Jump to content

Featured Replies

comment_11912

Jag har en 2005:a på ingående och vill slippa att åka till Strängnäs för att göra ett bullerprov. I stället kan man ju använda ett intyg från tyska DEKRA eller TUV. Någon som vet var man får tag på dessa intyg? Enligt uppgift skall det vara någon avdelning hos DEKRA i Berlin som skriver ut dessa intyg, men jag har inte lyckas hitta rätt avdelning/kontor i Berlin.

Någon som har en mailadress eller telnr till rätt avdelning?

comment_11923

När vi nu pratar 05 Mustang. Har blivit bjuden att köpa en 05:a som kommer från USA i februari.

Om jag blir första ägaren i Sverige och skall betala alla avgifter och registrering, kan någon vara snäll och reda ut vad det är då ?

Har tagit in en 60-talare och vet vad som gäller där men en helt ny bil ?

Kan jag sälja bilen under första året t.ex ?

Bullerprov i Strängnäs ?

Hoppas någon har lust att svara.

  • Author
comment_11934
När vi nu pratar 05 Mustang. Har blivit bjuden att köpa en 05:a som kommer från USA i februari.

Om jag blir första ägaren i Sverige och skall betala alla avgifter och registrering, kan någon vara snäll och reda ut vad det är då ?

Har tagit in en 60-talare och vet vad som gäller där men en helt ny bil ?

Kan jag sälja bilen under första året t.ex ?

Bullerprov i Strängnäs ?

Hoppas någon har lust att svara.

Vid privatimport för eget bruk är det enklare att få en bil godkänd i sverige. Det finns inget krav på att du måste behålla bilen en viss tid, dock kan du bara "eget bruk-" importera en bil per år med de förenklade reglerna. När bilen kommer till sverige måste du betala 10% tull på bilens inköpspris (kvitto) och fraktkostnaden till sverige. :( Sedan måste du betala ytterligare 25% moms på alltihopa (inköpspris, frakt, tull) :evil: Sen får du betala regbesiktningen och skrotpremie, tot ca 4000 kr.

För bilar nyare än 1996 måste man ha ett intyg vid registreringsbesiktningen på att bilen uppfyller EU:s bullerregler. Intyget skall vara utfärdat av tillverkaren (tyvärr utfärdar inte ford sådana intyg) men även intyg från tyska bilprovningen (TUV eller DEKRA) godkänns. Om man inte har ett sådant intyg kan man i stället göra ett bullerprov på bilprovningen i strängnäs. Är dock inte 100% säker på att mustangen klarar detta med orginaldämparna, så det enklaste är om man kan fixa ett intyg i stället!

  • 3 weeks later...
  • Author
comment_12627

Nej, det är inte alls svårt att få en 2005:a godkänd. Anledningen till att jag letar efter rätt dekra-avdelning är att det skall bli billigare!

Annars kan man alltid köpa ett dekra intyg av "gråimportörerna" tex exclusive cars som tar 3500 kr :shock: dvs lika mycket som ett bullerprov i strängnäs kostar.

Skulle gissa att intyget kostar max 1000 kr om man bara kunde hitta rätt avdelning.... :mrgreen:

comment_12681

Skall kolla med en kompis (tekniker/talar tyska) och se om han kan "nosa" upp rätt info hos DEKRA.

Om vi hjälps åt kan vi nog fixa det billigare :D

Mineral: Har du en bil på G ?

Jag har letat lite och det verkar finnas bilar.

Undar om det är lättare med en Canada-bil med km-mätare eller om det går lika bra med US-bil km & miles (tror jag).

Något annat att tänka på :?:

  • Author
comment_12966

Jag har beställt en GT från Kanada. Anledningen är att jag hittat en firma som jag litar på och som fixar frakten till göteborg. Annars är det numera ok med dominerande miles skala på hastighetsmätaren. (tidigare var man tvungen att tejpa över miles-siffrorna vid besiktningen) :lol::lol: men numera har bilprovningen slutat med dessa tokigheter och godkänner alla bilar med dubbel gradering mph och km/h. Förutom bullerprovet /intyget är det bara parkeringsljus och blinkers som behöver fixas så vitt jag vet.

  • Author
comment_13042

Jag har käpt av en firma som heter Carson exports. Det är en "bilskojare" i Halifax på kanadas östkust som är helt inriktad på export till europa och australien. En fördel med denna handlare, förutom att dom fixar frakten, är att man inte behöver bekymra sig över amerikansk/kanadensisk skatt/moms eftersom dom har rutiner för att återkrava detta på exportbilarna. Annars är kanadensiska bilar lite dyrare än amerikanska just nu, trots de senaste veckornas dollaruppgång. Halifax är sista angöringshamnen för bilbåtarna till europa vilket innebär att frakttiden blir ganska snabb till Göteborg. Carsonexports säljer normalt nya bilar för MRSP (fords rekommenderade listpris) INKLUSIVE frakt till Götet. Du kan gå in på www.ford.ca och kolla vad det kostar med dom options du vill ha.

comment_13178
Carsonexports säljer normalt nya bilar för MRSP (fords rekommenderade listpris) INKLUSIVE frakt till Götet.

Det innebär att man skulle kunna ha en FULLMATAD GT hemma i

garaget för under 300 papp, och en dito cab för ca 330. :twisted:

Inte gratis, men oj vad mycket för pengarna. Idag får man inte mycket

Volvo för 300 000...

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
comment_16217

Åkte 60 mil T/R till Norrköping för att göra ett bullerprov idag. Närmsta gubben hos SFRO som gör det. Han körde en himla massa vändor fram och tillbaka, till slut stannade han och undrade om det var ändrat på något.

Testvärdena visade 84 decibell i snitt och maxvärde är 74. <det var bara att gråta en skvätt och åka hem. Bilen är en Gt -00 och, så vitt jag kan se, i helt orginal skick. 10 db i diff är väldigt mycket så om ingen vet något annat sätt så börjar jag jaga ett intyg nu. Det får kosta vad det vill-

Förresten, RFSO har höjt till 3000 kronor så snart kan man lika väl ringa Exklucive cars eller åka till Strängnäs :cry:

  • 2 weeks later...
comment_16482
Åkte 60 mil T/R till Norrköping för att göra ett bullerprov idag. Närmsta gubben hos SFRO som gör det. Han körde en himla massa vändor fram och tillbaka, till slut stannade han och undrade om det var ändrat på något.

Testvärdena visade 84 decibell i snitt och maxvärde är 74. <det var bara att gråta en skvätt och åka hem. Bilen är en Gt -00 och, så vitt jag kan se, i helt orginal skick. 10 db i diff är väldigt mycket så om ingen vet något annat sätt så börjar jag jaga ett intyg nu. Det får kosta vad det vill-

Förresten, RFSO har höjt till 3000 kronor så snart kan man lika väl ringa Exklucive cars eller åka till Strängnäs :cry:

Jag har fixat mitt bullerintyg från Håkan Prytz på Mustang Performance www.mustangperformance.se kostar 2000:- Du behöver bara skicka en kopia på titeln till honom.

Tel. mob 0705-849280, hem 0120-10504

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...