Jump to content

Recommended Posts

Hej hej,

Helt ny här och kan inte så mycket alls! Fick problem med bromsarna i helgen under körning. När jag trampade hårt på bromsen tappades bromsverkan helt ! Hjulcylindern (som nyligen var bytt) hade gått sönder, kolven har gått ut för långt ser det ut som och det blev läckage. Se bilderna!

Har beställt en ny hjulcylinder och vi ska försöka fixa detta själv. När vi beställde ny cylinder fick vi höra att detta inte ska kunna ske! Är det någon som har några tankar på vad som hände? Vi fick hjälp att byta hjulcylindrar samt backar av en kunnig kille, han har en teori om att kanske självjusteringen på backarna inte funkar, så därför har kolven åkt så långt ut.

Finns det risk att detta händer igen? Det känns lite läskigt faktiskt..

Tacksam för lite input!

okej då, erkänner... jag försökte bööörna... det var då det hände... 😇

20200627_155149.jpg

20200627_111254.jpg

Bromsarna antagligen för löst justerade så pinnen som sticks in i hjulcylindern har hoppat av bromsbandet

För övrrigt är bromsbanden spegelvänt monterade om jag ser rätt
Bandet med minst friktionsmaterial skall vara monterat i bilens färdriktning.  Ser tvärtom ut

  • Like 1

Sitter båda kolvarna i cylindern ?  Kan ju fattas på en sida. Har fått en hjulcylinder med tre kolvar i en gång. Så att det kan fattas en är väl inte helt otroligt.

  • Like 1

Okej! Dum fråga, är bromsbanden själva "beläggen" på backarna?

Detta är vänster sida, som du kanske redan har listat ut, så det bromsband som är kortast ska vara i bilens färdriktning? Är det så du menar?

2 minuter sedan, John said:

Sitter båda kolvarna i cylindern ?  Kan ju fattas på en sida. Har fått en hjulcylinder med tre kolvar i en gång. Så att det kan fattas en är väl inte helt otroligt.

Det vet vi inte, har inte tagit bort den än.

12 minuter sedan, Per Berglund said:

Bromsarna antagligen för löst justerade så pinnen som sticks in i hjulcylindern har hoppat av bromsbandet

För övrrigt är bromsbanden spegelvänt monterade om jag ser rätt
Bandet med minst friktionsmaterial skall vara monterat i bilens färdriktning.  Ser tvärtom ut

Glömde skriva att tryckpinnen lossnade, men det var efter vi pillade där. Så det kan ju vara så att den hade hoppat av!

19 minuter sedan, Per Berglund said:

Bromsarna antagligen för löst justerade så pinnen som sticks in i hjulcylindern har hoppat av bromsbandet

För övrrigt är bromsbanden spegelvänt monterade om jag ser rätt
Bandet med minst friktionsmaterial skall vara monterat i bilens färdriktning.  Ser tvärtom ut

Okej! Dum fråga, är bromsbanden själva "beläggen" på backarna?

Detta är vänster sida, som du kanske redan har listat ut, så det bromsband som är kortast ska vara i bilens färdriktning? Är det så du menar?

(redigerad)
12 minuter sedan, Helena_80 said:

Okej! Dum fråga, är bromsbanden själva "beläggen" på backarna?

Detta är vänster sida, som du kanske redan har listat ut, så det bromsband som är kortast ska vara i bilens färdriktning? Är det så du menar?

Ja bromsbanden ska byta plats med varandra som denna bild visar
Notera längden på friktionsmaterialet
Denna bild visar höger bakre broms men samma princip fram

26e3ff0d0d10a8ccd157d0796c0d36ec.jpg.1a27a1d3c7fb59fddeb3ce050aa87b7a.jpg

Ändrade %s av %s (%s)
1 minut sedan, Per Berglund said:

Ja bromsbanden ska byta plats med varandra som denna bild visar
Notera längden på friktionsmaterialet

26e3ff0d0d10a8ccd157d0796c0d36ec.jpg.1a27a1d3c7fb59fddeb3ce050aa87b7a.jpg

Okej! Då fattar jag! Tack!

Klassiker.

Jag har gjort det.

Icke justerade bromsar och så trycker man på bromsen.

