Corvette May 21, 2021 Report May 21, 2021 var är du och kör konbana? får alla komma dit och köra? vad krävs mer än hjälm och heltäckande kläder? Citera
hklint May 21, 2021 Report May 21, 2021 39 minuter sedan, corvette said: var är du och kör konbana? får alla komma dit och köra? vad krävs mer än hjälm och heltäckande kläder? Plus en på den frågan. Citera
JanneJ May 21, 2021 Author Report May 21, 2021 (redigerad) Jag kör med sportvagnsklubben Göteborg ( SVKG.se), de har en sprintcup/konbana med 5 deltävlingar, denna gången var vi på flygfältet i Vårgårda. Öppet för alla, indelning efter vikt/effekt i klass a-b-c och tidstillägg på 1 sekund om du har r-däck, sma-licens ( engång eller helår) Ändrade %s av %s (%s) Citera
JanneJ June 17, 2021 Author Report June 17, 2021 Sprintcupen deltävling 3 Borås motorstadion Gäddered: 1 Citera
JanneJ July 1, 2021 Author Report July 1, 2021 Bus på asfalt = gymkhana! SVKG hade en heldag på Vårgårda flygfält, 4 olika stationer: Gymkhana, en bana med vändningar i massor, utmanande och lärorik, man tävlar mot varandra och först tillbaka till startpunkten vinner rejset. Sedan fanns det plats för fri träning med åttor, stor cirkel eller bara öppen asfalt. Mycket åka på tvären och samtidigt möjlighet att få råd och tips av duktiga förare hur man snabbast kommer runt konor. Jag fick några bra ögonöppnare på hur jag ska göra för att undvika för mycket understyrning vid snäva svängar, nu är det bara att öva mera! Citera
JanneJ July 11, 2021 Author Report July 11, 2021 Nya däck på plats, gick från 205/50 till 225/45 och de passar så mycket bättre på mina 8" fälgar, valde Bridgestone Potenza Sport och är efter första provturen mycket nöjd, ska bli kul att känna på dem i konbana. Marginalerna till skärmkanterna minskade, kanske blir det valsning...eller inte, framtiden får utvisa. Första provturen med bakre krängningshämmare också, jag valde att använda Porsche 944/968 bakre krängningshämmare, självklart beroende på att jag har 3 st liggande på lagret, 14, 16 och 18mm. Började med 14mm som första test för att känna vad som händer och att inte något tar i när man börjar svänga. Det är trångt om plats och vissa delar sitter ganska nära varandra. Efter 6 mil blandad landsväg och en liten vända på ett industriområde måste jag säga att balansen i bilen är märkbart påverkad, den lite nos-tunga känslan har minskat och bilen ger ett mer neutralt intryck överlag. Det är lättare att styra med gaspedalen i lite simulerad konbana, ser fram mot nästa körning med Svkg för att få testa under ordnade former. Citera
JanneJ July 18, 2021 Author Report July 18, 2021 Tyckte det var lite kul att sätta en kamera under bilen för att se hur bakaxeln rör sig, tyvärr var magnetfästet för klent så den rör sig lite som den vill, har beställt ett kraftigare magnetfäste så jag kan gasa på lite mer till nästa gång. 1 Citera
JanneJ July 20, 2021 Author Report July 20, 2021 Har länge tänkt på att montera navringar i jakten på den helt vibrationsfria körningen. Köpte färdiga navringar och anpassade innerdiametern så det blev perfekt passning ( älskar min svarv ). Monterade och gav mig ut på testrunda, resultat: mycket mindre vibrationer i höga hastigheter! 1 Citera
JanneJ July 30, 2021 Author Report July 30, 2021 Min växelspak har varit en förlängd variant av spaken från donatorbilen, lite klumpig och allmänt ful. Gjorde en ny i 12mm axelstål , så här ser det ut nu, lackad i matt klarlack. Citera
Tbird July 30, 2021 Report July 30, 2021 Härligt allt du gör på bilen. Också att du kör med den på bana och annat, som det ska göras. Verkar som 95% av Mustang ägarna endast kan köra bilarna i fint väder till kaffe och bulle ställen. 1 Citera
JanneJ August 1, 2021 Author Report August 1, 2021 On 2021-07-31 at 00:45, Tbird said: Härligt allt du gör på bilen. Också att du kör med den på bana och annat, som det ska göras. Verkar som 95% av Mustang ägarna endast kan köra bilarna i fint väder till kaffe och bulle ställen. Tackar! Nästa projekt i jakten på vibrationer är de bakre bromsskivorna, de kommer från ett komplett kit från Summit där jag i stort sett bytt alla komponenter men skivorna är kvar. Dessa har ingen navstyrning eller någon skruv som håller dem, de hänger bara på hjulbultarna och glappet är påtagligt. Inget centrerar dem så det blir att de alltid kommer att hamna i det minst gynnsamma läget när jag drar åt hjulet. En centreringsring behövs och den ska vara 70,7mm ytterdia och 61,3mm innerdia, inget i skrotlådan passade så det fick bli ett stycke alu med 75mm dia som utgångsmaterial. Fixade ytterdiametern: Svarvade ur till 61,3mm: Stack av dem ( alltid lika otäckt...) Lite finputs och.. På plats! Ska bli kul att känna om det är någon skillnad. 1 Citera
