Jump to content

dubbel turbo 302


Recommended Posts

gött att det va ett bra köp jag visste att det va billigt men inte så billigt.. ok den holley boken skall jag köpa omgående!

sen tänkte jag på topparna aluminium e ju fruktansvärt dyrt och jag vill ju ha så bra flöde som möjligt...

finns det ingen matematisk formel för att räkna ut flöde så att man har ett hum om hur mycket man kan ta ut ur topparna??

fick för mig att jag läst om detta i bilsport..

just nu så är dem rensade på avgasrening och sen fin polerade..

men det känns som att det finns lite mer rum för förbättring.. ha det så gött så hörs vi av!

Link to comment
Share on other sites

Det här projektet tänker jag följa!!

Är själv inne på överladdning,men på en 351,a.

Initialt på en cleveland 4v fyrbultad,men egentligen vore det nog bättre bygga på en windsor,med tanke på all modern extrautrustning.

Lågtrycksturbo är kanske vettigast om du inte får ner kompen så mycket,men då blir ju inte effekthöjningen lika stor heller.Satsar man på lågtryck lär du ju inte behöva två snurror heller.

Har grubblat lite på hur långa ledningar man kan ha till en intercooler på en tryckande installation, och hur stor fördröjning man får om längden ökar.

Insprutning vore ju mumma,men vad för typ av insprutning passar på en 351,a?.

På mitt projekt är man nog tvungen att bygga med turbo,montera kompressor blir blodigt,men klart att det går.

Link to comment
Share on other sites

Hej! NU är detta bara min egen uppfattning vad gäller förgasare och turbo/SC. Det första som slår mig är just soppa-blandningen. I boken jag läser just nu stod det att det kan vara ganska knepigt att få rätt blandning med tubo eftersom den laddar inte förren vid, säg 3000 varv. Om man får rätt propetioner på soppa/syre vågar jag inte säga ngt om. När det gäller insprut så får man det i och med det räknas i datorn med alla sensorer etc..

Aningen lättare tror jag det blir om man kör med SC eftersom laddningen ökar i takt med varvet.´

Men jag kan ha fel

Leijon

Link to comment
Share on other sites

det är väl ungefär 14 till 1 som är det optimala värdet när det gäller förbränning i bensinmotorer.

Med mekanisk förgasare borde det väl gå att bestycks den acceptabelt.

I dag med lambda sonder är det ju lättare att veta var man står än det var på sjuttiotalet när man tittade på stift och bak i avgasröret för att se om bilen gick fett eller magert.

Link to comment
Share on other sites

Tänkte bara nämna att det är ett litet reportage om en GT-05:a med TwinTurbo i senaste Mustang Monthly.

Om ni vill dregla över nått nytt menar jag.

Jag tycker det verkar intressant, men jag skulle aldrig själv ge mig på nått sådant som turbo och än mindre dubbelturbo.

För mig räcker "Just real power".

mvh Tommy.

Link to comment
Share on other sites

nu e motorn ute ur bilen ock detta har jag gjort

1: har portat topparna

2: köpt holley 650

3: köpt torker 2 insug ifrån edelbrook

frågan jag har nu är. vilken duration på kammarna skall jag ha? vilka ventilfjädrar ska jag ha till kammarna??

tänkte köra motorn först och börja med turbo installationen efteråt så jag har ett hum om hur bra den går... behöver ju tyvärr bromsa för älgar i skogen :(

ifall jag nu slänger på allt detta plus matchande kammar och fjädrar... hur mycket effekt kan jag räkna med? topparna har jag endast filat bort knölarna i och blank polerat dem... tacksam för svar!

Link to comment
Share on other sites

nu e motorn ute ur bilen ock detta har jag gjort

1: har portat topparna

2: köpt holley 650

3: köpt torker 2 insug ifrån edelbrook

frågan jag har nu är. vilken duration på kammarna skall jag ha? vilka ventilfjädrar ska jag ha till kammarna??

tänkte köra motorn först och börja med turbo installationen efteråt så jag har ett hum om hur bra den går... behöver ju tyvärr bromsa för älgar i skogen :(

ifall jag nu slänger på allt detta plus matchande kammar och fjädrar... hur mycket effekt kan jag räkna med? topparna har jag endast filat bort knölarna i och blank polerat dem... tacksam för svar!

Var har du portat topparna? Eller har du gjort det själv?

Mvh

Link to comment
Share on other sites

:-- jag har gjort det själv :oops: skulle vara kul o ta lite mer på topparna men jag tror inte jag fixar det... nu har jag ju bara jämnat till hålen.. tydligen skall det vara jvligt dyrt o porta på firmor så jag tyckte inte att det va nåt allternativ.. tror det blir rätt gött ös i en soppas lätt bil jag har endå..
Link to comment
Share on other sites

Du får gärna visa lite bilder på hur det ser ut! Ska lyfta ur motorn nu efter helgen och tänkte väl försöka mig på det också, snygga till lite dvs.

Vad har du använt för utrustning?

Föresten, snackade inte jag med dig och din farsa när det var en liten träff på Kvarnen eller vad det hette i sommras?

