laxkungen May 12, 2019 Report May 12, 2019 Jag har ibland problem att stänga av tändningen på bilen efter färd. Det händer ingenting när jag vrider om nyckeln.Bilen är en mustang från 1970 med automat. Några tips vad det kan vara! Citera
JanneJ May 12, 2019 Report May 12, 2019 Kolla reläet på vänster innerskärm som skickar spänning till ignitor, knacka på det när felet är framme och kolla om bilen stannar, byt relä i så fall. Citera
laxkungen May 13, 2019 Author Report May 13, 2019 Reläet är nytt och när jag skulle försöka få ut tändningslåset så vred jag låset till radioläge, men jag kunde inte hitta var sprinten satt som jag skulle trycka in för att få ut låset. Citera
Thomas19 May 15, 2019 Report May 15, 2019 Fråga? Varför skall du stänga av tändningen under färd? Har du samma problem när bilen står stilla? Har du automat? Kan det i så fall vara något med neutrallägesgivaren att den ger ström fast tändningen är av (felkopplat)? Citera
laxkungen May 17, 2019 Author Report May 17, 2019 Jag stänger inte av tändningen vid färd??? Utan detta uppkommer när bilen skall stängas av efter färd och jag har en automat. Citera
laxkungen May 18, 2019 Author Report May 18, 2019 (redigerad) Har tagit bort ratten och försökt få bort tändningslåset med ett gem i hålet men utan resultat ! Vad gör jag för fel? Ändrade %s av %s (%s) Citera
Per Berglund May 18, 2019 Report May 18, 2019 Vrid nyckeln till ACC läget så ska stiftet gå trycka in Citera
laxkungen May 19, 2019 Author Report May 19, 2019 Jag har försökt vrida till ACC läge utan resultat. Är det i hålet vid den ljusa stjärnskruven som jag skall trycka in stiftet? Citera
Lars Alfredsson May 19, 2019 Report May 19, 2019 Hittade detta https://forums.vintage-mustang.com/vintage-mustang-forum/610410-removing-ignition-cylinder-1970-a.html 1 Citera
laxkungen May 21, 2019 Author Report May 21, 2019 Efter Lars och övrigas tips så fick jag till slut bort tändningslåset 1 Citera
laxkungen June 4, 2019 Author Report June 4, 2019 Har satt in det nya tändningslåset men problemet verkar finnas kvar att bilen inte går att stänga av. Kan det vara något annat problem? Citera
THOMAS June 5, 2019 Report June 5, 2019 Bytte du bara tändlåset (nyckel delen) eller bytte du både den samt eldelen på rattstången ? Citera
laxkungen June 5, 2019 Author Report June 5, 2019 Bytte bara själva låscylindern med nycklar! Eldelen? Vad är det där som behöver bytas? Citera
THOMAS June 5, 2019 Report June 5, 2019 (redigerad) Ja det är väl kanske där som felet sitter. El delen / start kontakten styrs av tändnings låset via en stång på ovan sidan av rattstången. Rekommenderar starkt att du införskaffar en shop manual till 70. Där får du veta det mesta. Ändrade %s av %s (%s) 1 Citera
laxkungen June 5, 2019 Author Report June 5, 2019 Vad heter denna del om man skall beställa en ny? Citera
THOMAS June 5, 2019 Report June 5, 2019 Tändnings brytare / eldel tändlås samt Ignition switch i us kataloger. Men mät upp var felet ligger så du vet ! Citera
Johan Grande 72 December 8, 2019 Report December 8, 2019 Jag bytte ut mitt start relä, då gick det inte att få motorn att stanna, stod med nyckeln i handen o bilen var fortfarande igång. Bytte relät, funkade som den skulle efter det. Citera
Thomas19 December 8, 2019 Report December 8, 2019 Märkligt! Start reläet, om du menar reläet till startmotorn, har ju bara med startmotorn att göra. Det är ju bara en extern solenoid. Men bra att felet upphörde. Tror dock mer på en felkoppling som blev rätt när du bytte reläet. Och du (laxkungen) måste ju ha ytterligare matning som uppstår när bilen körs (av värme?). Någonstans får fördelaren ström även utan tändning till. Ett långskott jag råkat ut för i en Japansk bil; Har du ljuset på? Stäng av det och se om motorn stannar. Om så får fördelaren ström över belysningen vilket då övertar tändningens funktion. Kanske en medveten funktion för att inte glömma ljuset. Citera
