mobcharge August 2, 2005 Report August 2, 2005 Hej, har nu äntligen fått ihop min motor men den vägrar gå igång, tycker gnistan ser mkt liten och gul ut.Till min tänspole är 3 sladdar kopplade, en till minus (från ignitor) 2 till plus (från tändlås och från ignitorn) körde med ignitorn även innan motorbytet.Min fördelare pekar på stift 1 när den står på nollan på svängdämparn.och jag vet sen jag skruvade ihop den att svängdämparn står på 0 när 1ans kolv är i övre dödläge.kammen sitter i som den skall.så vad kan problemet vara, den baktände en gång..och jag har försökt med allt möjligt för att få igång den..El och Daniel går inte ihop, jag känner ingen här hemma som inte är på semester som kan kolla på den, med andra ord HJÄLP! Mkt tacksam för svar. Citera
ht67 cmc 1502 August 2, 2005 Report August 2, 2005 Bara ett förslag...Jag lyckades en gång med konststycket att sätta mina tändkablar ett hack fel. Baktändning mm. som följd. Citera
mobcharge August 2, 2005 Author Report August 2, 2005 Hm, jag är rädd för att de sitter rätt Men skall det verkligen bara gå 3 sladdar (2 från ignitorn och 1 från tändlåstet) till spolen?går all el från generatorn via tändlåset? Citera
Kryptonit August 2, 2005 Report August 2, 2005 Hm, jag är rädd för att de sitter rätt Men skall det verkligen bara gå 3 sladdar (2 från ignitorn och 1 från tändlåstet) till spolen?går all el från generatorn via tändlåset?Ja, dina sladdar är kopplade rätt.Tändspolen ska som sagt bara ha ström via tändlåset, annars kan du nog få problem att stänga av bilen.Om den baktände så lär felet vara felaktigt ställd fördelare (eller felplacerade tändkablar som sagt)// Klas... som nyss har bytt Allt i tändningsväg i början av säsongen(Stift, kablar, fördelare, ignitor, flame thrower-spole) Citera
ht67 cmc 1502 August 2, 2005 Report August 2, 2005 Testa att flytta dem ett hack, du har ju inget att förlora... Citera
THOMAS August 2, 2005 Report August 2, 2005 Bara för att ettans kolv står i topp på tdc märket är det inte säkert att just ettans cylinder ska tända.Kan även vara sexans cylinder som ska tända.Säkrast är att se på vipparmarna vilken av cylindrarna som har kompression=lösa vippor. Citera
Pelle cmc 375 August 2, 2005 Report August 2, 2005 Bara för att ettans kolv står i topp på tdc märket är det inte säkert att just ettans cylinder ska tända.Kan även vara sexans cylinder som ska tända.Säkrast är att se på vipparmarna vilken av cylindrarna som har kompression=lösa vippor.För att slippa lyfta ventilkåpan kan du känna med tummen i tändstiftshålet att du har komp.Pelle Citera
mobcharge August 2, 2005 Author Report August 2, 2005 vilken av ettan och 6ans som har lösa vippor, när ettan är i tdc?korrekt?Skall testas imorgon.har testat att flytta dem ett hack, men det hjälpte tyvär inte, livet är aldrig så enkellt som man vill Citera
Lars Oscarsson cmc383 August 4, 2005 Report August 4, 2005 Har du haft fördelaren urlyft så kanske du satt iden ett halvt varv fel, inte alls ovanligt att man gördetta fel. Citera
mobcharge August 5, 2005 Author Report August 5, 2005 hej, jepp den har varit ur då motorn är renoverad, men ett halvt varv fel?jag menar om ettan är i över dödläge så skall väll fördelaren peka på 1ans stift?jag är som sagt inte så hajj på tändning och sådär.... Citera
Leffe N cmc712 August 5, 2005 Report August 5, 2005 Är båda ventilerna på 1ans cylinder helt stängda när kolven är i "TDC" och rotorn pekar mot 1ans anslutning så sitter fördelaren rätt. Om däremot en ventil precis stänger (avgas) och den andra (insug) precis börjar öppna (du får vrida motorn lite fram-och-tillbaka för att se vad som händer...) så sitter fördelaren ½varv fel. Citera
mobcharge August 7, 2005 Author Report August 7, 2005 hej igen, nu har man haft tid att grejja lite i garaget..Ja ventilerna är helt stängda, drog runt motorn ett par varv för att kolla skillnaden..och den står på ettans, alla kablar sitter exakt som de skall.Men ändå.. den tänder bara till lite men inget mer händer, grymt frustrerande då jag gärna vill hinna köra åtminstone någon vecka innan det blir höst... Citera
mobcharge August 9, 2005 Author Report August 9, 2005 Yes! huxflux efter att ha rivit ALLT som har med tändning att göra och minutiöst gått igenom det snurrade häcken igång Citera
Recommended Posts