det nästan alltid transportskadat när det kommer fram och hur kul är det?

/Terner

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
  • 3 weeks later...

Helt OK Janne 64.

Denna tråd är precis lika aktuell idag.

Just nu är ju dollarpriset väldigt fördelaktigt gentemot den svenska kronan. Var det 5,92 kr eller nåt igår?

Jag fick i går kväll iväg en beställning till Summit i USA på drygt 600 dollar innan frakt. Prylarna går på bortåt 13 000kr här hemma om de ens finns på hyllan. Man får ringa många firmor för det finns inga köpsajter vad jag vet. Hansen skall t.o.m. ha rejält betalt för sin katalog. Fina tjocka kataloger från Summit Racing kommer till mig flera gånger om året. Jag får antagligen köpa från flera olika ställen i Sverige, med frakt på varje order här hemma.

Jag räknar med att ha paketet till dörrn för under 5500kr. Det brukar ta 4 till 8 dagar med det billigaste fraktsättet som säger upp till 21 dagar.

I just mitt fall just nu och detta inköp, jag vet exakt vad jag skall ha för grejor, så kan jag faktiskt inte motivera mig att köpa från Sverige.

Å andra sidan köpte jag ett oljefilter och ett termostathus i gjutjärn från Notrrlands custom förra månaden. Jag kan ändå inte förmå mig att skämmas för att utnyttja den globala fria marknaden när de har så fina köpsajter i USA.

En del av er känner till att jag sysslar mycket med elektronik. Jag köper sällan komponenter i Sverige utan i Tyskland. Ännu bättre eftersom de också är med i EU. Jag betalar inte deras skatt som egenföretagare utan betalar momsen i Sverige. De drar alltså av 19% på priserna som redan är låga innan de skickar.

Fast även här kan det ju hända att man hittar någon trevlig snubbe som har ett lika litet företag som en själv men har bra sortiment. Jag lagade en av familjens "tjock TV" häromdagen med en komponent från just en liten lirare i Sverige som hade TV rep. som specialitet.

Ja, jag vet, det måste vara en nörd som lagar en gammal tjock TV när de flesta slänger fungerande TV apparater för att köpa platt plasma :D

Men är man om sig och kring sig så blir det pengar över till de viktiga sakerna :P Hmmm, fast pengarna tar slut i vilket fall som helst, eller hur ?

Link to comment
Share on other sites

Jag betalar inte deras skatt som egenföretagare utan betalar momsen i Sverige. D
Momsen är en "konsumtionsskatt" som alltid betalas av "slutanvändaren". Den kommer ju egentligen inte företagaren tillgodo, utan det är bara en stor mängd arbete med redovisningen, alltså till förtret.

Man gör gratis arbete för skattmasen, men kostnaderna kring momsen faller på företagaren, jippiiii.

Link to comment
Share on other sites

Jag fick i går kväll iväg en beställning till Summit i USA på drygt 600 dollar innan frakt. Prylarna går på bortåt 13 000kr här hemma om de ens finns på hyllan. Man får ringa många firmor för det finns inga köpsajter vad jag vet. Hansen skall t.o.m. ha rejält betalt för sin katalog. Fina tjocka kataloger från Summit Racing kommer till mig flera gånger om året. Jag får antagligen köpa från flera olika ställen i Sverige, med frakt på varje order här hemma.

Jag räknar med att ha paketet till dörrn för under 5500kr. Det brukar ta 4 till 8 dagar med det billigaste fraktsättet som säger upp till 21 dagar.

Kan inte annat än o hålla med.

Jag kolla med någon här i sverige va de skulle ha för nrplåtsbelysningen till min.

500kr/st, orginal eller inte, jag kan inte betala 1000kr för att stödja svenska firmor när jag kan få dem för t.ex $20.

Jag har heltenkelt inte råd, även om jag skulle vilja.

Oljefilter m.m handlas av min lokala Autoekonomi/MECA affär som är återförsäljare åt hansen, även om det är dyrare så är det fortfarande överkomligt.

http://www.latemodelrestoration.com/iww ... 1&comp=LRS

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Oj, här har man ju missat en del tror jag...

Tänkte kolla upp var ni handlar delar till just de äldre Mustangerna, jag behöver ju bromsband, hjullager och lite sådana saker nu. Vart gör man de inköpen?

Beställer ni det från USA eller handlar ni sådant i Sverige?

Summit, Tony, Ullman, NorrlandsCustom och allt vad de nu heter...

FATTER NI INTE, ATT NI INTE PÅ NÅGOT VIS KAN KÖPA PÅ BILLIGARE

DELAR, ÄN ATT BESTÄLLA DOM DIREKT IFRÅN USA T.E.X. PÅ www.johnsmustang.com

VARFÖR ÄR NI SÅ RÄDDA ATT BESTÄLLA DELAR DÅ DET ÄNDA NI VERKAR GÖRA ÄR ATT SITTA PÅ NÄTET OCH TITTA PÅ MUSTANGSIDOR.

Det är billigare tar ca 10 dagar och du har det vid dörren för halva priset

varför tveka ????????????

Beror på om man vill vänta 10 dagar eller två - tre dagar. I vissa fall behöver man sakerna pronto. Nu (fyra år senare) planerar jag det så att det mesta tas från USA. Helst nu med tanke på dollarkursen.

Summit har fått massa beställningar genom åren, och snart är det dax igen. Även Mustangsunlimited har fått sända lite till Sverige.

Finns båda för och nackdelar med en låg dollar, som ägare av en amerikansk bil ser man dock mest till fördelarna. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...