Lars Alfredsson August 1, 2021 Report August 1, 2021 Gör nog susen, när jag fixade mina skivor bak krympte jag på en centrumring samt en skruv som håller skivan. Citera
Tbird August 12, 2021 Report August 12, 2021 Skönt att se att det någon mer än mig i denna stoora fika/äta fint klubb tycker om att använda bilen vad den är gjord för. / Stefan 1 Citera
JanneJ August 17, 2021 Author Report August 17, 2021 Körning på Knutstorp med Svkg. Tyvärr har jag inte löst mina bromsproblem så det fick bli ganska avvaktande körning inför inbromsningarna. Problemet är att torpedväggen flexar så att huvudcylindern rör sig när man trampar hårt på pedalen, jag har redan ett stöd på ändan av huvudcylindern men det räcker inte, pedalkänslan blir lite svampig och det gör kraftiga inbromsningar till lite av ett lotteri, låser det eller går det bra... I övrigt funkade det mesta bra med tanke på att det var första gången den här bilen var på bana, hade som ett litet mål att försöka komma under 1,20 ( de snabbaste Mustangerna i historic racing brukar ligga på 1,14-1,15 ) och det gick bra med ett antal 1,19,x varv och ett 1,18,71. Så här ser det ut, med inbromsning betydligt tidigare än vad jag skulle önska och lite gentleman -släppa-förbi på rakan. Citera
JanneJ August 30, 2021 Author Report August 30, 2021 Sista deltävlingen i sprintcupen, totalt har det varit 5 tävlingar och jag har kört alla, har inga förhoppningar om placering men det är vansinnigt kul att vara med. Förutom cupen har jag kört gymkhana och banmöte på Knutstorp så totalt har det blivit 7 tillfällen med aktiv körning i år. Utsortering pågår ständigt och jag har en lista av grejor som jag vill åtgärda under vintern. Men innan vintern kommer ska vi hinna med att köra lite mer och så kan vi kolla lite film från sista sprintcupen! 1 Citera
sprawl September 20, 2021 Report September 20, 2021 Vill bara säga att det är en väldigt inspirerande tråd. Har själv ingen mustang, men letar till och från. Tycker forumformatet är överlägset FB och följa ett projekt på detta sättet är väldigt intressant. Var tvungen att regga ett konto för att ge en tumme upp! Citera
JanneJ September 21, 2021 Author Report September 21, 2021 17 timmar sedan, sprawl said: Vill bara säga att det är en väldigt inspirerande tråd. Har själv ingen mustang, men letar till och från. Tycker forumformatet är överlägset FB och följa ett projekt på detta sättet är väldigt intressant. Var tvungen att regga ett konto för att ge en tumme upp! Tackar, kul att kunna inspirera och väldigt roligt att du valde att regga ett konto för att tala om det. Det börjar så smått växa fram en lista på det som ska göras under vintern, det är diverse uppgraderingar och anpassningar för att bilen ska kunna leverera som jag vill till säsongen 2022. Kommer att hålla er uppdaterade! Citera
Speedwell67 October 4, 2021 Report October 4, 2021 Kul uppdateringar! Hur gick det med bakre krängningshämmaren, vilken grovlek blev det till slut? Citera
JanneJ October 4, 2021 Author Report October 4, 2021 1 timme sedan, Speedwell67 said: Kul uppdateringar! Hur gick det med bakre krängningshämmaren, vilken grovlek blev det till slut? Tackar! Har fortsatt att prova med olika bakre k-hämmare och just nu kör jag utan för att utvärdera, jag misstänker att det kommer att bli som så att jag har en 14mm krängare monterad i polybussningar och med länklager i ändarna och antagligen kommer den bara att vara inkopplad när jag kör konbana. Inget är hugget i sten men det är så det känns just nu, att ha möjlighet att hyfsat snabbt koppla på krängare gör att jag kan testa på bana där det är lite snabbare kurvor och där jag inte vill att bilen ska vara överstyrd ( i konbana kan den gärna vara lite överstyrd ) Citera
JanneJ December 21, 2021 Author Report December 21, 2021 Behovet av att ha ytterligare en uppsättning hjul blev väldigt tydligt på Knutstorp, vanliga gatdäck oavsett modell klarar inte mer än 6-8 varv innan de börjar överhetta. Köra lugnare är en lösning men den passar inte mig... Beställde en omgång American Racing 17*8 ET0 från Summit och Yokohama A052 R-däck från Ralphs i Trollhättan. Hängde på ett hjul bak: 1 Citera
Mustangmike December 22, 2021 Report December 22, 2021 Knutstorp är ju galet kul bana, har bara kört hoj där och undrar hur det är att köra med bil, måste va jäkligt spännande å dra nedför backen mot Lithon och sedan över krönet ut på rakan...... fantastiskt kul med hoj i alla fall Citera
Corvette December 22, 2021 Report December 22, 2021 5 timmar sedan, Mustangmike said: Knutstorp är ju galet kul bana, har bara kört hoj där och undrar hur det är att köra med bil, måste va jäkligt spännande å dra nedför backen mot Lithon och sedan över krönet ut på rakan...... fantastiskt kul med hoj i alla fall Det är riktigt roligt att köra där med bil också Var och körde Porsche där en hel dag Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.