Leffe61 December 9, 2019 Report December 9, 2019 22 timmar sedan, Thomas19 said: Märkligt! Start reläet, om du menar reläet till startmotorn, har ju bara med startmotorn att göra. Det är ju bara en extern solenoid. Men bra att felet upphörde. Tror dock mer på en felkoppling som blev rätt när du bytte reläet. Och du (laxkungen) måste ju ha ytterligare matning som uppstår när bilen körs (av värme?). Någonstans får fördelaren ström även utan tändning till. Ett långskott jag råkat ut för i en Japansk bil; Har du ljuset på? Stäng av det och se om motorn stannar. Om så får fördelaren ström över belysningen vilket då övertar tändningens funktion. Kanske en medveten funktion för att inte glömma ljuset. Om det är samma startrelä som på min -66 så har den en kabel till tändspolen för att ge 12 volt under startögonblicket. Är det kortslutning i startrelä till den utgången så får tändspolen 12 volt hela tiden och motorn stannar inte. /Leif Citera
Thomas19 December 9, 2019 Report December 9, 2019 Men det förstår jag inte? Varför har systemet en resistanskabel för att tändspolen/fördelaren bara skall ha 9Volt då? Det finns ju 4 anslutningar. 2 små som styr reläet, en brytarstyrd + och en -, 2 stora som styr batteriströmen till starmotorn, en från batteriet och en till startmotorn. Reläet är ju bara en elektrisk brytare. På batterisidan finns anslutningar till övriga elsystemet(kan även/i stället sitta på batteriet). Har du anslutningar även på den sidan som leder till startmotorn? Detta är inget som visas på elschemat till -67orna. Säger inte att du har fel men om det är kortslutning på det stiftet skulle startmotorn gå hela tiden. Likaså om det är konstant ström på någon av de små för då skulle reläet vara till hela tiden. Någon annan stans vet jag inte att ström kan tas ut endast vid starttillfället eller kortslutning utan att startmotorn snurrar. Jag kan liksom inte få ihop det. Är där ett 5e strömuttag för just tändspolen/fördelaren vid start? Kanske tur att jag inte har det problemet på min...... Citera
Leffe61 December 12, 2019 Report December 12, 2019 On 2019-12-09 at 17:59, Thomas19 said: Men det förstår jag inte? Varför har systemet en resistanskabel för att tändspolen/fördelaren bara skall ha 9Volt då? Det finns ju 4 anslutningar. 2 små som styr reläet, en brytarstyrd + och en -, 2 stora som styr batteriströmen till starmotorn, en från batteriet och en till startmotorn. Reläet är ju bara en elektrisk brytare. På batterisidan finns anslutningar till övriga elsystemet(kan även/i stället sitta på batteriet). Har du anslutningar även på den sidan som leder till startmotorn? Detta är inget som visas på elschemat till -67orna. Säger inte att du har fel men om det är kortslutning på det stiftet skulle startmotorn gå hela tiden. Likaså om det är konstant ström på någon av de små för då skulle reläet vara till hela tiden. Någon annan stans vet jag inte att ström kan tas ut endast vid starttillfället eller kortslutning utan att startmotorn snurrar. Jag kan liksom inte få ihop det. Är där ett 5e strömuttag för just tändspolen/fördelaren vid start? Kanske tur att jag inte har det problemet på min...... De två små anslutningarna är. på mitt startrelä, + från tändningsnyckelns startläge och 12 volt till spolen från den andra. Spolen är konstruerad för en lägre spänning under kontinuerlig gång, typ 9-10 volt. Jord tar startrelä genom sitt fäste i karossen. 12 volt till spolen tas från batteriets anslutning till den lilla anslutningen på relät. En kortslutning i relät kan göra motorn ostoppbar tills batteripolen kopplas bort. /Leif Citera
Thomas19 December 12, 2019 Report December 12, 2019 Ja så kan det ju vara. Då kan det kortsluta utan att köra startmotorn. Tack för förtydligande! Alltid kul att bli klokare. Elschemat är ju ett jäkla virrvarr. Kabeln som matar 12v går ju till kontaktstycket vid torpedväggen och ger 12v bakvägen till den punkt resistanskabeln matar kabeln till tändspolen.Tack var din beskrivning ser jag det nu på elschemat. Då är ju det en bra start att byta startreläet! Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.