Jump to content

Ni som har sänkt era S550, hur funkar de över farthinder/bulor/gupp?


Cyberknutte

Recommended Posts

Generellt svar. All sänkning innebär minskad fjädringsväg. I klartext sträckan i höjdled som hjulet kan röra sig i vertikal led. Det innebär att fjädern behöver göras hårdare eller mer proggresiv. Resultatet blir lägre tungdpunkt och mindre vertikala rörelser i bilen vid kursändringar och givet sämre komfort. Ju mer sänkning och även anpassning av stötdämpare och bussningar ju större skillnad. Uttrycket ska man va fin får man lida pin passar perfekt 😃

Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, Cyberknutte said:

Kan man köra som vanligt över farthinder, eller måste man ta det extra försiktigt?

Finns det några nackdelar?

// Andreas

 

Om du har mycket farthinder eller dåliga vägar i dina trakter, sänk den inte.

Link to comment
Share on other sites

Jag har sänkt min GT -16 med BMR fjädrar som sänker 1,2" fram och 0,5" bak. Det har funkat bra att köra över gupp och farthinder i stadstrafik.

Bilen blir ju såklart stötigare, men å andra sidan känns den som tåget när man gasar på. Man slipper originalbeteendet där fronten reser sig vid full acceleration, och niger rejält vid inbromsning. Och man blir faktiskt av med den lite studsiga/skumpiga bakaxeln (aka "the bunny hop").

På köpet får man en mycket tuffare look då hjulhusgapet minskar och bilen ser mer aggressiv ut då den lutar lite mer framåt efter sänkning.

Detta kit (SP080) rekommenderas varmt! 

Länk till tillverkaren: https://www.bmrsuspension.com/?page=products&productid=1561

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jag har haft den sänkt 1” i ett år och 2000+ mil, och har inte haft problem med farthinder, som inte behövs forceras speciellt långsamt. Bara på traktorväg har jag nuddat i med midten. Tycker Robban1 överdriver lite.

Min har flickvän-godkänd komfort, så även om hon är relativt tolerant, så säger det jo sitt.

Link to comment
Share on other sites

10 timmar sedan, Nugatti said:

Jag har haft den sänkt 1” i ett år och 2000+ mil, och har inte haft problem med farthinder, som inte behövs forceras speciellt långsamt. Bara på traktorväg har jag nuddat i med midten. Tycker Robban1 överdriver lite.

Min har flickvän-godkänd komfort, så även om hon är relativt tolerant, så säger det jo sitt.

Jag överdriver inte.

Link to comment
Share on other sites

Tack till alla för input!

Jag är helt med på att komforten blir sämre, men det kan jag ta, MagneRide hjälper förhoppningsvis den del i det avseendet. Jag var mer orolig för framkomligheten över farthinder, typ att man behöver krypköra över för att det inte skall ta i, men det verkar ju inte vara ett problem.
Så nu blir det sänkning och spacers! 🙂

// Andreas

 

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Hmmm, klonkar era med GT350-fjädrar sänkta bilar i bakvagnen?

När jag påpekade detta sades det att det var oundvikligt och att alla sänkta gjorde det?!?

Låter i rondeller å farthinder inte helt olikt min 1968 camaro när den hade dåliga bussningar till bladfjädrarna bak.....

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Igår kväll snickrade jag ihop det sista med att få dit Ford Performance sänkfjädrarna på min och kört ca 4 mil hittills helt utan klonk iaf, ingen överdriven aktiv körning, får utvärdera mer kommande dagar. Men i mina öron låter det som att något skulle sitta löst? För fjädrarna var inte sååå korta att de glappar i infästningen.

Men som bilen är nu skulle den ha varit från början!! Betydligt stabilare och ingen/mindre nigning vid gas/bromsning. Visst lite komfort får man försaka, men det lilla kan jag leva med alla dagar i veckan :D. Rent estetiskt kunde den kanske fått bli en liiiten aningen lägre kan jag tycka, för "rätt stance" ;), men nu har man inte riskerat någon bruksighet med fartgupp och liknande.

Ändrade %s av %s (%s)
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

45 minuter sedan, kroegarn said:

Igår kväll snickrade jag ihop det sista med att få dit Ford Performance sänkfjädrarna på min och kört ca 4 mil hittills helt utan klonk iaf, ingen överdriven aktiv körning, får utvärdera mer kommande dagar. Men i mina öron låter det som att något skulle sitta löst? För fjädrarna var inte sååå korta att de glappar i infästningen.

Men som bilen är nu skulle den ha varit från början!! Betydligt stabilare och ingen/mindre nigning vid gas/bromsning. Visst lite komfort får man försaka, men det lilla kan jag leva med alla dagar i veckan :D. Rent estetiskt kunde den kanske fått bli en liiiten aningen lägre kan jag tycka, för "rätt stance" ;), men nu har man inte riskerat någon bruksighet med fartgupp och liknande.

