May 12, 20195 yr comment_166555 Jag har ibland problem att stänga av tändningen på bilen efter färd. Det händer ingenting när jag vrider om nyckeln.Bilen är en mustang från 1970 med automat. Några tips vad det kan vara!
May 12, 20195 yr comment_166562 Kolla reläet på vänster innerskärm som skickar spänning till ignitor, knacka på det när felet är framme och kolla om bilen stannar, byt relä i så fall.
May 13, 20195 yr Author comment_166576 Reläet är nytt och när jag skulle försöka få ut tändningslåset så vred jag låset till radioläge, men jag kunde inte hitta var sprinten satt som jag skulle trycka in för att få ut låset.🙄
May 15, 20195 yr comment_166623 Fråga? Varför skall du stänga av tändningen under färd? Har du samma problem när bilen står stilla? Har du automat? Kan det i så fall vara något med neutrallägesgivaren att den ger ström fast tändningen är av (felkopplat)?
May 17, 20195 yr Author comment_166643 Jag stänger inte av tändningen vid färd??? Utan detta uppkommer när bilen skall stängas av efter färd och jag har en automat.
May 18, 20195 yr Author comment_166662 Har tagit bort ratten och försökt få bort tändningslåset med ett gem i hålet men utan resultat !🤔 Vad gör jag för fel? Ändrade %s av %s (%s)
May 19, 20195 yr Author comment_166671 Jag har försökt vrida till ACC läge utan resultat. Är det i hålet vid den ljusa stjärnskruven som jag skall trycka in stiftet? 🙄
May 19, 20195 yr comment_166674 Hittade detta https://forums.vintage-mustang.com/vintage-mustang-forum/610410-removing-ignition-cylinder-1970-a.html
May 21, 20195 yr Author comment_166712 Efter Lars och övrigas tips så fick jag till slut bort tändningslåset 😀
June 4, 20195 yr Author comment_166887 Har satt in det nya tändningslåset men problemet verkar finnas kvar 😥 att bilen inte går att stänga av. Kan det vara något annat problem?
June 5, 20195 yr comment_166898 Bytte du bara tändlåset (nyckel delen) eller bytte du både den samt eldelen på rattstången ?
June 5, 20195 yr Author comment_166900 Bytte bara själva låscylindern med nycklar! Eldelen? Vad är det där som behöver bytas?
June 5, 20195 yr comment_166901 Ja det är väl kanske där som felet sitter. El delen / start kontakten styrs av tändnings låset via en stång på ovan sidan av rattstången. Rekommenderar starkt att du införskaffar en shop manual till 70. Där får du veta det mesta. Ändrade %s av %s (%s)
June 5, 20195 yr comment_166903 Tändnings brytare / eldel tändlås samt Ignition switch i us kataloger. Men mät upp var felet ligger så du vet !
December 8, 20195 yr comment_169898 Jag bytte ut mitt start relä, då gick det inte att få motorn att stanna, stod med nyckeln i handen o bilen var fortfarande igång. Bytte relät, funkade som den skulle efter det.
December 8, 20195 yr comment_169899 Märkligt! Start reläet, om du menar reläet till startmotorn, har ju bara med startmotorn att göra. Det är ju bara en extern solenoid. Men bra att felet upphörde. Tror dock mer på en felkoppling som blev rätt när du bytte reläet. Och du (laxkungen) måste ju ha ytterligare matning som uppstår när bilen körs (av värme?). Någonstans får fördelaren ström även utan tändning till. Ett långskott jag råkat ut för i en Japansk bil; Har du ljuset på? Stäng av det och se om motorn stannar. Om så får fördelaren ström över belysningen vilket då övertar tändningens funktion. Kanske en medveten funktion för att inte glömma ljuset.
