Gäst May 8, 2005 Report May 8, 2005 Komptestade motorn med Sniffers hjälp häromdagen, fick då fram att det låg mellan 12-13 på alla cylindrar. Vad ligger det normalt på?Föresten, någon som kan förklara det här med kompression och varför man vill ha högre eller mindre i olika motorer? Citera
LupusRex May 8, 2005 Report May 8, 2005 Kompressionen är ett mått på hur mycket bränsle/luft-blandningen komprimeras i cylindern när kolven går upp.Ju mer kompression du har, desto mer effekt kan man få ut ur motorn, men bara till en viss gräns, eftersom bränslet kan självantända om man har för hög komp.12-13:1 i komp låter helt okej för mig. Citera
Lygdman cmc813 May 8, 2005 Report May 8, 2005 Det viktiga när man komptestar en motor är att alla cylindrar har något så när lika komp.Men är man ute efter effekt är det kompressionsförhållandet som är intressant (ej att förväxla med en kompmätare).Annars låter 12-13 helt ok i en standard motor (mätt med mätare) Citera
NightMaaN May 9, 2005 Report May 9, 2005 dvs märk väl att om kompmätaren visar 12 så är det inte samma som 12:1 i kompförhållande.... Citera
LupusRex May 9, 2005 Report May 9, 2005 dvs märk väl att om kompmätaren visar 12 så är det inte samma som 12:1 i kompförhållande.... Tack, glömde nämna det. Citera
Gäst May 9, 2005 Report May 9, 2005 Förklara gärna skillnaden mellan vad kompmätaren visar och kompressionsförhållande! Citera
Fahlgren May 10, 2005 Report May 10, 2005 Kompressionförhållande är geometriskt, förhållandet mellan största och minsta volymen i förbränningsrummet beroende på kolvens läge är väl en trubbig beskrivning, och kompmätare är naturligtvis uppmätt tryck i cylindern mätt i valfri enhet. Citera
Radioman May 10, 2005 Report May 10, 2005 Kompressionförhållande är geometriskt, förhållandet mellan största och minsta volymen i förbränningsrummet beroende på kolvens läge Detta kallas ofta för statisk kompression. Det som verkligen säger något är det uppmätta trycket som kallas för dynamisk kompression.Kamaxeln har t.ex. stor inverkan på vilken kompression du får. Att bygga eller ändra en motor kräver att man väger in alla dessa saker. Det duger inte bara att chansa med kolvar insug och kam. Alltihop måste passa ihop. Därför specas det oftast från kamaxelfabrikanterna vilket statiskt kompressionsförhållande du skall ha för att en viss kam skall komma till sin rätt.Det finns mycket att läsa om detta på Internet som, som vanligt, är fantastikt.Denna artikel är bra: http://www.davemiranda.com/dmhotrods.htmeller denna: http://members.uia.net/pkelley2/DynamicCR.htmleller kolla fler http://www.google.se/search?hl=sv&q=com ... haft&meta=En fantastisk sjö av kunskap för den som verkligen vill gå in för bilhobbyn lite mer än att bara tvätta och putsa bilen (eller som jag, som är tvungen när motorn behöver bytas/renoveras och inte har råd eller vill lämna bort allting till någon verkstad )@Audioslave12 kilo i uppmätt kompression låter som väldigt högt om nu mätaren var riktig. Du måste ligga på gränsen för självantändning. Jag låg i de trakterna på min trimmade amazon en gång. (Den spikade lite grann vid fullt spett) Hoppas länkarna ovan ger dig intressant läsning.Min Cougar hade 11,5:1 i statiskt kompressionsförhållande och knappt 9 kilo uppmätt med mätare. Jag kunde få ur maximalt med rätt tändning och bestyckning på förgasaren men det var hårfint innan den började spika när man stämplade ner gasen fullt. Motorn var inte sliten eller blåste ur vehuset.Skall mäta upp kammen innan jag river motorn helt i år och sedan blir det spännande att se åt vilket håll jag vill gå vid renoveringen .... och vart pengarna räcker. (Har tyvärr en j**la Renault scenic som bruksbil som kostar oerhört i reparationer. Vedervärdigt måndagsex. Citera
