Jump to content

11 kr/liter...suck


Fredde77

Recommended Posts

Inga klagomål än så länge här på forumet om bensinpriset :?:

Läste i dagens tidning att vissa experter varnar för en ny oljekris och att besinpriset kan komma att kosta upp emot 15:- per liter :shock:.

Jaha, då får man väl ta och lägga bilen i malpåse då. Någon skattereduktion lär det ju inte bli tal om :evil:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 55
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det räcker inte!

Lyssnade igår på en "analyskille" som berättade om att det inte är omöjligt med 20 kr/l inom 5år :shock:

Han sa även att Kina har idag i princip "bokat" hela Irans produktion av olja. :shock:

USA lägger rabbarber på så mycket dom kan i Irak (betalar såklart) och samtidigt sneglar dom också mot Iran

Det lär väll smälla där nu!?

Kina tillsammans med Indien bara sväljer olja i kopiösa mängder och det finns ingen botten utan behovet bara ökar lavinartat.

Nu säljs även "optioner" på olja för en 3år termin på 70$/fat!

Idag kostar ett fat runt 55$ eller nått sånt.

För vår del spelar det inte så stor roll utan jag tycker det mest är väldigt otäckt för hela vårt sammhälle.

Var ska värden ta vägen??? :cry:

Link to comment
Share on other sites

Oroväckande utveckling håller jag med om, men om man räknar om 80 talets fatpriser med inflationsutvecklingen så motsvarde oljepriset på 80-talet ett pris på över 80 dollar fatet. Dock har vi problemet med det globalt ökade behovet av olja som vi inte hade i lika hög grad under 80-talet. Men ska nog mycke till innan vi står vid en oljekris (hoppas jag)

Men inte kul att betala massa pengar för bensin, får väl emigrera till USA om det bliv värre :D

Link to comment
Share on other sites

Ja bensinen är egentligen billigare än någonsin om man ser det inflationsmässigt.

Priserna stiger lika mycket i USA

Kolla den här grafen

Ja staten här hemma lär väll knappast backa på sin sida! :evil:

När allt annat går skitdåligt så ser ju Göran Persson & Co sin chans nu att hämta hem mer stålar på bensinpriset. :x

Hela budgeten vilar bergis på sprit- & bensinskatten! :lol:

Tur att man har skaffat en Passat Diesel.

Körde upp till STHLM från Eskilstuna idag på 5liter! (10mil) :lol:

mogas_chart.gif

Link to comment
Share on other sites

Snyft...Vi får helt enkelt konvertera våra jänkare så att dom går på något annat än bensin..Tror ni man kan få samma ljud och vrid med typ etanol?hehe :?

Muääääähhh... snyft* snyft* :cry: Jag vill inte ha etanol i min kära flickvän. Jag vill att den skall lukta, låta och gå som alltid. snyft* :cry:

Link to comment
Share on other sites

Hela budgeten vilar bergis på sprit- & bensinskatten! :lol:

Ja spritskatten har man ju kommit runt igenom smuggel sprit och kokare hemma,lite värre med bensinen bara :lol:

Vilka skulle åka mindre bil bara för att soppan skulle gå upp till 20kr/litern????

Själv skulle jag kanske inte ta bilen till kiosken runt hörnet för att köpa en dosa snus och en tidning :wink:

Nää frugan skulle nog få ta cykeln till affären på vintern :wink:

Link to comment
Share on other sites

17,7Liter för 200kr...

VARFÖR ska vi, i lilla Sverige betala SÅ mycket för bensinen, vi förbrukar ju inget!

Inget alls i jämförelse med andra länder...

Nej låt oss tanka gratios så kanske vi kan spara undan pengar så vi kan köpa oss miljövänliga bilar...

Som det är nu så går ju allt till bensinen (Jag har kört nästan 900mil i år)

Och jag nöjeskör ingenting, tar iofs hellre Mustangen kortare sträckor än Volvon, men behovet av att ta mig dit jag ska är lika stort...

Per B>> Passat diesel, kanske det vore ngt för mig?

vad kostar den i skatt?

Jag måste ha en kombi och måste ha en billigare bil, 1,2 liter/mil är inte rolgit nu... (Volvo 245 m. automat, ja jag vet, den är slut i motorn...)

Link to comment
Share on other sites

Få se nu, hur gör dom med gamla jänkare på Cuba.....

Just det. De ersätter underbara v8:or med gamla sura radfyror från ryska "kvalitetsvagnar". Företrädelsevis av märket Volga. :?:?

Det kanske vore något. En mustang med en 1.1 liters fiesta-spis :cry::cry:

Link to comment
Share on other sites

Få se nu, hur gör dom med gamla jänkare på Cuba.....

Just det. De ersätter underbara v8:or med gamla sura radfyror från ryska "kvalitetsvagnar". Företrädelsevis av märket Volga. :?:?

Det kanske vore något. En mustang med en 1.1 liters fiesta-spis :cry::cry:

Usch blää. Vilken förnedring mot/för mustangen. Stackars bil.