December 9, 20195 yr comment_169914 22 timmar sedan, Thomas19 said: Märkligt! Start reläet, om du menar reläet till startmotorn, har ju bara med startmotorn att göra. Det är ju bara en extern solenoid. Men bra att felet upphörde. Tror dock mer på en felkoppling som blev rätt när du bytte reläet. Och du (laxkungen) måste ju ha ytterligare matning som uppstår när bilen körs (av värme?). Någonstans får fördelaren ström även utan tändning till. Ett långskott jag råkat ut för i en Japansk bil; Har du ljuset på? Stäng av det och se om motorn stannar. Om så får fördelaren ström över belysningen vilket då övertar tändningens funktion. Kanske en medveten funktion för att inte glömma ljuset. Om det är samma startrelä som på min -66 så har den en kabel till tändspolen för att ge 12 volt under startögonblicket. Är det kortslutning i startrelä till den utgången så får tändspolen 12 volt hela tiden och motorn stannar inte. /Leif
December 9, 20195 yr comment_169915 Men det förstår jag inte? Varför har systemet en resistanskabel för att tändspolen/fördelaren bara skall ha 9Volt då? Det finns ju 4 anslutningar. 2 små som styr reläet, en brytarstyrd + och en -, 2 stora som styr batteriströmen till starmotorn, en från batteriet och en till startmotorn. Reläet är ju bara en elektrisk brytare. På batterisidan finns anslutningar till övriga elsystemet(kan även/i stället sitta på batteriet). Har du anslutningar även på den sidan som leder till startmotorn? 🤔 Detta är inget som visas på elschemat till -67orna. Säger inte att du har fel men om det är kortslutning på det stiftet skulle startmotorn gå hela tiden. Likaså om det är konstant ström på någon av de små för då skulle reläet vara till hela tiden. Någon annan stans vet jag inte att ström kan tas ut endast vid starttillfället eller kortslutning utan att startmotorn snurrar. Jag kan liksom inte få ihop det. Är där ett 5e strömuttag för just tändspolen/fördelaren vid start? Kanske tur att jag inte har det problemet på min......
December 12, 20195 yr comment_169948 On 2019-12-09 at 17:59, Thomas19 said: Men det förstår jag inte? Varför har systemet en resistanskabel för att tändspolen/fördelaren bara skall ha 9Volt då? Det finns ju 4 anslutningar. 2 små som styr reläet, en brytarstyrd + och en -, 2 stora som styr batteriströmen till starmotorn, en från batteriet och en till startmotorn. Reläet är ju bara en elektrisk brytare. På batterisidan finns anslutningar till övriga elsystemet(kan även/i stället sitta på batteriet). Har du anslutningar även på den sidan som leder till startmotorn? 🤔 Detta är inget som visas på elschemat till -67orna. Säger inte att du har fel men om det är kortslutning på det stiftet skulle startmotorn gå hela tiden. Likaså om det är konstant ström på någon av de små för då skulle reläet vara till hela tiden. Någon annan stans vet jag inte att ström kan tas ut endast vid starttillfället eller kortslutning utan att startmotorn snurrar. Jag kan liksom inte få ihop det. Är där ett 5e strömuttag för just tändspolen/fördelaren vid start? Kanske tur att jag inte har det problemet på min...... De två små anslutningarna är. på mitt startrelä, + från tändningsnyckelns startläge och 12 volt till spolen från den andra. Spolen är konstruerad för en lägre spänning under kontinuerlig gång, typ 9-10 volt. Jord tar startrelä genom sitt fäste i karossen. 12 volt till spolen tas från batteriets anslutning till den lilla anslutningen på relät. En kortslutning i relät kan göra motorn ostoppbar tills batteripolen kopplas bort. /Leif
December 12, 20195 yr comment_169949 Ja så kan det ju vara. Då kan det kortsluta utan att köra startmotorn. Tack för förtydligande! Alltid kul att bli klokare. Elschemat är ju ett jäkla virrvarr. Kabeln som matar 12v går ju till kontaktstycket vid torpedväggen och ger 12v bakvägen till den punkt resistanskabeln matar kabeln till tändspolen.Tack var din beskrivning ser jag det nu på elschemat. Då är ju det en bra start att byta startreläet!
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.