Fasen också.....

min klonkar bara i låga farten som i rondeller och fartgupp. Tyst ute på vägen. 

Sucks, orkar å hinner inte med strul i inför-semestrar och bokslutstider....

Link to comment
Share on other sites

6 timmar sedan, Julle said:

Fasen också.....

min klonkar bara i låga farten som i rondeller och fartgupp. Tyst ute på vägen. 

Sucks, orkar å hinner inte med strul i inför-semestrar och bokslutstider....

av vilken anledning hävdar de att de skall klonka bak???

min klonkar inte, och den är sänkt en tum

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)
On 2018-07-03 at 22:16, Julle said:

Hmmm, klonkar era med GT350-fjädrar sänkta bilar i bakvagnen?

När jag påpekade detta sades det att det var oundvikligt och att alla sänkta gjorde det?!?

Låter i rondeller å farthinder inte helt olikt min 1968 camaro när den hade dåliga bussningar till bladfjädrarna bak.....

Min klonkar inte heller.

Kanske skall åka in och kolla så att allt är draget korrekt. Jag skall in med min till @corvette nästa vecka. Känns inte som att de släppt på alla bultar så att bilen får sätta sig. Alternativt att jag måste installera Steeda subframe alignment kit.

Hjulen sitter på olika höjd trots 2 hjulinställningar.

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

(redigerad)
On 2018-07-04 at 18:50, corvette said:

av vilken anledning hävdar de att de skall klonka bak???

min klonkar inte, och den är sänkt en tum

Tjena, tyvärr fattar jag inte förklaringen helt. Å fjädring har jag skruvat i de flesta versionerna utom torsion. Så jag kan inte ses som en n00b på bilar och det mekaniska men har samtidigt inte skruvat med Mustang. 

Jag blev småt förskräckt över ljudet när jag åkte iväg med bilen så stannade å snackade om det å bad dom provköra. Men de sa att alla bilar de sänkt med GT350-fjädrar klonkar, vissa mer, vissa mindre, så de behövde inte prova. Så jag tänkte att fjädrarna sätter väll sig efter ett tag. Men det har bara blivit värre/oftare.

Kollat denna videon ett par gånger å bytet å konstruktion verkar ju tämligen rätt fram utan överkurser. 

 

Å varken här, infilmen eller på nätet pratar man om klonk efter bytet. 

Tycker ju att Fords egna fjädrar för annan magneride Mustang (gt350) skulle kunna passa rätt bra utan uppkomna ljud å om mina ljud va priset man får betala så borde det nämnas i videos och vid köp. Såpass påtagligt är det. 

Det skulle gå att minska med några brickor. Ska bli uppringd av servicerådgivare när han är tillbaka efter out of Office. 

Det ska ha att göra med att när bilen blir lägre så kommer det mot några stop eller liknande. Det är den biten jag inte kan se framför mig utan att se delarna det handlar om. Bilarna jag vart borta i med moderat sänkning har goda marginaler till allt av bumpstops. Om man inte räknar mina gamla bilar med ram utan isvetsad kick-up..... 😝😝 Där hamnar gärna ramen på bakaxeln i ”normalläge”.....😝😝

Nii andra som sänkt utan ljud, har ni magneride också?

Ändrade %s av %s (%s)
Spelling
Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Designed to work in concert....

https://www.fordnxt.com/news/lowering-a-2018-mustang-gt-with-magneride/

The Ford Performance 20mm Lowering Springs (PN M-5300-W) lower your vehicle approximately 20mm (.787 inches) at the front and rear. The springs are designed to work in concert with the Mustang’s adjustable suspension and will help provide better handling and dynamics both on the street and at the track.

Det där skriver man inte om det inte blir OEM feel efter byte. 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

9 minuter sedan, Julle said:

Designed to work in concert....

https://www.fordnxt.com/news/lowering-a-2018-mustang-gt-with-magneride/

The Ford Performance 20mm Lowering Springs (PN M-5300-W) lower your vehicle approximately 20mm (.787 inches) at the front and rear. The springs are designed to work in concert with the Mustang’s adjustable suspension and will help provide better handling and dynamics both on the street and at the track.

Det där skriver man inte om det inte blir OEM feel efter byte. 

 

22 minuter sedan, Julle said:

Tjena, tyvärr fattar jag inte förklaringen helt. Å fjädring har jag skruvat i de flesta versionerna utom torsion. Så jag kan inte ses som en n00b på bilar och det mekaniska men har samtidigt inte skruvat med Mustang. 

Jag blev småt förskräckt över ljudet när jag åkte iväg med bilen så stannade å snackade om det å bad dom provköra. Men de sa att alla bilar de sänkt med GT350-fjädrar klonkar, vissa mer, vissa mindre, så de behövde inte prova. Så jag tänkte att fjädrarna sätter väll sig efter ett tag. Men det har bara blivit värre/oftare.