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Dubbel eller enkelturbo?

Nån som kan förklara detta lite.

Ricerfolket jag umgås med säger att man ofta konverterar dubbelturbobilar till enkelturbo för att få mer hästsparks-effekt, men att man får mer körbarhet med dubbelturbo.

Jag är inte alls hemma i detta område, men om nån kunde förklara lite så vore jag ytterst tacksam. :)

Link to comment
Share on other sites

Dubbel eller enkelturbo?

Nån som kan förklara detta lite.

Ricerfolket jag umgås med säger att man ofta konverterar dubbelturbobilar till enkelturbo för att få mer hästsparks-effekt, men att man får mer körbarhet med dubbelturbo.

Jag är inte alls hemma i detta område, men om nån kunde förklara lite så vore jag ytterst tacksam. :)

det är lite grovt generaliserat att en singelturbo har sämre respons än dubbel.

detta pga alla olika storlekar på aggregat.

oftast när ricer folket åker och handlar av mr bolton så säger de jag vill ha x00 hk och så får de ett aggregat där efter.

de borde säga jag vill ha 400nm från 3000 varv för att få en körbarare maskin.

detta är mina observationer kan ha missat ett och annat.

givetvis kan en bra singelturbo ha bättre respons än en dålig dubbel osv.

// Magnus

Link to comment
Share on other sites

jodu AUDIOSLAVE det gjorde vi garanterat.. bilen börjar bli färdig nu det är lack ochh sånt som återstår lite prepp på motorn och så sen e det tuta o köra ska kolla ifall det går och lägga ut bilder annars så skickar jag det till din mail... jag andvände en luftriven "mygga" som varva 20 tusen rpm med slipstift ifrån verktygsboden 8) jag portade inte så värst mycket utan fina mest till hålen... du märker vad som behöver göras när du ser utblåsen.. vi får la se ifall man hinner ut med bilen te sommaren så kanske vi ses!

Link to comment
Share on other sites

hahha :oops: shit proffesorn fredrik gick idag ut i garaget och fick sig ett mkt gott skratt :-- min fråga angående vilken duration på KAMMEN jag skall ha.. ja ni hörde rätt jag har endast en! :shock: vilken info om motorn behöver ni för att kunna fundera ut nåt lämpligt?? ringde hansen men han sa att det duger med den som satt i?? lite trist tycker jag iförsig :twisted: mvh fredrik

Link to comment
Share on other sites

hahha :oops: shit proffesorn fredrik gick idag ut i garaget och fick sig ett mkt gott skratt :-- min fråga angående vilken duration på KAMMEN jag skall ha.. ja ni hörde rätt jag har endast en! :shock: vilken info om motorn behöver ni för att kunna fundera ut nåt lämpligt?? ringde hansen men han sa att det duger med den som satt i?? lite trist tycker jag iförsig :twisted: mvh fredrik

Link to comment
Share on other sites

ok jag har kollat på edelbrook och dem har en kam till deras torker 2 insug men va fn betyder denna grekiska

289-302 V8::

5022* 280° 290°

214° 224°

.295 .310

.472 .496

0° ATDC 34° ABDC 49°

BBDC 5° BTDC

112° 107°

detta plus torker 2 insuget och holley 650 4 port borde inte det räcka till för dubbelturbo med eftersom motorn kommer ha en rätt snäv effekt kurva från 2500 till 6500 såklart så skall jag få ett par ordentiliga toppar till bilen och headers... va tror ni?? hjälp

Link to comment
Share on other sites

verkar ju rimligt med snäll kamaxel, för man ska ju inte varva så mycket, och turbon fyller ju upp förbränningsrummen,men det låter ju lite tråkigt.

kamvärden står ju som i en tabell. ,där brukar man ju förklara hur durationen och lyft räknas ut.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

kört in en musse i mitt garage... :( mycket jobb med kaross men

planerar å placera 2st medel stora turbon i den.

motorn jag har är en 460 kubikare.

men jag tar det lungt......... :twisted:

? få se nu hur det blir med kaross å sånt tjafs.

har avgas flänsar klara :!: gör egna grenrör i svart stål.

Link to comment
Share on other sites

Problem å göra grenrör för mig..

gjort några till bmw m10 (4cyl)

har en m10 med turbo.. typ orginal motor med brytar spestsar delortor

t16 turbo.. 10 psi

som å kasta in en extra motor..

lite å bita i för en musse kanske. :D

ska nog köra max 10 psi på 460 motorn,,

kanske ärliga 400- 500 hk.

tänkte ha externa wastergates...

nå slags hx gt agg...?

svart tryckståls rör.. mm

OBS tycker att 302 motorn är perfekt för överladdning.

detta skulle jag själv gjort om jag inte haft denna musse med 460 planerad.

Link to comment
Share on other sites

inte bra va :lol: förstöra en musse sait med en sån bild..

lägger in en riktigt nöt å knäka !! bilen som turbo 460 ska monteras i.

köpte bilen för omkring 20000 papp.

:twisted:

lite jobb e det allt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...