May 25, 20204 yr comment_172381 Hej Har nu monterat Borgeson styrservo. Det gick överlag bra. En fråga till er som monterat, blir er pump också ganska varm? Tycker att min pump känns j-lift varm. /Dan
May 25, 20204 yr comment_172383 1 timme sedan, Cabbe70 said: Hej Har nu monterat Borgeson styrservo. Det gick överlag bra. En fråga till er som monterat, blir er pump också ganska varm? Tycker att min pump känns j-lift varm. /Dan Ja den blir oroväckande varm dessa borgeson!🤔 Fick inget problem med själva styrningen men känner att det kommer bli det med tiden så lika bra göra något åt det så jag slipper oron! Jag beställde en kylare från Setrab som var fantastiskt effektiv och nu blir pumpen bara ljumen. Setrab finns i en massa varianter så storlek beror på vad man vill sätta den Gjorde en film på min Ändrade %s av %s (%s)
May 25, 20204 yr comment_172384 Hej Ja där ser man! Har inte kollat om min blir varm men är säkert inget undantag? Är annars väldigt nöjd med funktion och vägkänsla
May 26, 20204 yr Author comment_172385 Hej Får fundera på det där med oljekylate. Kan bara hålla med, det blev en helt annan bil körmässigt. Hade manuell innan.
May 26, 20204 yr comment_172386 11 timmar sedan, Per Berglund said: Ja den blir oroväckande varm dessa borgeson!🤔 Fick inget problem med själva styrningen men känner att det kommer bli det med tiden så lika bra göra något åt det så jag slipper oron! Jag beställde en kylare från Setrab som var fantastiskt effektiv och nu blir pumpen bara ljumen. Setrab finns i en massa varianter så storlek beror på vad man vill sätta den Gjorde en film på min Ser inte om du kopplade mot hög eller lågtryck sidan ?
May 26, 20204 yr comment_172387 14 minuter sedan, Tungelsta HT-67 said: Ser inte om du kopplade mot hög eller lågtryck sidan ? Det skall vara lågtryck sida.
May 26, 20204 yr comment_172388 10 timmar sedan, darne1 said: Hej Ja där ser man! Har inte kollat om min blir varm men är säkert inget undantag? Är annars väldigt nöjd med funktion och vägkänsla Många faktorer som spelar in så inte alls säkert. Kan du ta på pumpen utan att få en "brännande känsla"så tycker jag du kan vara lugn Med IR termometer får du veta bättre och isåfall är min "magkänsla" att går det över 60-70 grader så blir jag orolig Jag kan ju ha helt fel eftersom jag bara går på erfarenhet så ta mig inte på orden gällande detta! Vore bättre få en teknisk spec på vad systemet jobbar på istället för mina "killgissningar" Ändrade %s av %s (%s)
May 26, 20204 yr comment_172392 Verkar lite märkligt om man ska behöva en stor klunsig oljekylare med kapacitet för en hårt jobbande automatlåda för att vrida lite på hjulen emellanåt. Har hört att drifting folket har problem och sätter på riktiga kylare för det men dom åker ju med fulla styrutslag hela tiden.
May 26, 20204 yr comment_172400 9 timmar sedan, Mustangmike said: Verkar lite märkligt om man ska behöva en stor klunsig oljekylare med kapacitet för en hårt jobbande automatlåda för att vrida lite på hjulen emellanåt. Har hört att drifting folket har problem och sätter på riktiga kylare för det men dom åker ju med fulla styrutslag hela tiden. Det är inte alls märkligt I OEM miljö testar man ihop komponenter/oljor i labb och specar exakt viskositet för att det ska fungera ihop. I eftermarknad kan jag garantera dig man inte gör detta utan går på erfarenheter och chansningar. Jag har jobbat med hydraulik där man bytt viskositet med bara några steg och fått helt annan egenskap på maskinen......Det kan vara en liten detalj som förändrar allt! Likaså i bilsammanhang där jag haft i exakt rätt växelådsolja men inte använt Fords märke och då har det knapp gått att växla. Minns speciellt 2000-tals Ford där Mekonomen gick inte utan Fords fabrikat dubbelt så dyr med samma viskositet blev helt annorlunda Samma med Borgesson det verkar som man ska ha en gnutta tur......Borgesson är skitdåliga speca exakt olja och det är säkert medvetet för slippa problem och reklamationer. Det går bara inte täcka in allt I mitt fall drivs både bromsservo och styrservo av samma pump vilket kan förklara värme men sett problem i andra enklare eftermarknads "hopkok" som blivit skitvarma. Original är enda rätta! Ändrade %s av %s (%s)
May 27, 20204 yr comment_172410 13 timmar sedan, Per Berglund said: Det är inte alls märkligt I OEM miljö testar man ihop komponenter/oljor i labb och specar exakt viskositet för att det ska fungera ihop. I eftermarknad kan jag garantera dig man inte gör detta utan går på erfarenheter och chansningar. Jag har jobbat med hydraulik där man bytt viskositet med bara några steg och fått helt annan egenskap på maskinen......Det kan vara en liten detalj som förändrar allt! Likaså i bilsammanhang där jag haft i exakt rätt växelådsolja men inte använt Fords märke och då har det knapp gått att växla. Minns speciellt 2000-tals Ford där Mekonomen gick inte utan Fords fabrikat dubbelt så dyr med samma viskositet blev helt annorlunda Samma med Borgesson det verkar som man ska ha en gnutta tur......Borgesson är skitdåliga speca exakt olja och det är säkert medvetet för slippa problem och reklamationer. Det går bara inte täcka in allt I mitt fall drivs både bromsservo och styrservo av samma pump vilket kan förklara värme men sett problem i andra enklare eftermarknads "hopkok" som blivit skitvarma. Original är enda rätta! Jaha, intressant, det blir rocketscience av allting tamejfan 🙂 Har tappat oljan i mitt eget på 07an och ska fylla upp nu inför stundande uppstart. Glad nu när du säger detta att jag sparade "byta till elservopump projektet "till nästa vinter. Tempmätningen ovan med Ir mätare kan ju vara käpprätt åt pipsvängen dessutom eftersom man inte vet om man mätt på en korrekt yta. Målat, järn, blank metall, mörk eller ljus färg , matt eller blank ger helt olika mätvärden och flera tiotals graders skillnad på samma faktiska yttemp. En bra grej är att sätta på en vanlig halvblank svart eltejp som har ett bra missivitetsvärde och ger korrekta mätvärden. Men vad är varmt för en Styrservopump och olja? Och är det hönan eller ägget....motorn är ju typ 60+ grader och värmer upp servopumpen och oljan.
May 27, 20204 yr comment_172412 Jag bytte till Borgeson på min Boss förra våren Blev också lite misstänksam när pumpen kändes ganska varm. Mätte efter en lite längre tur med en lrmätare och fick mellan 65-70 grader. Tänkte då att pumpen sitter i motorrummet inte så långt från headers mm så det är nog ganska naturligt att den blir varm. Jag släppte det problemet. Ändrade %s av %s (%s)
May 28, 20204 yr Author comment_172426 Nu har jag mätt temperaturen på min pump, hamnade på ca. 60 grader. Då är det väl så dom är designade. /Dan
August 3, 20231 yr comment_182163 On 2020-05-26 at 12:54, John said: Temp på en org servo 1970 att jämföra med ! Min ligger på 94 grader
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.