Kollat denna videon ett par gånger å bytet å konstruktion verkar ju tämligen rätt fram utan överkurser. 

 

Å varken här, infilmen eller på nätet pratar man om klonk efter bytet. 

Tycker ju att Fords egna fjädrar för annan magneride Mustang (gt350) skulle kunna passa rätt bra utan uppkomna ljud å om mina ljud va priset man får betala så borde det nämnas i videos och vid köp. Såpass påtagligt är det. 

Det skulle gå att minska med några brickor. Ska bli uppringd av servicerådgivare när han är tillbaka efter out of Office. 

Det ska ha att göra med att när bilen blir lägre så kommer det mot några stop eller liknande. Det är den biten jag inte kan se framför mig utan att se delarna det handlar om. Bilarna jag vart borta i med moderat sänkning har goda marginaler till allt av bumpstops. Om man inte räknar mina gamla bilar med ram utan isvetsad kick-up..... 😝😝 Där hamnar gärna ramen på bakaxeln i ”normalläge”.....😝😝

Nii andra som sänkt utan ljud, har ni magneride också?

Har magneride och samma fjädrar som du.

Installerade dock BMR CB005 samtidigt.

Det klonkar när jag lägger i backen, eller när jag lagt i backen backat lite och lägger i D och kör iväg. Men inget över gupp eller så

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Har sänkt min med Ford Original fjädrar. Eibach som tillverkat dem då de kom i en Eibach kartong. Sänker 25mm fram och 20mm bak. Inga missljud alls och en ligger så mycket bättre på vägen.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

On 7/6/2018 at 10:53 PM, Julle said:

Ni andra som sänkt utan ljud, har ni magneride också?

Japp, å jag bytte dessutom själv, vilket jag klarade utan klonkljud. Men det var grisigt värre med all underredsmassa som inte torkat ordentligt och fullt med fastklibbade gruskorn överallt. 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, kroegarn said:

Japp, å jag bytte dessutom själv, vilket jag klarade utan klonkljud. Men det var grisigt värre med all underredsmassa som inte torkat ordentligt och fullt med fastklibbade gruskorn överallt. 

Ja det var min nästa fundering om något gjort det själv å sett va som skulle kunna gå fel!

Nu låter min bil i varenda ojämnhet och sväng i låg fart, även vid byte från att ha backat å börjar köra precis som RSS550 beskriver. 

Har rätt många farthinder, kanter och ojämnheter sista biten in till jobbet å den låter som en gammal pilsnerpråm från bakvagnen. 

Lite uppe i fart är det tyst. 

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

För er som vill sänka lite till slår jag ett slag för Pedders fina sänkfjädrar, tillverkade i Australien.Av en välkänd leverantör av fjädring till såväl tävlingsbilar som offroad fordon världen över. 

Sänker 30mm: https://shop.performanti.se/sv/bildelar/28-81-mustang-2015-2018-sankfjadrar-30mm.html#/36-magnetic_ride-nej (finns även till Magnetic ride).

Klarna kommer som betalningsalternativ inom kort.

Link to comment
Share on other sites

15 timmar sedan, Performanti said:

För er som vill sänka lite till slår jag ett slag för Pedders fina sänkfjädrar, tillverkade i Australien.Av en välkänd leverantör av fjädring till såväl tävlingsbilar som offroad fordon världen över. 

Sänker 30mm: https://shop.performanti.se/sv/bildelar/28-81-mustang-2015-2018-sankfjadrar-30mm.html#/36-magnetic_ride-nej (finns även till Magnetic ride).

Klarna kommer som betalningsalternativ inom kort.

Hur mycket sänker varianten för magneride. 30mm sänkning är nog inte att rekommendera om man inte kan mappa om styrningen till magneriden. 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Min 2016 GT hade klonkljud framme efter sänk, orsaken va att fjäderbenstornets bult va lös på ena sidan. Gick inte att strama manuellt, då dämparen följer efter. Stramade så med lufttrycksverktyg (som dom säjer att man inte ska använda), och klonkandet försvann. Kanske något att kolla upp för alla er som har problem.

Bilen behövde hjulinställning efter sänk. Jag va för langsom, och slet ut ett sett framdäck innan jag gjorde det. Framhjulen fick för mycket ”toe out”. 

Min behövde inte camber plattor eller bultar. Köpte bultar, men dom blev inte använt. Om några behöver BMR camber bultar så har jag i Malmö.

Jag har kört min Mustang 8 000 mil med 1” sänk nu, och runder 10 000 mil totalt om några veckor. Någon här som har kört längre?

Link to comment
Share on other sites

Har diskussionen i granntråden med men ni kanske vet: hur gör man med bumpstops? I Fords Eibach pro-kit ingår inte det medans det verkar vara standard att byta dessa i alla guider jag sett online ex cjponyparts, americanmuscle etc. och i många butiker online ligger dessa med i bilden på kiten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...