Olyckligtsvis går endast den ena cylindern ut, lite för långt...

10 timmar sedan, Tbird said:

Klassiker.

Jag har gjort det.

Icke justerade bromsar och så trycker man på bromsen.

Olyckligtsvis går endast den ena cylindern ut, lite för långt...

Aha ok! 

Men om det är självjusteringen som inte fungerar som den ska, hur kan man kontrollera det? 

(redigerad)

Om kolven i bromscylinder har poppat ut så har den fått för lång väg att jobba .

1 Viktigt att justeringen av bromsbackar är gjord , ska precis nästan ligga emot bromstrumman .

Snurra på trumman så hörs/känns det när man har justerat rätt , kan kräva att man drar åt hårt och lättar på justeringen.

2 Om bromstrumman är utsliten , för stor innerdiameter , byt bromstrumma (vet ej max måttet dock)

Ändrade %s av %s (%s)

det saknas en fjäder, den som drar tillbaka kolvarna,(se nedan) misstänker att om den saknas fungerar inte autojusteringen...

och även pinnen mellan kolven och backen på höger sida verkar saknas...

 

 

 

 

Skärmavbild 2020-07-01 kl. 14.42.49.png

1 hour ago, svanted said:

det saknas en fjäder, den som drar tillbaka kolvarna,(se nedan) misstänker att om den saknas fungerar inte autojusteringen...

och även pinnen mellan kolven och backen på höger sida verkar saknas...

 

 

 

 

Skärmavbild 2020-07-01 kl. 14.42.49.png

Hm... ja på bilden ser det ju onekligen ut så. Men jag läste i denna tråd 

och där säger nån samma sak som dig, att den fattas medans några säger att det inte ska vara en sån fjäder 🤔

Pinnen finns, den lossnade när vi var där och pillade. 

2 timmar sedan, Helena_80 said:

Hm... ja på bilden ser det ju onekligen ut så. Men jag läste i denna tråd 

och där säger nån samma sak som dig, att den fattas medans några säger att det inte ska vara en sån fjäder 🤔

Pinnen finns, den lossnade när vi var där och pillade. 

 

Det skall monteras som teknikerna utvecklat det hos Ford och inte vad enstaka personer skriver på forum.

Ett måste att ha är verkstadsmanualen även för erfarna
Jag laddar hem den för en spottstyver på datorn här

https://www.mustangshopmanual.com/1967-ford-mustang-manual-downloads

Men kan givetvis köpas i pappyrus form också
https://vp-autoparts.se/sv/artiklar/verkstadsbok-mustang-1968.html

3 timmar sedan, Per Berglund said:

 

Det skall monteras som teknikerna utvecklat det hos Ford och inte vad enstaka personer skriver på forum.

Ett måste att ha är verkstadsmanualen även för erfarna
Jag laddar hem den för en spottstyver på datorn här

https://www.mustangshopmanual.com/1967-ford-mustang-manual-downloads

Men kan givetvis köpas i pappyrus form också
https://vp-autoparts.se/sv/artiklar/verkstadsbok-mustang-1968.html

Tack för länkarna! Superbra att ha manual, laddar hem den! 

självklart ska den sitta där, om inte backarna/kolvarna trycks tillbaka maximalt mot ankarpinnen överst vid varje inbromsning,

kommer inte självjusteringsmekanismen att fungera och en kolv trillar ut efter ett tag då backarna blivit slitna...

 

 

43 minuter sedan, svanted said:

självklart ska den sitta där, om inte backarna/kolvarna trycks tillbaka maximalt mot ankarpinnen överst vid varje inbromsning,

kommer inte självjusteringsmekanismen att fungera och en kolv trillar ut efter ett tag då backarna blivit slitna...

 

 

Mm jag förstår principen... men jag blir jätteförvirrad nu.... har laddat ner manualen för denna årsmodell från länken som jag fick ovan av Per Berglund. 

Enligt den ska det inte vara en fjäder på 9 tums trummor, men på 10 tums ska den sitta där. Vad jag ser utifrån bilderna i den iallafall... har inte hunnit läsa texten än. Se bilderna nedan. Vet inte vad det är för storlek på trumma på vår bil dock, vi får mäta. 

