Jump to content

Monte Carlo stag


Pelle cmc 375

Recommended Posts

Hej.

Montecarlo staget var framtaget för att göra framvagnen

eller rättare sagt rambenen fram lite styvare och för att

tornen för stötdämpare och fjädrar skulle röra sig mindre

vid b.l.a. kurvtagning. :shock:

Det hörs tydligt på namnet vart staget användes i första

hand, jag kan intyga att det märks skillnad med eller

utan detta stag. :?

Idag finns det en uppsjö av olika tillverkare men från böjan

fanns det bara en tillverkare av två olika stag. :roll:

Det riktiga staget är egentligen det som är rakt och endast

kan monteras då originalluftrenaren bytts ut. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kan ju bara hålla med Lars om att det blir stor skillnad med ett Monte carlo stag..

Dock var det lite jä***gt att få dit det.......Fick "hänga" bilen på en pallbock några dagar innan jag ens var i närheten att få dit det....

40 år utan stag hade satt sina spår.. :lol:

Link to comment
Share on other sites

OK då blir det att sätta dit det, jag har ett rakt som suttit där innan renoveringen, men det är sällan man ser bilar med detta stag tycker jag. Däremot har jag inga "exportstag" bör jag skaffa det oxå?

Pelle

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Montecarlo staget var framtaget för att göra framvagnen

eller rättare sagt rambenen fram lite styvare och för att

tornen för stötdämpare och fjädrar skulle röra sig mindre

vid b.l.a. kurvtagning. :shock:

Det hörs tydligt på namnet vart staget användes i första

hand, jag kan intyga att det märks skillnad med eller

utan detta stag. :?

Idag finns det en uppsjö av olika tillverkare men från böjan

fanns det bara en tillverkare av två olika stag. :roll:

Det riktiga staget är egentligen det som är rakt och endast

kan monteras då originalluftrenaren bytts ut. :wink:

De va de värsta. Trodde faktiskt inte att de va ens märkbas skillnad med ett sådant. Nu blev man ju änna lite sugen på att skaffa ett. Men då en liten fundering apropå de "dacke" sa om att han fick hänga bilen på en pallbock. En bil som ej haft detta staget tidigare som hans t.ex. En sådan bil vill man ju inte svetsa till ett själv till och trycka dit så den bibeholler denna tilltryckta form. Man vill ju att den skall få ursprungsformen som hans förmodligen iallafall nära inpå fick nu när han hängde den på pallbock. Så då tänker iallafall jag att de borde vara bättre att köpa ett riktigt stag med riktiga mott som skall vara där över och sen köra hängning på pallbock ett tag så man får må mycket orginalform som möjligt. Tycker ni inte de låter som en bra anledning varför man inte skall göra sitt eget som förmodliogen blir för kort?

Så lilla frågan nu då blir alltså: Vart köper jag ett sådant stag som stämmer i mott osv??

Link to comment
Share on other sites

"Montecarlo bar" kan du mycket väl göra själv det gjorde jag.

Faktiskt dom man köper kan vara skrämmande dåligt gjorda.

Särskillt svetsning och passformen.

Jag köpte först ett vanligt "Export stag" och fick även jag pressa isär fjädertornen någon cm för att det skulle passa

Sen gjorde jag helt enkelt ett "Montecarlo bar" som satt i spänn.

Funka kanon och bilen blev klar stummare i fronten

Här en bild från förra året.

Link to comment
Share on other sites

Stämmer som Per säger, om du kan, gör ett själv enligt bilderna. Jag köpte ett och är lite besviken på kvalitén.

Link to comment
Share on other sites

Vad jag har kunnat läsa mig till ska man först satsa på exportstag (om man inte redan har det, det satt ju från början på svensksålda bilar), det är det som gör mest nytta för styvheten. Monte Carlo-staget gör förstås nytta det också, och ger ytterligare lite styvhet åt karossen, men det är exportstaget som gör mest nytta.

Om man vill köra med originalluftrenare på bilen så är det inte säkert att det går att använda ett vanligt rakt Monte Carlo-stag. På en 66:a med 289 går det inte i alla fall.

Det finns ju Monte Carlo-stag med "krök" på också, och dom kanske passar bättre ihop med en stor originalluftrenare?

Link to comment
Share on other sites

Jag tror (betonar tror) att de krökta stagen är krökta just för att fördelaren skall går fri, därför är det bara en liten böjj vid den, tror fortfarande det blir tufft med en original luftrenare.

just my five cents så att säga.

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Är det någon som har monterat den förstärkningsplåt på firewall översida mot cowl tanken, så som Shelby gjorde originalt??

Plåten som bultas ihop med exportstaget går att köpa från ex NPD, men ser ut som den är svetsat fast.

Någon som har erfarenheter?

Mvh/Anders

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jag gjorde en egen, innan jag hade skaffad ett export brace. När jag monterade den, fick jag förlänga min Monte Carlo bar med 2 cm, som get ett intryck hur mycket den shock towers (stöddämpartornen?) vikar sig.

...Det är inte lätt att skriva om Mustanger på svenska, när man är van med engelska termer, framförallt som utlänning :--

Link to comment
Share on other sites

Funderar på att svetsa ihop ett sådant däringa stag. Så jag tänkte fråga lite om ni som gjort ett eget sådant stag kanske har någron bra mall på fina vinklar att dela med er av? De vinklarna som skall bultas fast vid fjäderbentornen och som staget skall vara svetsat i. Så har någon en skiss på hur ni gjort eran vinkel så dela med er. Tacksam för alla ideer.

Link to comment
Share on other sites

Kan ju bara hålla med Lars om att det blir stor skillnad med ett Monte carlo stag..

Dock var det lite jä***gt att få dit det.......Fick "hänga" bilen på en pallbock några dagar innan jag ens var i närheten att få dit det....

40 år utan stag hade satt sina spår.. :lol:

Okej?

Bilen bör vara välhängd innan man monterar? :lol:

Jag har ett stående här i ett hörn, tänkt mig montera det inom kort...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...