Gäst May 10, 2005 Report May 10, 2005 Kompressionförhållande är geometriskt, förhållandet mellan största och minsta volymen i förbränningsrummet beroende på kolvens läge Detta kallas ofta för statisk kompression. Det som verkligen säger något är det uppmätta trycket som kallas för dynamisk kompression.Kamaxeln har t.ex. stor inverkan på vilken kompression du får. Att bygga eller ändra en motor kräver att man väger in alla dessa saker. Det duger inte bara att chansa med kolvar insug och kam. Alltihop måste passa ihop. Därför specas det oftast från kamaxelfabrikanterna vilket statiskt kompressionsförhållande du skall ha för att en viss kam skall komma till sin rätt.Det finns mycket att läsa om detta på Internet som, som vanligt, är fantastikt.Denna artikel är bra: http://www.davemiranda.com/dmhotrods.htmeller denna: http://members.uia.net/pkelley2/DynamicCR.htmleller kolla fler http://www.google.se/search?hl=sv&q=com ... haft&meta=En fantastisk sjö av kunskap för den som verkligen vill gå in för bilhobbyn lite mer än att bara tvätta och putsa bilen (eller som jag, som är tvungen när motorn behöver bytas/renoveras och inte har råd eller vill lämna bort allting till någon verkstad )@Audioslave12 kilo i uppmätt kompression låter som väldigt högt om nu mätaren var riktig. Du måste ligga på gränsen för självantändning. Jag låg i de trakterna på min trimmade amazon en gång. (Den spikade lite grann vid fullt spett) Hoppas länkarna ovan ger dig intressant läsning.Min Cougar hade 11,5:1 i statiskt kompressionsförhållande och knappt 9 kilo uppmätt med mätare. Jag kunde få ur maximalt med rätt tändning och bestyckning på förgasaren men det var hårfint innan den började spika när man stämplade ner gasen fullt. Motorn var inte sliten eller blåste ur vehuset.Skall mäta upp kammen innan jag river motorn helt i år och sedan blir det spännande att se åt vilket håll jag vill gå vid renoveringen .... och vart pengarna räcker. (Har tyvärr en j**la Renault scenic som bruksbil som kostar oerhört i reparationer. Vedervärdigt måndagsex. Tackar för svaret och länkarna, ska ta och läsa dem imorgon om jag hinner Om det nu är så att det är riskabelt med så högt komp, kan man göra något för att sänka det lite? Eller ska man ens bry sig?Motorn går förjävla fint nu, rent och utan problem! Lite svårt att höra om den spikar på fullvarv då det låter lite mycket från avgaspiporna.. Citera
ThomasFB May 11, 2005 Report May 11, 2005 Det bör inte vara problem med 12 kilos tryck i burken. Om det spikar,backa på tändningen eller höj oktantalet på soppan. Om det spikar vid 12 kg, är det något som är lite fel. Citera
Lygdman cmc813 May 12, 2005 Report May 12, 2005 @Audioslave12 kilo i uppmätt kompression låter som väldigt högt om nu mätaren var riktig. Du måste ligga på gränsen för självantändning. Jag låg i de trakterna på min trimmade amazon en gång. (Den spikade lite grann vid fullt spett) Hoppas länkarna ovan ger dig intressant läsning.Vi mätte upp min trimmade amazon till 14,5 och 15 och 15 och 15Den gick förj...a bra och spikade aldrig och den verkliga kompressionen brukar väll ligga lägre än vad kompmätaren visar? Eller var det en diesel i min amazon? Och vad jag vet så gick den över 200 mil innan en stake tittade ut genom blocket (orginal stakar tycker inte om 8000 rpm)... Citera
sniffer May 12, 2005 Report May 12, 2005 @Audioslave12 kilo i uppmätt kompression låter som väldigt högt om nu mätaren var riktig. Du måste ligga på gränsen för självantändning. Jag låg i de trakterna på min trimmade amazon en gång. (Den spikade lite grann vid fullt spett) Hoppas länkarna ovan ger dig intressant läsning.Vi mätte upp min trimmade amazon till 14,5 och 15 och 15 och 15Den gick förj...a bra och spikade aldrig och den verkliga kompressionen brukar väll liga lägre än vad kompmätaren visar? Eller var den en diesel i min amazon? Och vad jag vet så gick den över 200 mil innan en stake tittade ut genom blocket (orginal stakar tycker inte om 8000 rpm)... Mmm kan tänka mig att b20 inte mår så bra vid de varvtalen. Den lär må rent utav skit då men orginalstakarna. Citera
Lygdman cmc813 May 12, 2005 Report May 12, 2005 Mmm kan tänka mig att b20 inte mår så bra vid de varvtalen. Den lär må rent utav skit då men orginalstakarna. Den varvade mer om man våga, kanske ska tillägga att det inte var orginal b20 motor utan allt var bytt, men det var volvo orginal stakar (B21) och det var det första som agv sig i motorn... Men helt underbar maskin Citera
sniffer May 13, 2005 Report May 13, 2005 Mmm kan tänka mig att b20 inte mår så bra vid de varvtalen. Den lär må rent utav skit då men orginalstakarna. Den varvade mer om man våga, kanske ska tillägga att det inte var orginal b20 motor utan allt var bytt, men det var volvo orginal stakar (B21) och det var det första som agv sig i motorn... Men helt underbar maskin OK Ett ganska redigt bygge då med andra ord? Man kan inte få receptet? (pillar en del själv med sådana motorer) Citera
