winnerpatric cmc162 October 9, 2005 Report October 9, 2005 Startade direkt när jag ställt in tändningen, körde en runda och ställde bilen... vid nästa startförsök så gick den runt väldigt trögt. startade inte. väntade 3 min och provade igen. startade efter lite tröghet med ett muller.Någon som har en lösning???Är tändningen fel? Citera
lätt October 10, 2005 Report October 10, 2005 Hur ställde du tändningen, detaljerat.Startar med ett muller,,,,mullrar inte alla fordar????? Citera
winnerpatric cmc162 October 10, 2005 Author Report October 10, 2005 Vevade fram motorn till TDC ... 1:ans kolv i topp. stoppade ner fördelaren så att rotorn pekar på tändkabel 1. Men när jag ställer den så, ligger tändningen så tidigt att vakummätaren ligger mot termostathuset och att jag skulle vilja ha den en halv cm till på det hållet för att få en riktigt bra tändning.Alla V8 fordar mullrar,,, men det var nästan så jag blev rädd!!! Citera
Gäst October 10, 2005 Report October 10, 2005 eller vacum klockan på fördelaren...*s* dra tillbaks fördelaren,,,ta och flytta alla kablarna ett hack och vrid fram den till det läge Du vill hamvh R Citera
winnerpatric cmc162 October 10, 2005 Author Report October 10, 2005 eller vacum klockan på fördelaren...*s* dra tillbaks fördelaren,,,ta och flytta alla kablarna ett hack och vrid fram den till det läge Du vill hamvh RVisste inte att det var så enkelt!!! tack.. vacumklockan!!! precis så heter det ja Citera
winnerpatric cmc162 October 15, 2005 Author Report October 15, 2005 Nu har jag ställt motorn i TDC igen... sätter ner fördelaren så att den pekar mot förarplatsen. Ska jag nu vrida locket/fördelaren så att tändkablen ligger (det antal grader som det ska vara) före rotorn eller ska den stå mitt på 1:ans tändkabel?Är 3:e gången jag justerar om tändningen.. både första och andra gången så har den startat jättelätt första försöket, men efter lite körning så har det knappt gått att starta den igen = går jäkligt trögt runt.tacksam för hjälp!!! Citera
KingCobra October 16, 2005 Report October 16, 2005 Vet inte riktigt hur det ser ut på mustang, men hade en gång en Taunus, där kuggarna som sitter längst ner i motorn, på rotoraxeln eller vad den heter, hade blivit slitna. Detta gjorde att de hoppade över och resulterade i att tändningen ställde om sig själv. Så kolla att tändningen står likadant när du kört ett tag, som när du startar den. Citera
lars10 October 18, 2005 Report October 18, 2005 Om du kontrollerar tändningen efter att du har fått igång motorn, och den är rätt. Så är inte felet i fördelaren. Felet är troligen din startmotor som får "värmeslag"! Lagren i startmotorn är förmodligen uppslitna. Byt till antingen en ny original och du har samma fenomen ganska snart. Byt hellre till en Hi-torque, utväxlad startmotor. Skydda den med någon form av "sköld" från värme! Mvh Lars P. Citera
winnerpatric cmc162 October 19, 2005 Author Report October 19, 2005 Har fått ordning på tändndningen... startar lätt efter att man stängt av den.men den går ändå inte riktigt rent tycker jag. men det är bara små ändringar som ska göras.. .tackar för all hjälp Citera
Ingo October 20, 2005 Report October 20, 2005 Lite strul kan ju uppstå. Man vill ju att bilen ska vara rapp och gå ganska billigt,så då ställer man tändningen så högt det går utan att den "spikar".Risken finns då att den blir lite svårstartade när den är varm.Om man vill blidka den gudomliga personalen på SBP med låga koloxidvärden då ställer man ner tädningen till värdet i manualen eller ännu lägre,långsammare förbräning renare avgaser.Men bilen mer lättstartad varm ,men slöare ,så allt är en kompromiss.med vassare kammmar och större förgasare blir det ännu mer parametrar. Har man brytare ska ju helst kamvinkeln ligga i rätt värde också. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.