Jump to content

Featured Replies

  • 2 weeks later...
comment_166901

Ja det är väl kanske där som felet sitter. El delen / start kontakten styrs av tändnings låset via en stång på ovan sidan av rattstången.

Rekommenderar starkt att du införskaffar en shop manual till 70. Där får du veta det mesta.

switch.jpg

Ändrade %s av %s (%s)

  • 6 months later...
comment_169899

Märkligt! Start reläet, om du menar reläet till startmotorn, har ju bara med startmotorn att göra. Det är ju bara en extern solenoid. Men bra att felet upphörde. Tror dock mer på en felkoppling som blev rätt när du bytte reläet.
Och du (laxkungen) måste ju ha ytterligare matning som uppstår när bilen körs (av värme?).
Någonstans får fördelaren ström även utan tändning till. Ett långskott jag råkat ut för i en Japansk bil; Har du ljuset på? Stäng av det och se om motorn stannar. Om så får fördelaren ström över belysningen vilket då övertar tändningens funktion. Kanske en medveten funktion för att inte glömma ljuset.

comment_169914
22 timmar sedan, Thomas19 said:

Märkligt! Start reläet, om du menar reläet till startmotorn, har ju bara med startmotorn att göra. Det är ju bara en extern solenoid. Men bra att felet upphörde. Tror dock mer på en felkoppling som blev rätt när du bytte reläet.
Och du (laxkungen) måste ju ha ytterligare matning som uppstår när bilen körs (av värme?).
Någonstans får fördelaren ström även utan tändning till. Ett långskott jag råkat ut för i en Japansk bil; Har du ljuset på? Stäng av det och se om motorn stannar. Om så får fördelaren ström över belysningen vilket då övertar tändningens funktion. Kanske en medveten funktion för att inte glömma ljuset.

Om det är samma startrelä som på min -66 så har den en kabel till tändspolen för att ge 12 volt under startögonblicket. Är det kortslutning i startrelä till den utgången så får tändspolen 12 volt hela tiden och motorn stannar inte. 
/Leif

comment_169915

Men det förstår jag inte? Varför har systemet en resistanskabel för att tändspolen/fördelaren bara skall ha 9Volt då?

Det finns ju 4 anslutningar. 2 små som styr reläet, en brytarstyrd + och en -, 2 stora som styr batteriströmen till starmotorn, en från batteriet och en till startmotorn. Reläet är ju bara en elektrisk brytare. På batterisidan finns anslutningar till övriga elsystemet(kan även/i stället sitta på batteriet). Har du anslutningar även på den sidan som leder till startmotorn? 🤔
Detta är inget som visas på elschemat till -67orna. Säger inte att du har fel men om det är kortslutning på det stiftet skulle startmotorn gå hela tiden. Likaså om det är konstant ström på någon av de små för då skulle reläet vara till hela tiden. Någon annan stans vet jag inte att ström kan tas ut endast vid starttillfället eller kortslutning utan att startmotorn snurrar. Jag kan liksom inte få ihop det. Är där ett 5e strömuttag för just tändspolen/fördelaren vid start? Kanske tur att jag inte har det problemet på min......

comment_169948
On 2019-12-09 at 17:59, Thomas19 said:

Men det förstår jag inte? Varför har systemet en resistanskabel för att tändspolen/fördelaren bara skall ha 9Volt då?

Det finns ju 4 anslutningar. 2 små som styr reläet, en brytarstyrd + och en -, 2 stora som styr batteriströmen till starmotorn, en från batteriet och en till startmotorn. Reläet är ju bara en elektrisk brytare. På batterisidan finns anslutningar till övriga elsystemet(kan även/i stället sitta på batteriet). Har du anslutningar även på den sidan som leder till startmotorn? 🤔
Detta är inget som visas på elschemat till -67orna. Säger inte att du har fel men om det är kortslutning på det stiftet skulle startmotorn gå hela tiden. Likaså om det är konstant ström på någon av de små för då skulle reläet vara till hela tiden. Någon annan stans vet jag inte att ström kan tas ut endast vid starttillfället eller kortslutning utan att startmotorn snurrar. Jag kan liksom inte få ihop det. Är där ett 5e strömuttag för just tändspolen/fördelaren vid start? Kanske tur att jag inte har det problemet på min......

De två små anslutningarna är. på mitt startrelä, + från tändningsnyckelns startläge och 12 volt till spolen från den andra. Spolen är konstruerad för en lägre spänning under kontinuerlig gång, typ 9-10 volt. Jord tar startrelä genom sitt fäste i karossen. 12 volt till spolen tas från batteriets anslutning till den lilla anslutningen på relät. En kortslutning i relät kan göra motorn ostoppbar tills batteripolen kopplas bort. 
/Leif

comment_169949

Ja så kan det ju vara. Då kan det kortsluta utan att köra startmotorn. Tack för förtydligande! Alltid kul att bli klokare.

Elschemat är ju ett jäkla virrvarr. Kabeln som matar 12v går ju till kontaktstycket vid torpedväggen och ger 12v bakvägen till den punkt resistanskabeln matar kabeln till tändspolen.Tack var din beskrivning ser jag det nu på elschemat.

Då är ju det en bra start att byta startreläet!

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...