Jump to content

Bussningar, gummi eller polyuretan?


Recommended Posts

Bussningar, gummi eller polyuretan?
Lutar åt gummi, det är ingen racerbil...men intresserad av folks åsikter!

Bakaxeln skall av och iväg till reparation och bilen då blir stående någon vecka, så tänkte jag att det var läge att byta bussningarna/bromsbackar och kolla fjädring/stötdämpare. 

Link to comment
Share on other sites

6 timmar sedan, COJ said:

Intressant, men 10 år gammal tråd!
Mycket kan ha ändrats sen dess, eller? 

Mitt eget svar där står jag delvis fast vid.
Bak finns ingen anledning till Poly annat än själva hänket längs bak.
Vardagskörning kör 100% gummi!!

Nått som verkligen är problem om du vill ha original typ är alla skräp eftermarknads tillverkare typ fabrikat APC 
Köp MOOG är mitt råd om du bara ska ersätta original...Bra kvalitet och faktiskt bättre i många fall
Hansen Racing kör mycket sådant

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jag tycker ungefär samma som då: det beror på vad du ska använda bilen till.

Är det gata så passar nya fjädrar med gummibussningar och riktigt bra stötdämpare bäst.

Min ide med min nuvarande musse är att behålla mycket av originaldelarna men att utveckla dem.  Min bakvagn består av nya hårdare och sänkta fjädrar med polyurethan i den främre bussningen och gummi i de bakre. Har byggt ett eget panhardstag för att få kontroll på sidorörelserna. Stötdämparna är Öhlins och stötdämparinfästningen är ombyggd för mer lodrät placering. Än så länge är jag i en utsorteringsfas och har bara kört 4 st konbanetävlingar och ca 370 mil på gata. Alla modifieringar mår bra av omsorgsfull utsortering, att bara köpa en massa delar och montera blir sällan en bra helhet, som exempel tog det mig en hel säsong med otaliga testrundor och 3 konbanetävlingar innan jag hittade en riktigt bra sättning på stötdämparna.

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

4 timmar sedan, Per Berglund said:

Mitt eget svar där står jag delvis fast vid.
Bak finns ingen anledning till Poly annat än själva hänket längs bak.
Vardagskörning kör 100% gummi!!

Nått som verkligen är problem om du vill ha original typ är alla skräp eftermarknads tillverkare typ fabrikat APC 
Köp MOOG är mitt råd om du bara ska ersätta original...Bra kvalitet och faktiskt bättre i många fall
Hansen Racing kör mycket sådant

Så det är i så fall hänket längst bak som man kan fundera över. 

Låter bra, tänkte nog handla från Hansen, så skall kolla efter MOOG! 



 

Link to comment
Share on other sites

4 timmar sedan, JanneJ said:

Jag tycker ungefär samma som då: det beror på vad du ska använda bilen till.

Är det gata så passar nya fjädrar med gummibussningar och riktigt bra stötdämpare bäst.

Min ide med min nuvarande musse är att behålla mycket av originaldelarna men att utveckla dem.  Min bakvagn består av nya hårdare och sänkta fjädrar med polyurethan i den främre bussningen och gummi i de bakre. Har byggt ett eget panhardstag för att få kontroll på sidorörelserna. Stötdämparna är Öhlins och stötdämparinfästningen är ombyggd för mer lodrät placering. Än så länge är jag i en utsorteringsfas och har bara kört 4 st konbanetävlingar och ca 370 mil på gata. Alla modifieringar mår bra av omsorgsfull utsortering, att bara köpa en massa delar och montera blir sällan en bra helhet, som exempel tog det mig en hel säsong med otaliga testrundor och 3 konbanetävlingar innan jag hittade en riktigt bra sättning på stötdämparna.

 

OJ! Du är på en helt annan nivå än jag!

Jag har typ funderat på att köpa krängningshämmare 😄
 

Link to comment
Share on other sites

20 minuter sedan, COJ said:

Så det är i så fall hänket längst bak som man kan fundera över. 

Låter bra, tänkte nog handla från Hansen, så skall kolla efter MOOG! 