axelg89 February 9, 2008 Report February 9, 2008 Lyfter denna tråd igen då detta gör mig helsnurrug. Är nu nere hos bilen och kommer att tillbringa idag och imorrgon med att omvårda motorn som nu hänger ensam i stativet där ute. Innan jag lyfter topparna tänkte jag dock göra ett komptest så att jag ser hur det ligger till på den fronten medans det fortfarande går att göra. Stog i min haynes manual att motorn ska ligga på ett kompressionsförhållande som 9:1. Bad i fredags min matte & fysik lärare som under tiden som student jobbat som mekaniker i polen. Det pappret som han sedan skrev och gav mig innefattar polytropiska exponenter och massa annat kul . Ska försöka scanna det ¨på måndag men kan säga att även för mig som läser Matte D så är detta till vissa delar rena rama phonetiska skriften. Våste det vara så svårt? Det jag vill veta är helt enkelt vad "dynamic compression" borde ligga på i en helt orginal 289... någon som vet? Citera
Pernolf cmc 558 February 9, 2008 Report February 9, 2008 Ett kompressionsförhållande är alltså skillnaden mellan kompressionsutrymmet i motorn med cylindervolymen.det förhållandet är statiskt och kan aldrig ändras utan att bearbeta eller byta grejerna i motorn.med en kompressionsprovare testar man hur tät cylindern är, som tidigare skrivet, en normal motorn brukar hamna på allt från 9bar och uppåt, men det bör inte skilja för mycket mellan cylindrarna. Citera
Stanley February 10, 2008 Report February 10, 2008 Det jag vill veta är helt enkelt vad "dynamic compression" borde ligga på i en helt orginal 289... någon som vet?Statisk kompression är den totala cylindervolymen (hela cylinders volym när kolven är i BDC= längst ner) dividerat med förbränningsrummetts storlek(totala utrymmet ovanför kolvtoppen)Dynamisk kompression är cylindervolymen som är kvar när insugningsventilen har stängt (insugningsventilen stänger när kolven är på väg upp i kompressionstakten) dividerat med förbränningsrummetts storlek(totala utrymmet ovanför kolvtoppen)Som du ser ovan så är siffran på dynamisk kompression mindre än den för statisk kompression och det beror på att insugsventilen läker ut kompressionstryck när kolven går upp i cylindern.För att kunna veta vad du har för teoretisk dynamisk kompression måste du ta reda på vid vilket gradtal (vevaxelgrader) originalkammen stänger insugsventilen.Stanley Citera
ThomasFB February 10, 2008 Report February 10, 2008 Det är just här man kan trampa ordentligt i klaveret. Otaliga är dom hotroddare som valt helt fel kamaxel till en annars sund motor. Insugsventilens timing och kamprofil är väldigt viktig. Det är här rullkammen visar klorna. Citera
mrv8 February 11, 2008 Report February 11, 2008 Har man provat rullkam vill man helst inte ha något annat Synd att dom är så mycket dyrare Men är det seriös trimning man talar så känns det som det inte är tal om annat.Har mätt många motorer med komp mättare och brukar normalt få 2 bar mer på komp mättaren än vad det statiska kompet ska vara.Någon som märkt samma tendenser?Med andra ord en orginal V8 som ofta brukar ha runt 8.5:1 blir på komp mättaren 10.5Med andra ord precis som RPM säger 12 på mättaren är helt lugnt.Brukar rota lite i båtar och där körde en polare sin big blockare med rulkam och komp runt 11.0:1 på 95 oktan utan ens en tendens till spikning.Då körde vi 31 graders förtändning på den mer gjorde bara att effekten minska, samt något överfett blandning i dom höga varvtalen för säker kylning av kolvarna varva 5500 rpm vid maxfart (58knop), vilket kompisen testa den i 20 minuter under full gas hela tiden utan några problem.MvhMrV8 Citera
ThomasFB February 11, 2008 Report February 11, 2008 Båtar är lite "special", men med 30-32 graders förtändning går det säkert bra, belastningen på en båtmotor är jämnare än vid landsvägskörning.Spikningar kan förekomma av olika orsaker, men kan också förebyggas med olika åtgärder, vanligtvis med sådana av mindre betydelse i marint bruk. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.