Jump to content

Provat Etanol


Mike

Recommended Posts

Hej allihop!

Är det någon som provat med att tanka etanol? Jag prövade i helgen, och kör nu på nästan ren E85, och för mig fungerar det utmärkt, det märks inte vid körningen, eller vid tomgång. Jag kör med Bredbands lambda från Hqtec och kan se bränsleförhållandet hela tiden på min display, och det fungerar klockrent! :D

Det sägs att det kan vara svårt vid kall starter men Mustangen ger rikligt med bränsle vid kallstart, mer än många andra bilar jag sett. Sen så skall inte jag vinterköra med min Mustang så jag får väl inte testat fullt ut.

Jag har kört upp nästan en halvtank och bilen har ställt om sig bra, jag gjorde så att när bilen var på reserven så tankade jag halv tank med Etanol E85 (så man kan tanka upp med resten bensin om det inte går :!: ), sen var det bara att stata bilen, lite nervöst :? , lambdan visade åt h-lvte fel, första tanken "Åhh Nej!" :( men efter en minut på tomgång ställde den om sig fint till dit den skall vara. :)

Bilen går perfekt, och det känns lite bättre i plånboken!

Är det någon mer som har några erfarenheter?

//Mike

Link to comment
Share on other sites

Eller se http://www.etanol.nu , där står det:

Etanolen innehåller redan ca 30% syre. Det gör att det går åt mindre luft i förhållande till bränslet. Därför måste motorn få 38.9% mer bränsle för att förbränningen fortfarande ska bli fullständig (lambda = 1,000). Man skulle teoretisk sett lika gärna kunna strypa lufttillförseln men detta är inte utprovat och ej att rekommendera. Eftersom etanolen har ett högre oktantal och man därför får ut mer effekt blir bränsleökningen per mil oftast kring 30% (man behöver inte gasa lika mycket). Om bilen inte självmant drar ca 30% mer bränsle på ren E85 måste den sannolikt konverteras.

Och mitt lambda värde är perfekt hela tiden.

//Mike

Link to comment
Share on other sites

Så alltså ska det alltid vara Lambda 1?! Detta är väl vad alla bilar strävar efter?(med modern insprut) Så som du gjort, att hålla koll på Lambda å tanka E85 kan man ju göra på alla bilar och då borde det ju inte vara några problem eller? Finns det annat man ska akta sig för?

Jag funderar på att testa det på min BMW540 för den är lite väl tösrtig. Ska nog dock fixa mig en mätare först.

Sen har jag även funderingar till nästa år att tunea min Mustang GT 94a för E85, då jag ändå gör om allt (trimmar m.m.), någon som ser nackdel med det?

Link to comment
Share on other sites

Jag har kört min SVT cobra 04 hela sommaren på 100% E85 och inte märkt några nackdelar snarare tvärtom när kompressorn börjar ladda så käns det som att den går bättre. Men det kan ju vara placebo effekten som gör sig till känna. Osäker om det kan ge långsiktiga skador på

motorn om lambdan inte klarar att hantera det hela kan den ju kanske gå för magert och då får man bekymmer långsiktigt.

Link to comment
Share on other sites

Jag har kört min SVT cobra 04 hela sommaren på 100% E85 och inte märkt några nackdelar snarare tvärtom när kompressorn börjar ladda så käns det som att den går bättre. Men det kan ju vara placebo effekten som gör sig till känna. Osäker om det kan ge långsiktiga skador på

motorn om lambdan inte klarar att hantera det hela kan den ju kanske gå för magert och då får man bekymmer långsiktigt.

Inga lampor som tänts?

Inga sympotom alls ifrån motorn?

Är sugen på att testa i min men vågar inte riktigt.

Link to comment
Share on other sites

tänk på en liten grej bara ford recomenderar på fikusen att man byter olja oftare när man kör etanol.eftersom det går ner mera föroreningar.

och då försvinner ekonomin totalt om det är det man r ute efter.är det effekten så är det en annan femma men då kan man tanka v-power istället :!:

Link to comment
Share on other sites

Tror att det finns en anledning till att det inte rekomenderas av fabrikerna av vissa modeller.Hade det varit så att det var meningen att våra bilar gick att köras på andra bränslen så, hade det stått i boken eller i tank luckan.Men jag kan ha fel i mitt påstående som vanligt. :evil:

Link to comment
Share on other sites

Jag har kört min SVT cobra 04 hela sommaren på 100% E85 och inte märkt några nackdelar snarare tvärtom när kompressorn börjar ladda så käns det som att den går bättre. Men det kan ju vara placebo effekten som gör sig till känna. Osäker om det kan ge långsiktiga skador på

motorn om lambdan inte klarar att hantera det hela kan den ju kanske gå för magert och då får man bekymmer långsiktigt.

Inga lampor som tänts?

Inga sympotom alls ifrån motorn?

Är sugen på att testa i min men vågar inte riktigt.

Nej inga lampor inga tendenser. Men den är lite mer tjurig att starta nu

när det är kallt på mornarna.

Link to comment
Share on other sites

Med etanol så får man en mera perfekt förbränning och det bildas mindre sot än hos bensin. Det viktigaste är om man kör på tomgång på ettan och ger fullgas så ska inte bilen tveka. Om den tvekar så får motorn får lite bränsle och då ska man antingen höja soppa trycket eller förlänga insprutningstiderna eller dra ner på etanolen. Det ska inte fräta på slangarna om det är nya mustanger. Men det bästa är att man behöver inte vara rädd för att motorn går för fett. Hörde om en som körde med 350% mer soppa till motorn. den gick segt till 2500-3000 sen stack den som ett skott.

Link to comment
Share on other sites

Här är en liten text ur instruktions boken på vad det står om ethanol m.m.

Har själv varit sugen på att prova ethanol i någotn bil och se hur den går men vet inte om jag vågar.

Så här står det i Mustnagens instruktionsbok på sid 244

Gasoline for Clean air

Fuels in certain areas of the country are required to contain oxygenates to improve air quality. Common oxygenates are ethanol or grain alcohol (blended at no more than 10%), methanol or wood alcohol (blended at no more than 5% with cosolvents and additives), and MTBE or methyl tertiary butyl ether (blended at no more than 15%).

Vi får väll höra av er som vågar prova hur det funerar i längden.

På den svenska sidan om Ethanol skriv det ju om bilar som gått långt utan problem. Hittar dess väre inte adressen just nu till dom.

Lycka till med era prov!

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Grabbar, ni har rätt i etanol och motorerna, men, de långsiktiga problemen kommer på tankarmaturen, tanken, ledningar. Tänk er för innan ni ställer av bilen för vintern, framför allt.

Varför inte tanka lite när man är på gashumör......

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...