Jump to content

Featured Replies

Posted
comment_20663

Hej, har nu äntligen fått ihop min motor men den vägrar gå igång, tycker gnistan ser mkt liten och gul ut.

Till min tänspole är 3 sladdar kopplade, en till minus (från ignitor) 2 till plus (från tändlås och från ignitorn) körde med ignitorn även innan motorbytet.

Min fördelare pekar på stift 1 när den står på nollan på svängdämparn.

och jag vet sen jag skruvade ihop den att svängdämparn står på 0 när 1ans kolv är i övre dödläge.

kammen sitter i som den skall.

så vad kan problemet vara, den baktände en gång..

och jag har försökt med allt möjligt för att få igång den..

El och Daniel går inte ihop, jag känner ingen här hemma som inte är på semester som kan kolla på den, med andra ord HJÄLP! ;)

Mkt tacksam för svar.

comment_20668
Hm, jag är rädd för att de sitter rätt :(

Men skall det verkligen bara gå 3 sladdar (2 från ignitorn och 1 från tändlåstet) till spolen?

går all el från generatorn via tändlåset?

Ja, dina sladdar är kopplade rätt.

Tändspolen ska som sagt bara ha ström via tändlåset, annars kan du nog få problem att stänga av bilen.

Om den baktände så lär felet vara felaktigt ställd fördelare (eller felplacerade tändkablar som sagt)

// Klas... som nyss har bytt Allt i tändningsväg i början av säsongen

(Stift, kablar, fördelare, ignitor, flame thrower-spole)

comment_20680

Bara för att ettans kolv står i topp på tdc märket är det inte säkert att just ettans cylinder ska tända.Kan även vara sexans cylinder som ska tända.

Säkrast är att se på vipparmarna vilken av cylindrarna som har kompression=lösa vippor.

comment_20683
Bara för att ettans kolv står i topp på tdc märket är det inte säkert att just ettans cylinder ska tända.Kan även vara sexans cylinder som ska tända.

Säkrast är att se på vipparmarna vilken av cylindrarna som har kompression=lösa vippor.

För att slippa lyfta ventilkåpan kan du känna med tummen i tändstiftshålet att du har komp.

Pelle

comment_20753

Är båda ventilerna på 1ans cylinder helt stängda när kolven är i "TDC" och rotorn pekar mot 1ans anslutning så sitter fördelaren rätt.

Om däremot en ventil precis stänger (avgas) och den andra (insug) precis börjar öppna (du får vrida motorn lite fram-och-tillbaka för att se vad som händer...) så sitter fördelaren ½varv fel.

  • Author
comment_20816

hej igen, nu har man haft tid att grejja lite i garaget..

Ja ventilerna är helt stängda, drog runt motorn ett par varv för att kolla skillnaden..

och den står på ettans, alla kablar sitter exakt som de skall.

Men ändå.. den tänder bara till lite men inget mer händer, grymt frustrerande då jag gärna vill hinna köra åtminstone någon vecka innan det blir höst... :(

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...