 

Ska du mest gasa runt i stan så bry dig inte om göra göra något komplicerat.
Bara nytt gummi av Premium MOOG gör mycket!
Bilen i övrigt är ju original så då är det inte så mycket vits med göra punktinsatser


https://www.hansenracing.se/Product/Gummibussning-513876

https://www.hansenracing.se/Product/Bussning-572443#content

https://www.hansenracing.se/Product/Bussning-579505

https://www.hansenracing.se/Product/Bussningssats-533535

 

Om det finns intresse har jag en original 428 Cobra Jet krängningshämmare

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

6 minuter sedan, Per Berglund said:

Ska du mest gasa runt i stan så bry dig inte om göra göra något komplicerat.
Bara nytt gummi av Premium MOOG gör mycket!
Bilen i övrigt är ju original så då är det inte så mycket vits med göra punktinsatser


https://www.hansenracing.se/Product/Gummibussning-513876

https://www.hansenracing.se/Product/Bussning-572443#content

https://www.hansenracing.se/Product/Bussning-579505

https://www.hansenracing.se/Product/Bussningssats-533535

 

Om det finns intresse har jag en original 428 Cobra Jet krängningshämmare

I klubben kör vi ofta turer ut på landet, men det är lugn landsvägskörning så lugna turer på landet och stadskörning är det som gäller. 
Tack för länkarna. 
En av bussningarna var naturligtvis slut i lager. 
Men det finns väl något annat som duger. 
 

Link to comment
Share on other sites

Håller med Per, med bra originalgrejor kommer du långt.

Sätt inte dit en krängningshämmare bak om du inte känner att du behöver den, är bilen påtagligt understyrd och åtgärder i framvagnen inte löser problemet kan du prova k-hämmare, inte annars.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

3 minuter sedan, JanneJ said:

Håller med Per, med bra originalgrejor kommer du långt.

Sätt inte dit en krängningshämmare bak om du inte känner att du behöver den, är bilen påtagligt understyrd och åtgärder i framvagnen inte löser problemet kan du prova k-hämmare, inte annars.

Tack, det är precis tvärtemot vad jag alltid hört, dvs att man antigen har krängningshämmare både bak och fram eller inga! 
Men om man bygger eget och kör bana, då vet man säkert ett och annat!

Link to comment
Share on other sites

8 timmar sedan, COJ said:

Tack, det är precis tvärtemot vad jag alltid hört, dvs att man antingen har krängningshämmare både bak och fram eller inga! 
 

Den typen av generaliserande brukar jag akta mig för, k-hämmare eller inte beror på en massa faktorer och framför allt att man testar hur det blir i verkligheten.

Vi har stel axel och bladfjädrar bak på våra gammelbilar, om bilen kränger några grader i en kurva kommer bladfjädrarna att utsättas för vridning i längsled, om man tänker sig att försöka vrida en bladfjäder som ligger lös på golvet så förstår man att det kommer att behövas en hel del kraft. Denna ovilja att vrida sig gör att bladfjädern kommer att agera som en krängningshämmare till en viss del. Ska man lägga till en bakre k-hämmare måste man samtidigt se över den främre för att inte skapa en bil som är väldigt obalanserad.

Går vi framåt i årsmodellerna så byttes bladfjädrarna ut mot spiralfjädrar och då blir krängningshämmaren en viktig faktor för att få bra väghållning.

Just nu har jag ingen krängningshämmare bak, vi får se om det blir någon i framtiden, har en hel del testande kvar att göra.

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, JanneJ said:

Den typen av generaliserande brukar jag akta mig för, k-hämmare eller inte beror på en massa faktorer och framför allt att man testar hur det blir i verkligheten.

Vi har stel axel och bladfjädrar bak på våra gammelbilar, om bilen kränger några grader i en kurva kommer bladfjädrarna att utsättas för vridning i längsled, om man tänker sig att försöka vrida en bladfjäder som ligger lös på golvet så förstår man att det kommer att behövas en hel del kraft. Denna ovilja att vrida sig gör att bladfjädern kommer att agera som en krängningshämmare till en viss del. Ska man lägga till en bakre k-hämmare måste man samtidigt se över den främre för att inte skapa en bil som är väldigt obalanserad.

Går vi framåt i årsmodellerna så byttes bladfjädrarna ut mot spiralfjädrar och då blir krängningshämmaren en viktig faktor för att få bra väghållning.

Just nu har jag ingen krängningshämmare bak, vi får se om det blir någon i framtiden, har en hel del testande kvar att göra.

Ahh...min pontiac har ju spiralfjädrar, så det är i de sammanhangen jag diskuterat 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...