Link to comment
Share on other sites

Jag har väll turen då att bo i sån stad där det råder bensinkrig mellan mackarna. Vi har kunnat tanka för 8.81kr/litern i 3 veckor nu, näst billigast i Sverige tror jag det är. Ibland är det långa köer här för att komma åt och tanka. Men det verkar som om bensin stationerna ska höja priset snart, några hade iallafall gjort det idag :( Men det lär nog sänka snart igen isåfall. De har dom hållt på med nu i säkert 5år höja sänka höja sänka osv.

mike

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr kostar snart dieseln lika mycket som bensinen. För nåt år sen skillde det iaf. ca 2-3 kr litern.

Men det är klart, en turbodiesel V8 på många liter och man har säkert 300-400 HP och ett vrid på minst 1000 Nm. :shock:8)

Japp gapet minskar drastiskt och man måste köra över 2000mil/år för att det ska va nått. Och helst långmil

Jag spara rätt mycket!

Ford 2.0 bensin: 2000mil x 0,8L x 11,15kr=17 840kr/år

Passat diesel: 2000mil x 0,6L x 10,49kr= 12 588kr/år

Ca 5300kr i minskad bränsle kostnad.

Verkligheten kanske är mindre för man räknar alltid för positivt här! :lol:

Alltid svårt! Min gamla 2.0 kunde ta upp till 1.2L/mil i stan men passaten tar nästan aldrig över 0,9

Allt hänger på gasfoten!

Eftersom jag kör förmånsbil betalar jag ingen skatt så det är till mig i godo.

Annars tillkommer skatt som är ca +4500kr mot bensinaren

Så som privat måste man ha lite mer mil i fickan

Link to comment
Share on other sites

Eftersom jag kör förmånsbil betalar jag ingen skatt så det är till mig i godo.

Annars tillkommer skatt som är ca +4500kr mot bensinaren

Så som privat måste man ha lite mer mil i fickan

Nu går det väl att köpa nya dieselbilar med partikelfilter vilka skall ha en mkt fördelaktig skatt i förhållande till de gamla oljebrännarna.

Egentligen är det sjukt att det är så dyrt med dieselbil här i Sverige. I Norge är skatten densamma oavsett om man kör diesel eller vanlig soppa. Detta gäller väl för de flesta länder i Europa. Förutom i Sverige förståss :evil:

Link to comment
Share on other sites

Ja har inte Citoträng och Peueueygåt det? ;)

Har hör pratas om att diselskatten är under förändring?

Link to comment
Share on other sites

Saab släpper flera diselmotorer i sina modeller. Marknaden i europa är enorm.

Jag räknar kallt med att Mustangen skall vara BILLIGARE att åka med i sommar än min 2,0 Turbo. Räknar med att 289 2V bara skall dra ett par dl mer per mil, så slipper man bilskatten och knappt halva försäkringskostnaden. Får se om mina beräkningar går hem... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Största orsaken till dagens bränslepriser är jänkarnas politik, (med deras nuvarande president i spetsen) samt deras enorma slöseri med oförnybara naturresurser. Jänkarna har varit vana att betala näst intill ingenting för soppan, så dom slösar så mycket dom hinner. Det lär bli annat ljud i skällan nu, för dom har fått erfara en 30% höjning i år på bensinen. Visserligen betalar dom ännu bara hälften av vad vi betalar, så inte skall dom gråta.

Deras energipriser har bidragit till att USA är världens största luftförorenare.

Dessutom äger USA stora områden i Alaska, där det finns olja, men först suger dom ut alla andras resurser, innan dom med politiskt rävspel roffar åt sej oljan från Alaska.

Problemet just nu är, att efterfrågan i Asien styr priset, där den ekonomiska tillväxten suger mycket energi och råmaterial från marknaden.

Om alla regioner skulle vara lika energieffektiva som Europa, skulle dygnsförbrukningen av olika energiformer minska markant, och utbudet skulle då styra priset. Delvis är nuvarande situation ett resultat av skrämselhicka, och priset på olja kommer på längre sikt att komma ner igen.

Dock inte till tidigare nivå, men det kommer inte att stanna vid $50/fat hur länge som helst.

Vi har ingen orsak att se upp till amerikanarna och deras livsstil, fastän vi ibland åker med bilar tillverkade där.

Link to comment
Share on other sites

Det här med att konvertera till e85 känns bara mer och mer lockande..

www.etanol.nu

Körde med E85 i tanken på Saaben ett tag. 60% 98oktan och 40% E85. Bilen vart segare och lite svårstartad vid minusgrader. Var väl inte så illa men jag tröttnade då den vart lite väl slö...

Blev den slöare?

Borde den inte bli piggare?

Alcohol förbättrar förbränningen.

Fast det går ju åt mer. Saaben kanske inte fick tillräckligt?

Med alcohol kan man köra bra mycket högre kompression

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...