Jump to content

Borgeson


Cabbe70

Recommended Posts

Hej

Har nu monterat Borgeson styrservo. Det gick överlag bra.

En fråga till er som monterat, blir er pump också ganska varm? Tycker att min pump känns j-lift varm. 
 

/Dan

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)
1 timme sedan, Cabbe70 said:

Hej

Har nu monterat Borgeson styrservo. Det gick överlag bra.

En fråga till er som monterat, blir er pump också ganska varm? Tycker att min pump känns j-lift varm. 
 

/Dan

Ja den blir oroväckande varm dessa borgeson!🤔
Fick inget problem med själva styrningen men känner att det kommer bli det med tiden så lika bra göra något åt det så jag slipper oron!
Jag beställde en kylare från Setrab som var fantastiskt effektiv och nu blir pumpen bara ljumen.

Setrab finns i en massa varianter så storlek beror på vad man vill sätta den

Gjorde en film på min

 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Hej

Ja där ser man! Har inte kollat om min blir varm men är säkert inget undantag?

Är annars väldigt nöjd med funktion och vägkänsla

Link to comment
Share on other sites

11 timmar sedan, Per Berglund said:

Ja den blir oroväckande varm dessa borgeson!🤔
Fick inget problem med själva styrningen men känner att det kommer bli det med tiden så lika bra göra något åt det så jag slipper oron!
Jag beställde en kylare från Setrab som var fantastiskt effektiv och nu blir pumpen bara ljumen.

Setrab finns i en massa varianter så storlek beror på vad man vill sätta den

Gjorde en film på min

 

Ser inte om du kopplade mot hög eller lågtryck sidan ?

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)
10 timmar sedan, darne1 said:

Hej

Ja där ser man! Har inte kollat om min blir varm men är säkert inget undantag?

Är annars väldigt nöjd med funktion och vägkänsla

Många faktorer som spelar in så inte alls säkert.
Kan du ta på pumpen utan att få en "brännande känsla"så tycker jag du kan vara lugn
Med IR termometer får du veta bättre och isåfall är min "magkänsla" att går det över 60-70 grader så blir jag orolig


Jag kan ju ha helt fel eftersom jag bara går på erfarenhet så ta mig inte på orden gällande detta!
Vore bättre få en teknisk spec på vad systemet jobbar på istället för mina "killgissningar"
 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Verkar lite märkligt om man ska behöva en stor klunsig oljekylare med kapacitet för en hårt jobbande automatlåda för att vrida lite på hjulen emellanåt.

Har hört att drifting folket har problem och sätter på riktiga kylare för det men dom åker ju med fulla styrutslag hela tiden.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)
9 timmar sedan, Mustangmike said:

Verkar lite märkligt om man ska behöva en stor klunsig oljekylare med kapacitet för en hårt jobbande automatlåda för att vrida lite på hjulen emellanåt.

Har hört att drifting folket har problem och sätter på riktiga kylare för det men dom åker ju med fulla styrutslag hela tiden.

 

 

 

Det är inte alls märkligt

I OEM miljö testar man ihop komponenter/oljor i labb och specar exakt viskositet för att det ska fungera ihop.
I eftermarknad kan jag garantera dig man inte gör detta utan går på erfarenheter och chansningar.

Jag har jobbat med hydraulik där man bytt viskositet med bara några steg och fått helt annan egenskap på maskinen......Det kan vara en liten detalj som förändrar allt!
Likaså i bilsammanhang där jag haft i exakt rätt växelådsolja men inte använt Fords märke och då har det knapp gått att växla.
Minns speciellt 2000-tals Ford där Mekonomen gick inte utan Fords fabrikat dubbelt så dyr med samma viskositet blev helt annorlunda

Samma med Borgesson det verkar som man ska ha en gnutta tur......Borgesson är skitdåliga speca exakt olja och det är säkert medvetet för slippa problem och reklamationer.
Det går bara inte täcka in allt

I mitt fall drivs både bromsservo och styrservo av samma pump vilket kan förklara värme men sett problem i andra enklare eftermarknads "hopkok" som blivit skitvarma.
Original är enda rätta!

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

13 timmar sedan, Per Berglund said:

Det är inte alls märkligt

I OEM miljö testar man ihop komponenter/oljor i labb och specar exakt viskositet för att det ska fungera ihop.
I eftermarknad kan jag garantera dig man inte gör detta utan går på erfarenheter och chansningar.

Jag har jobbat med hydraulik där man bytt viskositet med bara några steg och fått helt annan egenskap på maskinen......Det kan vara en liten detalj som förändrar allt!
Likaså i bilsammanhang där jag haft i exakt rätt växelådsolja men inte använt Fords märke och då har det knapp gått att växla.
Minns speciellt 2000-tals Ford där Mekonomen gick inte utan Fords fabrikat dubbelt så dyr med samma viskositet blev helt annorlunda

Samma med Borgesson det verkar som man ska ha en gnutta tur......Borgesson är skitdåliga speca exakt olja och det är säkert medvetet för slippa problem och reklamationer.
Det går bara inte täcka in allt

I mitt fall drivs både bromsservo och styrservo av samma pump vilket kan förklara värme men sett problem i andra enklare eftermarknads "hopkok" som blivit skitvarma.
Original är enda rätta!

Jaha, intressant,  det blir rocketscience av allting tamejfan 🙂  Har tappat oljan i mitt eget på 07an och ska fylla upp nu inför stundande uppstart. Glad nu när du säger detta att jag sparade "byta till elservopump projektet "till nästa vinter. Tempmätningen ovan med Ir mätare kan ju vara käpprätt åt pipsvängen dessutom eftersom man inte vet om man mätt på en korrekt yta. Målat, järn, blank metall, mörk eller ljus färg , matt eller blank ger helt olika mätvärden och flera tiotals graders skillnad på samma faktiska yttemp. En bra grej är att sätta på en vanlig halvblank svart eltejp som har ett bra missivitetsvärde  och ger korrekta mätvärden.  Men vad är varmt för en Styrservopump och olja?  Och är det hönan eller ägget....motorn är ju typ 60+ grader och värmer upp servopumpen och oljan.

 

  

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Jag bytte till Borgeson på min Boss förra våren  Blev också lite misstänksam när pumpen kändes ganska varm. Mätte efter en lite längre tur med en lrmätare och fick mellan 65-70 grader. Tänkte då att pumpen sitter i motorrummet inte så långt från headers mm så det är nog ganska naturligt att den blir varm. Jag släppte det problemet.

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...