Sen hittade jag det här i ett forum där dom diskuterar detta. https://www.vintage-mustang.com/threads/brakes-springs-question.312372/  där kommer dom fram till att det inte behövs någon fjäder och att på de flesta 

9 inch drum.JPG

10 inch drum.JPG

Hej.  Båda 9" och 10" bakbromsar skal inte ha "shoe retracting assist spring" men båda skal ha "parking brake link och link spring"   På din sprängskiss är Front L.H. avbildat.  På svanteds skissa står det front brake och på Pers skissa rear brake......  

Mvh. Trond

23 minuter sedan, Farfar said:

Hej.  Båda 9" och 10" bakbromsar skal inte ha "shoe retracting assist spring" men båda skal ha "parking brake link och link spring"   På din sprängskiss är Front L.H. avbildat.  På svanteds skissa står det front brake och på Pers skissa rear brake......  

Mvh. Trond

Jo jag har förstått att det bara är fram som det ska vara en "shoe retracting assist spring". Det är fram som detta gäller.

den springande punkten är att backarna går helt tillbaka mot "Anchor pin" då man släpper bromspedalen,

det är ju viktigt, för om de inte gör det kommer ena kolven till slut att ploppa ut vid en hård inbromsning, för att inte autojusteringen fungerar.

de på forumet du länkar till har av olika anledningar kommit fram till något annat, typ att fjädern tar i navet eller nåt annat.

eller kanske är de två andra fjädrarna i nya renoveringssatser så hårda att de gör jobbet utan den 3e.

så kolla, innan ni sätter tillbaka trumman, att bromsa lätt och se att kolvarna går ut och sedan helt tillbaka då man släpper pedalen.

oavsett är det bra att man på en gammbil får in i ryggmärgen att stampa stenhårt på bromspedalen, som vid en panikinbromsning, innan man kör iväg på turen.

för att säkerställa att det itne brister någonstans...

som hål i bromsrör, utploppande kolvar e.t.c.

för hoppar kolven ut finns inte mycket bromsverkan kvar, om ens något...

och ännu värre att det får ena framhjulet att låsa sig!

 

 

 

54 minuter sedan, svanted said:

den springande punkten är att backarna går helt tillbaka mot "Anchor pin" då man släpper bromspedalen,

det är ju viktigt, för om de inte gör det kommer ena kolven till slut att ploppa ut vid en hård inbromsning, för att inte autojusteringen fungerar.

de på forumet du länkar till har av olika anledningar kommit fram till något annat, typ att fjädern tar i navet eller nåt annat.

eller kanske är de två andra fjädrarna i nya renoveringssatser så hårda att de gör jobbet utan den 3e.

så kolla, innan ni sätter tillbaka trumman, att bromsa lätt och se att kolvarna går ut och sedan helt tillbaka då man släpper pedalen.

oavsett är det bra att man på en gammbil får in i ryggmärgen att stampa stenhårt på bromspedalen, som vid en panikinbromsning, innan man kör iväg på turen.

för att säkerställa att det itne brister någonstans...

som hål i bromsrör, utploppande kolvar e.t.c.

för hoppar kolven ut finns inte mycket bromsverkan kvar, om ens något...

och ännu värre att det får ena framhjulet att låsa sig!

 

 

 

Jag förstår. Men vad tänker du om bilderna från manualen, att det inte ser ut att finnas en fjärde fjäder på 9" trummor? Behövs det inte på dom för de är till svagare bilar eller? 

Om vi jämför hur våra bromsar ser ut med bilderna från manualen ser dom ut att vara 10". I manualen står det att Mustangen kan ha Power disc, Power drum och Standard drum. På pedalen på vår bil står det Power brake, vet inte om det betyder att vi har Power drum då och därmed 10"... 

Så ja... vette tusan hur det ska vara. Vill verkligen inte vara med om tappa bromsverkan helt igen, det var inte kul! 

Undra vart man får tag på en sån fjäder då? I de satser jag sett hittills har den inte funnits med. 

Då vi har en V8 är det alltså 10" trummor. Därmed fattas fjädern. 

Då får vi börja leta en sån då, och vänta med att byta cylinder. 

 

20200702_194608.jpg

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...