Jump to content

Undrar över tändningen


winnerpatric cmc162

Recommended Posts

Vevade fram motorn till TDC ... 1:ans kolv i topp. stoppade ner fördelaren så att rotorn pekar på tändkabel 1.

Men när jag ställer den så, ligger tändningen så tidigt att vakummätaren ligger mot termostathuset och att jag skulle vilja ha den en halv cm till på det hållet för att få en riktigt bra tändning.

Alla V8 fordar mullrar,,, men det var nästan så jag blev rädd!!! :twisted:

Link to comment
Share on other sites

eller vacum klockan på fördelaren...*s*

dra tillbaks fördelaren,,,ta och flytta alla kablarna ett hack och vrid fram den till det läge Du vill ha

mvh R

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag ställt motorn i TDC igen... sätter ner fördelaren så att den pekar mot förarplatsen.

Ska jag nu vrida locket/fördelaren så att tändkablen ligger (det antal grader som det ska vara) före rotorn eller ska den stå mitt på 1:ans tändkabel?

Är 3:e gången jag justerar om tändningen.. både första och andra gången så har den startat jättelätt första försöket, men efter lite körning så har det knappt gått att starta den igen = går jäkligt trögt runt.

tacksam för hjälp!!!

Link to comment
Share on other sites

Vet inte riktigt hur det ser ut på mustang, men hade en gång en Taunus, där kuggarna som sitter längst ner i motorn, på rotoraxeln eller vad den heter, hade blivit slitna. Detta gjorde att de hoppade över och resulterade i att tändningen ställde om sig själv. Så kolla att tändningen står likadant när du kört ett tag, som när du startar den.

Link to comment
Share on other sites

Om du kontrollerar tändningen efter att du har fått igång motorn, och den är rätt. Så är inte felet i fördelaren. Felet är troligen din startmotor som får "värmeslag"! Lagren i startmotorn är förmodligen uppslitna. Byt till antingen en ny original och du har samma fenomen ganska snart. Byt hellre till en Hi-torque, utväxlad startmotor. Skydda den med någon form av "sköld" från värme! Mvh Lars P.

Link to comment
Share on other sites

Lite strul kan ju uppstå.

Man vill ju att bilen ska vara rapp och gå ganska billigt,så då ställer man tändningen så högt det går utan att den "spikar".

Risken finns då att den blir lite svårstartade när den är varm.

Om man vill blidka den gudomliga personalen på SBP med låga koloxidvärden då ställer man ner tädningen till värdet i manualen eller ännu lägre,långsammare förbräning renare avgaser.

Men bilen mer lättstartad varm :D ,men slöare :evil: ,så allt är en kompromiss.med vassare kammmar och större förgasare blir det ännu mer parametrar.

Har man brytare ska ju helst kamvinkeln ligga i rätt värde också.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...